Pracownik sezonowy – w jaki sposób do niego dotrzeć
REKLAMA
REKLAMA
- Zmodyfikuj opis stanowiska
- Przeprowadź analizę wizerunku firmy jako pracodawcy
- Zwiększ czas poświęcony na onboarding
- Daj się zauważyć potencjalnym pracownikom
Mimo zwolnienia tempa na rynku pracy, sezon wiosenno-letni wciąż obfituje w oferty pracy dla osób szukających zatrudnienia sezonowego. Poniżej kilka przykładów, które obrazują, jak wygląda liczba ofert pracy dodatkowej/sezonowej w niektórych z województw:
REKLAMA
- województwo dolnośląskie – ponad 850 ogłoszeń
- województwo łódzkie – ponad 550 ogłoszeń
- województwo śląskie – ponad 1000 ogłoszeń
- województwo mazowieckie – ponad 1000 ogłoszeń
- województwo warmińsko-mazurskie – ponad 350 ogłoszeń
- województwo pomorskie – ponad 1000 ogłoszeń
- województwo małopolskie – ponad 950 ogłoszeń
A jacy pracownicy najczęściej są poszukiwani? Pracę znajdą m.in.:
- koordynatorzy/ obsługa festiwali muzycznych
- nianie
- hostessy
- ratownicy
- zbieracze owoców
- recepcjoniści w hotelach
- pomoc kuchenna
- sprzedawca na stoiskach z pamiątkami
O czym jednak warto pamiętać, aby skutecznie dotrzeć do odpowiedniego kandydata i zachęcić go do współpracy?
Zmodyfikuj opis stanowiska
Warto poświęcić czas, aby sprawdzić, czy opisy stanowisk dla pracowników sezonowych są dokładne, pełne i aktualne. Niestety, niektóre firmy używają tych samych opisów stanowisk od wielu lat, pomimo zmieniającego się rynku i wymagań klientów oraz pracowników. Klienci nie będą tolerować słabych usług, nawet jeśli świadczy je pracownik sezonowy. Z drugiej strony, jak podkreśla Sebastian Kopiej z agencji Commplace: „dobra atmosfera” nie wystarczy, aby przyciągnąć pracowników do firmy. Przyszli pracownicy szukają miejsca pracy, które odpowiada ich wartościom i oczekiwaniom, a te różnią się w zależności od branży. Dlatego warto zwrócić uwagę na to wcześniej i dostosować opis stanowiska do potrzeb pracowników sezonowych.
Przeprowadź analizę wizerunku firmy jako pracodawcy
Warto sprawdzić, czy Twoja firma jest atrakcyjnym miejscem pracy. Przede wszystkim należy przebadać opinie o Twojej firmie w Internecie.
- Jakie działania podejmują Twoi konkurenci?
- Jakie komunikaty przekazujesz kandydatom przez swoją obecność w sieci?
- W jaki sposób przekazujesz te komunikaty?
- Czy twoje komunikaty są spójne?
- Czy faktycznie są skuteczne?
- Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?
- Co mówią inni, w tym pracownicy, o Twojej firmie?
Według statystyk aż 63% kandydatów przeszukuje serwisy internetowe z opiniami o pracodawcach. Dla 51% badanych to znajomi stanowią źródło informacji, a prawie 50% przeszukuje fora dyskusyjne. Dlatego warto zbadać opinię o Twojej firmie i zrobić wszystko, co możliwe, aby poprawić wizerunek firmy jako pracodawcy.
Zwiększ czas poświęcony na onboarding
Jeśli zatrudniasz wielu pracowników, należy skupić się na ich odpowiednim przeszkoleniu. Zbyt często popełnianym błędem jest brak wystarczającego szkolenia. Warto postrzegać ich jako przedstawicieli firmy do obsługi klientów, a nie tylko jako sposób na „wypełnienie grafiku”. Brak odpowiedniego szkolenia może wpłynąć negatywnie nie tylko na wyniki finansowe pod koniec sezonu, ale również na podejście do pracy, komfort pracy i poziom stresu. Te czynniki mogą mieć wpływ na opinie o Twojej marce jako pracodawcy. Dlatego należy zwiększyć czas poświęcony na onboarding i zadbać o odpowiednie szkolenie nowych pracowników.
Daj się zauważyć potencjalnym pracownikom
Jak pokazują badania przeprowadzone przez OOH.pl, jednorazowa kampania outdoorowa realizowana w mniejszych miejscowościach całego kraju może dotrzeć blisko do 70–80% całego społeczeństwa, w tym – do potencjalnych pracowników. Dla przykładu:
- w Rzeszowie przekaz dotrze do 158 tys. odbiorców
- w Toruniu będzie to 157 tys. konsumentów
— Przy wyborze nośników reklamowych należy uwzględnić styl i tryb życia potencjalnych pracowników. W przypadku rekrutacji z zastosowaniem reklamy OOH sprawdzają citylighty, czyli nośniki reklamowe umieszczane na przystankach autobusowych. Są one szczególnie skuteczne w dotarciu do osób, które przemieszczają się komunikacją miejską lub pieszo. Pracownicy sezonowi często korzystają z tramwajów i autobusów, aby dojechać do pracy albo na uczelnie. Inną skuteczną formą reklamy są billboardy, które powinny być lokowane w pobliżu miejsc, gdzie znajduje się nasza grupa docelowa. Mogą to być na przykład osiedla mieszkaniowe, uczelnie, centra miast, supermarkety – podpowiada Robert Dąbrowski, CEO Recevent.
Jeśli działalność Twojej firmy stale lub czasowo opiera się na pracownikach sezonowych, ważne jest, aby pozyskiwać i zatrudniać osoby, które reprezentują to, co najlepsze w Twojej firmie i sprawią, że klienci powrócą do Ciebie w przyszłym roku.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat