REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Ponad 260 tys. osób pracujących w branży przetwórstwa przemysłowego jest narażonych na niebezpieczne czynniki. To aż 59% wszystkich zatrudnionych w warunkach zagrożenia – podaje GUS. 104 osoby na każdy 1000 pracujących w przetwórstwie są narażone na przynajmniej jeden szkodliwy czynnik w miejscu pracy. Ochronę przed skutkami zdrowotnymi takich zagrożeń jak hałas, czynniki mechaniczne związane z pracą przy maszynach czy nadmierne obciążenie fizyczne powinien zapewnić pracodawca w ramach profilaktycznej opieki medycznej.
Bezpieczeństwo w miejscu pracy stanowi kluczowy element dla dobrostanu pracowników i efektywności przedsiębiorstw. Współczesne organizacje zdają sobie sprawę, że utrzymanie bezpiecznych warunków pracy nie jest jedynie kwestią przestrzegania przepisów, ale także rezultatem aktywnego dialogu społecznego. Dialog ten odgrywa zasadniczą rolę w identyfikowaniu zagrożeń, opracowywaniu skutecznych strategii bezpieczeństwa oraz budowaniu zaufania między pracownikami a pracodawcą.
Pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo pracownika, w tym właściwe przygotowanie go do pracy i przeszkolenie. Oprócz tego, zdaniem aż 95 proc. pracowników, zatrudniający powinien dbać również o ich dobrostan psychiczny. Na poprawę wellbeingu pracownika wpływa m.in. odpowiednia odzież ochronna.
Polscy, niemieccy i holenderscy inspektorzy pracy podczas kontroli w obiektach zbiorowego zakwaterowania należących do branży logistycznej i opakowaniowej oraz przemysłu mięsnego ujawnili, że kilkudziesięciu Polaków z międzynarodowej grupy blisko 200 pracowników tymczasowych, było zakwaterowanych w warunkach zagrażających życiu i zdrowiu. Doszło do naruszenia wielu norm prawa pracy. Warunki zakwaterowania polskich pracowników tymczasowych były niegodne i niebezpieczne.
REKLAMA
Od 17 listopada 2023 r. pracownik ma prawo do refundacji przez pracodawcę zakupu szkieł kontaktowych. O ile zaświadczenie lekarza okulisty potwierdza konieczność ich używania na potrzeby pracy. Jeżeli pracownik używa soczewek jednorazowych, to pracodawca będzie stale dokonywał ich refundacji na podstawie tego zaświadczenia (w zależności od potrzeb pracownika).
Od 1 lipca 2023 r. biegnie termin 180 dni na wykonanie zawieszonych w okresie pandemii badań lekarskich i szkoleń BHP. Ostatni termin na ich wykonanie, to 28 grudnia 2023 r.
Dzień wolny za 11 listopada. Chociaż tegoroczny Dzień Niepodległości wypada w sobotę, to pracownicy nie stracą prawa do wypoczynku z tego tytułu. Według obowiązujących przepisów pracodawca musi udzielić dnia wolnego od pracy w innym terminie dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i pracujących 5 dni w tygodniu.
Do uzyskania tych informacji służy wniosek US-7.
REKLAMA
Profesjonaliści z wielu branż są codziennie narażeni na nadmierny hałas, co niesie za sobą poważne ryzyko dla ich zdrowia. Głośne narzędzia, głównie te spalinowe, szkodzą nie tylko pracownikom, ale też otoczeniu. Jak wynika z badań opublikowanych w „Forum Medycyny Rodzinnej”, ryzyko zapadnięcia na chorobę serca u osób zawodowo eksponowanych na hałas wzrasta aż o 60%. Z kolei badanie przeprowadzone na mieszkańcach Skandynawii dowodzi, że osoby żyjące w głośnych miejscach są o 40% bardziej narażone na wystąpienie zawału serca przed 55. rokiem życia. Rozwiązaniem tych problemów jest stosowanie bezpiecznych i przyjaznych środowisku narzędzi akumulatorowych.
Agresywni, krytykujący i niesprawiedliwi szefowie powodują, że pracownicy są mniej wydajni, przy czym osoby, dla których priorytetem jest rozwój kariery, cierpią przez to bardziej niż pracownicy, dla których priorytetem jest bezpieczeństwo zatrudnienia - podają w badaniu naukowcy z Stevens Institute of Technology i University of Illinois w Chicago.
Główny Inspektor Pracy, Katarzyna Łażewska-Hrycko, w dniach 25-26 października 2023 r. brała udział w 84. posiedzeniu plenarnym Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC - Senior Labour Inspectors Committee). Dyskutowano o wyzwaniach w zakresie BHP dla Państwowych Inspekcji Pracy i ogólnie dla rynku pracy na lata 2021-2027.
Wynagrodzenie pracowników parków narodowych - będą zmiany już od 2024 r. Projekt rozporządzenia określa wysokość wynagrodzenia i dodatków w zależności od zajmowanego stanowiska w Służbie Parku Narodowego. Projekt wskazuje również na nagrodę jubileuszową, odprawy i wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy.
Jak wygląda sytuacja w branży budowlanej? Czy możemy mówić o odbiciu lub stabilizacji? Da się zauważyć wpływ sezonowości w pogodzie, która sprzyja planowaniu prac dociepleniowych i izolacyjnych budynków. Z drugiej strony Państwowa Inspekcja Pracy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad promują bezpieczną pracę na budowie, ponieważ okazuje się, że najwięcej śmiertelnych wypadków przy pracy jest właśnie na budowach.
Spawacze znajdują się na liście 10 najbardziej deficytowych zawodów w Europie. Jednocześnie rozwój branży przemysłowej przyczynia się do większego zapotrzebowania na osoby odpowiedzialne za spawanie. To zawód, który potrafi być bardzo niebezpieczny, a pracownicy narażeni są m.in. na szkodliwe promieniowanie czy ryzyko oparzenia. W trakcie pracy spawacza bardzo ważne jest odpowiednie wyposażenie pracownika w odzież ochronną i środki ochrony indywidualnej. Wpływa to na bezpieczeństwo, komfort, ogólną efektywność i zadowolenie w miejscu pracy.
Powiadomienia, alerty, feedy, FOMO (Fear of missing out: lęk przed tym, co nas omija) – uzależnienie od technologii w codziennym życiu jest jednym z kluczowych wyzwań życia społecznego. To istotna kwestia szczególnie dla osób zarabiających w cyfrowym środowisku. 64% badanych przez the:protocol specjalistów IT przyznaje, że przynajmniej czasami mają problem z zachowaniem cyfrowej równowagi. Jednocześnie blisko połowa spędza przy smartfonie i komputerze większość wolnego czasu. Jakie są na to recepty? I jaka jest rola pracodawców w tym procesie?
Blisko połowa pracowników w Polsce oraz nieco ponad 60 proc. przedstawicieli pracodawców wysoko ocenia swój wellbeing w pracy – wynika z raportu Koalicji Bezpieczni w Pracy „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”. Prawie wszyscy przebadani pracownicy są zdania, że to firma powinna dbać o wellbeing pracowników (95 proc.), przy czym jedynie 35 proc. deklaruje, że ma to miejsce w ich miejscu zatrudnienia.
Czy sąd pracy jest za darmo? Kto ponosi koszty sprawy w sądzie pracy? Jakie są koszty przegranej sprawy w sądzie pracy? Dotychczas w sprawach pracowniczych, gdzie WPS przekraczał 50 tys. zł pracownik miał obowiązek uiszczenia opłaty sądowej, która stanowiła opłatę stosunkową w wysokości 5% WPS, nie więcej niż 200 tys. zł i musiała być uiszczania od wszystkich pism podlegających opłacie (np. pozew, zażalenie, apelacja). Teraz już tak nie jest! Pracownicy skorzystają - mogą wnosić nawet milionowe powództwa, bez obawy ponoszenia opłaty na wstępie od pozwu. Czy sądy pracy będą "zapchane" nowymi sprawami? Zapewne tak, bo koszty ponoszone na wstępie sprawy, nie odstraszą już pracowników.
Na czym polega wypowiedzenie zmieniające? Czy pracownik musi przyjąć wypowiedzenie zmieniające? Co jeśli pracownik nie przyjmie wypowiedzenia zmieniającego? Jaki jest okres wypowiedzenia zmieniającego? Czy powierzenie wykonywania innej pracy a wypowiedzenie zmieniające to to samo - to najczęstsze wątpliwości pracowników.
Pracownik złożył wniosek o okazjonalną pracę zdalną. Czy dla tego typu dokumentacji należy założyć odrębną teczkę niedołączaną do akt osobowych pracownika?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy jest kluczowym aspektem każdej odpowiedzialnej firmy. Pracodawcy mają nie tylko moralny, ale także prawny obowiązek zapewnić bezpieczne i zdrowe warunki pracy dla swoich pracowników. Jednakże, ze zmieniającymi się technologiami, globalizacją i nowymi rodzajami zagrożeń, wymagania w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy stale ewoluują.
Przemysł to jedno z najważniejszych gałęzi gospodarki, ale jednocześnie sektor, w którym bezpieczeństwo pracowników stanowi priorytetową kwestię. Brak odpowiednich standardów higieny i bezpieczeństwa może prowadzić do wypadków, obniżenia efektywności pracy oraz negatywnie wpływać na reputację przedsiębiorstwa.
Bezpieczeństwo pracowników to fundament każdego przedsiębiorstwa. Wprowadzenie skutecznego programu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy przekłada się nie tylko na zdrowie i życie pracowników, ale także na efektywność firmy oraz jej reputację na rynku. Dlatego też, coraz więcej organizacji decyduje się na inwestycję w rozwinięte strategie bezpieczeństwa.
Pracodawca Przyjazny Pracownikom - rozstrzygnięto konkurs, a Prezydent Andrzej Duda w Pałacu Prezydenckim wręczył przedstawicielom siedemnastu przedsiębiorstw statuetki i certyfikaty laureatów XV edycji. Konkurs „Pracodawca Przyjazny Pracownikom” ma na celu promowanie pracodawców, którzy wyróżniają się w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa do zrzeszania się w związki zawodowe. Co ważne kandydatów do nagrody zgłaszają pracownicy zrzeszeni w Związku Zawodowym „Solidarność”.
Nie każde świadczenie pracy, na podstawie podpisanej umowy, sprawia, że mamy do czynienia z pracownikiem. Przepisy określają, kto w świetle prawa nim jest pracownikiem, a kto nie jest.
Bezpieczeństwo w miejscu pracy jest fundamentalne dla zdrowia i dobrej kondycji zarówno pracowników, jak i przedsiębiorstw. Wypadki i choroby związane z pracą nie tylko szkodzą pracownikom i ich rodzinom, ale także prowadzą do kosztów dla firm, a także dla społeczeństwa jako całości. Zarządzanie ryzykiem w miejscu pracy to kluczowy element strategii biznesowych, które pomagają minimalizować zagrożenia i zapewniają bezpieczne środowisko pracy.
Środki ochrony osobistej (PPE, Personal Protective Equipment) są nieodłącznym elementem bezpiecznej pracy w różnych środowiskach zawodowych. Obejmują one różnego rodzaju wyposażenie, od kasków i okularów ochronnych po rękawice i maski, które mają na celu chronić pracowników przed zagrożeniami związanymi z ich pracą.
Pracodawca musi wskazać przyczynę wyboru pracownika do zwolnienia z pracy - tak stwierdził Sąd Najwyższy w postanowieniu z 3 sierpnia 2023 r., sygn. akt III PSK 90/22. Dotyczy to sytuacji tzw. zwolnień grupowych, gdzie do rozwiązania umowy o pracę są typowani pracownicy zatrudnieni na tym samym stanowisku, według pewnych kryteriów, a pracodawca rozwiązuje umowę tylko z wybranymi. Te kryteria muszą być dla pracowników jasne, konkretne i zrozumiałe.
Bezpieczeństwo w miejscu pracy jest niezmiernie ważne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wypadki i urazy w pracy nie tylko powodują cierpienie i straty zdrowia, ale także mogą znacząco wpłynąć na efektywność i rentowność przedsiębiorstwa. Jednak nawet w miejscach pracy, w których obowiązują rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa, zdarzają się sytuacje, w których pracownicy nie przestrzegają procedur bezpieczeństwa. W takich przypadkach psychologia pracy może odgrywać kluczową rolę w motywowaniu pracowników do przestrzegania tych procedur.
Prawie ⅔ pracowników zauważyło pogorszenie kondycji psychicznej na przestrzeni ostatnich 3 lat. Co piąty aktywny zawodowo Polak korzystał ze wsparcia psychologicznego w ciągu ostatniego roku, a 62% z nich deklaruje potrzebę zapewnienia takiej możliwości przez pracodawców. To tylko niektóre dane z najnowszego raportu Wellbee "Kondycja psychiczna polskich pracowników", powstałego we współpracy z ICAN Institute. Wyniki badań nie pozostawiają złudzeń – kondycja psychiczna polskich pracowników wymaga wsparcia, również – a być może przede wszystkim – ze strony pracodawców. Choć wiele firm deklaruje włączenie tej formy pomocy do strategii wellbeingowej organizacji, jej realne wdrożenie wciąż pozostawia wiele do życzenia. Dane zawarte w raporcie oraz realny obraz kondycji polskich pracowników to problem, o którym warto mówić głośno - zwłaszcza w świetle obchodzonego 10 października Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.
Praca stanowi znaczną część naszego życia. Spędzamy w biurach, fabrykach, magazynach i innych miejscach pracy wiele godzin każdego dnia. Dlatego tak ważne jest, aby te miejsca były przyjazne dla zdrowia i komfortu pracowników. Ergonomia odgrywa kluczową rolę w zwiększeniu efektywności i poprawie zdrowia pracowników.
Praca przy biurku stała się nieodłącznym elementem życia wielu osób, zarówno w biurach, jak i w zdalnych miejscach pracy. W miarę jak spędzamy coraz więcej czasu siedząc przed komputerem, zagadnienia związane z ergonomią stają się coraz bardziej istotne. Ergonomia, czyli nauka o dostosowywaniu środowiska pracy do potrzeb pracowników, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu komfortu, zdrowia i efektywności podczas pracy przy biurku.
Obowiązek pracodawcy dalszego zatrudniania pracownika - może okazać się dużym problem, szczególnie jeżeli chodzi o zwolnione osoby, które podlegały szczególnej ochronie. W grę wchodzi nawet egzekucja. To rewolucyjne zmiany w prawie pracy, które obowiązują od 22 września 2023 r.
W dniu 8 września obchodzimy wellbeing (well-being) w dosłownym tłumaczeniu z języka oznacza dobrostan. Okazuje się, że pracownicy i pracodawcy różnie rozumieją to pojęcie, co pokazuje raport pt.: „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”.
Potrącenie z wynagrodzenia niepewnej należności pracodawcy - czy w takiej sytuacji możliwa jest zgoda pracownika? Jaka jest wolna od potrąceń kwota przy potrąceniu dobrowolnym? W jakiej formie potrącenie z wynagrodzenia?
7 października 2023 koniec z telepracą - tak, ale nie z pracą zdalną. W dniu 7 kwietnia 2023 r. telepraca została całkowicie uchylona z Kodeksu pracy, ale został dodany rozdział IIc regulujący pracę zdalną. Mija właśnie 6. miesięczny okres przejściowy.
Zaległy urlop do 30 września 2023. Trzeba wiedzieć, że już 30 września 2023 r. ulegnie przedawnieniu niewykorzystany urlop pracownika, który przysługiwał mu za 2019 r.
Pracodawców czeka zwiększenie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. Wysokość nowych stawek brutto jest już znana, ale wciąż nie wiadomo, jakie kwoty pojawią się na kontach pracowników. Kolejna niewiadoma to koszty pracodawców. Eksperci są jednak zgodni, że kwota, która pozwoli firmom na utrzymanie obecnego personelu, znacznie wzrośnie.
Zgodnie z najnowszymi danymi GUS w I półroczu 2023 r. aż 28,4 tys. osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy, co oznacza wzrost o 1,8 proc. (o 500 przypadków) r/r. Liczba poszkodowanych mogłaby być znacznie niższa, gdyby odpowiednie środki ochrony indywidualnej były stosowane zawsze tam, gdzie są wymagane.
Od 15 września 2023 r. obowiązują nowe zasady uczestnictwa pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego przekształcenia, połączenia lub podziału spółek. Wszystko za sprawą dyrektywy, które należało implementować do polskiego porządku prawnego. Co zyskają a co stracą pracownicy na skutek zmian?
Czy i kiedy pracodawca powinien wydawać obuwie i odzież roboczą? Czy trzeba płacić za odzież i obuwie robocze? Co jeżeli pracownik zniszczy odzież lub obuwie robocze? Czy pracownik może używać odzieży i obuwia własnego jako roboczych? Ile wynosi ekwiwalent za odzież roboczą? Pytań jest wiele, ale przepisy nie dają odpowiedzi na wszystko. Warto ustalić więc z pracodawcą podstawowe zasady w zakresie używania odzieży i obuwia roboczego.
Cyfrowe platformy pracy - w UE działa ich około 500. To sposób łączenia podaży z popytem i pracą. UE chce regulacji i poprawienia warunków pracy, płacy i praw socjalnych pracowników platformowych czy tzw. gigersów. Do 2025 r. ma ich być aż 43 mln.!
Przemysł to dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w gospodarce globalnej. Jednakże, związane z nią ryzyko wypadków może być znacznie wyższe niż w wielu innych sektorach. Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków w tym sektorze i strategie, które przemysłowcy wdrażają, aby minimalizować ryzyko i poprawić bezpieczeństwo pracowników w fabrykach i zakładach produkcyjnych.
Środki ochrony osobistej to różnego rodzaju produkty i wyposażenie, które służą do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz innych osób przed różnymi zagrożeniami w miejscu pracy lub innych sytuacjach, gdzie istnieje ryzyko wystąpienia szkód lub obrażeń ciała. Śroki te mają na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia wypadków, urazów lub chorób zawodowych.
Służba BHP - czym jest? Na czym polega ochrona służby BHP? Co należy do zadań służby BHP? Kto wchodzi w skład służby BHP?
Praca domowa i obowiązki rodzinne to też praca. Często jest to nazywane niewidzialną pracą kobiet czy też mężczyzn. Czy za taką pracę w gospodarstwie domowym powinno przysługiwać wynagrodzenie? Czy opieka nad starzejącymi się członkami rodziny, ale i dziećmi oraz osobami niepełnosprawnymi powinna być uregulowana w ramach stosunku pracy? Jakie prawa powinni mieć pracownicy domowi?
Przemysł technologiczny nieustannie ewoluuje, wprowadzając nowe rozwiązania, które zmieniają sposób, w jaki organizacje dbają o bezpieczeństwo i higienę pracy. Sztuczna inteligencja, Internet rzeczy i nowoczesne narzędzia monitorujące to tylko niektóre z innowacji, które odmieniają kształt BHP w miejscu pracy.
Ochrona oczu w miejscu pracy jest szczególnie ważna! Dane pokazują, że około 13 milionów ludzi cierpi na zaburzenia wzroku związane z wykonywanym zawodem. Pod hasłem „Kochaj swoje oczy w pracy” odbędzie się Światowy Dzień Wzroku, w czwartek 12 października 2023 r.
Współczesne miejsce pracy to nie tylko przestrzeń, gdzie wykonywana jest praca. To także środowisko, w którym pracownicy spędzają znaczną część swojego życia i doświadczają różnorodnych aspektów psychospołecznych. Skomplikowane relacje interpersonalne, presja czasu, stresujące zadania, mobbing, czy niewłaściwa równowaga między pracą a życiem prywatnym – wszystkie te czynniki wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników.
Zezwolenie na pracę to dokument wydawany cudzoziemcom spoza UE, EOG oraz Szwajcarii. Jak się okazuje, nie zawsze jest jednak niezbędny. Kto nie potrzebuje zezwolenia na pracę oraz czy praca cudzoziemca bez zezwolenia w Polsce jest w pełni legalna? Rozwiewamy wątpliwości!
W ciągu ostatnich kilku lat praca zdalna stała się kluczowym aspektem świata pracy, a pandemia COVID-19 przyspieszyła ten trend. Przemieszczenie pracowników z biur do domów wpłynęło na różne aspekty życia zawodowego, w tym na bezpieczeństwo i higienę pracy (BHP).
REKLAMA