Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Praca tymczasowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Monitoring wizyjny może zostać wprowadzony w ściśle określonych przypadkach. W związku z prowadzeniem monitoringu pracodawca ma liczne obowiązki informacyjne.
Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej decydują się na zatrudnienie pracowników tymczasowych. Nic dziwnego, w końcu niesie to za sobą wiele korzyści, m.in. możliwość sprawdzenia kompetencji pracownika przed zatrudnieniem go na stałe w firmie czy pozyskanie dodatkowych rąk do pracy w gorącym sezonie.
30 listopada upływa 18-miesięczny limit długości zatrudnienia pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy użytkownika. Nowe przepisy przewidujące ograniczenia czasowe w zatrudnianiu pracowników tymczasowych obowiązują od 1 czerwca 2017 r.
22 listopada 2018 r. wszystkie umowy na czas określony przekształcą się w umowę na czas nieokreślony. Zmiany w umowach dotkną również pracowników tymczasowych.
21 listopada 2018 r. upływa limit czasowy zatrudniania na czas określony. W przypadku kontynuacji zatrudnienia, od 22 listopada pracownicy - z mocy prawa - będą zatrudnieni na stałe.
Od 1 czerwca 2017 r. pracodawca użytkownik musi prowadzić w swoim zakładzie ewidencję okresów pracy pracownika tymczasowego. Jakie informacje powinna zawierać ewidencja okresów zatrudnienia pracowników tymczasowych? Poniżej przykładowy wzór ewidencji okresów zatrudnienia pracowników tymczasowych.
Nowe przepisy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych weszły w życie 1 czerwca 2017 r. Zgodnie z nowymi przepisami pracodawcy mają obowiązek prowadzić ewidencję czasu pracy pracownika tymczasowego. Za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary nawet do 30 tys. zł.
Na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw, z dniem 1 czerwca 2017 roku zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące zatrudniania pracowników tymczasowych.
Możliwość rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem tymczasowym zależy od rodzaju umowy o pracę i zawartych w niej ustaleń stron. Rozwiązania umowy o pracę dokonuje pracodawca, a więc agencja pracy tymczasowej. Natomiast pracodawca-użytkownik w każdym czasie i bez względu na rodzaj umowy może zrezygnować z wykonywania pracy przez pracownika tymczasowego.
W polskim prawie pracy nie ma definicji pracy sezonowej. Wynika to z tego, że przepisy prawa pracy nie wyróżniają odrębnej kategorii pracowników sezonowych. Pracą sezonową jest więc taki rodzaj pracy, na który jest zapotrzebowanie wyłącznie przez pewien krótki okres związany z określoną porą roku.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy wszystkim zatrudnionym pracownikom. Dodatkowo przepisy prawa pracy zobowiązują go do przestrzegania zasad bhp także w stosunku do przyjętych praktykantów.
Okres wakacji to okres nie tylko wypoczynku, ale również okres prac sezonowych. Wiele osób podejmuje w tym czasie zatrudnienie zarówno w Polsce, jak i za granicą w celu osiągnięcia dodatkowych przychodów. Z podjęciem pracy sezonowej z reguły wiąże się obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
Dla osoby wykonującej pracę najemną w Polsce i pracę sezonową w innym państwie członkowskim UE właściwe jest polskie ustawodawstwo z zakresu zabezpieczenia społecznego. W tym celu osoba taka powinna uzyskać z ZUS zaświadczenie A1.
Pracodawca korzystający z pracy pracowników tymczasowych ma zmniejszoną ilość obowiązków, jakie wynikają z zatrudniania osób na podstawie stosunku pracy. Część tych obowiązków przejmuje bowiem agencja pracy tymczasowej. Jednak nie każdy pracodawca może przyjąć do pracy pracowników tymczasowych.
Jesteśmy agencją pracy tymczasowej. Jeden z naszych klientów – pracodawca użytkownik twierdzi, że pracownik tymczasowy ukradł mu rzeczy, jakie otrzymał do wykonywania pracy. Dostaliśmy od pracodawcy użytkownika pismo, w którym opisał całą sprawę i poprosił, aby przekazać mu dane tego pracownika (adres zamieszkania), ponieważ chce go pozwać za kradzież. Czy w takiej sytuacji możemy udostępnić takie dane pracodawcy użytkownikowi?
Urlop wypoczynkowy pracowników tymczasowych został uregulowany w odrębnej ustawie -  o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Określa ona w sposób odmienny od Kodeksu pracy zasady udzielania oraz nabywania prawa do urlopu wypoczynkowego.
24 stycznia wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych do wykonywania określonych czynności na rzecz innej osoby, czyli tzw. pracodawcy użytkownika. W odróżnieniu zatem od typowych umów o pracę, w których stronami stosunku pracy są wyłączcie pracodawca i pracownik, przy zatrudnieniu pracowników tymczasowych zachodzi relacja między trzema podmiotami.
Prowadzę agencję pracy tymczasowej. Poza stałym personelem firmy (5-6 osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę) często zatrudniam na bardzo krótkie okresy pracowników tymczasowych (w większości przypadków są to umowy o pracę). Czy przy ustalaniu obowiązku wydawania regulaminów pracy i wynagradzania mogę brać pod uwagę tylko pracowników stałych? Specyfika pracy pracowników tymczasowych właściwie nie pozwala nawet na stworzenie dla nich ogólnego regulaminu pracy.
Pracodawca użytkownik jest zobowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do jej wykonywania. Powinien zatem zadbać, aby kwestie te zostały odpowiednio uregulowane w umowie z agencją pracy.
Od pół roku zatrudniamy w hurtowni pracownika na podstawie skierowania z agencji pracy tymczasowej. Dotychczas nie korzystał on z żadnego dnia wolnego. Ostatnio złożył wniosek o urlop. Czy pracownik tymczasowy ma prawo do urlopu wypoczynkowego i ewentualnie w jakim wymiarze?
Pracownik tymczasowy nie może być zatrudniony na mniej korzystnych warunkach pracy i płacy niż pracownicy zatrudniani przez pracodawcę użytkownika na tych samych lub podobnych stanowiskach.
Ze względu na okresowe wahania zbytu naszych produktów, w pewnych okresach roku dysponujemy nadmiarem pracowników, ale nie chcemy ich zwalniać. Czy możemy przenosić naszych pracowników, zatrudnionych w dziale produkcji, na pewien czas do innej firmy, z którą stale współpracujemy? Przeniesienie to odbywałoby się w trybie art. 42 § 4 Kodeksu pracy, czyli bez zmiany umowy o pracę i maksymalnie na 3 miesiące w roku kalendarzowym.
Pracownik tymczasowy zatrudniony jest przez agencję pracy tymczasowej, która jest jego pracodawcą, a wykonuje pracę na rzecz pracodawcy użytkownika. Zachodzi więc tu relacja pomiędzy trzema, a nie dwoma podmiotami.
Ze zmian zachodzących na rynku pracy wynika konieczność poszukiwania nowych, bardziej elastycznych form zatrudnienia. Jedną z takich form jest praca tymczasowa. Polega ona na wykonywaniu pracy na rzecz osoby trzeciej wskazanej przez pracodawcę, którym jest agencja pracy tymczasowej.
Prawo unijne nie ingeruje w kwestie zatrudniania pracowników. Ustala jednak pewne minimalne wytyczne, które muszą być przestrzegane w krajach członkowskich.
Przyjęliśmy do pracy pracownika, który wcześniej pracował m.in. przez 4 miesiące i 17 dni w agencji pracy tymczasowej. Byliśmy wówczas dla niego pracodawcą użytkownikiem. Czy okres pracy w agencji wliczamy temu pracownikowi do jego stażu urlopowego w naszym zakładzie?
Ze zmian zachodzących na rynku pracy wynika konieczność poszukiwania nowych, bardziej elastycznych form zatrudnienia. Jedną z takich form jest praca tymczasowa. Polega ona na wykonywaniu pracy na rzecz osoby trzeciej wskazanej przez pracodawcę, którym jest agencja pracy tymczasowej.
Należy jednak odróżnić zakaz leasingowania pracowników przez pracodawcę użytkownika innemu podmiotowi od dozwolonych sytuacji, w których pracownicy tymczasowi wykonując pracę na rzecz innego podmiotu wciąż pozostają pod kierownictwem pracodawcy użytkownika