Toksyczny pracodawca ma wpływ na jakoś pracy pracowników
REKLAMA
REKLAMA
- Agresywni, krytykujący i niesprawiedliwi szefowie powodują, że pracownicy są mniej wydajni
- Zły pracodawca i gorszy pracownik
- Badania wśród pracowników Korei Południowej i amerykańskich studentów
- Jak reagują pracownicy na agresywnego szefa?
Agresywni, krytykujący i niesprawiedliwi szefowie powodują, że pracownicy są mniej wydajni
W miejscu pracy powinny obowiązywać zasady współżycia społecznego, które dotyczą nie tylko relacji pracownik-pracownik, ale też pracownik-pracodawca i pracodawca-pracownik.
REKLAMA
W literaturze przedmiotu wskazuje się, że: klauzula zasad współżycia społecznego odwołuje się do społecznie akceptowanych norm moralnych, które regulują postępowanie w stosunkach między ludźmi, wyrażają wartości powszechnie uznane w społeczeństwie, stanowiące składnik kultury europejskiej, takie jak: uczciwość, sprawiedliwość społeczna, dobre obyczaje. Przez zasady współżycia społecznego należy rozumieć podstawowe zasady etycznego i uczciwego postępowania. W praktyce można zatem odwoływać się do takich znanych pojęć, jak: "zasady słuszności", "zasady uczciwego obrotu", "zasady uczciwości" czy "lojalności". (zob. Kodeks pracy. Komentarz, red. prof. dr hab. Arkadiusz Sobczyk, Warszawa 2023.
Strony stosunku pracy powinny kierować się takimi wartościami, jednak w praktyce bywa różnie. Często w miejscu pracy dochodzi do agresji, nieuzasadnionej krytyki, nie przestrzegania zasad kultury osobistej, niesprawiedliwych ocen, mobbingu, dyskryminacji, molestowania czy molestowania seksualnego.
Zły pracodawca i gorszy pracownik
Badania naukowców z Stevens Institute of Technology i University of Illinois w Chicago pokazują, że pracownicy mając złego szefa, stają się gorszymi pracownikami. Zachowanie jednej strony stosunku pracy ma więc wpływ na zachowanie drugiej. Agresywni, krytykujący i niesprawiedliwi szefowie powodują, że pracownicy są mniej wydajni, przy czym osoby, dla których priorytetem jest rozwój kariery, cierpią przez to bardziej niż pracownicy, dla których priorytetem jest bezpieczeństwo zatrudnienia.
Jak podaje PAP: naukowcy chcieli zrozumieć czynniki poznawcze stojące za wpływem zachowań pracodawców na jakość pracy pracowników oraz ustalić w jaki sposób zakłady pracy mogą chronić pracowników przed negatywnym wpływem złych szefów. Naukowcy przeanalizowali mechanizmy, poprzez które złe przywództwo wpływa na wydajność pracowników. Wynikiem ich pracy jest zupełnie nowe wytłumaczenie podstaw tej zależności oraz tego, dlaczego niektórzy pracownicy są bardziej niż inni podatni na negatywny wpływ toksycznych przełożonych.
Badania wśród pracowników Korei Południowej i amerykańskich studentów
Zespół przeprowadził ankietę wśród pracowników i przełożonych z 42 różnych przedsiębiorstw w Korei Południowej, a także setek amerykańskich studentów. Naukowcy badali to, w jaki sposób niewłaściwy nadzór wpływa na zachowanie pracowników w zakresie "przejmowania odpowiedzialności.
Uczestników podzielono na grupy w zależności od tego, czy aktywnie poszukują pozytywnych możliwości awansu, czy też przyjmują podejście bardziej zapobiegawcze, w którym priorytetem jest bezpieczeństwo i pewność zatrudnienia.
Wykryte różnice w reakcjach pracowników na niewłaściwy nadzór były takie same zarówno wśród uczestników z Korei, jak i z USA.
"Wiadomo, że kraje te są bardzo różne kulturowo, a mimo tego nie znaleźliśmy żadnej istotnej różnicy w sposobie, w jaki pracownicy reagowali na agresywnych szefów – wyjaśnia Xu. - Może to odzwierciedlać skutki globalizacji lub być oznaką, że jest to uniwersalna cecha, która występuje w wielu różnych kulturach".
Jak reagują pracownicy na agresywnego szefa?
"Wysunęliśmy teorię, że zarówno chęć uzyskania nagród (awansu, premii), jak i chęć uniknięcia kar (utrzymania bezpieczeństwa pracy) kształtują sposób, w jaki pracownicy reagują na agresywnego szefa" – wyjaśnia Xu z zespołu badawczego.
Okazało się, że:
- na pracowników, dla których priorytetowy jest rozwój kariery, nadużycia ze strony przełożonych wpływają bardzo silnie. Ci pracownicy po negatywnych doświadczeniach związanych z przełożonymi mają tendencję do wycofywania się i ograniczania zachowań związanych z przejmowaniem odpowiedzialności.
- podczas gdy pracownicy, dla których priorytetem jest bezpieczeństwo pracy, są na nie znacznie mniej wrażliwi. Ci pracownicy po doświadczeniu nadużycia nadal są skłonni do występowania z inicjatywą.
Jak podaje PAP:
REKLAMA
Jednym z możliwych wyjaśnień, według Xu, jest to, że ambitni pracownicy mogą postrzegać agresywnego szefa jako osobę mającą bezpośrednią kontrolę nad tym, czy otrzymają oni premię i/lub awans. Z kolei pracownicy skupieni głównie na bezpieczeństwie mniej przejmują się złymi szefami, gdyż wiedzą, że osoby te nie mają bezpośredniej kontroli nad decyzjami o zwolnieniu. Decyzje takie wymagają bowiem zazwyczaj zatwierdzenia przez zespoły HR lub menedżerów wyższego szczebla.
To ważne odkrycie, ponieważ sugeruje, że organizacje dbające o interesy pracowników powinny nie tylko koncentrować się na zapewnianiu ich, że ich miejsca pracy są bezpieczne, ale też na wzmacnianiu ich pozycji oraz zapewnianiu im poczucia, że są doceniani.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat