REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy kierowca może przepracować w jednym dniu 15 godzin

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?

Kierowca nie może pracować dziennie 15 godzin, gdyż musi mieć zapewnione przerwy niewliczane do czasu pracy. Z czasu przerw bowiem tylko 15 minut wliczamy kierowcy do czasu pracy. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

W stosunku do kierowcy samochodu ciężarowego zastosowanie znajdują nie tylko polskie przepisy o czasie pracy, ale także unijne przepisy o czasie prowadzenia pojazdu. Rozporządzenie unijne nr 561/2006 stosujemy bowiem do przewozu drogowego (art. 2 rozporządzenia nr 561/ 2006):

  • rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony lub
  • osób pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Rozporządzenie unijne nr 561/2006 zawiera także liczne wyłączenia odnoszące się do konkretnych grup pojazdów, np. pojazdów o dopuszczalnej maksymalnej prędkości nieprzekraczającej 40 km/h, pojazdów specjalistycznych używanych do celów medycznych (art. 3 rozporządzenia nr 561/2006). Zakładamy jednak, że w sytuacji wskazanej w pytaniu wyłączenia te nie mają zastosowania.

Kierowcy w każdej dobie (24 godziny liczone od godziny, w której kierowca rozpoczął pracę zgodnie z rozkładem czasu pracy) przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku (art. 14 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacje dotyczące odpoczynku przewidzianego w rozporządzeniu unijnym nr 561/2006 mają jednak pierwszeństwo przed wypoczynkiem uregulowanym przepisami polskiej ustawy o czasie pracy kierowców (dotyczy to tylko pracodawców, którzy są zobowiązani do stosowania przepisów rozporządzenia unijnego).

Podobnie jak przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, również rozporządzenie unijne nr 561/2006 wskazuje, że kierowca w każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku jest uprawniony do 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dziennego. Rozporządzenie unijne przewiduje jednak możliwość skrócenia nie częściej niż 3 razy w tygodniu (dokładnie między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku) okresu odpoczynku do minimum 9 godzin (art. 8 ust. 2 rozporządzenia unijnego nr 561/2006). Wypoczynek w tym wymiarze jest wystarczającym wypoczynkiem w danej dobie. Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców nie przewidują skrócenia odpoczynku dobowego.


W zakresie skorzystania z możliwości skrócenia wypoczynku nie ma znaczenia to, że kierowca (wykonujący przewóz podlegający pod przepisy rozporządzenia unijnego) wykonuje przewozy tylko na terenie kraju. Zatem Państwa kierowca nie częściej niż 3 razy w tygodniu może wykorzystywać jedynie 9-godzinny wypoczynek dobowy.

WAŻNE!

Odpoczynek dobowy kierowcy samochodu ciężarowego może zostać skrócony do 9 godzin 3 razy w tygodniu.

Nie oznacza to jednak, że kierowca pozostałe 15 godzin doby może w pełni wykorzystać na pracę.

REKLAMA

Stosując w odniesieniu do Państwa kierowcy system równoważnego czasu pracy możemy wydłużać jego dobowy wymiar czasu pracy do 10 godzin(art. 15 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców). Jest on bowiem kierowcą zatrudnionym w transporcie drogowym. Wydłużenia do 12 godzin mogą być stosowane tylko do kierowców niezatrudnionych w transporcie drogowym (np. kierowca zatrudniony przez instytucję charytatywną). Państwa kierowca może pracować także w godzinach nadliczbowych. Praca w wymiarze przekraczającym 10 godzin będzie dla niego pracą nadliczbową.

Przepisy unijne zawierają ograniczenia dotyczące czasu powadzenia pojazdu. Zasadniczo nie może być on dłuższy niż 9 godzin między dwoma dziennymi okresami wypoczynku (art. 6 rozporządzenia unijnego nr 561/2006). Nie częściej niż 2 razy w tygodniu czas prowadzenia pojazdu może zostać wydłużony do 10 godzin.

Pamiętać trzeba także o obowiązkowych przerwach w czasie prowadzenia pojazdu, podczas których kierowca nie może wykonywać żadnej innej pracy. Po każdym 4,5-godzinnym okresie prowadzenia pojazdu musi wykorzystać co najmniej 45 minut przerwy (art. 7 rozporządzenia unijnego nr 561/2006).


PRZYKŁAD

Kierowca w danym dniu wyruszył w trasę o godz. 7.00 bezpośrednio po zakończeniu odpoczynku dobowego. Po 4,5 godzinach jazdy zrobił sobie 45-minutową przerwę. Następnie prowadził samochód kolejne 4,5 godziny i musiał rozpocząć następną 45-minutową przerwę. Na tę przerwę składała się przerwa w wymiarze 30 minut z tytułu odpoczynku i 15 minut przerwy śniadaniowej, która przysługuje, gdy czas pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Po tej przerwie kierowca prowadził pojazd jeszcze przez godzinę do godz. 18.30. W sumie kierowca prowadził pojazd przez maksymalnie dopuszczalnych 10 godzin. Dłużej już nie mógłby prowadzić samochodu. Kierowca może jednak wykonywać w ramach godzin nadliczbowych maksymalnie do godz. 22.00 jeszcze inną pracę kierowcy niż prowadzenie pojazdu, zaliczaną do czasu pracy (obsługa samochodu, wypełnianie dokumentów itp.). Wykonywanie pracy do godz. 22.00 pozwoli mu na wykorzystanie w dobie pracowniczej co najmniej 9-godzinnego wypoczynku, jeżeli podejmie pracę następnego dnia o godz. 7.00. W przykładzie zakładamy, że pora nocna w zakładzie pracy przypada w godz. od 22.00 do 6.00 lub od 23.00 do 7.00, gdyż musimy pamiętać o ograniczeniu pracy do 10 godzin wówczas, gdy kierowca pracował w porze nocnej (niezależnie od długości pracy w tej porze). Ponieważ z udzielonych w sumie w wymiarze 1,5 godziny przerw, tylko 15 minut przerwy śniadaniowej wliczamy do czasu pracy, kierowca nie przepracuje 15 godzin, mimo że łącznie od podjęcia pracy do jej zakończenia upłynie 15 godzin. Praca powyżej 10 godzin będzie dla niego pracą nadliczbową.

Oczywiście praca kierowcy mogłaby zostać inaczej rozłożona niż w powyższym przykładzie. Ważne jest to, że poza prowadzeniem pojazdu kierowca może w danym dniu wykonywać także inną pracę. Biorąc jednak pod uwagę przerwy, jego czas pracy nie może nigdy wynosić aż 15 godzin.

Podstawa prawna

  • art. 6, art. 8, art. 9, art. 14, art. 16, art. 27 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.),
  • art. 6–8 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98 oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE L 06. 102.1).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienia grupowe 2025 [który pracodawca może zwolnić, kogo i z jakich przyczyn, jaka odprawa]

Zwolnienia grupowe to specyficzny sposób rozwiązania umów o pracę z większą ilością pracowników. Do przeprowadzenia takich zwolnień mają prawo pracodawcy spełniający określone wymogi - muszą mieć odpowiednio wysoki poziom zatrudnienia, a zwolnienie musi mieć określone przyczyny i być przeprowadzone w określonym czasie. Także nie każdy pracownik może być objęty zwolnieniem grupowym.

Co daje orzeczenie 02-P w 2025 r.? [Przykład]

Co oznacza symbol 02-P w orzeczeniu o niepełnosprawności i do czego uprawnia w 2025 r.? W dużej mierze pomoc będzie zależała od posiadanego stopnia niepełnosprawności. Jakie są aktualne przepisy?

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 - jakie dokumenty?

Jakie dokumenty potrzebne są do świadczenia rehabilitacyjnego w 2025 roku? Wniosek o świadczenie rehabilitacyjne składa się na druku ZNp-7. Ile trwa pobieranie świadczenia rehabilitacyjnego z ZUS?

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 – ile wynosi w I kwartale? Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru to 100,2% [Wyliczenia]

Ile wynosi świadczenie rehabilitacyjne w I kwartale 2025 roku? Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru na potrzeby wyliczenia wysokości świadczenia rehabilitacyjnego za każdy dzień niezdolności do pracy od stycznia do marca 2025 roku został określony na poziomie 100,2%. Artykuł zawiera przykładowe wyliczenie.

REKLAMA

Rekrutacja na odległość. Jak budować relacje z kandydatami w toku rekrutacji online?

Rekrutacja online to nowy standard w wielu branżach. Wirtualne spotkania, zdalne testy czy rozmowy wideo umożliwiają rekrutowanie niezależnie od lokalizacji. Jednak poza wieloma niezaprzeczalnymi plusami, jest i wyzwanie – budowanie relacji z kandydatami na odległość wymaga nowych umiejętności. Jak zorganizować efektywną rekrutację zdalną i jednocześnie zadbać o pozytywne candidate experience? Przyjrzyjmy się kluczowym elementom rekrutacji zdalnej.

Bed rotting stworzony przez pokolenie Z - co to jest? Czy work life balance posuwa się za daleko?

Bed rotting to trend, który stworzyło pokolenie Z. Co to jest dokładnie? Czy w tym przypadku work-life balance posuwa się za daleko? Jakie zagrożenia niesie ze sobą bed rotting?

3 najbardziej pożądane benefity pozapłacowe według pokolenia Z

Jak wiadomo pracownicy pokolenia Z mają nieco odmienny stosunek do pracy. Cenią przede wszystkim dobrostan psychiczny, elastyczną pracę i możliwości rozwoju. Stąd na jednym z pierwszych miejsc wśród benefitów pozapłacowych stawiają wsparcie psychologa. Coraz więcej pracodawców daje pracownikom taką możliwość.

Bezpłatne webinarium online. Nowe pokolenie = nowe zasady. O narzędziach pracy z Zetkami

Zapraszamy na bezpłatne webinarium online. Pokolenie Z rewolucjonizuje świat pracy, wymagając nowych podejść do komunikacji i współpracy. Ten webinar skupi się na praktycznych narzędziach i technikach, które pomogą Ci efektywnie zarządzać zespołem złożonym z przedstawicieli pokolenia Z. Odkryjemy technologie wspierające transparentność, autonomię i elastyczność, kluczowe dla budowania zaangażowanego i produktywnego środowiska pracy.

REKLAMA

Jak przedłużyć uprawnienia w PFRON do czasu wydania nowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności? [KOMUNIKAT]

Czy można przedłużyć poprzednie orzeczenie bez zaświadczenia, które określa termin ważności dotychczasowego orzeczenia? Co trzeba zrobić, aby dalej ubiegać się refundację składek ZUS/KRUS? Co powinien zrobić pracodawca, aby dalej ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wydał komunikat, dotyczący przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności.

Wniosek o dodatek dopełniający do renty socjalnej 2520 zł [WZÓR]

Pobierz wniosek o dodatek dopełniający do renty socjalnej w wysokości 2520 zł. Wniosek składa się na druku EDD-SOC. Od 1 marca 2025 roku kwota dodatku dopełniającego będzie wyższa. Do wniosku należy załączyć zaświadczenie o stanie zdrowia na druku OL-9.

REKLAMA