REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Efektywność osobista, Stanowisko pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy przepisy dotyczące wymagań dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą laptopów?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?

Bezwartościowe kwestionariusze osobowości

Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak, jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych, w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.

Korzystanie przez pracowników ze służbowego sprzętu w celach prywatnych

Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy w trakcie godzin pracy. Okazuje się, że pracownicy coraz częściej zamiast pracować korzystają ze służbowego sprzętu w celach prywatnych.

Praca przy komputerze - wymagania bhp

Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.

Szkolenia w zakresie BHP


Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym ich przeszkolenie w zakresie bhp.

Długoterminowa zmiana stanowiska pracy

Chcemy zmienić pracownikowi stanowisko pracy w związku z koniecznością zastępstwa innego podwładnego. Zastępstwo będzie na pewno trwało dłużej niż 3 miesiące. Jak to zrobić?

Od rozmowy oceniającej do rozmowy rozwijającej

Rozmowa między menedżerem i podwładnym na temat wyników oceny okresowej lub bieżącej nazywana jest zwyczajowo rozmową oceniającą. W świetle współczesnych, dobrych praktyk punktem ciężkości w tego typu rozmowie powinno być nie tyle ocenianie, ile wsparcie dla rozwoju pracownika. Tym samym mówimy o rozmowie rozwijającej. Może ona być bardzo inspirująca dla podwładnych, pod warunkiem że menedżer pozna, zrozumie i zastosuje w praktyce kilka ważnych zasad psychologii efektywności.

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Jak zapewnić komfort pracy w biurze

Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

Presenteeism, czyli nieefektywna obecność w pracy

Obserwuję w biurze niepokojące zjawisko. Wielu pracowników mimo przeziębienia czy przewlekłych dolegliwości zdrowotnych przychodzi do pracy. Niestety, popełniają oni wiele błędów, łatwiej się denerwują, mają problemy z koncentracją i komunikacją. Co zrobić? Czy odesłać chorych pracowników do domu, czy lepiej aby mimo choroby przychodzili do pracy? Czy to zjawisko posiada nazwę i czy można mu przeciwdziałać?

Ojciec czy pracoholik?

Czy rzeczywiście firmom bardziej opłaca się zatrudniać zaangażowanych ojców niż dyspozycyjnych pracoholików? Czytając profile kompetencyjne liderów, łatwiej odnajdziemy w nich cechy typowe dla tej pierwszej aniżeli drugiej grupy.

Dlaczego należy czyścić kanały wentylacyjne i klimatyzacyjne?

Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.

Czy można przenieść pracownika samorządowego na stanowisko równorzędne lub niższe

Chcemy przenieść pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym w obrębie własnego urzędu na równorzędne stanowisko urzędnicze lub niższe. Czy możemy to zrobić? Czy można przenieść tego pracownika do innego urzędu na równorzędne lub niższe stanowisko?

Jak koncepcja aranżacji biura wpływa na efektywność?

Firmy europejskie coraz częściej aranżują własne powierzchnie zgodnie z koncepcją elastycznego biura. Stanowisk pracy jest mniej niż pracowników, a oprócz tradycyjnych biurek istotne znaczenie mają strefy relaksu. Na czym polega taka koncepcja organizowania przestrzeni? Z czego wynika i czy może ona usprawnić działanie firmy, poprawić efektywność oraz zoptymalizować koszty?

Do zatrudnienia pracownika niepełnosprawnego nie jest konieczna opinia PIP

Od 31 marca 2010 r. uproszczono zasady zatrudniania pracowników niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności na tzw. otwartym rynku pracy. Od tej pory przedsiębiorca nieposiadający statusu zakładu pracy chronionej może zatrudnić taką osobę pod warunkiem przystosowania stanowiska pracy do jej potrzeb, ale bez konieczności uzyskania w tej sprawie opinii Państwowej Inspekcji Pracy.

Oddani sprawie

Rozmowa z Davidem Zingerem, założycielem firmy David Zinger Employee Engagement Associates i stowarzyszenia The Employee Engagement Network

Czy wyposażenie stanowiska pracy wpływa na efektywność pracownika?

Czy aranżacja przestrzeni oraz jakość poszczególnych elementów stanowiska pracy mają wpływ na zaangażowanie pracownika? Jak zapewnić stymulujące warunki pracy? Czy jest jeden kluczowy element, czy temat należy traktować kompleksowo?

Koszty wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Ustawodawca w art. 26e ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92, ze zm.) zawarł delegację ustawową do wydania przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenia określającego:

Jak wyzwolić kreatywność wśród pracowników?

Jestem szefem komórki HR w 100-osobowej firmie z branży technologicznej. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że nasze wyniki byłyby lepsze, gdyby nasi pracownicy byli bardziej kreatywni. Nie mamy budżetu na promowanie innowacyjności ani na konkursy, ani na wysłanie wszystkich pracowników na szkolenie. Musimy to zrobić własnymi zasobami. Pytanie: jak?

Czy pracodawca musi zorganizować miejsca do siedzenia osobom pracującym w pozycji stojącej?

Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?

Jak zapobiegać nieproduktywnym zachowaniom pracowników?

Jako menedżerowi zależy mi na tym, aby moi podwładni byli produktywni i pracowali efektywnie. Choć wiele mówi się o zwiększaniu produktywności i efektywności pracy, rzadziej – w moim odczuciu – wspomina się o kwestii celowego angażowania się pracowników w zachowania nieproduktywne. W tym przypadku nie mamy do czynienia z obniżoną motywacją do efektywnej pracy, lecz z dążeniem do wyrządzenia szkody firmie lub osobom w niej zatrudnionym. Zastanawiam się, czy można zbadać skłonność pracownika do angażowania się w zachowania nieproduktywne? W jaki sposób zapobiegać angażowaniu się pracowników w tego typu zachowania?

Efektywność pracowników jest coraz niższa

Według badania Talent Club „Polski menedżer czasów kryzysu” jedynie 23 proc. menedżerów pracuje ze stuprocentową efektywnością. Z kolei ponad połowa ankietowanych przyznała, że ich efektywność wynosi pomiędzy 60-70 proc. Wskutek spowolnienia gospodarczego firmy zostały zmuszone do efektywniejszego zarządzania wydajnością pracy swoich podwładnych.

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Kto może wykonywać pomiary oświetlenia? Kiedy są wskazania do przeprowadzenia takich badań?

Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Filar strategii firmy

Opracowanie i wprowadzenie w życie nowego modelu kompetencyjnego trwało w Lukas Banku SA tylko trzy miesiące. Projekt dotyczył ponad 6 tys. pracowników w całej Polsce, a jednym z największych sukcesów jego inicjatorów było odwzorowanie specyfiki firmy w modelu obejmującym zarówno kadrę menedżerską, jak i pracowników w poszczególnych obszarach banku.

Normy pracy

Normy pracy mają wpływ na wysokość wynagrodzenia, dlatego zostały umieszczone w rozdziale Ia działu trzeciego Kodeksu pracy poświęconego wynagrodzeniu za pracę.

Giętkość myślenia czyli jak twórczo rozwiązywać problemy

Niemal każde ogłoszenie o pracę, oprócz podstawowych kompetencji niezbędnych do zajmowania danego stanowiska, zawiera wiele umiejętności pożądanych. Często wśród nich jest kreatywność. Takie podejście przestaje dziwić, gdyż twórcze myślenie przynosi korzyści we wszystkich dziedzinach życia. Jednak kreatywne podejście do rzeczywistości najlepiej sprawdza się w sytuacji problemowej.

Pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy

Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym.

Jak skutecznie zarządzać czasem pracy zespołu?

Kieruję 15-osobowym działem sprzedaży w firmie z branży FMCG. W jaki sposób powinienem zorganizować pracę moich podwładnych, aby zoptymalizować efektywność całego zespołu?

Jak uzyskać pomoc finansową na zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Czy, zatrudniając osobę niepełnosprawną, mogę uzyskać pomoc finansową na zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowiska pracy tej osoby i gdzie mogę o taką pomoc się ubiegać?

Skutki odwołania ze stanowiska w zarządzie dla stosunku pracy

Odwołanie członka zarządu osoby prawnej i wypowiedzenie mu umowy o pracę nie powoduje zmiany jego stanowiska jako pracownika. Członek zarządu nadal pozostaje na tym samym stanowisku pracowniczym, nawet jeżeli jest zwolniony z obowiązku wykonywania pracy.

Jak podtrzymać wysoką motywację do pracy wśród podwładnych?

Jako menedżer dobrze wiem, jak ważny dla efektywności pracy zespołu jest wysoki poziom motywacji wśród jego członków. O motywowaniu podwładnych mówi się wiele, lecz mam wrażenie, że zbyt często podkreśla się kwestię podwyższania motywacji, natomiast tylko sporadycznie porusza się temat utrzymania jej na pożądanym poziomie. Mnie interesują właśnie sposoby podtrzymania wysokiej motywacji w moim zespole. Co i jak robić, aby utrzymać wśród podwładnych wysoki poziom umotywowania do pracy?

Łatwiejsze zatrudnienie osób niepełnosprawnych

23 września br. odbyło się spotkanie Komisji Przyjazne Państwo. Omówiony został projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Zadecydowano, że Komisja skieruje projekt nowelizacji do Marszałka Sejmu.

Uzależnieni od stresu

XXI wiek i narzucone przez niego tempo życia powodują lawinę dolegliwości związanych ze stresem. Większość osób ma świadomość zagrożeń, jakie niesie ze sobą przeciążenie napięciem, i to zarówno na funkcjonowanie psychiczne, jak i na stan zdrowia. Nastąpiła zmiana funkcji stresu – z naturalnej reakcji przystosowawczej organizmu do zjawiska, które towarzyszy nam na co dzień, przyjmując postać chroniczną, prowadzącą do wielu chorób.

Wspomaganie efektywności

Inne decyzje podejmują zarządy firm w czasie prosperity, a inne w czasie spowolnienia gospodarczego. Niezależnie jednak od koniunktury muszą dbać o kosztową efektywność, sprawną komunikację czy innowacyjność tego, co oferują rynkowi. Podstawą skuteczności realizacji tych celów jest zaangażowanie pracowników. Jak je zwiększyć bez szkodliwego w ostatecznym rozrachunku „przykręcania śruby”?

Udoskonalanie dobrego

Czy programy poprawy produktywności, jak np. japoński Program 5S, tworzenie środowisk innowacyjnych to tylko moda, bezrefleksyjny sposób naśladowania zagranicznych wzorów zarządzania, czy jednak przynoszą firmom korzyści? Przykład Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych świadczy o sensowności wdrażania podobnych programów.

Rozwój zawodowy i ścieżki awansów w firmie ubezpieczeniowej – opis praktyki

Planowanie kariery zawodowej powinno uwzględniać zbieżność oczekiwań i planów życiowych pracownika oraz potrzeby organizacji. To z kolei wymaga stosowania strategii rozwoju zawodowego według zaprojektowanych wcześniej ścieżek awansów oraz stosowania niezbędnego systemu szkoleń. W jaki sposób można zatem zbudować system rozwoju zawodowego oraz zorganizować formy realizowania kariery zawodowej przez pracowników?

W jaki sposób planować i organizować pracę

Jestem specjalistą ds. szkoleń w dużej firmie produkcyjnej. Moje obowiązki polegają na dokładnej analizie problemów pracowniczych oraz odpowiednim doborze, zaplanowaniu i koordynowaniu szkoleń. Czasem w natłoku spraw nie mogę nad nimi zapanować. W jaki sposób powinnam zaplanować i organizować pracę własną, aby podnieść swoją efektywność?

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy

Pracodawca, jeśli zatrudni bezrobotnego, może uzyskać dodatkowe pieniądze na wyposażenie stanowiska pracy.

W jaki sposób komunikować się z pracownikami

Dążenie do stworzenia harmonijnych relacji w grupie i realizacji wspólnych celów to zadanie, jakiego podejmują się wszyscy menedżerowie. Każdy z nich chce stworzyć zgraną grupę, dla której członków dążenie do osiągnięcia sukcesu, maksymalizacja zysków firmy i szeroko pojęte jej dobro będzie wartością nadrzędną. Komu udaje się stworzyć zgraną i wydajną grupę? W jaki sposób należy komunikować się z pracownikami, by czuli się potrzebni organizacji i identyfikowali się z nią?

Jak określić stanowisko pracy dla mężczyzny, który ma być zatrudniony na stanowisku sekretarki

W naszym schemacie organizacyjnym jest stanowisko sekretarki. Na tym stanowisku chcemy jednak zatrudnić mężczyznę. Jak w takim przypadku określić jego stanowisko pracy w umowie o pracę?

Jak usprawnić pracę zespołową?

Kieruję niewielkim zespołem. Zależy mi na tym, aby praca w zespole była efektywna. Jak dotąd, udaje mi się zapobiegać konfliktom, więc zespół pracuje w dobrej atmosferze. Uważam jednak, że brakuje nam „ducha zespołu”, czyli tego, co niektórzy nazywają synergią. Mam wrażenie, że jako zespół nie pracujemy tak efektywnie, jak moglibyśmy. Co mogę zrobić, aby zwiększyć efektywność pracy mojego zespołu?

Jak znaleźć i zatrzymać utalentowanych pracowników

Prognozowanie potencjału pracowników, zwłaszcza w długiej perspektywie, jest jak granie na giełdzie. Wymaga specyficznej wiedzy i umiejętności interpretacji danych historycznych oraz prognozowania wartości jednostki w przyszłości. Decyzje dotyczące dokonania właściwych inwestycji, które mogą pomóc organizacji odnieść sukces lub stać się przyczyną jej kłopotów, są obarczone dużym ryzykiem. Z drugiej strony systematyczne i przemyślane działania mogą przynieść zwrot znacznie przewyższający zainwestowany kapitał.

Korzyści z zatrudniania niepełnosprawnych

Pracodawca, zatrudniając pracownika niepełnosprawnego, może zyskać dodatkowe środki, np. na dostosowanie zakładu pracy do wymagań takiego pracownika.

Likwidacja stanowiska pracy

Jestem zatrudniona w dużej firmie już 7 lat, niestety pracodawca likwiduje moje stanowisko z końcem marca br. Proponuje mi rozwiązanie umowy o pracę w drodze porozumienia stron. Czy jeśli się na to zgodzę, będzie mi się należała odprawa i w jakiej wysokości?

Czy pracownik może zrezygnować ze stanowiska pracy

Pracownica jest zatrudniona na stanowisku kierownika ds. administracyjnych. Oświadczyła nam jednak, że nie chce dalej pracować na stanowisku kierowniczym. My nie chcemy się zgodzić na zmianę jej stanowiska. Czy pracownica może nam złożyć wypowiedzenie zmieniające w zakresie stanowiska pracy? Czy pracownica może zrezygnować w taki sposób z kierowniczego stanowiska?

Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni

Zarządzam zespołem ludzi, którym ciągle muszę pomagać. Czasami mam wrażenie, że jeżeli im czegoś nie powiem, to nie wiedzą, jak to ma być zrobione. Męczy mnie ta sytuacja, ponieważ często zostaję dłużej w pracy, by im pomóc. Chciałbym mieć ludzi samodzielnych. Czy to może zależeć ode mnie? W jaki sposób powinienem z nimi postępować?

Jak zdobyć uznanie wśród podwładnych

Właśnie awansowałem. Będę pracował na stanowisku menedżerskim. Dotychczas nie spotkałem przełożonego, który byłby dla mnie autorytetem i wzorem do naśladowania. Jak powinna wyglądać moja współpraca z podwładnymi? Jakimi zasadami powinienem się kierować, by zdobyć szacunek i uznanie wśród nich?

Szkolenia - opłacalna inwestycja

Kryzys to w ostatnim czasie słowo odmieniane niemal przez wszystkie przypadki. Coraz częściej słyszy się o zwolnieniach, obniżkach płac czy wydłużeniu ilości obowiązujących godzin pracy. Pracodawcy - szczególnie właściciele małych firm boją się inwestować, a zaczynają zastanawiać się jak przetrwać czas recesji. Jak w takim razie przekonać managera, aby szkolił siebie czy swoich ludzi?

REKLAMA