REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagradzanie kierowców - aspekty praktyczne

Joanna Pysiewicz-Jężak

REKLAMA

Wynagrodzenie kierowcy musi zostać tak ustalone, aby w szczególności nie było uzależnione od kwestii, o których sam może zdecydować, np. liczbie przejechanych kilometrów.

W związku z dużym zainteresowaniem wyjazdami za granicę w poszukiwaniu lepiej płatnej pracy polskie firmy przewozowe odczuwają często problemy ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kierowców. Jednym z decydujących argumentów mogących zatrzymać zawodowych kierowców w kraju jest ustalenie ich wynagrodzenia na odpowiednio wysokim poziomie. Pracodawcy zajmujący się przewozem stosują zazwyczaj zróżnicowane systemy wynagradzania zatrudnionych kierowców. Jednak powinni wiedzieć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami warunki wynagradzania kierowców nie mogą przewidywać składników wynagrodzenia, których wysokość jest zależna od liczby przejechanych kilometrów lub ilości przewiezionego ładunku, jeżeli ich stosowanie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu na drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sposoby wynagradzania kierowców

Nie ma aktu prawnego, który w sposób szczególny regulowałby kwestie wynagradzania kierowców. Sposoby ich wynagradzania zależą głównie od podstawy zatrudnienia. Najczęściej kierowcy zawodowi wykonują pracę na podstawie umowy o pracę lub prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji gospodarczej.

W przypadku gdy kierowca wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę, jego wynagrodzenie nie różni się od płacy innych pracowników. Ustalenie wysokości wynagrodzenia czy jego dodatkowych elementów zależy wyłącznie od woli stron stosunku pracy, które w tym zakresie mają dużą swobodę. Przepisy określają tylko minimalną wysokość zasadniczego wynagrodzenia za pracę dla osoby zatrudnionej w pełnym wymiarze czasu pracy, które od 1 stycznia 2010 r. nie może być niższe od 1317 zł brutto.

Od umowy między pracownikiem a pracodawcą zależy też sposób wynagradzania – czy będzie to wynagrodzenie godzinowe, czy stałe wynagrodzenie miesięczne. Wybór odpowiedniego sposobu wynagradzania zależy od wielu czynników, np. od wielkości firmy przewozowej czy odległości, jakie pokonywać będzie kierowca (czy jest to firma działająca na terenie Polski, czy Europy).

REKLAMA


Dodatkowymi składnikami wynagrodzenia mogą być różnego rodzaju premie, które mają charakter:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obligatoryjny (w przypadku spełnienia określonych warunków przewidzianych w umowie pracodawca jest zobowiązany do jej wypłaty, a pracownik ma roszczenie o wypłatę) lub
  • nagrody uznaniowej (jej wypłata zależy od woli pracodawcy i pracownik nie może się jej domagać).

Wypłata dodatkowych składników wynagrodzenia może zależeć np. od zaangażowania w pracę danego kierowcy, terminowości dostaw, dbania o powierzony sprzęt i ładunek, znajomości topografii terenu, po jakim się porusza, czy przestrzegania norm zużycia paliwa.

WAŻNE!

Wynagrodzenie przysługuje kierowcy bez względu na liczbę wykonanych kursów w danym miesiącu. Istotna jest tutaj gotowość kierowcy do świadczenia pracy, o której mowa w art. 81 § 1 k.p.

Ustalanie wynagrodzenia

Podstawową zasadą przy ustalaniu wynagrodzenia kierowcy jest to, że jego wynagrodzenie nie może być uzależnione od przebytej odległości lub ilości przewiezionego ładunku, chyba że nie spowoduje to zagrożenia na drodze lub nie będzie zachęcać do zbyt długiego prowadzenia pojazdu.

Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od „wyjeżdżonych” kilometrów to tzw. kilometrówka, która była najczęściej stosowanym przez firmy przewozowe sposobem ustalania wysokości wynagrodzenia.

Jednak ustawodawca w ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców wprowadził pewne ograniczenia w tym sposobie wynagradzania, mając na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo na drogach i niedopuszczenie do sytuacji, w której kierowcy, chcąc osiągnąć jak najwyższe zarobki, jeździliby bez wymaganych przerw.

Przykład

Umowa o pracę kierowcy nie może być tak skonstruowana, że w przypadku gdy w ciągu miesiąca zrealizuje on 25 kursów na określonej trasie, to jego wynagrodzenie wyniesie 2500 zł, natomiast w przypadku zrealizowania 30 kursów – wynagrodzenie wyniesie 3000 zł.


Wyżej wymieniona ustawa w art. 26, która ma zastosowanie do kierowców wykonujących przewóz drogowy zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, stanowi, że warunki wynagradzania kierowców nie mogą przewidywać składników wynagrodzenia, których wysokość jest uzależniona od liczby przejechanych kilometrów lub ilości przewiezionego ładunku, jeśli ich stosowanie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu na drogach lub zachęcać do naruszania przepisów rozporządzenia 561/2006/WE.

Rozporządzenie, o którym mowa powyżej, to rozporządzenie PE i Rady UE z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, które w kwestii wynagradzania kierowców przewiduje podobne uregulowania jak ustawa o czasie pracy kierowców. Przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od przebytej odległości i/lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń przepisów rozporządzenia (art. 10 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie stosowane jest również do kierowców, którzy prowadzą działalność gospodarczą.

Należy jednak podkreślić, że obowiązujące przepisy nie przewidują bezwzględnego zakazu wynagradzania kierowców za liczbę przebytych kilometrów lub ilość przewiezionych towarów, a jedynie określają, że nie wolno wynagradzać kierowców za te przejechane kilometry i przewiezione towary, które byłyby zrealizowane po przekroczeniu norm rozporządzenia 561/2006/WE i ustawy o czasie pracy kierowców.

Przykład

Wynagrodzenie zasadnicze kierowcy w firmie X ustalone w umowie o pracę wynosi 2500 zł. Umowa przewiduje również premię w wysokości 30% wynagrodzenia zasadniczego za przejechanie w ciągu miesiąca 2500 kilometrów lub przewiezienie 300 ton ładunku. Osiągnięcie takiego wyniku – przy stosowaniu się do przepisów o czasie pracy kierowców – jest nierealne. Taki sposób ustalenia premii jest niezgodny z obowiązującymi przepisami, gdyż pracownik, chcąc osiągnąć wskazaną w umowie premię, mógłby zagrozić przez swoje działanie bezpieczeństwu na drogach. Premia powinna zależeć od innych czynników, takich jak: jakości pracy danego kierowcy, dbanie o powierzony sprzęt i ładunek czy terminowość dostaw.

Podstawa prawna:

  • art. 81 § 1 Kodeksu pracy,
  • art. 26 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.),
  • rozporządzenie nr 561/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i 2135/98/WE, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (tekst mający znaczenie dla EOG) – deklaracja (DzUrz L 102 z 11.04.2006 r.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA