REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy dopuszczalna jest krótkotrwała przerwa w wypoczynku dobowym kierowcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Kierowca wykorzystując dobowy wypoczynek musiał przestawić pojazd. Zaparkował w dozwolonym miejscu, ale tarasował przejazd potrzebny ze względu na nagłe prace remontowe wykonywane obok parkingu. Kierowca zaparkował więc w innym miejscu. Czy przerwanie wypoczynku będzie w tym przypadku podlegać sankcjom ze strony inspekcji transportu drogowego? Przerwa w wypoczynku trwała kilka minut, jednak kierowca nie miał nieprzerwanego wypoczynku. Poza tym o te kilka minut przekroczył dzienny limit prowadzenia pojazdu.

Jeśli przestawienie pojazdu trwało kilka minut i było wymuszone nieprzewidzianą sytuacją, należy uznać, że nie nastąpiła sytuacja powodująca odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie przepisów o czasie pracy kierowców. Kierowca bezwzględnie powinien jednak zarejestrować zaistniałą sytuację na wykresówce lub wydruku z urządzenia rejestrującego.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

REKLAMA

W każdej dobie (24 godziny liczone od godziny, w której kierowca rozpoczął pracę zgodnie z rozkładem czasu pracy), kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku (art. 14 ustawy o czasie pracy kierowców). Ten wypoczynek, wynikający z przepisów polskiej ustawy o czasie pracy kierowców, został nieco zmodyfikowany w przepisach rozporządzenia unijnego nr 561/2006. Pracodawcy, których obowiązują przepisy tego rozporządzenia (stosujemy je najczęściej do kierowców większych pojazdów), nie muszą stosować regulacji dotyczących wypoczynku dobowego i tygodniowego zawartych w ustawie o czasie pracy kierowców. Wypoczynek określony w rozporządzeniu unijnym ma bowiem pierwszeństwo przed wypoczynkiem uregulowanym przepisami polskiej ustawy o czasie pracy kierowców (dotyczy to wyłącznie pracodawców, którzy są zobowiązani do stosowania przepisów rozporządzenia unijnego).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia unijnego, kierowca w każdym 24-godzinnym okresie przypadającym po upływie poprzedniego dziennego lub tygodniowego wypoczynku jest uprawniony do 11 godzin nieprzerwanego wypoczynku dziennego. Nie częściej niż 3 razy w tygodniu (dokładnie – między dwoma tygodniowymi okresami wypoczynku) wypoczynek ten może zostać jednak skrócony do minimum 9 godzin (art. 8 ust. 2 rozporządzenia unijnego nr 561/2006).

Wypoczynek dobowy jest ciągły. Przerwanie wypoczynku powoduje, że nie zostanie on wykorzystany w minimalnym wymiarze wymaganym przez przepisy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Odpoczynek dobowy kierowcy powinien być nieprzerwany.

Od zasady nieprzerywania odpoczynku dobowego kierowcy istnieją pewne wyjątki. Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia zajęcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów rozporządzenia unijnego, które dotyczą okresów wypoczynku w zakresie niezbędnym do zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku (art. 12 rozporządzenia unijnego nr 561/2006). Ten wyjątek możemy zastosować do przypadku przedstawionego w pytaniu. Państwa kierowca zaparkował bowiem prawidłowo, lecz wystąpiła nieprzewidziana konieczność przeprowadzenia prac remontowych (np. w związku z awarią), do czego niezbędne było przestawienia pojazdu. Dlatego w omawianej sytuacji nie doszło do naruszenia przepisów dotyczących wypoczynku kierowców.

Korzyści

Kierowca może przerwać odpoczynek dobowy, jeżeli podjęcie pracy jest konieczne ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku.

Do podobnych sytuacji, jak wskazana w pytaniu, odnoszą się wytyczne nr 1/2009 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z 12 sierpnia 2009 r. w sprawie postępowania inspektorów transportu drogowego w zakresie kontroli przestrzegania przepisów o okresie prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerwach i odpoczynkach kierowców wykonujących przewozy drogowe oraz przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących w przewozach drogowych. Zostały one zamieszczone na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego www.gitd.gov.pl. Wskazuje się w nich, że w razie nagłej, nieprzewidzianej potrzeby przestawienia pojazdu znajdującego się na terenie parkingu, kierowca powinien na polecenie właściwego organu (policji, straży granicznej itp.) przerwać swój wypoczynek lub przerwę w prowadzeniu pojazdu na kilka minut w celu przestawienia pojazdu. W takim przypadku kierowca, ani tym bardziej przedsiębiorca, na rzecz którego kieruje on pojazdem, nie powinni podlegać karze za naruszenie przepisów rozporządzenia unijnego nr 561/2006. Każdy przypadek przerwania odpoczynku musi być jednak ręcznie zarejestrowany przez kierowcę oraz w razie możliwości potwierdzony przez organ, który wydał kierowcy polecenie przestawienia pojazdu.

Podstawa prawna

  • art. 14 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.),
  • art. 6, art. 8, art. 12 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE L.06 102.1).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK: 10 dni i 3 miesiące to ważne terminy przy zawieraniu umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK

Wdrożenie PPK to przede wszystkim wybór instytucji finansowej i zawarcie umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK. Podmiot zatrudniający musi pamiętać o ważnych terminach: 10 dni i 3 miesiące. Jakie obowiązki ma pracodawca? Co z mikroprzedsiębiorcą?

O 339,50 zł więcej dorobi emeryt i rencista od czerwca 2025 roku

Rosną limity dorabiania dla rencistów i wcześniejszych emerytów. Chodzi o kwoty, po przekroczeniu których ZUS obniża lub zawiesza pobierane świadczenie emerytalne lub rentowe. To dobra wiadomość.

Zautomatyzuj HR z SyKOF HR i przygotuj organizację na erę AI

Automatyzacja to nie tylko wygoda – to fundament dla wdrażania sztucznej inteligencji w HR. System SyKOF HR wspiera organizacje w cyfrowej transformacji procesów kadrowo-płacowych, integrując się z ekosystemem ERP i tworząc fundament pod przyszłościowe zastosowania AI.

14 emerytura 2025 - kiedy wypłata? [Rozporządzenie]

14 emerytura będzie także w 2025 roku. Kiedy można spodziewać się wypłaty dodatkowego świadczenia dla emerytów i rencistów? Ile wynosi czternastka? Jst rozporządzenie Rady Ministrów. Oto najważniejsze informacje.

REKLAMA

Jazda na rowerze: dla pracownika benefit z karty sportowej i korzyść dla zdrowia

Coraz cieplejsze dni zachęcają do aktywności fizycznej, takiej jak jazda rowerem. Z roku na rok przybywa osób, które decydują się na mniej lub bardziej regularne dojeżdżanie takim jednośladem do pracy.

Jawność wynagrodzeń: większość jest za, ale pod warunkiem, że dotyczy ona wyłącznie cudzych płac a nie własnych zarobków

Najnowsze badanie przynosi wiedzę o aktualnych poglądach polskich pracowników. Polacy o jawności wynagrodzeń: chcemy znać zarobki innych, ale swoich nie chcemy ujawniać. Czy zmiana prawa, którą sprawi wdrożenie dyrektywy o jawności płac to zmieni?

Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 roku [Przewodnik i zmiany krok po kroku]

W dobie globalizacji coraz więcej polskich firm sięga po talenty spoza kraju. Od 1 czerwca 2025 r. proces zatrudniania cudzoziemców zostanie zmodernizowany i w pełni zdigitalizowany dzięki nowej ustawie z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Choć formalności nadal wymagają precyzji, są prostsze, szybsze i dostępne online.

Pracownicy teraz: praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji

Według 91 proc. polskich „zetek” i millenialsów praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji. Wśród priorytetów młodych pracowników są także niezależność finansowa i work-life balance. Jeśli te warunki nie są spełniane, potrafią oni zrezygnować z pracy i szukać nowego pracodawcy.

REKLAMA

Dobre samopoczucie w miejscu pracy, to kluczowe oczekiwanie najmłodszych pracowników czyli Zetek

Dla Zetek pracowników w pracy ważna jest równowaga między życiem zawodowym i prywatnym. Otwarta komunikacja z przełożonym, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz stabilność zawodowa - to wartości, którymi najczęściej kierują się przedstawiciele pokolenia Z przy wyborze pracodawcy.

Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

REKLAMA