Efektywność pracowników jest coraz niższa
REKLAMA
Mimo stosunkowo dobrych wyników gospodarczych Polski na tle innych krajów świata, bezrobocie nadal rośnie – w grudniu 2009 r. wyniosło 11,9 proc. Thierry Iovane, Dyrektor na Europę i Amerykę Łacińską CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) uważa, że kryzys finansowy pogorszył nastroje społeczne oraz sprawił, że poszerza się fala pesymizmu, szczególnie wśród pracowników. „Dlatego warto, zwłaszcza teraz, zadbać o politykę personalną w firmie, gdyż wszechobecne zwolnienia, redukcje wynagrodzeń oraz świadczeń pozapłacowych przekładają się zarówno na nastroje zawodowe pracowników, ale też na ich obawę przed podejmowaniem decyzji biznesowych oraz zmniejszeniem zaangażowania w swoje obowiązki” – mówi Iovane.
REKLAMA
Samochód służbowy dla dyrektora, opieka medyczna dla pracownika >>
Mimo deklaracji, iż nie obawiamy się utraty pracy w kryzysie, istnieje grupa osób, która odczuwa z tego powodu wyraźny lęk. Dodatkowo, obawę przed zwolnieniem może potęgować fakt, iż rośnie liczba kandydatów aplikujących na dane stanowisko. „W dobie spowolnienia gospodarczego przedsiębiorcy stawiają na wydajność pracowników i oszczędności w firmie. Na pozór lęk przed utratą pracy może chwilowo zwiększyć efektywność pracowników, jednakże nie będzie to zjawisko długotrwałe. Wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że jeśli pracownik nie sprawdza się w stu procentach na danym stanowisku, można go łatwo zastąpić innym kandydatem. Nie zapominajmy jednak, że zatrudnienie nowej osoby wymaga poświęcenia dużej ilości czasu i pracy, aby wdrożyć nowego pracownika w swoje obowiązki oraz pieniędzy przeznaczonych na jego rekrutację” - dodaje Iovane.
Istnieją różne formy motywowania pracowników. W zależności od kondycji finansowej firmy można skorzystać zarówno z finansowych motywatorów, takich jak różnorodne świadczenia dla pracowników (premie finansowe, telefon komórkowy czy samochód służbowy), jak również z niefinansowych metod motywacji pracownika (sposób jego traktowania, zbudowanie z nim odpowiednich relacji oraz emocjonalne zaangażowanie pracownika w sprawy firmy).
Wspólne prowadzenie działalności socjalnej przez pracodawców >>
„Dla wielu pracowników ważna jest satysfakcja z wykonywanej pracy, a na to przekłada się pozytywna atmosfera w pracy, okazywanie zaufania pracownikowi, pochwały i docenienie jego wyników. Nie bez znaczenia jest również system tzw. ścieżek kariery oraz umożliwienie rozwoju zawodowego i osobistego poprzez szkolenia, kursy oraz profesjonalne kwalifikacje biznesowe. Zmotywowany pracownik jest bardziej zaangażowany w swoje obowiązki i pracuje efektywniej, dzięki czemu może poprawić sytuację firmy oraz pomóc jej przetrwać okres spowolnienia gospodarczego” - podsumowuje Iovane.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat