REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mobbingowanie pracownika w wieku przedemerytalnym

Piotr Matwiejczyk

REKLAMA

Jestem pracownikiem w wieku przedemerytalnym, zatrudnionym na stanowisku administracyjno-biurowym. Od trzech miesięcy pracodawca nie zleca mi wykonywania pracy, twierdząc, że źle wykonuję swoje obowiązki i nie ma do mnie zaufania. Moje stanowisko pracy zostało przeniesione z pokoju trzyosobowego i obecnie pracuję sam, nie mając kontaktu z innymi pracownikami. Takie zachowania są dla mnie krzywdzące. Czy pracodawca może tak postępować i nie zlecać mi pracy do wykonania?

Postępowanie pracodawcy polegające na niezlecaniu pracownikowi pracy przez dłuższy czas, połączone z podważaniem jego kompetencji oraz izolowaniem od pozostałych pracowników jest mobbingiem. Zachowanie takie narusza prawo pracownika do wykonywania pracy określonego rodzaju, którą pracownik i pracodawca ustalili w umowie o pracę.

REKLAMA

Autopromocja

Zawierając umowę o pracę, pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy:

  • określonego rodzaju,
  • na rzecz pracodawcy,
  • pod kierownictwem pracodawcy,
  • w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę.

Natomiast pracodawca zobowiązany jest do zatrudnienia pracownika, co oznacza zlecanie mu wykonywania pracy oraz zapłaty wynagrodzenia.

Sytuacja, w której pracodawca może nie zlecać pracownikowi wykonywania pracy, ma charakter wyjątkowy i nie zwalnia pracodawcy z obowiązku wypłaty wynagrodzenia. Chodzi tutaj m.in. o przestój spowodowany przyczynami leżącymi po stronie pracodawcy oraz o zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy. Przy czym zwolnienie ze świadczenia pracy wymaga zgody pracownika. Wyjątkowo zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy jednostronną decyzją pracodawcy jest możliwe tylko ze względu na dobro pracodawcy i z poszanowaniem słusznych interesów pracownika oraz przy uznaniu tego za oczywisty wyjątek od zasady, że wynagrodzenie przysługuje tylko za pracę wykonaną (wyrok SN z 24 września 2003 r., I PK 324/2002, OSNP 2004/18/313).

Przedstawiona w pytaniu sytuacja nosi znamiona mobbingu. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Mobbing może przybierać postać czynną lub bierną. Mobbing czynny to np. obarczanie pracownika zbyt dużą odpowiedzialnością przy pozbawieniu możliwości podejmowania decyzji, maltretowanie psychiczne, rozpuszczenie fałszywych opinii o pracowniku. Mobbing bierny polega na lekceważeniu pracownika, niezauważaniu go, niewydawaniu poleceń i właśnie niezlecaniu pracy. Istotą mobbingu jest jego trwałość, aby dane zachowanie zostało uznane za mobbing, nie może być jednorazowe, a powinno trwać przez dłuższy czas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik, wobec którego stosowany jest mobbing, którego skutkiem jest rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia. Roszczenie to nie jest uwarunkowane samym faktem stosowania mobbingu, a nie jego skutkami w postaci rozstroju zdrowia pracownika. Ciężar udowodnienia mobbingu, wystąpienie rozstroju zdrowia, a także zaawansowanie rozstroju – obciąża pracownika. W odróżnieniu od odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania, które nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, przepisy nie określają dolnej granicy zadośćuczynienia za rozstrój zdrowia spowodowany mobbingiem.

Ponadto mobbingowany pracownik może z tego powodu rozwiązać umowę o pracę, zarówno bez wypowiedzenia, jak i za wypowiedzeniem. Decyzję o rozwiązaniu umowy o pracę pracownik może podjąć w każdym czasie, nie ma tu żadnych ram czasowych. Pracownik, rozwiązując umowę, powinien koniecznie wskazać jego przyczynę. Rozwiązanie umowy o pracę uprawnia pracownika do dochodzenia odszkodowania, które nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzynasta emerytura już we wtorek 1 kwietnia 2025 r.

Trzynasta emerytura trafi do emerytów już we wtorek 1 kwietnia 2025 r. Otrzyma ją 889 tys. osób. Kiedy będą kolejne wypłaty trzynastek? Czy można je dostać kilka razy? Czy każdy je otrzyma? Ile wynosi trzynastka w 2025 roku?

Dodatkowe pieniądze dla seniorów. 1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów

Pierwszy termin wypłaty trzynastych emerytur przypada na wtorek, 1 kwietnia 2025 r. Trzynastki znajdą się na kontach seniorów razem z ich emeryturą lub rentą. Dodatkowe wypłaty przysługują w wysokości najniższej emerytury.

Pracownika można ukarać, jeśli nie chce wykorzystać urlopu wypoczynkowego

Kara porządkowa grozi pracownikowi, który nie chce współpracować z pracodawcą w kwestii wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Ekwiwalent za urlop powinien być wypłacany tylko wtedy, gdy odbiór dni wolnych w naturze nie jest możliwy.

Rekrutacja do KSAP 2025. Kształcenie stacjonarne i dualne

O rekrutacji do KSAP w 2025 r. opowiada Małgorzata Bywanis-Jodlińska, Dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Co daje KSAP? Na czym polega kształcenie stacjonarne i dualne?

REKLAMA

Kwiecień 2025 - dni wolne od pracy i godziny pracy

Kwiecień 2025 - ile jest dni wolnych od pracy i godzin pracy w miesiącu? Kiedy wypadają święta? Czy drugi dzień świąt jest wolny od pracy? Jak liczy się liczbę godzin pracy w miesiącu?

Wielki Piątek wolny dla tych pracowników w 2025 r. Komu przysługuje wolne w ten dzień?

Zbliżają się święta Wielkiej Nocy. Jak co roku ożywiła się debata o ustanowieniu dnia wolnego od pracy w Wielki Piątek. Jednak mimo braku dnia wolnego w Wielki Piątek, część osób nie będzie musiała w tym dniu pracować. O kogo chodzi?

Kwiecień 2025. Kalendarz do druku pdf

Pobierz kalendarz kwietnia 2025 do druku z miejscem na notatki. Kwiecień 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy i dwie niedziele handlowe. Jakie inne ważne dni występują w tym miesiącu?

Kto z pracowników jest chroniony przed natychmiastowym zwolnieniem z pracy, na jakich zasadach

Cztery lata przed emeryturą czyli przed osiągnięciem ustawowego wieku emerytalnego dającego możliwość złożenia wniosku o emeryturę, pracownik podlega ochronie przed zwolnieniem. Czy jednak bezwarunkowo? Czy każdy może być pewnym gwarancji pracy już do emerytury, aż przez cztery najbliższe lata?

REKLAMA

Pracodawco, pracownicy nie znają przysługujących im benefitów

Pracodawcy muszą lepiej informować pracowników o przysługujących im benefitach pozapłacowych. Taka wiadomość może przesądzić o przyjęciu oferty pracy przez kandydata albo o pozostaniu w firmie dobrych, zaangażowanych pracowników. Jakie są wyniki badania Up Bonus "Benefity pozapłacowe. Trendy w 2025 roku"?

Jak efektywnie zarządzać zespołem pracowników? Nadzieja i zaufanie jako kluczowe elementy

Okazuje się, że nadzieja i zaufanie to kluczowe czynniki decydujące o efektywności funkcjonowania zespołów i całych organizacji. Jakie są strategie i modele budowania zaufania w zespole? Jak można mierzyć poziom zaufania wśród pracowników?

REKLAMA