REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik zarządzający, Podatki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zaangażowani pracownicy

Rozmowa z dr. Berndem Schmittem, międzynarodowym ekspertem w zakresie brandingu, innowacyjności i kreatywności korporacyjnej

Jak zarządzać ludźmi w projekcie

Na każdym etapie projektu spotykamy się ze specyficznymi wyzwaniami i zagrożeniami. Inne problemy pojawiają się we wstępnej fazie definiowania projektu, a inne w fazie jego planowania czy realizacji. Najczęstszym błędem obserwowanym w praktyce jest to, że dwóm pierwszym etapom nie poświęca się należytej uwagi, co skutkuje nieporozumieniami i konfliktami w fazie realizacji.

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Jak rozliczyć niedopłatę/nadpłatę podatku z PIT-40

W rozliczeniach rocznych PIT-40 sporządzanych przez płatnika na wniosek podatnika często występują niedopłaty i nadpłaty podatku. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty podatku z dochodów podatnika, a w przypadku nadpłaty podatku – zaliczenia jej na poczet zaliczki na podatek albo zwrotu w gotówce podatnikowi.

Kiedy można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów do wynagrodzenia z umowy o pracę

Zatrudniliśmy pracownika na stanowisku informatyka, który będzie m.in. wykonywał prace twórcze polegające na pisaniu programów użytkowych na potrzeby naszej firmy i na zamówienia naszych klientów zewnętrznych. W umowie o pracę jest zapis dotyczący przeniesienia praw autorskich na pracodawcę oraz dokładny opis czynności związanych z prawem autorskim. Trudno nam jednak wyodrębnić konkretną kwotę wynagrodzenia za te prace. Jesteśmy w stanie prowadzić jedynie szczegółową ewidencję prac twórczych i określić procentowo, jaka część czasu pracy w danym miesiącu przypadła na prace twórcze, a jaka na pozostałe czynności (obsługa techniczna sprzętu, baz danych, wdrożenie i obsługa zakupionych programów itp.), a tym samym rozdzielić wynagrodzenie za utwory i pozostałe czynności. Czy do części wynagrodzenia będącego honorarium za prace twórcze możemy w tej sytuacji zastosować 50% koszty uzyskania przychodów?

Rozliczenie roczne podatku PIT - szkolenie PARP

Pracownicy otrzymali już PIT od pracodawców za 2010 rok. Wiele osób liczy na zwrot z podatku, dlatego zależy im na szybkim rozliczeniu się z urzędem skarbowym. Najłatwiejszym sposobem obniżenia podatku jest skorzystanie z ulg i odliczeń podatkowych. Dla podatników rozliczających się samodzielnie Akademia PARP przygotowała szkolenie e-learningowe „Podatek PIT dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej”.

Efektywność firmy a zarządzanie procesami biznesowymi

W firmach systematycznie rośnie zainteresowanie zarządzaniem procesami biznesowymi (Business Process Management), które m.in. za pomocą narzędzi informatycznych umożliwia menedżerom monitorowanie realizacji danego procesu w celu podniesienia efektywności. BPM można stosować we wszystkich procesach biznesowych, ale najczęściej wykorzystywane jest przy wdrażaniu systemów do zarządzania obiegiem dokumentów (workflow).

Rola narzędzi IT w zarządzaniu kadrami

Firmy w coraz większym stopniu doceniają rolę narzędzi IT w zarządzaniu kadrami. W pierwszych miesiącach minionego roku przedsiębiorcy nadal sceptycznie podchodzili do decyzji zakupowych. Kolejne miesiące przyniosły już jednak zauważalną poprawę i rosnące zainteresowanie zaawansowanymi rozwiązaniami IT do zarządzania kapitałem ludzkim. Wszystko wskazuje na to, że taki trend utrzyma się także w tym roku.

Wypłata trzynastek za 2010 rok

Wypłata tzw. trzynastki jest obowiązkiem pracodawców sfery budżetowej i samorządowej. Inni pracodawcy mogą to robić z własnej woli. Zasadą jest, że trzynasta pensja za dany rok powinna być wypłacona do końca pierwszego kwartału następnego roku. Jest to przychód pracownika, od którego należy rozliczyć podatek dochodowy według zasad obowiązujących w bieżącym roku, gdyż został uzyskany w 2011 r.

Jakie zmiany niesie dla pracodawców „ustawa żłobkowa”

Pracodawca, który zorganizuje działanie żłobka lub klubu dziecięcego, będzie mógł zwiększyć odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i jego część wliczyć w koszty uzyskania przychodów. Przepisy dotyczące prowadzenia żłobków i klubów dziecięcych wejdą w życie 4 kwietnia 2011 r. 

Dlaczego kobiety i mężczyźni tak różnie funkcjonują w pracy?

Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Od roku zauważam spadek efektywności i wzrost liczby konfliktów w dziale zarządzanym przez dwóch dotychczas najlepszych pracowników. W trakcie ostatniej rozmowy, którą z nimi przeprowadziłam, okazało się, że ich wzajemne narzekania przypominają znajome sceny: Ona mówi, że on jej nie pomaga, że o wszystko musi go prosić, denerwuje się, że podważa jej autorytet, przerywając w połowie słowa i proponuje rozwiązania, które ona dawno już wymyśliła. On twierdzi, że ona „czepia” się bez powodu, za dużo mówi, zamiast działać, nieustannie go poprawia, a do tego miewa nieuzasadnione wybuchy złości. Słyszałam o szkoleniach z zakresu zarządzania płcią w firmie. Czy powodem konfliktów, o których piszę, mogą być właśnie różnice między kobietami i mężczyznami?

Czy firma może dopłacać do kolejnego semestru studiów

Jedna z pracownic w naszej firmie rozpoczęła drugi semestr studiów podyplomowych. Czy pracodawca może pokrywać koszty dalszej nauki pracownicy? W jakim trybie należy przyznać pracownikowi dopłatę? Czy od otrzymanej dopłaty pracownik musi odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczkę na podatek dochodowy?

Jak prawidłowo obniżyć składkę zdrowotną do kwoty zaliczki na podatek

Gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, wówczas kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należy obniżyć do wysokości tej zaliczki. Zdarza się to często przy oskładkowaniu pracowników z niskimi zarobkami.

Co zrobić, aby menedżerowie lepiej motywowali podwładnych?

Ryczałt dla kierownika za pracę w nocy

Obecnie zatrudniamy w naszym zakładzie pracy 5 osób na stanowiskach kierowniczych. Z uwagi na zwiększoną liczbę zamówień w najbliższym czasie zamierzamy zaproponować tym osobom pracę w godzinach nocnych. Czy tym pracownikom (pracujących na stałe w zakładzie pracy) możemy wypłacić dodatek za pracę w godzinach nocnych w formie ryczałtu?

Rozliczenie roczne w PIT-11 za 2010 r.

Jak zintegrować zespół?

Opodatkowanie umów do 200 zł

Każda umowa do 200 zł, która została podpisana z osobą niebędącą pracownikiem, podlega opodatkowaniu 18% stawką ryczałtu. Ilość takich umów zawartych w danym miesiącu z jedną osobą jest bez znaczenia.

ZUS wysyła emerytom i rencistom PIT-y z informacją o uzyskanych dochodach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest sporządzić, a następnie przesłać informację o uzyskanych w 2010 r. dochodach wszystkim osobom, które choć przez jeden miesiąc minionego roku otrzymywały z ZUS świadczenie. Do 28 lutego formularze PIT otrzyma ponad 9 mln osób, z których ponad 8 mln to emeryci i renciści.

Dział HR źródłem tworzenia standardów menedżerskich w firmie

Młodzi i niedoświadczeni szefowie stający na czele zespołów często mają niewielkie umiejętności praktycznego kierowania ludźmi. Mają też kłopoty z przekazywaniem trudnych decyzji, egzekwowaniem poleceń, z motywowaniem podwładnych poprzez spójny system kar i nagród, z budowaniem właściwego dystansu menedżerskiego pomiędzy sobą a zespołem, z uczeniem ludzi samodzielności i odpowiedzialności. W takich sytuacjach z pomocą powinien przyjść dział HR.

Dodatkowa godzina pracy nauczyciela

W naszej szkole wicedyrektor jest zwolniony z realizacji 19. godziny. Czy pracując jednocześnie na 1/2 etatu w innej szkole, ma tam realizować 19. godzinę? Czy nauczyciel pracujący na pełnym etacie realizujący 19. godzinę, musi także realizować ją w innej szkole, gdzie zatrudnił się na część etatu?

Coraz mniej firm zatrudnia osoby niepełnosprawne

Posiłki dla pracowników

Co zrobić, aby pracownicy pomogli zredukować koszty firmy?

Nasza firma dotkliwie odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego. Trzeba podjąć trudne decyzje związane z redukcją kosztów, których nie sposób efektywnie wdrożyć bez zaangażowania kierowników i kluczowych specjalistów. Jak zdobyć ich zaangażowanie i wsparcie? Jak ich przekonać, że redukcja, chociaż bolesna, jest konieczna?

Jak rozliczyć zwracaną byłemu zleceniobiorcy nadpłatę składek

Zleceniobiorca nie poinformował nas, że podjął pracę. Jest to emeryt, który pracuje u nas cyklicznie na umowę zlecenia od 2009 r. Przysługują mu 50% koszty uzyskania – świadczy pracę w zakresie usług twórców i wykonawców. W 2010 r. zleceniobiorca poinformował mnie, że od sierpnia 2009 r. pracuje również na podstawie umowy o pracę i zarabia miesięcznie 1400 zł. W tym czasie pracował dla nas na podstawie umowy zlecenia zawartej na okres od sierpnia do grudnia 2009 r., a później na okres od stycznia do czerwca 2010 r. Za każdą z tych umów otrzymywał miesięcznie po 1100 zł. Jesteśmy jednostką budżetową, zatem, niesłusznie ponosząc koszty tego zlecenia od sierpnia 2009 r. (składki), naruszyłam dyscyplinę finansów publicznych. Po korektach dokumentów do ZUS okazało się, że pracownikowi przysługuje do zwrotu miesięcznie 123,86 zł składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (nie chciał ich dobrowolnie opłacać) oraz do dopłaty 11,16 zł składki zdrowotnej za 5 miesięcy 2009 r. oraz za 6 miesięcy 2010 r. Jak wypłacić wyrównanie za 2009 r. i 2010 r.? Czy od tej różnicy liczyć 50% koszty uzyskania?

Dlaczego niektórzy pracownicy są zbyt ulegli?

Zauważyłem, że niektórzy moi pracownicy, zarówno menedżerowie, jak i handlowcy, często zachowują się biernie. Gdy dochodzi do konfliktu lub nieporozumień między nimi a klientami, najlepszym rozwiązaniem wydaje się otwarte porozmawianie i próba rozwiązania zaistniałej sytuacji. Zamiast tego moi pracownicy zwodzą klientów lub starają się ich zadowolić za wszelką cenę. Co należy z tym zrobić?

Jak rozliczyć wypłatę odprawy z tytułu zwolnień grupowych wyższą niż 15-krotność minimalnego wynagrodzenia

Z jednym z pracowników rozwiązujemy umowę o pracę z powodu likwidacji jego stanowiska pracy. Podlegamy ustawie o tzw. zwolnieniach grupowych, w związku z czym musimy wypłacić mu odprawę pieniężną. Jednak w treści wypowiedzenia umowy o pracę zagwarantowaliśmy pracownikowi odprawę w wysokości przewyższającej 15-krotność płacy minimalnej, tj. 5-krotność płacy zasadniczej tego pracownika (25 000 zł). Czy w tej sytuacji cała odprawa będzie podlegała składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, czy tylko nadwyżka ponad tę kwotę? Co z podatkiem?

Czy PIT można wysłać do pracownika e-mailem

W przypadku gdy pracodawca nie dokonuje rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40, ma obowiązek wystawić pracownikom PIT-11. Pracodawcy, którzy prowadzili działalność przez cały 2010 r., powinni przekazać powyższe informacje podatnikom i urzędom skarbowym do końca lutego 2011 r.

W jaki sposób zarządzać zespołem indywidualistów?

W jaki sposób zmienić własny wizerunek?

Jestem silną indywidualnością, może nawet ekscentrykiem, który w obecnej firmie jest ceniony za realne wyniki. Myślę o zmianie pracy. Mam wątpliwości, czy rynek jest gotowy zaakceptować mój niecodzienny sposób bycia i czy wizerunek jest wartością samą w sobie. Jednocześnie zastanawiam się, czy i w jaki sposób mogę go zmienić?

Priorytety na nowy rok

Pierwszy kwartał roku to tradycyjny okres stawiania celów pracownikom. Menedżerowie często zgłaszają trudności w tym obszarze, podkreślając, że w ich pionie, dziale, zespole celów nie da się postawić. Czy faktycznie jest to niemożliwe?

Odmowa wykonania polecenia służbowego przez pracownika

Czy od nagrody dla wyróżniającego się pracownika trzeba opłacić składki i podatek

Nasz zakład pracy cyklicznie organizuje wyjazdowe szkolenia dla wszystkich pracowników. W tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na przyznanie nagród rzeczowych dla wyróżniających się pracowników, wręczanych podczas tych szkoleń. Czy wartość nagrody pracownika trzeba opodatkować i oskładkować? Czy zakład pracy może zrekompensować pracownikowi wartość odprowadzonego podatku i składek?

Czy bal sylwestrowy sfinansowany przez pracodawcę jest przychodem pracownika

Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Niedawno rozpoczęłam pracę jako menedżer ds. szkoleń w instytucji finansowej i jest to moja pierwsza funkcja kierownicza. Szkolenia stanowią dla mnie ważny element motywacyjny, gdyż firma inwestująca w pracownika pokazuje, jak ważnym jest on zasobem. Sytuacja w mojej firmie jest jednak niezrozumiała i mam wrażenie, że szkolenia traktowane są jak zło konieczne. Trudno wspierać i rozwijać politykę rozwojową, jeżeli nikt nie ma do niej przekonania.

Jak przeliczać przychód pracownika z obcej waluty na złote

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują nowe, jednolite dla wszystkich podatników i płatników rozliczających się w PIT zasady przeliczania z walut obcych wartości m.in. przychodów i kosztów uzyskania przychodów. Nowe reguły dotyczą nie tylko ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale i rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Czy inspektor pracy może poinformować pracodawcę, kto złożył na niego skargę

Bezpłatne szkolenie z PIT

„Podatek PIT” to najnowsze szkolenie w Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy, którzy poszukują aktualnej wiedzy na temat podatków, mogą zarejestrować się na portalu uwww.akademiaparp.gov.pl i skorzystać z bezpłatnych szkoleń.

Zmiany w funkcjonowaniu zakładów pracy chronionej

Uzyskane w danym roku środki zakładowego funduszu rehabilitacji pochodzące ze zwolnień podatkowych oraz kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy pracodawca powinien wydatkować do końca grudnia następnego roku. Jeżeli do tej daty zasoby te nie zostaną spożytkowane, podlegają obowiązkowej wpłacie na PFRON.

Przewidzieć ryzyko

Rozmowa ze Sławomirem Paruchem, wspólnikiem w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, kierującym Departamentem Prawa Pracy

Praca a czas wolny

W dzisiejszym świecie coraz częściej zacierają się granice pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Im bardziej odpowiedzialne stanowisko tym większe prawdopodobieństwo, że dana osoba będzie poświęcać więcej czasu kwestiom związanym z pracą, zaniedbując tym samym sprawy osobiste i rodzinne. Dlatego ważne jest, by nauczyć się wyznaczać wyraźne granice pomiędzy tymi dwoma obszarami życia.

Szkolenia z zakresu bhp są zwolnione z podatku VAT - informacja Ministerstwa Finansów

Szkolenia bhp są zwolnione od podatku od towarów i usług. Jednakże, jak informuje Ministerstwo Finansów, szkolenia te powinny być prowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

Liczy się jakość kształcenia

Po dotacje na szkolenia. Jak środki unijne mogą zmienić organizacje

W powszechnej opinii na temat projektów unijnych wciąż pokutują mity z czasów, kiedy fundusze startowały w Polsce i nie zawsze były wykorzystywane rzetelnie, a wiele szkoleń miało wówczas jakość adekwatną do ceny – niską lub żadną. Dziś zmieniło się wiele, co potwierdzają osoby, które od kilku lat przygotowują projekty doradczo-szkoleniowe dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i zarządzają nimi.

Opodatkowanie pakietów medycznych fundowanych przez pracodawców

Pakiety medyczne fundowane przez firmy pracownikom nadal będą zwolnione z VAT - poinformowała rzeczniczka prasowa resortu finansów Magdalena Kobos.

Wypłata rekompensaty z tytułu rozwiązania umowy o pracę na podstawie pozasądowego porozumienia stron stanowi przychód do opodatkowania – indywidualne stanowisko fiskusa

Rekompensata pieniężna wypłacona pracownikowi przez pracodawcę na podstawie pozasądowego porozumienia stron nie jest odszkodowaniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 i pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia z podatku – tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-770/10-4/AS).

Nieważna umowa o pracę nie zawsze oznacza, że nie nawiązano stosunku pracy

Mimo nieważności zawartej umowy o pracę strony mogą nawiązać umowny stosunek pracy przez czynności dorozumiane. Jest to możliwe przez dopuszczenie pracownika do pracy, przyjmowanie pracy przez pracodawcę i realizowanie takiego stosunku prawnego, który odpowiada cechom stosunku pracy określonym w art. 22 k.p. – orzekł SN.

Jak zachować skuteczność w warunkach stresu?

Zarządzam kilkunastoosobowym zespołem. Ostatnio w firmie zachodzi dużo zmian w związku z coraz większym udziałem kapitału zagranicznego. W zasadzie jestem przyzwyczajony do zmian, ale ostatnio zauważam u siebie coraz większą irytację i podenerwowanie. Cały czas czuję się spięty. Mam wrażenie, że przenoszę to na swoich pracowników. W domu też nie dzieje się najlepiej... Jak zachować spokój i zdrowy rozsądek pomimo stresu?

Kultura hierarchii. Jak wygląda rynek pracy i zarządzanie ludźmi w rosyjskich przedsiębiorstwach

Rosyjska organizacja biznesowa jest zwykle wysoce sformalizowana i zhierarchizowana. Wymaga silnego i twardego przywódcy, stylu zarządzania promującego nie tylko osiągnięcia indywidualne, ale i rezultat grupowy, w którym sukces mierzy się zyskiem i udziałami w rynku.

Pokryzysowa lekcja

Rozmowa z Michaelem J. Gibbsem, profesorem University of Chicago, Booth School of Business

REKLAMA