Kategorie

Kierowcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas pracy kierowców czekają zmiany. O ile zwiększą one koszty pracy? Jakie rozwiązania byłyby bardziej korzystne dla przewoźników?
Badania psychotechniczne kierowców - czy przedłuża się ich ważność w czasie pandemii?
Świadczenie rozłąkowe - czy planuje się wprowadzenie rozłąkowego dla kierowców? Jak rozwiązać problem Pakietu Mobilności?
Dwie umowy o pracę - co na to prawo? Składki ZUS opłaca się od jednej czy dwóch umów?
Wynagrodzenie kierowcy od 2 lutego 2022 r. czekają zmiany. Spowodują wzrost kosztów firm transportowych o nawet 100%. Co z dietami i ryczałtem?
Badania wstępne i okresowe w czasie pandemii zostały uregulowane w sposób szczególny. Przede wszystkim zwalnia się pracodawców i pracowników z przeprowadzania badań okresowych i badań kierowców. Kiedy nie przeprowadza się badań wstępnych? Co zmieniło się od 16 grudnia 2020 r.? Kiedy zmiany z zakresu bhp przestaną obowiązywać?
Wynagrodzenia kierowców znacząco wzrosną w lutym 2022 r. (Pakiet mobilności). Przewoźnicy chcą jednak zmian w polskim prawie mających na celu dostosowanie systemu wynagradzania kierowców do nowych przepisów obowiązujących w UE. W przeciwnym razie wzrost kosztów pracowniczych może spowodować spadek konkurencyjności polskich firm na rynku europejskim.
Płaca minimalna kierowców w UE rozliczana jest na nowych zasadach. Kary za błędy w stosowaniu nowych przepisów zaczynają uderzać w polskich przewoźników. Kontrole są coraz częstsze. Zdarzają się wysokie mandaty. Ile euro kary można otrzymać za brak dokumentu w trakcie kontroli? Jakich dokumentów wymaga się w Niemczech, Austrii i Francji?
Czas pracy kierowcy w 2020 r. uległ pewnym modyfikacjom. Od 20 sierpnia obowiązują nowe przepisy z Pakietu mobilności. Jakich przewozów dotyczą zmiany? Artykuł omawia: dwa skrócone odpoczynki pod rząd, maksymalny okres bez powrotu do bazy, miejsce wypoczynku przy regularnych odpoczynkach tygodniowych, odpoczynek na promie i w pociągu, przerwy podczas jazdy pojazdu, przekroczenie czasu prowadzenia przy powrocie do bazy lub miejsca zamieszkania oraz infrastrukturę parkingową.
Pakiet mobilności obowiązuje od 20 sierpnia 2020 r. Już po 2 miesiącach funkcjonowania powstało wiele wątpliwości, jak interpretować nowe przepisy. Niejasne są przede wszystkim przepisy dotyczące obowiązkowego powrotu kierowcy do kraju i odpoczynków tygodniowych. Nowe przepisy dotyczące przedłużania czasu jazdy przy powrocie do bazy lub domu zawierają liczne pułapki. Brakuje również rozporządzenia o dokumentowaniu okresów bycia kierowcy poza pojazdem. A co z umową AETR? Jakie wątpliwości ma Komisja Europejska?
Czy pracodawca może przeprowadzać na pracownikach testy na narkotyki? Okazuje się, że sytuacja ta jest zbliżona do badania trzeźwości pracownika alkomatem. Co na to UODO?
Lęk Polaków o utratę pracy jest obecnie najwyższy od 10 lat. Okazuje się, że największe szanse na znalezienie nowej pracy w dobie koronawirusa ma inżynier i kierowca. Warto zwrócić uwagę na to, że to mężczyźni potrzebują mniej czasu na znalezienie zatrudnienia.
TSUE w wyroku z dnia 16 lipca 2020 r. w sprawie C-610/18 orzekł, że pracodawcą kierowców pojazdów ciężarowych zatrudnionych w międzynarodowym transporcie drogowym jest przedsiębiorstwo transportowe, które sprawuje faktyczne kierownictwo nad tymi kierowcami, ponosi koszty ich wynagrodzenia i jest faktycznie uprawnione do zwolnienia tych kierowców. Pracodawcą jest więc ten podmiot, który spełnia 3 wymienione warunki.
Jakie zagrożenia dla zdrowia niesie ze sobą praca sprzedawcy, inżyniera, kierowcy? Jak pracodawca może minimalizować ryzyko powstania problemów ze zdrowiem swoich pracowników?
Zmiany w delegowaniu pracowników, które wejdą w życie 30 lipca 2020 r., nie dotyczą kierowców. Transport drogowy został wyłączony z tej regulacji. Nowe przepisy dotyczące kierowców zaczną obowiązywać 18 miesięcy od wejścia w życie Pakietu mobilności.
Pakiet mobilności został przyjęty bez poprawek w lipcu 2020 r. Jakie zmiany w pracy kierowcy wprowadza? Dotyczą przede wszystkim czasu pracy, przerw, odpoczynku kierowców oraz delegowania pracowników.
UE wprowadziła tymczasowe zmiany w transporcie od 4 czerwca 2020 r. Obowiązuje rozporządzenie ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli oraz okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu.
Pakiet mobilności został przegłosowany w pierwszym czytaniu przez Radę UE. Teraz czas na drugie czytanie i przyjęcie przez Parlament Europejski. Najprawdopodobniej dojdzie do tego w lipcu 2020 r. Pierwsze przepisy zaczną obowiązywać już po 20 dniach od opublikowania. Sprawdź, kiedy najwcześniej Pakiet może wejść w życie.
Wprowadza się tymczasowe zmiany w czasie pracy kierowców. Będą obowiązywały od 17 kwietnia do 31 maja 2020 r. Ile wynosi obecnie maksymalny dobowy i tygodniowy czas pracy?
W związku z epidemią koronawirusa wydłużono limit czasu pracy kierowców. Ile aktualnie wynosi dobowa, a ile tygodniowa norma czasu pracy?
W związku z epidemią koronawirusa zawieszony został obowiązek przechodzenia i dostarczania okresowych badań lekarskich i psychologicznych kierowców. Po odwołaniu stanu epidemii kierowcy będą mieli na to 60 dni.
Koronawirus szczególnie dotkliwie uderzył w branżę transportu. Tarcza antykryzysowa wprowadza takie rozwiązania, jak: przestój ekonomiczny, obniżenie czasu pracy, dofinansowanie do wynagrodzeń oraz wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy. Jak branża TSL może skorzystać z pomocy zapewnionej nowymi przepisami?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy? Jakie obowiązki związane z wypadkiem przy pracy spoczywają na przewoźniku?
Od 15 czerwca 2019 r. każdy nowy pojazd wykonujący na terenie Unii Europejskiej usługi transportowe musi być wyposażony w inteligentny tachograf. Obowiązkiem kierowcy jest rejestrowanie na karcie wszystkich swoich aktywności podczas dnia pracy.
Od 15 czerwca 2019 r. wszystkie pojazdy wykonujące na terenie Unii Europejskiej usługi transportowe powinny być wyposażone w inteligentny tachograf. Inteligentne tachografy skuteczniej prześledzą czas pracy kierowców.
Zmiana z czasu zimowego na letni w 2019 roku nastąpi 31 marca. Co powinni w takiej sytuacji zrobić kierowcy, aby ewidencja czasu pracy była prawidłowa i zgodna z prawem?
Jakie skutki dla branży transportowej będzie miało wprowadzenie dodatkowego dnia wolnego od pracy, tj. 12 listopada 2018 r.? Jaki wpływ będzie to miało na pracę i wynagrodzenie kierowców?
Za fałszowanie ewidencji czasu pracy lub odmowę udostępnienia jej kontrolerom zostaną naliczone kary pieniężne. Ponadto wysokie kary będą naliczane za przekroczenie 10 godzin czasu pracy w porze nocnej.
Podróż służbowa, zwana także powszechnie delegacją, związana jest z rożnymi świadczeniami i dietami, które przysługują pracownikowi. Pomimo uregulowania wielu kwestii w Kodeksie pracy oraz rozporządzeniach ministerstwa, w praktyce właściwa interpretacja przepisów dotyczących podróży służbowej bywa kłopotliwa. Wiele wątpliwości w tym zakresie rozstrzyga orzecznictwo sądów.
Czas pracy kierowcy kontrolowany jest nie tylko przez Inspekcję Transportu Drogowego, ale również przez Państwową Inspekcję Pracy. W związku z szerokim katalogiem uprawnień w czasie kontroli u przedsiębiorcy transportowego, może on zapłacić w konsekwencji podwójną karę za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie czasu pracy: od PIP oraz ITD.
Od 1 stycznia 2017 roku w Austrii obowiązują nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców, która wynosi od 8,49 do 10,50 euro. Pracodawcy, którzy delegują pracowników do pracy w Austrii mają obowiązek przekazać im szereg dokumentów. Za nieprzestrzeganie przepisów, pracodawcom grożą kary nawet do 50 tys. euro.
Kierowcy samochodów osobowych są objęci przepisami ustawy o czasie pracy kierowców. Jak rozliczyć czas pracy kierowców osobowych w 2016 r.?
Niemieckie przepisy o płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców mają zastosowanie wobec przewozów kabotażowych i częściowo w transporcie międzynarodowym; nie odnoszą się natomiast do tranzytu - uważa KE. Polska zaapelowała o racjonalność Niemiec w tej sprawie. Niemiecka płaca minimalna wprowadzona od początku br. wynosi 8,5 euro za godzinę uderza w polskie firmy przewozowe.
W Niemczech od 1 stycznia 2015 r. funkcjonuje ustawa o płacy minimalnej. Sytuacja polskich przewoźników uległa zmianie bowiem przedsiębiorca - polski przewoźnik ponosi zwiększone koszty pracy wynikające z minimalnego wynagrodzenia. Ponadto strona niemiecka zwiększyła liczbę wymaganych dokumentów.
Komisja Europejska zajmie się przepisami dotyczącymi norweskiej płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców ciężarówek oraz autobusów pod kątem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej. Od lipca 2015 r. w Norwegii obowiązują nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców. Przepisy te zostały wprowadzone pod wpływem związków zawodowych, które walczą z konkurencją m.in. polskich przewoźników.
W Niemczech od 1 stycznia 2015 r. funkcjonuje ustawa o płacy minimalnej. Sytuacja polskich przewoźników uległa zmianie, w efekcie czego nowe regulacje ingerują w sposób ustalania wynagrodzeń firm działających poza terytorium Niemiec oraz tworzone są dodatkowe bariery o charakterze administracyjnym - uważa ekspert z Konfederacji Lewiatan.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wystąpiło do Komisji Europejskiej w sprawie norweskiej płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek i autobusów, która obowiązuje od 1 lipca 2015 r.
Od 1 lipca 2015 r. na terenie Norwegii obowiązuje minimalna płaca dla kierowców ciężarówek i autobusów. Nowe przepisy znacząco podnoszą koszty realizacji usług transportowych w Norwegii.
Roczne okresy rozliczeniowe mają swoje wady i zalety. Wprowadzenie wydłużonych okresów rozliczeniowych musi być uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy, a przy tym nie może naruszać zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Nie stosuje się ich do lekarzy i kierowców.
Od lipca 2015 r. w Norwegii będą obowiązywały nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców. Płaca minimalna będzie obowiązywała także kierowców zagranicznych kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony. Stawka minimalna dla kierowców ma wynosić 158,32 korony norweskie za godzinę.
Okazuje się, że mimo uznania przepisów o niemieckiej płacy minimalnej za naruszające unijne prawo, wyjaśnienie sprawy w odniesieniu do polskich kierowców może potrwać nawet kilka lat.
Stosowanie niemieckiej płacy minimalnej w stosunku do polskich kierowców spotkało się z protestem ze strony pracodawców. Konfederacja Lewiatan wystosowała list do niemieckich organizacji pracodawców z prośba o wspólne podjęcie działań mających na celu przekonanie rządu Niemiec do zweryfikowania stanowiska w omawianej sprawie.
Wpływ niemieckiej płacy minimalnej na sytuację polskich przewoźników nie musi być negatywny. Wszystko zależy od interpretacji przepisów. Polscy spedytorzy powinni płacić kierowcom co najmniej 8,50 euro za godzinę jazdy w Niemczech. Co wchodzi w skład tego wynagrodzenia?
Problem ze stosowaniem niemieckiej płacy minimalnej do polskich kierowców nadal nie został rozwiązany. Podobne rozwiązanie planuje wprowadzić Francja. Właściciele polskich firm wykonujących przewozy międzynarodowe zorganizowali protest przed niemiecką i francuską ambasadą.
Z początkiem 2015 r. w Niemczech weszły w życie nowe przepisy o płacy minimalnej. Czy stosowanie ich do przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe na terenie Niemiec jest sprzeczne z prawem UE?
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt ustawy o czasie pracy kierowców. Projekt trafi teraz do konsultacji społecznych. Wprowadzenie jakich zmian proponuje się w nowej ustawie?
Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 26 września 2014 r. w Łodzi.
Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 24 września 2014 r. w Białymstoku.
Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.
Zapraszamy na szkolenie "Rozliczanie kierowców - czas pracy, ewidencja, delegacje, tachografy, noclegi", które odbędzie się 24 września 2014 r. w Białymstoku.