Zatrudniamy pracownika na stanowisku informatyka na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Pracownik ten dodatkowo prowadzi własną działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych – naprawczych. Pracownik wykorzystał 182 dni zasiłku chorobowego i obecnie otrzymuje świadczenie rehabilitacyjne płatne z ZUS. Ostatnio wpłynęła do naszego zakładu dokumentacja od firmy współpracującej z nami, w której znajdują się dokumenty potwierdzające, że nasz pracownik będąc na zwolnieniu lekarskim wykonywał pracę w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Czy pracownik będąc na zwolnieniu lekarskim, a obecnie pobierający świadczenie rehabilitacyjne, musi powstrzymywać się tylko od pracy, natomiast może wykonywać działalność gospodarczą?
Pracownik otrzymuje wynagrodzenie minimalne łącznie z dodatkiem stażowym, który nie jest zmniejszany za okres choroby. Wynagrodzenie bez tego dodatku jest niższe od minimalnego. Jednocześnie pracownik prowadzi działalność, z której opłaca tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W kwietniu br. pracownik chorował. W związku z tym otrzymał wynagrodzenie za pracę obniżone o okres nieobecności, ale pełną kwotę dodatku stażowego, który nie jest zmniejszany za czas choroby. Łącznie składki na ubezpieczenia społeczne opłaciliśmy od kwoty niższej niż minimalne wynagrodzenie. Pracownik zwrócił się do mnie z pytaniem, czy za kwiecień musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne z działalności.
Od 3 kwietnia 2010 r. wprowadzono nową definicję podróży służbowej dla kierowców. Po zmianie przepisów przy ustalaniu, czy kierowca przebywa w podróży służbowej, nie ma znaczenia, jak określono jego miejsce pracy. Zgodnie z nową regulacją, podróżą służbową kierowcy jest bowiem każdy wyjazd poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, jego filia, przedstawicielstwo lub oddział.
Kierowca powracając z trasy, niekiedy przez krótki czas (np. 30 minut) prowadzi pojazd w porze, która jest przyjęta w firmie jako pora nocna. Jest to sytuacja nieprzewidywalna przed rozpoczęciem przewozu (wynika przede wszystkim z sytuacji na drodze). W takich dniach jego czas pracy wykracza nieznacznie poza dopuszczalne maksymalnie 10 godzin, kiedy może pracować kierowca, gdy nawet niewielka część jego pracy odbywa się w nocy. Czy ograniczenie czasu pracy kierowcy w porze nocnej dotyczy tylko zwykłego czasu pracy, czy powinno być liczone wraz z godzinami nadliczbowymi?