REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Dell
Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie /Fot. Fotolia
Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Badanie Future Workforce Study 2016, przeprowadzone przez firmy Dell i Intel, pokazało, że ta swoboda postrzegana jest jako czynnik wpływający zarówno na poprawę jakości życia, jak i wzrost produktywności w pracy, a zapewnić ją może przede wszystkim technologia. W ujęciu globalnym, dwie najczęściej wymieniane przez pracowników korzyści wynikające z pracy mobilnej, to łatwość skupienia się na wykonywanych zadaniach oraz oszczędność czasu, będąca efektem braku konieczności dojazdu do biura. Zdumiewający odsetek pracowników zdalnych twierdzi, że lubi swoją pracę (w Niemczech - 95%, w Wielkiej Brytanii - 87%), jednak wspomniane badanie wskazało co najmniej dwa istotne problemy związane z wykonywaniem zadań służbowych poza biurem, na które nie znaleźliśmy jeszcze dobrego rozwiązania.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązki telepracownika i pracodawcy związane z pracą w formie telepracy

Pierwszy z nich dotyczy łatwości oraz wygody spotkań i rozmów twarzą w twarz, której nie sposób dorównać, gdy w kontaktach między ludźmi pośredniczy technologia. Co prawda nie jest to problem globalny, gdyż ankietowani z Chin, Indii czy RPA wcale nie cenią komunikacji bezpośredniej bardziej niż innych form współpracy. Jednak w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Stanach Zjednoczonych i większości krajów na całym świecie preferujemy bezpośrednie rozmowy, co oznacza, że pracownicy zdalni mają gorszą pozycję w interakcji ze współpracownikami.

Drugim istotnym problemem jest zacofanie informatyczne pracodawców, którzy często nie nadążają za potrzebami technologicznymi swoich pracowników. Słabe lub przestarzałe rozwiązania mogą wręcz utrudniać pracę, zamiast zwiększać produktywność. Pracownicy wskazują na usterki techniczne jako główną przyczynę marnowania czasu. W ujęciu globalnym, 35% z nich twierdzi, że rozwiązania, z których korzystają w domu, są bardziej zaawansowane od tych, jakie oferuje im pracodawca, zaś mniej niż 25% jest zdania, że rozwiązania udostępniane w miejscu pracy są bardziej zaawansowane, niż te domowe. Ten trend wyraźnie widać również w Europie. W Niemczech wspomniana różnica jest jeszcze większa: 50% respondentów twierdzi, że w domu korzysta z bardziej zaawansowanych technologii niż w biurze, a 19% znajduje się w odwrotnej sytuacji. Wyraźnie widać jednak rozdźwięk pomiędzy obecnym poziomem produktywności, a tym, jaki byłby dostępny, gdyby firmy szybciej wdrażały nowoczesne rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błyskawiczny rozwój technologii przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych wpływa na szybkość powstawania i adaptacji biznesowych wersji tych rozwiązań. Rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) mogą pojawić się w przedsiębiorstwach szybciej, niż nam się wydaje. Aż 61% respondentów w Europie i RPA chętnie skorzystałoby z takich rozwiązań w swojej pracy zawodowej. Najczęściej wymieniane potencjalne zastosowania to rozwijanie nowych umiejętności w realistycznych środowiskach wirtualnych (25%), rozwiązywanie problemów i wysuwanie nowych pomysłów dzięki wizualizacji 3D (18%) oraz prowadzenie prezentacji dla klientów z użyciem realistycznych rozwiązań interaktywnych (15%). Interakcja oparta na rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w większym stopniu przypomina komunikację bezpośrednią, ma więc szansę, by z czasem ją zastąpić. Ta technologia może również zwiększyć produktywność pracowników (zarówno zdalnych, jak i stacjonarnych) poprzez wyświetlanie wszelkich ważnych informacji w polu widzenia w trakcie pracy.

Zobacz także: Praca zdalna


Nie dziwi fakt, że znaczna część pracowników z pokolenia millenialsów jest gotowa odejść z pracy, jeśli uzna, że technologie udostępniane przez pracodawcę nie spełniają ich oczekiwań (taką gotowość deklaruje aż połowa przedstawicieli tego pokolenia we Francji). Millenialsi w Europie (we Francji aż 86%)  i RPA przyznają, że wybór technologii udostępnianych przez potencjalnego pracodawcę wpłynąłby na decyzję o przyjęciu bądź odrzuceniu danej oferty zatrudnienia. Jeśli więc chcesz pozyskać i zatrzymać najlepszych i najbardziej utalentowanych pracowników, stół do „piłkarzyków” już nie wystarczy – kluczem są najnowsze technologie ułatwiające pracę.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Oczywiście to, co dzisiaj wydaje się przełomowe, jutro może stać się chlebem powszednim. Ponad 50% pracowników w Europie i RPA twierdzi, że nie może się doczekać zastosowania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, które ułatwią im pracę. Tymczasem firmy mogą skupić się na rozwiązywaniu prostych problemów, z którymi ich pracownicy borykają się dziś. Po pierwsze, trzeba upewnić się, że udostępniane technologie w rzeczywistości działają i odpowiadają na ich potrzeby. Po drugie, należy zapewnić im narzędzia, które ułatwiają pracę indywidualną oraz zespołową, niezależnie od lokalizacji. Po trzecie, musimy zejść z drogi pracownikom i pozwolić, by samodzielnie uwolnili swój potencjał. Dokładnie tego, według wspomnianego badania, oczekują oni od pracodawcy.

Autor: Sebastian Antkiewicz, Client Solutions Lead w polskim oddziale firmy Dell

Sebastian Antkiewicz, Client Solutions Lead w polskim oddziale firmy Dell
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA