REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Obowiązki pracownika, Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ryczałt dla społecznego inspektora pracy jak wynagrodzenie

Dodatkowy ryczałt, przyznany przez pracodawcę społecznemu inspektorowi pracy, powinien być traktowany jak normalne wynagrodzenie. W razie potrzeby pracownik może spierać się o nie przed sądem powszechnym - stwierdził w uchwale Sąd Najwyższy.

Negatywny wpływ czynników biologicznych na personel szpitalny

W każdym szpitalu zatrudniającym około 600 pracowników co roku w ciąży jest 10–15 kobiet zatrudnionych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Rolą specjalisty ds. bhp jest zadbanie o to, by miały świadomość zagrożeń dla zdrowia swojego i dziecka. Bezwzględnie należy przestrzegać zakazu pracy kobiet w kontakcie z czynnikami biologicznymi wymienionymi w rozporządzeniu w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla ich zdrowia. Ważne jest również poruszenie zagadnień związanych ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi w trakcie szkoleń, a także w ocenie ryzyka zawodowego.

Mobbingowanie pracownika w wieku przedemerytalnym

Jestem pracownikiem w wieku przedemerytalnym, zatrudnionym na stanowisku administracyjno-biurowym. Od trzech miesięcy pracodawca nie zleca mi wykonywania pracy, twierdząc, że źle wykonuję swoje obowiązki i nie ma do mnie zaufania. Moje stanowisko pracy zostało przeniesione z pokoju trzyosobowego i obecnie pracuję sam, nie mając kontaktu z innymi pracownikami. Takie zachowania są dla mnie krzywdzące. Czy pracodawca może tak postępować i nie zlecać mi pracy do wykonania?

Jakie kryteria przyjąć przy zakupie odzieży roboczej?

Pracodawca zakupił odzież roboczą, kierując się obowiązkiem wyposażenia w nią pracowników. Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy wyposażył pracowników w zwykłą, drelichową odzież. Za decydujące kryterium przyjął cenę odzieży. Jakie czynności powinien podjąć przed dokonaniem zakupu?

REKLAMA

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP?

Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?

Czy pracownikowi pracującemu kilkanaście godzin tygodniowo przy komputerze przysługują okulary korygujące?

Pracodawca nie zapewnił pracownikom wykonującym pracę przy monitorach ekranowych okularów korygujących wzrok. Motywował to tym, że pracownicy wykonują pracę, użytkując monitor ekranowy poniżej połowy dobowego wymiaru czasu pracy. Pracownicy wnieśli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. W wyniku kontroli inspektor stwierdził, że kilku pracowników pracuje przed monitorem dłużej niż 4 godziny na dobę i nakazał pracodawcy zakupienie okularów pracownikom. Czy pracownikowi, który pracuje przy komputerze kilkanaście godzin tygodniowo, przysługują okulary korygujące?

Czy maszyny z żurawiem przeładunkowym używane w leśnictwie podlegają dozorowi Urzędu Dozoru Technicznego?

Wielu użytkowników maszyn z żurawiem przeładunkowym ma wątpliwości dotyczące zgłaszania tego typu urządzeń do Urzędu Dozoru Technicznego. Które z tych maszyn używanych w leśnictwie podlegają dozorowi technicznemu?

Czy można przeprowadzać szkolenia okresowe bhp w formie e-learningu?

W zakładzie pracy zatrudnionych jest ponad 1000 pracowników. Pracodawca w celu ograniczenia kosztów postanowił przeprowadzić szkolenia okresowe z zakresu bhp dla wszystkich pracowników w formie e-learningu. Pracownicy mogli też zadawać pytania drogą mailową bądź poprzez połączenie przez kamery internetowe. Czy pracodawca, przeprowadzając szkolenie w takiej formie, postąpił zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie szkoleń bhp?

REKLAMA

Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Chcąc budować bezpieczne środowisko pracy i wysoką kulturę bhp, musimy zadbać o zmianę nastawienia pracowników i kadry kierowniczej do przestrzegania norm i zasad. Nastawienie to ulegnie zmianie, jeśli pracownicy zaczną się z nimi identyfikować.

Nowe zasadnicze wymagania dla maszyn

Rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn, mimo że obowiązuje już kilka miesięcy, wciąż przysparza wielu problemów. Nie stosuje się go w przypadku każdej maszyny.

Jakie obowiązki ma pracodawca, u którego stosowane są substancje rakotwórcze?

Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy, u którego w procesie pracy są stosowane substancje, preparaty, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy?

Kto może obsługiwać wózek widłowy?

Wózki jezdniowe z napędem silnikowym znajdują szerokie zastosowanie w transporcie wewnątrzzakładowym, budownictwie, handlu wielkopowierzchniowym i wielu innych branżach. Ich eksploatacja wiąże się z wieloma zagrożeniami, dlatego bardzo istotna jest znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp.

Jakie szkolenia w dziedzinie bhp powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez nowego pracodawcę?

Wskutek połączenia dwóch firm pracownicy przeszli do nowego pracodawcy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy. W związku z połączeniem nie zaszły zmiany organizacyjne w strukturze zarządzania przedsiębiorstwem ani zmiany wpływające na system organizacji pracy, technikę lub technologię wytwarzania produktów, nie zmienił się też zakres przedmiotu lub kierunku działalności firmy. Jakie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez innego pracodawcę?

Na jakie badania lekarskie należy skierować pracownika, który przewozi innych pracowników pojazdem służbowym

Zatrudniamy pracownika na stanowisku inspektora kontroli. Uzyskał on pozwolenie pracodawcy na prowadzenie samochodu służbowego (osobowego) w celu wykonywania swoich czynności służbowych, tj. kontroli. Jednocześnie pracownik w czasie swojej pracy ma wykonywać czynności kierowcy i przewozić osoby trzecie. Czy powinniśmy skierować go na dodatkowe badanie lekarskie, jakie przeprowadza się dla kierowców?

Kwalifikacje pracownika przy czasowym powierzeniu innej pracy

Powierzenie pracownikowi innej pracy niż określona w umowie o pracę wymaga z reguły dokonania wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Przepisy prawa pracy przewidują sytuacje wyjątkowe, które dopuszczają skierowanie pracownika, w drodze ustnego polecenia służbowego, do innej pracy niż pierwotnie świadczona.

Diety i inne należności z tytułu krajowej podróży służbowej

Podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – zarówno krajowej, jak i zagranicznej, ale tylko do wysokości określonej przepisami. W sytuacji gdy pracodawca wypłaca delegowanym pracownikom świadczenia w wyższej wysokości lub dodatkowe świadczenia poza określonymi w przepisach, od nadwyżki należności i/lub dodatkowych świadczeń musi naliczyć składki.

Kto w zakładzie pracy ponosi odpowiedzialność karną za narażanie zdrowia i życia pracowników?

W firmie zdarzył się śmiertelny wypadek przy pracy. Pracodawca obawia się, że zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej za zaniedbania w zakresie bhp na terenie zakładu pracy, które były przyczyną tego wypadku. Czy pracodawca jest jedyną osobą w firmie, która może ponosić odpowiedzialność za niedopilnowanie przestrzegania zasad bhp? Czy za stan bhp odpowiedzialny jest również pracownik służby bhp oraz sprawujący nadzór kierownik zmiany?

Jakie czynności powinien wykonać przełożony w celu zabezpieczenia miejsca wypadku?

Pracownik, który pracował przy taśmie produkcyjnej, uległ wypadkowi w zakładzie pracy. Po zabraniu poszkodowanego przez karetkę, kierownik uruchomił ponownie linię produkcyjną. Jakie czynności powinien podjąć kierownik po wypadku?

Konsekwencje odmowy wykonania polecenia pracodawcy

Niezaakceptowanie przez podwładnego przeniesienia na nowe stanowisko może skutkować np. rozwiązaniem z nim umowy o pracę, jeżeli przeniesienie było konieczne ze względów zdrowotnych oraz podyktowane wymogiem zawartym w Kodeksie pracy.

Czy środki ochrony indywidualnej mogą być używane przez kilka osób?

W trakcie kontroli w naszym zakładzie inspektor pracy zwrócił uwagę, że środki ochrony indywidualnej w postaci ochrony słuchu powinny być wydawane pracownikom indywidualnie, nie zaś jeden ochronnik na stanowisko, na którym pracuje kilka osób. Czy środki ochrony indywidualnej mogą być używane przez wiele osób, czy każdy pracownik musi mieć swoje środki ochrony?

Świadczenia bhp dla zleceniobiorców będą zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne

Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić odpowiednie środki ochrony osobistej, odzieży i obuwia roboczego wszystkim osobom fizycznym, które na jego rzecz wykonują pracę. Kiedy zapewnia je zleceniobiorcom, jest to dla tych osób przychód, od którego muszą zostać opłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 16 lutego 2010 r. (sygn. akt P 16/09) uznał, że przepisy w tym zakresie są niezgodne z Konstytucją RP. Przepisy te muszą zostać zmienione w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Czy pracownicy mogą wykonywać pracę w pomieszczeniach bez oświetlenia naturalnego znajdujących się poniżej poziomu otaczającego terenu?

Pracodawca prowadzi działalność handlową na terenie kompleksu budynków mieszkalnych. Zamierza rozszerzyć działalność i wynająć pomieszczenia w piwnicy, gdzie chce zorganizować stałe stanowiska dla pracowników. Miejscem wykonywania pracy pracowników byłyby pomieszczenia usytuowane poniżej otaczającego terenu, bez oświetlenia naturalnego. Czy istnieje możliwość zorganizowania takich stanowisk pracy, jeżeli tak, to jakie kroki powinien poczynić?

Jak należy rozumieć pojęcie dostępności dla pracowników instrukcji bhp maszyn i urządzeń użytkowanych na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy w procesie produkcji używanych jest ponad 20 maszyn. Powierzchnia hali produkcyjnej wynosi powyżej 2000 m2. Praca na terenie zakładu pracy wykonywana jest na dwie zmiany. Instrukcje bhp maszyn i urządzeń przechowywane są na terenie biura pracodawcy u kierownika parku maszynowego. Podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy inspektor pracy nakazał udostępnić pracownikom do stałego korzystania instrukcje bhp. W jaki sposób pracodawca powinien udostępnić pracownikom instrukcje?

Ocena ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na czynniki chemiczne

Niebezpieczne substancje chemiczne należą do najpowszechniejszych w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia. Występują w procesie produkcji i są stosowane w procesach pracy na różnych stanowiskach, stając się źródłem zanieczyszczenia powietrza na stanowiskach pracy i zagrożeniem dla pracowników. Dlatego nawet przy stosowaniu niewielkich ilości środków chemicznych w procesie pracy należy uwzględniać zagrożenia związane z ich używaniem w ocenie ryzyka zawodowego.

Kto może wykonywać zadania służby bhp w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników?

W urzędzie skarbowym powierzono wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zajmującemu się zaopatrzeniem. Pracownik nie posiada żadnych kwalifikacji w dziedzinie bhp, został tylko skierowany na szkolenie okresowe dla służb bhp. Czy można powierzyć zadania służby bhp wyłącznie na podstawie ukończonego szkolenia okresowego bhp?

Czy pracownik ponosi odpowiedzialność za wypadek związany z obsługą maszyny?

Podczas obsługi automatu do produkcji szczotek operatorka maszyny uległa ciężkiemu wypadkowi przy pracy. Praca poszkodowanej polegała na mocowaniu w uchwytach automatu materiału i odbieraniu po zakończonym cyklu technologicznym maszyny szczotek z tworzywa sztucznego. W dniu wypadku podczas pracy spadł przewód wyciągu. Pracownica nacisnęła wyłącznik „stop” znajdujący się przy drzwiczkach ruchomych z wyłącznikiem krańcowym i po otwarciu drzwiczek dostępu do strefy pracy maszyny włożyła lewą dłoń w strefę ruchu obrotowego noży rozszczepiających włosie szczotki (po otwarciu drzwiczek elementy tnące noża do rozszczepiania włosia wykonywały siłą bezwładności ruch obrotowy jeszcze przez 18 sekund). Lewa dłoń poszkodowanej została pochwycona przez ostrza noży, które obcięły jej cztery palce. Pracodawca przed wypadkiem nie dostosował maszyny do minimalnych wymagań. Czy można było uniknąć wypadku i kto ponosi odpowiedzialność za ten wypadek pracownicy, którzy obsługują maszyny czy pracodawca?

Czy zleceniobiorca powinien ukończyć szkolenie bhp?

W dziale obsługi klienta pracodawca zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Jednocześnie kilka osób, głównie studentów, pracuje na podstawie umów zlecenia. Czy zleceniobiorcy powinni przejść instruktaż ogólny i stanowiskowy bhp, podobnie jak ich koledzy pracujący na podstawie umów o pracę?

Obowiązkowe i dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne

Status członka rodziny nie zwalnia z obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego osób pobierających stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy, na które zostały skierowane przez podmiot inny niż powiatowy urząd pracy.

Wynagrodzenie za skrócony okres wypowiedzenia

Pracodawca wypowiadający umowę o pracę może skrócić pracownikowi okres wypowiedzenia. Za czas skróconego okresu wypowiedzenia pracownikowi przysługuje odszkodowanie.

Za jakie wykroczenia PIP może ukarać pracodawcę grzywną i w jakiej wysokości?

Inspektor pracy zapowiedział kontrolę na terenie zakładu pracy. Pracodawca obawia się poniesienia odpowiedzialności z zakresu bhp za ewentualne nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli. Za jakie wykroczenia może zostać ukarany grzywną i w jakiej wysokości? Czy PIP stosuje taryfikator kar?

Ochrona dóbr osobistych pracownika

Pracodawca jest zobowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Poszkodowany, którego dobra osobiste zostały naruszone, może żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy na cel społeczny.

Prace uciążliwe i szkodliwe dla zdrowia kobiet

Jeśli pracodawca nie zapewnia pracownicy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, może ona rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia w trybie natychmiastowym. Ma również prawo do odszkodowania za okres równy okresowi wypowiedzenia.

Co zrobić, jeśli producent nie dostarczył przy sprzedaży wymaganej dokumentacji do maszyny?

W zakładzie pracy w trakcie kontroli nowej pilarki tarczowej zakupionej przez pracodawcę inspektor pracy stwierdził, że pracodawca wraz z zakupioną maszyną nie otrzymał pełnej dokumentacji. Po dostarczeniu pilarki stwierdzono brak deklaracji zgodności oraz niekompletną instrukcję użytkowania maszyny. Następnie po uruchomieniu pilarki kontrolujący zauważyli brak wyłącznika krańcowego w ruchomej osłonie układu napędowego pilarki. Maszyna była produkcji krajowej. Producent oznakował ją znakiem CE. Kto ponosi odpowiedzialność za stwierdzone braki: pracodawca czy producent maszyny?

Czy pracownik niepełnosprawny może odmówić wyjazdu w podróż służbową

Zatrudniamy pracownika o lekkim stopniu niepełnosprawności na stanowisku księgowego. Osoba ta otrzymała polecenie wyjazdu służbowego, ale odmówiła twierdząc, że jako osoba niepełnosprawna nie musi wyjeżdżać w delegacje, a w czasie, w którym miałby nastąpić wyjazd, ma zaplanowane badania. Czy w stosunku do pracowników niepełnosprawnych występują ograniczenia w możliwości zlecania wyjazdu w podróż służbową?

Dbałość o mienie zakładu pracy a zakres obowiązków pracownika

Pracownik był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku kierowcy samochodu osobowego. Pewnego dnia przełożony wydał mu na piśmie polecenie służbowe pomalowania pomieszczenia garażu, w którym stał używany przez niego samochód służbowy. Kierowca odmówił wykonania polecenia, za co został dyscyplinarnie zwolniony. Czy decyzja pracodawcy była słuszna?

Wewnętrzna polityka antymobbingowa pracodawcy

Od 1 stycznia 2004 r. pracodawców obowiązują przepisy dotyczące przeciwdziałania mobbingowi w zakładzie pracy. W tym celu powinni oni wprowadzić wewnętrzne regulacje antymobbingowe w swojej firmie.

Czy pracodawca ma obowiązek zawsze wpuścić inspektora pracy na teren zakładu pracy?

Do zakładu pracy, w którym produkowane są artykuły spożywcze, m.in. hermetycznie pakowane (technologia produkcji jest ściśle strzeżona przez pracodawcę), zgłosili się inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy pracy przedstawili się, okazali legitymacje służbowe oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolujący chcieli wejść do wszystkich pomieszczeń pracy. Pracodawca zażądał od inspektorów pracy okazania aktualnej książeczki sanepidu lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, że kontrolujący są zdrowi. Polecił też pracownikom, aby przygotowali specjalne zobowiązanie dotyczące zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez inspektorów pracy. Następnie pracodawca przedstawił je kontrolującym do podpisu, postawił też warunek, że w przypadku niepodpisania zobowiązania nie pozwoli rozpocząć czynności kontrolnych. Inspektorzy nie przedstawili książeczki sanepidu, odmówili podpisania sporządzonego przez pracodawcę zobowiązania. Pracodawca nie wpuścił inspektorów pracy na teren zakładu pracy. Czy pracodawca postąpił słusznie, zabraniając inspektorom pracy rozpoczęcia czynności kontrolnych? Czy grożą mu w związku z tym jakiekolwiek konsekwencje?

Bhp w pracy przedstawiciela handlowego

Specjalista ds. bhp w swojej pracy często spotyka się z problemami związanymi z wypadkami komunikacyjnymi osób, które prowadzą samochód podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jedną z najbardziej narażonych na tego typu wypadki grup pracowników są przedstawiciele handlowi. Pracownicy służby bhp powinni wiedzieć, jakie działania mogą podjąć, aby wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych wśród przedstawicieli handlowych.

Potrącenia z wynagrodzenia za pracę

Za prawidłowe dokonanie potrąceń z wynagrodzenia odpowiada pracodawca. Ponosi on odpowiedzialność wobec pracownika o zwrot niesłusznie potrąconego wynagrodzenia oraz w stosunku do wierzyciela – roszczenie odszkodowawcze z tytułu poniesionej szkody.

Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

Pracodawca, korzystając z zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zorganizował szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, administracyjno-biurowych i pracowników inżynieryjno-technicznych. Przeprowadzenie tych szkoleń zlecił pracownikom służby bhp. Czy pracownik służb bhp powinien prowadzić szkolenia okresowe?

W jaki sposób pracodawca powołuje zespół powypadkowy?

W trakcie audytu przeprowadzanego w związku z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem stwierdzono, że w dokumentach powypadkowych nie ma zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego. Czy taki dokument jest konieczny?

Informacja o utworzeniu związku zawodowego

Jestem pracownikiem w jednej z krakowskich firm. W kwietniu 2009 r. utworzyliśmy związek zawodowy. W grudniu 2009 r. pracodawca dowiedział się przez przypadek o utworzeniu związku i zarzucił nam, że nie poinformowaliśmy go o tym fakcie. Czy musieliśmy poinformować pracodawcę o utworzeniu w jego firmie związku zawodowego?

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia palarni w zakładzie pracy zatrudniającym 16 pracowników?

W zakładzie pracy zatrudnionych jest 16 pracowników. Żądają oni od pracodawcy zapewnienia palarni. Motywują to tym, że palący pracownicy „zadymiają” pomieszczenia pracy, w których pracę wykonują również osoby niepalące, co jest szkodliwe dla osób niepalących. Czy pracodawca musi zapewnić palarnię w zakładzie pracy, w którym zatrudnionych jest 16 pracowników?

Czy w przypadku samobójstwa pracownika należy przeprowadzać postępowanie powypadkowe?

Pracownik firmy ochroniarskiej, który posiadał pozwolenie na broń służbową i był licencjonowanym agentem ochrony, zastrzelił się podczas pracy. Pozostawił list pożegnalny, który wyraźnie wskazywał, że było to samobójstwo. Czy pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe?

Czy pracodawca zatrudniający młodocianych ma dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Pracodawca, w celu obniżenia kosztów działalności oraz możliwości zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników w przyszłości, zatrudnił pracowników młodocianych. Wykonują oni pracę od godziny 4.00 rano od niedzieli do piątku. Opiekun prawny jednego z pracowników młodocianych nie wyraził zgody na wykonywanie pracy przez podopiecznego w czasie określonym przez pracodawcę. Czy na pracodawcę zatrudniającego pracowników młodocianych nałożone są dodatkowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy pracownikowi należy się od pracodawcy odszkodowanie za zniszczony w czasie wypadku przy pracy samochód prywatny?

Pracownik korzystający w pracy z własnego samochodu osobowego, jadąc do klienta, wpadł w poślizg, co doprowadziło do wypadku samochodowego. Pracownik trafił do szpitala, a samochód został całkowicie zniszczony. W umowie dotyczącej używania samochodu nie uwzględniono kwestii związanych ze zniszczeniem auta należącego do pracownika, z którego korzystał on podczas wykonywania obowiązków służbowych. Czy w takiej sytuacji pracownik może liczyć na odszkodowanie od pracodawcy za zniszczony samochód?

W jakiej sytuacji można wstrzymać pracę maszyny?

Po wymianie części nie założono na maszynę osłon części ruchomych. Ze względu na prowizoryczną naprawę instalacji maszyna powoduje zagrożenie porażenia prądem elektrycznym. Kiedy pracownik służby bhp jest zobowiązany do natychmiastowego wstrzymania pracy maszyny i w jaki sposób powinien taką czynność wykonać, aby spełnić wymagania przepisów?

Jak zakwalifikować pracownika na szkolenie okresowe?

W firmie zatrudniamy pracowników zajmujących się przygotowaniem wysyłki produktów do klienta. Praca polega na zebraniu potrzebnych produktów do wspólnego opakowania oraz oznakowania i przygotowania ich do wysyłki. Pracownik po zebraniu produktów na podstawie komputerowej specyfikacji zamyka karton, drukuje etykietę adresową i nakleja ją na opakowanie. Prace te zwykle wykonują pracownicy magazynu. Jednak część tych prac wykonuje również pracownik sekretariatu (reklamacje, zwroty itp.). Wszyscy pracownicy wykonują pracę przy komputerze, a ciężar paczek nie przekracza kilku kilogramów. Do niedawna pracownicy magazynu szkoleni byli jako robotnicy, zaś pracownicy biura jako pracownicy administracyjno-biurowi. Ostatnio jednak zwrócono nam uwagę, że taki podział jest niewłaściwy. Jaka jest różnica między tymi grupami i według jakiego programu powinni być oni szkoleni?

Czy pracodawca musi zorganizować miejsca do siedzenia osobom pracującym w pozycji stojącej?

Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?

Zastosowanie klauzuli zasad współżycia społecznego przez sądy pracy

Klauzula zasad współżycia społecznego umożliwia uniknięcie sytuacji, w których stosowanie prawa doprowadziłoby do skutków niemożliwych do zaakceptowania z uwagi na cel regulacji lub normy moralne.

REKLAMA