REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dell
Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie /Fot. Fotolia
Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Badanie Future Workforce Study 2016, przeprowadzone przez firmy Dell i Intel, pokazało, że ta swoboda postrzegana jest jako czynnik wpływający zarówno na poprawę jakości życia, jak i wzrost produktywności w pracy, a zapewnić ją może przede wszystkim technologia. W ujęciu globalnym, dwie najczęściej wymieniane przez pracowników korzyści wynikające z pracy mobilnej, to łatwość skupienia się na wykonywanych zadaniach oraz oszczędność czasu, będąca efektem braku konieczności dojazdu do biura. Zdumiewający odsetek pracowników zdalnych twierdzi, że lubi swoją pracę (w Niemczech - 95%, w Wielkiej Brytanii - 87%), jednak wspomniane badanie wskazało co najmniej dwa istotne problemy związane z wykonywaniem zadań służbowych poza biurem, na które nie znaleźliśmy jeszcze dobrego rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki telepracownika i pracodawcy związane z pracą w formie telepracy

Pierwszy z nich dotyczy łatwości oraz wygody spotkań i rozmów twarzą w twarz, której nie sposób dorównać, gdy w kontaktach między ludźmi pośredniczy technologia. Co prawda nie jest to problem globalny, gdyż ankietowani z Chin, Indii czy RPA wcale nie cenią komunikacji bezpośredniej bardziej niż innych form współpracy. Jednak w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Stanach Zjednoczonych i większości krajów na całym świecie preferujemy bezpośrednie rozmowy, co oznacza, że pracownicy zdalni mają gorszą pozycję w interakcji ze współpracownikami.

REKLAMA

Drugim istotnym problemem jest zacofanie informatyczne pracodawców, którzy często nie nadążają za potrzebami technologicznymi swoich pracowników. Słabe lub przestarzałe rozwiązania mogą wręcz utrudniać pracę, zamiast zwiększać produktywność. Pracownicy wskazują na usterki techniczne jako główną przyczynę marnowania czasu. W ujęciu globalnym, 35% z nich twierdzi, że rozwiązania, z których korzystają w domu, są bardziej zaawansowane od tych, jakie oferuje im pracodawca, zaś mniej niż 25% jest zdania, że rozwiązania udostępniane w miejscu pracy są bardziej zaawansowane, niż te domowe. Ten trend wyraźnie widać również w Europie. W Niemczech wspomniana różnica jest jeszcze większa: 50% respondentów twierdzi, że w domu korzysta z bardziej zaawansowanych technologii niż w biurze, a 19% znajduje się w odwrotnej sytuacji. Wyraźnie widać jednak rozdźwięk pomiędzy obecnym poziomem produktywności, a tym, jaki byłby dostępny, gdyby firmy szybciej wdrażały nowoczesne rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błyskawiczny rozwój technologii przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych wpływa na szybkość powstawania i adaptacji biznesowych wersji tych rozwiązań. Rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) mogą pojawić się w przedsiębiorstwach szybciej, niż nam się wydaje. Aż 61% respondentów w Europie i RPA chętnie skorzystałoby z takich rozwiązań w swojej pracy zawodowej. Najczęściej wymieniane potencjalne zastosowania to rozwijanie nowych umiejętności w realistycznych środowiskach wirtualnych (25%), rozwiązywanie problemów i wysuwanie nowych pomysłów dzięki wizualizacji 3D (18%) oraz prowadzenie prezentacji dla klientów z użyciem realistycznych rozwiązań interaktywnych (15%). Interakcja oparta na rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w większym stopniu przypomina komunikację bezpośrednią, ma więc szansę, by z czasem ją zastąpić. Ta technologia może również zwiększyć produktywność pracowników (zarówno zdalnych, jak i stacjonarnych) poprzez wyświetlanie wszelkich ważnych informacji w polu widzenia w trakcie pracy.

Zobacz także: Praca zdalna


Nie dziwi fakt, że znaczna część pracowników z pokolenia millenialsów jest gotowa odejść z pracy, jeśli uzna, że technologie udostępniane przez pracodawcę nie spełniają ich oczekiwań (taką gotowość deklaruje aż połowa przedstawicieli tego pokolenia we Francji). Millenialsi w Europie (we Francji aż 86%)  i RPA przyznają, że wybór technologii udostępnianych przez potencjalnego pracodawcę wpłynąłby na decyzję o przyjęciu bądź odrzuceniu danej oferty zatrudnienia. Jeśli więc chcesz pozyskać i zatrzymać najlepszych i najbardziej utalentowanych pracowników, stół do „piłkarzyków” już nie wystarczy – kluczem są najnowsze technologie ułatwiające pracę.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Oczywiście to, co dzisiaj wydaje się przełomowe, jutro może stać się chlebem powszednim. Ponad 50% pracowników w Europie i RPA twierdzi, że nie może się doczekać zastosowania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, które ułatwią im pracę. Tymczasem firmy mogą skupić się na rozwiązywaniu prostych problemów, z którymi ich pracownicy borykają się dziś. Po pierwsze, trzeba upewnić się, że udostępniane technologie w rzeczywistości działają i odpowiadają na ich potrzeby. Po drugie, należy zapewnić im narzędzia, które ułatwiają pracę indywidualną oraz zespołową, niezależnie od lokalizacji. Po trzecie, musimy zejść z drogi pracownikom i pozwolić, by samodzielnie uwolnili swój potencjał. Dokładnie tego, według wspomnianego badania, oczekują oni od pracodawcy.

Autor: Sebastian Antkiewicz, Client Solutions Lead w polskim oddziale firmy Dell

Sebastian Antkiewicz, Client Solutions Lead w polskim oddziale firmy Dell
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

REKLAMA

AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm

Sztuczna inteligencja na zawsze zmieniła sposób pracy, ale nie zastąpi relacji międzyludzkich. W nowoczesnych organizacjach kluczowe znaczenie mają kompetencje miękkie – empatia, zdolności komunikacyjne i myślenie strategiczne. Liderzy HR coraz częściej poszukują talentów, które łączą biegłość technologiczną z umiejętnością budowania zaufania. Również kandydaci do pracy coraz częściej pytają o takie kwestie jak kultura organizacyjna, styl komunikacji w firmie i przestrzeń na rozwój.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

REKLAMA

Wyższe emerytury i renty, nawet o 20% i koniec drakońskich potrąceń? Pismo już na biurku Nawrockiego

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

REKLAMA