| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: obowiązki pracodawcy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu obowiązki pracodawcy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące obowiązki pracodawcy.

Wybór członków rad pracowników

Aktualizacja: 28.08.2013

Wybór członków rad pracowników odbywa się na zasadach określonych w ustawie o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. W celu organizacji wyborów niezbędny jest wniosek grupy co najmniej 10% pracowników. »

Kiedy należy przeprowadzić wybory uzupełniające do rady pracowników

Aktualizacja: 21.02.2012

Przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą powołać radę pracowników. Taka rada funkcjonuje w zakładzie pracy przez 4 lata w składzie, w jakim została wybrana – nawet w sytuacji gdy przedsiębiorca nie zatrudnia już 50 pracowników. »

Informacje dla rady pracowników przekazane e-mailem

Aktualizacja: 18.10.2011

Ustawa o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji nie wskazuje, w jaki sposób powinienem przekazywać informacje radzie pracowników. W celu sprawnej komunikacji utworzyłem wszystkim członkom rady pracowników na firmowym serwerze skrzynki internetowe i na nie przesyłam stosowne informacje. Okazuje się jednak, że niektórzy członkowie rady nie potrafią obsługiwać wiadomości e-mail i nie uznają przekazywania informacji w tym trybie. Czy przesyłając informacje przez internet jestem zwolniony z doręczania ich w inny sposób? »

Od kiedy obowiązuje regulamin pracy

Aktualizacja: 17.02.2011

Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.  »

Czy po zakończeniu kadencji rady pracowników powołanej przez związki zawodowe pracodawca musi zorganizować wybory nowej rady

Aktualizacja: 14.10.2010

W naszej firmie radę pracowników powołały organizacje związkowe. Kadencja wybranej w ten sposób rady pracowników kończy się 15 listopada br. Czy jeżeli obecnie sami pracownicy nie powołają nowej rady, to dotychczasowa będzie nadal działać? »

Rada pracowników

Aktualizacja: 25.08.2010

Jakie sankcje grożą pracodawcy, gdy nie poinformuje pracowników o prawie wyboru rady pracowników oraz gdy nie zorganizuje do niej wyborów? »

Obowiązki pracodawcy wynikające z zatrudnienia 20. pracownika

Aktualizacja: 24.08.2010

Przepisy prawa nakładają na pracodawców pewne obowiązki wynikające z zatrudniania 20 i więcej pracowników. Istotne jest to, aby liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty była równa 20. »

Rada pracowników czy nadzorcza

Aktualizacja: 12.11.2009

Katalog informacji, do których otrzymywania uprawnieni są członkowie rad pracowników, w praktyce może budzić poważne spory. Rady pracowników – wykorzystując niektóre zapisy ustawowe – mogą niekiedy stawiać się w roli podmiotu kontrolującego pracodawcę. Pracodawcy natomiast w przeważającej części zainteresowani są współpracą z radą wyłącznie na zasadzie informowania i konsultowania określonych działań. Dla dobrej współpracy obu stron niezbędne jest jasne określenie jej zasad. »

Tworzenie rady pracowników

Aktualizacja: 05.11.2009

Zatrudnienie w naszej firmie przekroczyło 50 osób, a więc – stosownie do wymogów ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji – zawiadomiliśmy pracowników o tym, że przysługuje im prawo powołania rady pracowników. Komunikat wywiesiliśmy na tablicy ogłoszeń. Minęło jednak ponad 2 miesiące, a do zarządu nie wpłynął żaden wniosek o zorganizowanie wyborów. Czy zarząd powinien podjąć jakieś dodatkowe czynności, aby powołać w firmie radę pracowników? »

Tworzenie rad pracowników

Aktualizacja: 31.08.2009

Od 8 lipca 2009 r. obowiązują nowe przypisy dotyczące powoływania rad pracowników. Rady wyłonione na podstawie uchylonych unormowań będą jednak mogły funkcjonować do końca kadencji. »

Wybieranie rad pracowników przez związki zawodowe jest sprzeczne z konstytucją

Aktualizacja: 22.12.2008

Trybunał Konstytucyjny orzekł w wyroku z 1 lipca 2008 r. (sygn. akt K 23/07) o niezgodności z konstytucją trybu powoływania rad pracowników przez związki zawodowe. Jednocześnie przesunął utratę mocy tych niekonstytucyjnych przepisów na okres 12 miesięcy od daty publikacji wyroku. Przestaną one zatem obowiązywać od 9 lipca 2009 r. Trybunał nie zakwestionował natomiast ważności mandatów już wybranych członków rad pracowników z udziałem związków zawodowych. »

Pierwsze posiedzenie rady pracowników

Aktualizacja: 11.12.2008

Ponad 4 miesiące temu reprezentatywna zakładowa organizacja związkowa wskazała członków rady pracowników. Do chwili obecnej nie zwołaliśmy pierwszego posiedzenia tej rady, ponieważ nie zgadzamy się z dokonanym wyborem. Czy rada pracowników może w tej sytuacji sama zwołać swoje pierwsze posiedzenie? »

Wprowadzenie pracy zmianowej w zakładzie

Aktualizacja: 11.12.2008

W naszym przedsiębiorstwie nie było jak dotąd konieczności wprowadzenia zmianowej organizacji pracy. Obecnie ze względu na zmieniający się profil produkcji chcemy ustalić w zakładzie pracę zmianową. W radzie pracowników są członkowie organizacji związkowej naszego zakładu. Czy wprowadzając pracę zmianową, wystarczy, że poinformuję tylko radę pracowników o swoim zamiarze, czy muszę dodatkowo poinformować o tym związki zawodowe? Dodam, że nasz zakład zatrudnia 84 pracowników. »

Porozumienie organizacji związkowych w sprawie tworzenia rady pracowników

Aktualizacja: 11.12.2009

W moim zakładzie pracy działają 2 organizacje związkowe, które przystąpiły do wyłaniania rady pracowników. Organizacje związkowe nie zawarły jednak porozumienia odnoszącego się do wszystkich kwestii, które powinny się w nim znaleźć. Przedstawiły mi porozumienie, które określa wyczerpująco zasady powoływania rady, ale nie odnosi się do drugiej kwestii, jaka powinna być uregulowana w takim porozumieniu, czyli do zasad funkcjonowania rady. Czy takie porozumienie jest ważne? »

Informacja o możliwości utworzenia rady pracowników

Aktualizacja: 11.12.2009

Od kilku lat zatrudniamy niewiele powyżej 50 pracowników. Przed wejściem w życie ustawy o radach pracowników, tj. 23 maja 2006 r., powołaliśmy w naszym zakładzie przedstawicielstwo pracowników o uprawnieniach zbliżonych do rady pracowników. Informację o tym przesłaliśmy wówczas do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Czy w związku z tym mamy obowiązek poinformować pracowników w okresie od 24 marca do 23 lipca br. o możliwości utworzenia rady pracowników i jej uprawnieniach? Czy musimy tworzyć radę pracowników? Wydaje nam się, że skoro w naszym zakładzie działa już organ reprezentujący pracowników, to nie mamy takiego obowiązku. W naszym zakładzie nie działają związki zawodowe, a zakład jest firmą prywatną. »

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

PPK

Eksperci portalu infor.pl

MojeBiuro24

MojeBiuro24.pl jest platformą dedykowaną biurom rachunkowym w celu ułatwienia pracy księgowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »