REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konflikty, Kary porządkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak określić zasady współpracy związku zawodowego i pracodawcy

W praktyce coraz popularniejsze staje się zawieranie porozumień, które są uszczegółowieniem przepisów ustawy związkowej. Takie porozumienie powinno jasno określać zasady współpracy pracodawcy i związku zawodowego.

Czy nieumiejętność pracy w zespole może być powodem wypowiedzenia umowy o pracę

Zatrudniliśmy nowego szefa działu marketingu. Menedżer ma wysokie kwalifikacje zawodowe, jednak nie potrafi współpracować ze swoimi podwładnymi. Jego pracownicy skarżą się, że podważa ich umiejętności zawodowe, jest apodyktyczny i niekulturalny. Część z nich zagroziła nawet odejściem z firmy, jeżeli menedżer będzie nadal pracował. W naszej ocenie pozostawienie tej osoby na stanowisku mogłoby spotęgować złą atmosferę i konflikty wśród pracowników. Czy można z tego powodu wypowiedzieć umowę o pracę na czas nieokreślony?

Sprzeciw od kary porządkowej - obowiązki pracodawcy

Brak odpowiedzi pracodawcy w ciągu 14 dni od wniesienia przez pracownika sprzeciwu od nałożonej na niego kary porządkowej oznacza, że pracodawca przyjął sprzeciw w sposób dorozumiany. Aby uniknąć takiego skutku, pracodawca powinien mieć dowód, że odrzucił sprzeciw w przewidzianym terminie.

Czym jest strajk?

Strajk polega na zbiorowym powstrzymywaniu się pracowników od wykonywania pracy w celu rozwiązania sporów dotyczących warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych.

Kiedy sąd nie uwzględni roszczenia o przywrócenie do pracy

Nie zawsze roszczenie zwolnionego pracownika o przywrócenie do pracy zostanie przez sąd uwzględnione. Nawet jeżeli uzna on, że pracodawca rozwiązał umowę o pracę z naruszeniem prawa, może orzec, że powrót pracownika jest niecelowy czy niemożliwy – bo np. pogłębi trwający od dawna konflikt.

Odpowiedzialność dyscyplinarna pracownika

Odpowiedzialność dyscyplinarna to odpowiedzialność, której podlegają tylko pracownicy objęci przepisami pragmatyk zawodowych, tj. pracownicy państwowi czy nauczyciele akademiccy.

Jak można ukarać pracownika za złamanie zakazu palenia tytoniu na terenie zakładu pracy

Wprowadziliśmy całkowity zakaz palenia tytoniu na terenie zakładu pracy. Nie mamy również palarni. Jeden z naszych pracowników złamał obowiązujący zakaz. Ponadto palił w miejscu, gdzie jest to szczególnie zabronione. W jaki sposób możemy go ukarać?

Apel do prezydenta ws. 10-proc. redukcji zatrudnienia w administracji

Czy można kontrolować prywatną korespondencję elektroniczną pracownika w pracy

Pracownik zarzucił nam, że przeglądamy jego prywatną korespondencję elektroniczną, którą prowadzi on ze służbowego adresu e-mail. Czy mamy prawo sprawdzać bez zgody pracownika taką korespondencję?

Jak zachować dyscyplinę w zakładzie pracy - uprawnienia pracodawcy

W jaki sposób „głaski” wpływają na budowanie dobrej atmosfery w zespole i zwiększanie jego skuteczności?

Mój szef nigdy nie mówi nam, czy pracujemy dobrze czy źle. Twierdzi, że skoro jesteśmy menedżerami, którzy oceniają pracowników, to musimy umieć oceniać się sami. A nam pomimo wszystko brakuje jego uwag. Uważamy, że się nami nie interesuje. Czy wyolbrzymiamy problem i nie powinniśmy dopominać się informacji od niego?

Kiedy można zgodnie z prawem wypłacić pracownikowi niższą pensję

Pracownik może wystąpić do sądu pracy z roszczeniem o zapłatę brakującej części wynagrodzenia, jeżeli uzna, że pracodawca niesłusznie pozbawił go całości lub części wynagrodzenia.

Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Konflikt często postrzegany jest negatywnie, jako zagrożenie istniejącego porządku i ładu w przedsiębiorstwie. Większości osób słowo konflikt kojarzy się negatywnie. Zaskoczenie może budzić fakt, iż specjaliści od zarządzania czasem radzą specjalnie wywołać konflikt. Warto zdać sobie sprawę z tego, że niezgodność celów czy poglądów to sytuacja naturalna.

Czy konsekwencja zawsze jest pozytywna?

Ostatnio przyłapałem się, że pozwalam swoim podwładnym na zbyt dużo. Odwlekam decyzje, za późno wprowadzam zmiany, choć czuję, że już dawno powinienem je wprowadzić. Czy to tylko moja nieumiejętność, czy też inni szefowie miewają podobne problemy?

Tolerowanie konfliktu w firmie

Jeden z naszych pracowników złożył pismo wypowiadające umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W uzasadnieniu wskazał, że był szkalowany przez innego pracownika tego samego działu. Niedługo po wypowiedzeniu do spółki wpłynął pozew z żądaniem wypłaty odszkodowania. Informacja o konflikcie potwierdziła się w rozmowach przeprowadzonych z pracownikami działu. Czy spółka zostanie pociągnięta do odpowiedzialności, skoro nikt z kadry zarządzającej nie miał wcześniej świadomości istnienia problemu?

Czy pracodawcy i pracownicy są tolerancyjni?

Czego nie mówić, aby nie tworzyć negatywnych relacji w pracy?

Niejednokrotnie przekonałam się, jaką siłę rażenia mogą mieć wypowiedzi moje, moich przełożonych i podwładnych. Na jakie słowa zwracać szczególną uwagę i których się wystrzegać, aby nie pojawiła się konieczność późniejszego naprawiania relacji w pracy?

Czy w ugodzie kończącej spór między pracownikiem a pracodawcą świadczenia obu stron muszą być tej samej wartości

Zbyt duże ustępstwa pracownika w ugodzie zawartej z pracodawcą mogą spowodować uznanie ugody za bezskuteczną (wyrok Sądu Najwyższego z 29 czerwca 2010 r., I PK 51/10).

Czy można zamienić karę nagany na karę upomnienia

Ukaraliśmy pracownika karą nagany za nietrzeźwość w pracy. Pracownik złożył sprzeciw od tej kary, argumentując swój stan nietrzeźwości koniecznością wypicia lampki wina na obiedzie z kontrahentem. Związek zawodowy stanął w obronie pracownika. Czy w takiej sytuacji zamiast nagany możemy dać pracownikowi upomnienie?

Jak jednocześnie potrącać należności alimentacyjne i kary pieniężne

Nasz pracownik, zatrudniony na pełny etat, powinien otrzymać za sierpień br. wynagrodzenie w wysokości 1317 zł. Przysługuje mu również dofinansowanie „wczasów pod gruszą” z zfśs w wysokości 500 zł. W tym roku otrzymał już świadczenia socjalne z zfśs o wartości 400 zł. Z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy 10 sierpnia br. nałożyliśmy na niego karę pieniężną w wysokości 50 zł. W tym samym czasie otrzymaliśmy pismo od komornika dotyczące niezapłaconych przez tego pracownika alimentów w wysokości 2000 zł. Jakich i w jakiej wysokości potrąceń powinniśmy dokonać z wynagrodzenia za sierpień br. i świadczenia za urlop przysługujących pracownikowi?

Dlaczego szefowie delegują zbyt mało zadań?

Kieruję ludźmi od prawie dziesięciu lat. Mój zwierzchnik zarzuca mi, że jestem przepracowany i mało efektywny, bo nie deleguję zadań. To prawda, robię to bardzo rzadko, ale widzę, że podobnie wygląda to u innych menedżerów – także u wspomnianego zwierzchnika. Tempo pracy nie pozwala zastanowić się, komu coś delegować. A poza tym nasi podwładni i tak nie mają szans przyjąć na siebie nowych zadań. W czym tkwi problem?

W jaki sposób przyjmować krytykę?

W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?

Korzystanie przez pracowników ze służbowego sprzętu w celach prywatnych

Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy w trakcie godzin pracy. Okazuje się, że pracownicy coraz częściej zamiast pracować korzystają ze służbowego sprzętu w celach prywatnych.

Granice dopuszczalności korzystania z urlopu na żądanie

Pracodawca może odmówić udzielenia urlopu na żądanie. Jeśli w takiej sytuacji pracownik mimo wyraźnej odmowy nie stawi się w pracy, pracodawca może wobec niego wyciągnąć konsekwencje służbowe, np. nałożyć na pracownika karę porządkową.

Zmniejszenie liczby dni urlopu i mniej badań lekarskich pracowników

Ograniczenie liczby wstępnych badań lekarskich, uproszczenie zasad karania pracowników czy zmniejszenie liczby dni urlopu na żądanie z czterech do dwóch - to propozycje organizacji Pracodawcy RP dotyczące zmian w kodeksie pracy, zgłoszone do sejmowej komisji Przyjazne Państwo.

Każdej osobie powinno przysługiwać prawo odwołania do sądu powszechnego

Każdej osobie, przeciw której toczy się postępowanie dyscyplinarne przed sądem zawodowym, powinno przysługiwać prawo odwołania do sądu powszechnego - orzekł we wtorek 29 czerwca Trybunał Konstytucyjny.

Co może zrobić pracodawca, gdy pracownik jest nietrzeźwy lub pod wpływem narkotyków

Pracodawca, który stwierdzi nietrzeźwość pracownika, ma obowiązek odsunięcia go od pracy. W zależności od stopnia naganności zachowania zatrudnionego pracodawca może zastosować wobec niego różne sankcje, z dyscyplinarnym zwolnieniem włączenie. W taki sam sposób pracodawca może ukarać pracowników, którzy wykonują swoje obowiązki po użyciu narkotyków lub innych środków odurzających.

Bariery biurokratyczne w prawie pracy

Na ostatnim posiedzeniu Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” zajęła się barierami biurokratycznymi w kodeksie pracy wskazanymi przez Konfederację Pracodawców Polskich (KPP).

Konflikt w firmie i sposoby jego rozwiązywania

W zespołach, które jednocześnie realizują zadania bieżące i projekty w ścisłym związku z klientami wewnętrznymi, często zdarzają się różnice zdań i napięcia. Zwłaszcza wtedy, gdy jest mało czasu, projektów przybywa, a zasoby są ograniczone. Częste spory odbijają się na jakości realizowanego projektu. Jak zatem rozwiązać pojawiające się problemy?

Odmowa świadczenia pracy

Jestem nauczycielką szkoły, która posiada filie w różnych miejscowościach. Organ prowadzący szkoły zobowiązał mnie do uzupełnienia etatu w jednej ze szkół filialnych. Dojazd do tej placówki zajmuje mi prawie godzinę, a ponadto nie otrzymuję zwrotu kosztów dojazdu do pracy. Czy mogę odmówić świadczenia tej pracy?

Predyspozycje szefa do nawiązywania relacji z pracownikami

Nieumiejętność utrzymania relacji z pracownikami na właściwym poziomie może mieć przykre konsekwencje dla szefa. Czy osoby nieposiadające takiej zdolności są na z góry przegranej pozycji?

Czy można zwolnić dyscyplinarnie pracownika za przewinienie, za które został wcześniej ukarany karą porządkową

Ukaraliśmy pracownika karą nagany za przebywanie w pracy w stanie nietrzeźwości. Na drugi dzień pracownik dostarczył zwolnienie lekarskie. Zostawił niezałatwioną terminową sprawę. Czy w takiej sytuacji możemy zwolnić pracownika dyscyplinarnie z tego samego powodu, za który został ukarany karą nagany?

Odpowiedzialność nietrzeźwego pracownika

Jeśli szkodę w mieniu pracodawcy spowoduje nietrzeźwy pracownik, odpowiada on za jej wyrządzenie w pełnej wysokości. Jednak ciężar udowodnienia przesłanek odpowiedzialności w takim przypadku spoczywa na pracodawcy.

Czy pracodawca może wyznaczyć pracownikom godziny spożywania posiłków

Nasza firma zatrudnia wielu młodych pracowników. Ostatnio szef zdenerwował się, gdy zobaczył, że w trakcie rozmów z klientem jeden z pracowników żuł gumę. Pracodawca zakazał żucia gumy w godzinach pracy i spożywania posiłków w obecności klientów. Wyznaczył jedną 20-minutową przerwę w połowie dnia pracy, podczas której pracownicy mogą jeść. Czy pracownicy mogą odmówić korzystania z tej przerwy i samodzielnie (jak do tej pory) ustalać sobie pory jedzenia posiłków? Czy za żucie gumy w pracy i spożywanie posiłków w godzinach innych niż ustalone szef może ukarać pracownika, który nie respektuje zakazu?

Czy w zakładzie pracy powinna być opracowana procedura karania pracownika?

Pracownik służby bhp w trakcie przeglądu pomieszczeń pracy poinformował ustnie jednego z pracowników o nałożeniu na niego kary pieniężnej za naruszanie przepisów bhp. Następnie ustnie polecił księgowej potrącić pracownikowi z wynagrodzenia za pracę kwotę w wysokości 100 zł. Pracodawca dowiedział się od księgowej o tym potrąceniu w chwili zatwierdzania listy płac. Czy pracownik służby bhp mógł wystąpić z wnioskiem o ukaranie pracownika? Czy w zakładzie pracy powinna być procedura karania pracownika za naruszenie przepisów i zasad bhp?

W jaki sposób zbudować dobre relacje ze współpracownikami?

Jestem kierownikiem działu handlowców. Niestety, relacje panujące w moim zespole nie są zbyt dobre. Szwankuje komunikacja, pracownicy wytykają sobie nawzajem błędy, często nie okazują sobie szacunku. Pomyślałem, że wspólny wyjazd integracyjny lub poranne spotkania przy kawie mogłyby poprawić nasze wzajemne kontakty. Czy posiadanie dobrych relacji ze współpracownikami jest uwarunkowane przyjaźnią z nimi na gruncie prywatnym?

Kontrola PIP - świadek incognito

Udzielenie przez pracownika lub inną osobę informacji w sprawach objętych kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy może narazić ich na szykany ze strony pracodawcy. W razie uzasadnionej obawy szykan, inspektorzy PIP wydają postanowienie o zachowaniu w tajemnicy danych osobowych.

Sprzeciw od kary porządkowej a postępowanie pracodawcy

Pracodawca musi pamiętać o wysłuchaniu pracownika, zanim podejmie decyzję o jego ukaraniu. W razie naruszenia prawa przy nakładaniu kary może liczyć się ze sprzeciwem pracownika lub powództwem do sądu pracy.

Kiedy można nałożyć karę porządkową bez wysłuchania pracownika

Chcemy ukarać pracownika karą nagany za stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości. Poprosiliśmy pracownika o wyjaśnienie tej sytuacji na piśmie. Pracownik powiedział, że niczego nie będzie pisał, ponieważ ta sprawa jest dla niego wyjątkowo przykra. Mimo to ukaraliśmy pracownika karą nagany. Związek zawodowy skierował do nas pismo z żądaniem anulowania kary nałożonej na pracownika. Zdaniem związku, karę nałożyliśmy bezprawnie, bo bez wysłuchania pracownika. Czy w takim przypadku kara została nałożona prawidłowo?

Czy za spóźnienia można nałożyć karę pieniężną i pomniejszyć wynagrodzenie pracownika

Pracownik często spóźnia się do pracy. Spóźnienia nie są duże (10–20 minut), ale stosunkowo regularne. Czy w związku z tym mogę nałożyć na tę osobę karę pieniężną i pomniejszyć jej wynagrodzenie?

Uzależnieni od stresu

XXI wiek i narzucone przez niego tempo życia powodują lawinę dolegliwości związanych ze stresem. Większość osób ma świadomość zagrożeń, jakie niesie ze sobą przeciążenie napięciem, i to zarówno na funkcjonowanie psychiczne, jak i na stan zdrowia. Nastąpiła zmiana funkcji stresu – z naturalnej reakcji przystosowawczej organizmu do zjawiska, które towarzyszy nam na co dzień, przyjmując postać chroniczną, prowadzącą do wielu chorób.

Czy można wręczyć wypowiedzenie z powodu naruszenia obowiązków pracowniczych, za które pracownik został wcześniej ukarany karą porządkową

Pracownik został ukarany karą porządkową (nagana) za nieprzestrzeganie godzin pracy (liczne spóźnienia). Dwa miesiące po nałożeniu kary postanowiliśmy wypowiedzieć tej osobie umowę o pracę, jako przyczynę podając spóźnienia, które były powodem nałożonej kary. Czy mimo ukarania pracownika karą porządkową, może on być z tego samego powodu zwolniony? Czy jest jakiś termin na wręczenie pracownikowi wypowiedzenia od momentu, w którym powstało naruszenie obowiązków pracowniczych?

Jakie kary może nałożyć pracodawca na pracownika? (art. 108)

W przypadku naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych, pracodawca ma prawo ukarać pracownika stosowną karą.

Czy można ukarać pracownika karą porządkową za pożyczenie służbowego laptopa osobie spoza firmy

Niedawno wymieniałem w firmie sprzęt komputerowy i zamiast komputerów stacjonarnych kupiłem dla pracowników laptopy. Każdemu z pracowników do pracy powierzyłem konkretny komputer. Ostatnio dowiedziałem się, że jeden z pracowników w czasie urlopu wypoczynkowego pożyczył powierzony mu firmowy laptop koledze spoza firmy. Czy mogę nałożyć na niego karę porządkową?

Kiedy można pominąć opinię związku zawodowego w sprawie sprzeciwu pracownika od kary porządkowej

Pracownik złożył sprzeciw od kary nagany. Zwróciliśmy się do związku zawodowego o opinię w tej sprawie. Związek zajął stanowisko po 16 dniach, informując nas, że popiera sprzeciw pracownika. Zanim otrzymaliśmy informację od związku zawodowego, udzieliliśmy pracownikowi odpowiedzi, że nie uwzględniamy jego sprzeciwu. Pracownik wystąpił z pozwem do sądu pracy o uchylenie kary jako nałożonej bez konsultacji ze związkiem zawodowym. Czy nasze działanie było prawidłowe?

Mobbing a zatrudnienie cywilnoprawne

Na mocy zawartych w Kodeksie pracy przepisów o mobbingu ochronie podlega jedynie osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej może dochodzić roszczeń z przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących naruszenia dóbr osobistych.

Kary porządkowe a obniżenie wynagrodzenia pracownika

Kilka miesięcy temu ukarałem upomnieniem dwóch moich pracowników, ponieważ często naruszają obowiązujący regulamin pracy dotyczący czasu pracy oraz przepisy bhp (np. palą papierosy w niedozwolonych miejscach). Czy mogę nakładać również na nich kary pieniężne? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy mogę nałożyć na nich karę polegającą na obniżeniu wynagrodzenia?

Jak pracować z konformistą i nonkonformistą

Informacja zwrotna powinna być dostosowana do odbiorcy. Co, jeśli mamy do czynienia z dwoma różnymi pracownikami? Jeden to perfekcjonista, który wszystko wykonuje zgodnie ze wskazówkami, ale nigdy nie przejawia inicjatywy, nie przekracza zasad i zgłasza same problemy, gdy trzeba zrobić coś inaczej niż do tej pory było to wykonywane. Drugi ma mnóstwo pomysłów, świetnie radzi sobie z trudnymi zadaniami, ale wiem też, że ma kłopot z terminowością i dokańczaniem wykonywanych zadań. Jakie są inne sposoby funkcjonowania tych ludzi w pracy? W jaki sposób ta wiedza pomoże przygotować trafny feedback?

Odrzucenie sprzeciwu od nałożonej kary porządkowej

Pracownik wniósł sprzeciw od nałożonej na niego kary upomnienia. Sprzeciw ten chcemy odrzucić. Czy w piśmie do pracownika trzeba uzasadnić odrzucenie tego sprzeciwu?

Dlaczego pracodawcy zwalniają

W czasach kryzysu najbardziej przewidywalnym ruchem ze strony pracodawców są redukcje zatrudnienia. Menedżerowie na słowo „kryzys” reagują jak psy Pawłowa na dźwięk dzwonka. Pierwsza myśl, jaka pojawia się w ich głowach, to zwolnienie części załogi. Jest to najlepszy sposób na pokazanie akcjonariuszom, jacy są skuteczni w obniżaniu kosztów działalności przedsiębiorstwa, którym zarządzają.

REKLAMA