REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

świadectwo pracy 2017, Regulamin pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem.

Czy treść regulaminu pracy należy ustalić na nowo po powstaniu organizacji związkowej?

W naszej placówce powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania dotychczasowego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku?

Czy pracownikowi trzeba wydać tzw. pasek wynagrodzeniowy

Jedna z naszych byłych pracownic domaga się wydania tzw. paska wynagrodzeń za ostatni miesiąc, za który otrzymała pensję. Żądania kieruje w wiadomościach e-mail. Czy mamy obowiązek wydać jej pasek wynagrodzeń na podstawie wiadomości elektronicznej?

Nieprawidłowe zapisy w sprawie urlopów wypoczynkowych w regulaminie pracy

W regulaminie pracy ustaliliśmy, że pracownicy nie mogą korzystać z urlopów wypoczynkowych w grudniu danego roku, poza przypadkami udzielenia urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopach rodzicielskich (macierzyńskim, ojcowskim itp.) na wniosek pracownika. Co roku w tym miesiącu mamy bowiem duże spiętrzenie prac w firmie. Czy taki zapis w regulaminie pracy jest dopuszczalny?

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu regulaminu pracy

Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe. Warto pamiętać, że regulamin pracy nie może być sprzeczny i mniej korzystny dla pracowników niż postanowienia powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw i rozporządzeń).

Jak sporzadzić regulamin pracy zgodny z prawem

Regulamin pracy powinni sporządzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników. Tworząc go pracodawca jest jednak ograniczony postanowieniami powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw, rozporządzeń), z którymi nie może być on sprzeczny i mniej od nich korzystny. Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe.

Jak dokonać zmiany okresów rozliczeniowych

W naszej firmie obowiązuje 3-miesięczny okres rozliczeniowy, który trwa od 1 stycznia do 31 marca 2012 r. Chcemy wprowadzić zmianę do regulamin pracy, w którym sposób liczenia okresu rozliczeniowego zostanie ustalony jako: luty–kwiecień, maj–lipiec, sierpień–październik, listopad–styczeń. Jakie rozwiązanie dotyczące okresu rozliczeniowego zastosować w kwietniu br.? Jaki wpływ na sposób liczenia rocznego limitu godzin nadliczbowych ma wprowadzenie okresów rozliczeniowych na przełomie roku (tak jak w zaplanowanym nowym regulaminie)?

Zmiana terminu wypłaty wynagrodzenia

W związku ze zmianą systemu wynagradzania na prowizyjny i trudnością w ustaleniu wysokości wynagrodzeń w miesiącu, za który przysługują, podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu wypłat wynagrodzeń z ostatniego dnia miesiąca na 10. dzień następnego miesiąca. Pracownicy zostali poinformowani o zmianie 16 stycznia br. Czy to oznacza, że wynagrodzenia za styczeń możemy wypłacić w pełnej wysokości 10. lutego?

Czy można wprowadzić zakaz korzystania z urlopów wypoczynkowych w niektórych miesiącach

W regulaminie pracy ustaliliśmy, że pracownicy nie mogą korzystać z urlopów wypoczynkowych w grudniu danego roku, poza przypadkami udzielenia urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopach rodzicielskich (macierzyńskim, ojcowskim itp.) na wniosek pracownika. Co roku w tym miesiącu mamy bowiem duże spiętrzenie prac w firmie. Czy taki zapis w regulaminie pracy jest dopuszczalny? Pracownicy uważają takie postanowienie za niezgodne z prawem.

Czy dopuszczalna jest zmiana trybu odwołania od kary porządkowej

W naszej firmie pracuje 60 osób. Nie ma związków zawodowych. Rozważamy inicjatywę załogi, której przedstawiciele zaproponowali, aby pracownik przy odwołaniu się od kary porządkowej mógł być oceniany przez zespół, w skład którego wchodziliby: kierownik kadr, bezpośredni przełożony i osoba wskazana przez pracownika. Ocena tego zespołu byłaby przekazywana dyrektorowi przed podjęciem decyzji o ukaraniu pracownika karą porządkową. Czy możemy w ten sposób zmienić tryb odwołania od kary porządkowej, wprowadzając stosowne zapisy do regulaminu pracy?

Ustalenie procedury uzyskania zgody na podnoszenie kwalifikacji przez pracownika

Czy możemy wprowadzić do regulaminu pracy obowiązek uzyskania pisemnej zgody pracodawcy na podnoszenie kwalifikacji? Uzyskanie takiej zgody dawałoby pracownikowi prawo do zwolnień od pracy i urlopów szkoleniowych.

Kontrola trzeźwości pracowników

Elementy konieczne w treści regulaminów pracy i wynagradzania

Regulamin pracy powinien określać zasady świadczenia pracy, w szczególności stosowane w zakładzie pracy systemy i rozkłady czasu pracy oraz sposoby potwierdzania przez pracowników czasu przybycia do pracy i czasu jej wykonywania.

Czy zakaz palenia dotyczy również e-papierosów

W naszym zakładzie nie ma palarni i obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Jeden z pracowników w czasie przerw w pracy pali e-papierosy na terenie firmy. Czy łamie wprowadzony u nas zakaz palenia?

Dodatkowe zapisy w regulaminie pracy

W regulaminie pracy pracodawca musi zawrzeć postanowienia wymagane przez kodeks pracy. Z własnej woli może jednak uregulować w nim także inne zagadnienia. Warunkiem jest jednak, aby dotyczyły one organizacji i porządku w procesie pracy oraz związanych z tym praw i obowiązków stron stosunku pracy.

Od kiedy obowiązuje regulamin pracy

Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. 

Kontrola osobista pracowników po zakończeniu pracy

Prowadzę prywatny gabinet lekarski, w którym zatrudniam 12 osób. Podejrzewałem, że kilku pracowników wynosi z gabinetu różne materiały medyczne (np. strzykawki, bandaże) oraz lekarstwa. Ustanowiłem więc regulamin pracy, w którym jest zawarte postanowienie o możliwości przeprowadzenia przeze mnie co jakiś czas kontroli pracowników po zakończeniu przez nich pracy. Zostały wskazane osoby, które mogą w moim imieniu przeprowadzać taką kontrolę, oraz jest wprowadzona zasada, że kontrolę przeprowadzają zawsze osoby tej samej płci co kontrolowany. Jednak mimo to 2 pracownice zarzuciły mi, że taka regulacja narusza ich dobra osobiste. Czy w regulaminie pracy mogłem wprowadzić możliwość takiej kontroli pracowników i czy mam prawo ją przeprowadzać?

Karta obiegowa

Od kilku miesięcy prowadzę małą firmę i zatrudniam czterech pracowników. Jeden z pracowników złożył wypowiedzenie. Słyszałem, że w takich wypadkach muszę wydać mu kartę obiegową. Jednak nie mogę nigdzie znaleźć wzoru takiej obiegówki. Co powinna zawierać i czy jest obowiązkowa?

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Zmiana regulaminu pracy po powstaniu organizacji związkowej

W naszej placówce powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania dotychczasowego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku?

Prawidłowa treść stosunku pracy w zakresie czasu pracy

Jeśli pracodawca nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy lub nie tworzy układu zbiorowego pracy, może określić rozkład czasu pracy w obwieszczeniu skierowanym do pracowników.

Kontrola osobista pracowników w zakładzie pracy

Pracodawcy często wprowadzają w zakładzie pracy różnego rodzaju zabezpieczenia w celu ochrony swojego mienia. Czasami jednak najlepszą ochronę może stanowić kontrola osobista pracownika w celu jego przeszukania.

Obowiązki pracodawcy wynikające z zatrudnienia 20. pracownika

Przepisy prawa nakładają na pracodawców pewne obowiązki wynikające z zatrudniania 20 i więcej pracowników. Istotne jest to, aby liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty była równa 20.

Czy bez konsultacji ze związkami zawodowymi można zmienić postanowienie regulaminu pracy

Trzy tygodnie temu wprowadziliśmy regulamin pracy bez akceptacji związków zawodowych, ponieważ nie porozumiały się one między sobą co do niektórych jego zapisów. Teraz chcemy poprawić zapis w sprawie rozkładów czasu pracy. Czy możemy bez pytania związków dokonać tej zmiany?

Czy trzeba zmienić regulamin pracy po utworzeniu w firmie zakładowej organizacji związkowej

W naszej firmie powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania starego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku?

Jak udowodnić nietrzeźwość pracownika lub pracodawcy

Do udokumentowania nietrzeźwości bądź odurzenia pracownika lub pracodawcy nie zawsze potrzebne jest badanie krwi czy wydychanego powietrza przez użycie probierza trzeźwości. Wystarczające mogą okazać się zeznania świadków.

Badanie trzeźwości

Prowadzę firmę transportową. Czy w obowiązującym pracowników regulaminie pracy mogę zobligować ich do poddania się badaniu alkomatem przed przystąpieniem do pracy?

Kiedy przestaje obowiązywać regulamin pracy

Wprowadziliśmy regulamin pracy w okresie, gdy zatrudnialiśmy 35 pracowników. Jego treść została uzgodniona z międzyzakładową organizacją związkową. Obecnie zatrudniamy tylko 15 pracowników na pełny etat i 4 na pół etatu. Czy w dalszym ciągu obowiązuje nas regulamin pracy?

Czy po uzyskaniu przez pracownika niepełnosprawnego umiarkowanego stopnia niepełnosprawności trzeba zmienić rozkład czasu pracy obowiązujący w zakładzie

Zatrudniamy pracownika niepełnosprawnego. We wrześniu br. dostarczył do działu kadr orzeczenie lekarza orzecznika ZUS kwalifikujące go do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Wcześniej był niepełnosprawny w stopniu lekkim. Wiemy, że musimy mu zmniejszyć czas pracy do 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Czy musimy również zmieniać rozkład czasu pracy podany w regulaminie pracy, gdzie jest określone, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00? Jeśli tak, to jaki zapis należy zawrzeć w regulaminie pracy? Pracownik będzie pracował w godz. od 8.00 do 15.00.

Czy po uzyskaniu przez pracownika niepełnosprawnego umiarkowanego stopnia niepełnosprawności trzeba zmienić rozkład czasu pracy obowiązujący w zakładzie

Zatrudniamy pracownika niepełnosprawnego. We wrześniu br. dostarczył do działu kadr orzeczenie lekarza orzecznika ZUS kwalifikujące go do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Wcześniej był niepełnosprawny w stopniu lekkim. Wiemy, że musimy mu zmniejszyć czas pracy do 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Czy musimy również zmieniać rozkład czasu pracy podany w regulaminie pracy, gdzie jest określone, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00? Jeśli tak, to jaki zapis należy zawrzeć w regulaminie pracy? Pracownik będzie pracował w godz. od 8.00 do 15.00.

Alkohol w zakładzie pracy

Zatrudniani przeze mnie pracownicy często robią zakupy w sąsiednim sklepie. Oprócz artykułów spożywczych czasami kupują piwo i wino. Zabroniłem pracownikom wnosić alkohol na teren zakładu. Proszę o informację, czy mam do tego prawo? Czy jest jakiś przepis, na podstawie którego mogę wprowadzić taki zakaz?

Regulamin pracy

Pracodawca ma obowiązek wprowadzić w zakładzie pracy regulamin pracy, jeżeli zatrudnia co najmniej 20 pracowników, a w zakresie organizacji i porządku pracy nie obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy.

Naruszenie przez pracodawcę zakładowych źródeł prawa pracy

W razie trudnej sytuacji finansowej pracodawcy można na okres do 3 lat zawiesić na podstawie porozumienia stosowanie postanowień układów zbiorowych pracy, porozumień zbiorowych, regulaminów pracy, statutów.

Palarnia w zakładzie pracy

Obecnie zmieniamy regulamin pracy obowiązujący w naszej firmie. Czy jeśli wprowadzimy w nim zapis, że na terenie zakładu pracy nie można palić, a złamanie tego zakazu jest ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych, zwolni to nas od obowiązku tworzenia palarni?

Czy w jednym zakładzie można ustalić różne pory nocne

Chcemy wprowadzić w naszej firmie różne pory nocne dla poszczególnych grup pracowników. Inne pory nocne obowiązywałyby pracowników pracujących w biurze, inne pracujących na produkcji, a jeszcze inne wykonujących pracę w terenie. Czy jest dopuszczalne ustalenie w regulaminie pracy różnych pór nocnych obowiązujących w tym samym zakładzie?

Czy harmonogram czasu pracy powinien być uzgadniany ze związkami zawodowymi

Chcemy zmienić dotychczasowy zwyczaj, który polega na konsultowaniu ze związkami zawodowymi harmonogramu czasu pracy naszych pracowników (ponad 100 osób) i wywieszaniu go na tablicy ogłoszeń. Związki nie wyrażają zgody na inną formę powiadamiania pracowników o ich planie pracy. Czy możemy im się sprzeciwić i powiadamiać pracowników indywidualnie o ich grafikach pracy bez uzgodnień ze związkami zawodowymi?

Korzystanie z prywatnego telefonu w pracy

Czy pracodawca może zakazać korzystania w pracy z prywatnych telefonów komórkowych?

Obowiązki pracodawców przy zatrudnieniu 20 pracowników

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników zobowiązany jest m.in. do wprowadzenia regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania oraz do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W jaki sposób można zmieniać przepisy wewnątrzzakładowe

Trudna sytuacja ekonomiczna zmusza pracodawców do zmiany obowiązujących w zakładzie przepisów wewnętrznych, np. regulaminu pracy czy regulaminu wynagrodzeń. Dokonując zmiany przepisów wewnętrznych pracodawcy mogą pozbawić pracowników dodatkowych świadczeń, które były im przyznane na podstawie wewnątrzakładowych regulacji.

Czy agencja pracy tymczasowej musi tworzyć regulamin pracy

Prowadzę agencję pracy tymczasowej. Poza stałym personelem firmy (5-6 osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę) często zatrudniam na bardzo krótkie okresy pracowników tymczasowych (w większości przypadków są to umowy o pracę). Czy przy ustalaniu obowiązku wydawania regulaminów pracy i wynagradzania mogę brać pod uwagę tylko pracowników stałych? Specyfika pracy pracowników tymczasowych właściwie nie pozwala nawet na stworzenie dla nich ogólnego regulaminu pracy.

Ustalenie rozkładu czasu pracy

Nasza firma działa w godzinach od 8.00 do 20.00. Niektórzy pracownicy zatrudnieni na pełny etat chcieliby pracować w godz. od 12.00 do 20.00. Natomiast pracownicy pracujący na 1/2 etatu chcieliby pracować w godz. od 16.00 do 20.00, a jeszcze inni zatrudnieni na pełny etat woleliby pracować w soboty i niedziele (chcą mieć wolne poniedziałki i wtorki). Prezes firmy zaakceptował te propozycje. W jaki sposób (najłatwiejszy dla firmy) powinniśmy ustalić takie rozkłady i godziny pracy dla pracowników?

Tajemnica wynagrodzenia

Pracodawca, ujawniając wysokość zarobków pracownika, może narazić się na odpowiedzialność z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

Dodatkowe odwołanie od kary porządkowej

Nasz oddział jako jeden z kilku podlega organizacyjnie pod centralę. Działający w naszym oddziale związek zawodowy wystąpił z wnioskiem, aby do regulaminu pracy wprowadzić zmianę. Na jej podstawie pracownik będzie mógł odwołać się do szefa centrali od decyzji dyrektora w przypadku odrzucenia przez niego sprzeciwu od nałożonej kary porządkowej. Czy wprowadzenie takiej zmiany do regulaminu pracy jest dopuszczalne?

Wprowadzenie pracy zmianowej w zakładzie

W naszym przedsiębiorstwie nie było jak dotąd konieczności wprowadzenia zmianowej organizacji pracy. Obecnie ze względu na zmieniający się profil produkcji chcemy ustalić w zakładzie pracę zmianową. W radzie pracowników są członkowie organizacji związkowej naszego zakładu. Czy wprowadzając pracę zmianową, wystarczy, że poinformuję tylko radę pracowników o swoim zamiarze, czy muszę dodatkowo poinformować o tym związki zawodowe? Dodam, że nasz zakład zatrudnia 84 pracowników.

Informowanie pracowników przebywających na urlopach o zmianach w regulaminie pracy

Wprowadzamy zmiany do obowiązującego u nas regulaminu pracy. Informację o dokonanych zmianach zamierzamy podać na tablicy ogłoszeń w zakładzie. W ten sposób przekazujemy pracownikom ważne informacje dotyczące funkcjonowania firmy. Jednak kilku naszych pracowników przebywa obecnie na urlopach wychowawczych, macierzyńskich i bezpłatnych. Czy tym pracownikom powinniśmy przekazać w inny sposób informacje o zmianach w regulaminie pracy? W czasie tych urlopów nie zapoznają się raczej z informacją znajdującą się na tablicy ogłoszeń.

Obowiązek poddania się badaniom stwierdzającym stan trzeźwości pracowników

Jesteśmy firmą świadczącą usługi przewozowe. Z powodów bezpieczeństwa chcielibyśmy kontrolować stan trzeźwości kierowców, zanim przystąpią do pracy. Czy możemy nałożyć na pracowników w regulaminie pracy obowiązek poddania się stosownym badaniom?

Regulamin pracy

Regulamin pracy jako akt prawa wewnętrznego stanowi jedno ze źródeł prawa pracy. Może zawierać postanowienia dotyczące m.in. przyjętych okresów rozliczeniowych czasu pracy, terminu, miejsca, czasu oraz częstotliwości wypłaty wynagrodzenia.

Jak przeprowadzić zmianę regulaminu pracy

Regulamin pracy określa organizację i porządek w procesie pracy oraz prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Jest to akt prawa wewnętrznego, dlatego też wskazane jest, aby strony stosunku pracy mogły uczestniczyć przy jego zmianie.

Wypłata wynagrodzenia za pracę przed terminem

Czy pracodawca pomimo zapisu w regulaminie pracy, że wynagrodzenie wypłacane jest raz w miesiącu z dołu 10. dnia następnego miesiąca, może wypłacić wynagrodzenie wcześniej?

Prywatne e-maile i rozmowy telefoniczne pracowników

W polskim prawie nie ma przepisów o kontroli prywatnych e-maili i rozmów telefonicznych pracowników.

REKLAMA