Ułatwienia w ZUS dla jednoosobowych firm
REKLAMA
ZUS postanowił uprościć życie „małym” przedsiębiorcom. Na razie dotyczy to wyłącznie osób prowadzących działalność, które opłacają składki tylko na własne ubezpieczenia. Pracownik ZUS może wyręczyć taką osobę w sporządzeniu miesięcznej deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA.
REKLAMA
W przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność obowiązek składania miesięcznej deklaracji ZUS DRA nie jest uciążliwy. W większości takie dokumenty „tworzą się” same w systemie informatycznym ZUS na zasadzie tzw. klonowania przy wykorzystaniu danych z poprzedniej deklaracji.
Tylko w nielicznych okolicznościach taki płatnik musi sam dostarczyć do ZUS papierową deklarację rozliczeniową (w terminie do 10. dnia miesiąca). Chodzi o sytuacje, gdy działalność gospodarcza nie była prowadzona przez pełny miesiąc kalendarzowy z uwagi na to, że w trakcie miesiąca nastąpiła rejestracja lub wyrejestrowanie działalności albo gdy płatnik przez część miesiąca chorował. Jeśli później kontynuuje działalność, musi pamiętać, że zanim dokument ZUS DRA zacznie się znowu klonować, powinien złożyć deklarację za przynajmniej jeden pełny miesiąc prowadzenia działalności.
Właśnie w tych sporadycznych przypadkach od 1 marca 2010 r. płatnikom pomagają pracownicy sal obsługi klientów w jednostkach terenowych ZUS. Na życzenie płatnika pracownik ZUS przygotuje i zweryfikuje deklarację za pomocą specjalnego oprogramowania opierając się na przedstawionych przez niego danych niezbędnych do sporządzenia dokumentu DRA (dane identyfikacyjne, wysokość podstaw wymiaru składek ewentualnie informacji, za ile dni jest tworzona deklaracja – w przypadku gdy za część miesiąca płatnik pobierał zasiłek z ubezpieczeń społecznych itp.). Płatnik może również poprosić o wydruk sporządzonej deklaracji rozliczeniowej. Całość zostanie oczywiście poprzedzona sprawdzeniem tożsamości i identyfikacją płatnika w systemie za pomocą identyfikatora NIP.
Z czasem pomoc pracowników ZUS przy sporządzaniu dokumentów ma zostać rozszerzona na płatników, których nie dotyczy obowiązek przekazu elektronicznego dokumentów. W tej grupie są firmy rozliczające składki za nie więcej niż 5 ubezpieczonych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat