Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Elektroniczne zwolnienia lekarskie 2018

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrolę prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich przez osoby ubezpieczone mogą przeprowadzać płatnicy zasiłków (pracodawcy, zleceniodawcy) lub ZUS (z wyłączeniem okresu, za który ubezpieczonemu przysługuje wynagrodzenie chorobowe). Jak prawidłowo ją przeprowadzić?
Każdy pracodawca ma prawo do przeprowadzania kontroli pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim. Jakie są zasady przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy przez pracodawców w 2019 roku?
Do 1 grudnia 2018 r. każdy pracodawca powinien utworzyć konto płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Z dniem 1 grudnia 2018 r. e-ZLA będzie jedyną akceptowalną formą zwolnienia lekarskiego.
W jakiej formie płatnik powinien przechowywać e-ZLA? Czy istnieje jakiś minimalny okres przechowywania zaświadczeń lekarskich? Od 1 lipca 2018 r. zaświadczenia lekarskie będą wystawiane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego.
Już od 1 lipca 2018 r. koniec papierowych zwolnień lekarskich. Zmiany oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców, ale i ułatwienia dla pracowników.
Od 1 lipca 2018 r. zwolnienia lekarskie będą obowiązywały wyłącznie w formie elektronicznej. Dla pracodawcy oznacza to więcej obowiązków m.in. z archiwizowaniem dokumentów. Jak długo należy przechowywać e-zwolnienia (e-ZLA)?
Już wkrótce lekarze będą mogli korzystać jedyne z elektronicznego zwolnienia lekarskiego. Chociaż opcja ta dostępna jest już od stycznia 2016 roku, dopiero od lipca lekarze będą zobligowani do korzystania z takiej formy tzw. L4. Z tego powodu pojawia się coraz więcej wątpliwości, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni przygotować się do zmian.
Od 1 lipca 2018 r. lekarze będą wystawiać wyłącznie zwolnienia elektroniczne. Do tego momentu mogą wystawiać zwolnienie zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Dla pracodawców oznacza to nowe obowiązki.
Pracownik dostarczył zaświadczenie lekarskie w formie elektronicznej (e-ZLA). Pracodawca przekazał e-ZLA wraz z drukiem Z-3 do ZUS. Pracownik dostarczył kolejne e-zwolnienie. Czy w związku z tym pracodawca również ma obowiązek przekazać druk Z-3?
Obowiązek wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich będzie obowiązywał od 1 lipca 2018 r. Zmiany w tym zakresie oznaczają dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Jak się przygotować do pracy ze zwolnieniami elektronicznymi?
Od początku 2016 r. lekarze mogą wystawiać zwolnienia lekarskie w formie elektronicznej. Nie oznacza to jednak, że zniknęły tradycyjne zwolnienia w papierowej formie. Nadal w tym przypadku na pracowniku ciąży obowiązek dostarczenia zwolnienia pracodawcy.