Kategorie

Pracownik, Umowa o podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kodeks pracy wyraźnie nakłada na pracodawcę obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Nie precyzuje jednak w jaki sposób ma się to odbywać w praktyce; jak często pracodawca powinien kierować pracowników na szkolenia, kursy i czy powinien wyrażać zgodę na uczestnictwo w każdym szkoleniu, kursie, w którym pracownik zechce wziąć udział.
Sejm kończy prace nad poselskim projektem ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Celem ustawy jest łatwiejsze identyfikowanie i porównywanie kwalifikacji zawodowych. Dzięki temu osoba starająca się o pracę, zarówno w kraju, jak i zagranicą, będzie mogła posługiwać się dokumentami, które będą wiarygodne dla potencjalnego pracodawcy. Z kolei pracodawca będzie miał pełną informację o wiedzy i umiejętnościach pracownika.
Pracodawca chce skierować pracownika na szkolenie sfinansowane w całości ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Czy w tej sytuacji, pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji i zawrzeć taki warunek w umowie szkoleniowej?
W 2016 r. właściciele firm będą mogli uzyskać z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) 200 mln zł na szkolenia swoich pracowników bez względu na wiek. Obecnie jest to możliwe, gdy przedsiębiorca zatrudnia osoby powyżej 45. roku życia. Sfinansować w ten sposób można studia, warsztaty i wszelkiego typu szkolenia, które przyczyniają się do podniesienia kwalifikacji pracowników.
Aplikacja administracyjna jest teoretycznym i praktycznym przygotowaniem pracownika do pracy w urzędzie państwowym. Aplikacja odbywa się w ustalonym urzędzie, trwa 12 miesięcy i kończy się egzaminem na urzędnika państwowego.