Kategorie

Presenteeism, czyli nieefektywna obecność w pracy

Dagmara Szwaj
Obserwuję w biurze niepokojące zjawisko. Wielu pracowników mimo przeziębienia czy przewlekłych dolegliwości zdrowotnych przychodzi do pracy. Niestety, popełniają oni wiele błędów, łatwiej się denerwują, mają problemy z koncentracją i komunikacją. Co zrobić? Czy odesłać chorych pracowników do domu, czy lepiej aby mimo choroby przychodzili do pracy? Czy to zjawisko posiada nazwę i czy można mu przeciwdziałać?

Presenteeism to częste zjawisko, które można zaobserwować w każdym biurze. Aż 40 proc. pracodawców w Stanach Zjednoczonych twierdzi, że jest to istotny problem w ich przedsiębiorstwach. Natomiast w Polsce niewielu menedżerów zdaje sobie sprawę z tego, że takie zjawisko istnieje, zostało nazwane i na dodatek pociąga za sobą spore koszty.

Chory w pracy

Reklama

Przez pojęcie „presenteeism” rozumiemy nieefektywną obecność w pracy. Absolutnie nie można tego mylić z symulowaniem choroby i pozorowaniem pracy czy lenistwem! Pracownik pojawia się w biurze, ale z powodu różnych chorób czy dolegliwości natury psychofizycznej wykonuje swoje obowiązki poniżej oczekiwań. Większość osób przychodzi do pracy mimo bólu głowy, pleców, oczu, depresji. Przy złym samopoczuciu efektywność pracowników jest znacznie ograniczona, spada koncentracja, zwiększa się ilość popełnianych błędów, wiele czynności jest wykonywanych dłużej lub wymaga powtórzenia. Pracownikowi brakuje energii, jest bardziej drażliwy i łatwiej się irytuje, w związku z tym osiąga niższe efekty w pracy zespołowej.

Niektórzy pracownicy przychodzą do pracy przeziębieni, chorzy na grypę, czy na inną chorobę zakaźną i nie dość, że pracują nieproduktywnie, to jeszcze mogą zarazić innych, a to z kolei może doprowadzić do kolejnych nieobecności czy nieefektywności w pracy.

Ukryte koszty

Pracodawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że absencja pracowników to dobrze widoczna, finansowa strata dla firmy, ale wagi problemu „nieefektywnej obecności w pracy” zdają się nie dostrzegać. Koszt nieobecności jest bowiem oczywisty. 100 proc. produktywności pracownika jest tracone z każdym dniem, w którym pracownika nie ma w pracy. Natomiast koszt presenteeismu jest ukryty, ponieważ pracownik jest fizycznie w pracy. Nie osiąga on jednak pełnej wydajności i nie wykonuje w pełni swoich obowiązków. Koszty te są mniej widoczne, ale zjawisko to znacznie bardziej obciąża firmy niż absencja chorobowa. Badanie przeprowadzone przez AdvancePCS na rynku amerykańskim, dostawcę usług dotyczących poprawy zdrowia, dowodzi, iż utrata produktywności była znacząco wyższa w wyniku pozostawania w pracy podczas choroby (72 proc.) w porównaniu do zwolnień z powodu choroby (28 proc.). Wynika z tego, że w USA z rozliczenia całej utraty produktywności, wynoszącej rocznie 250 miliardów dolarów, szacunkowy koszt „presenteeismu” wynosi 180 miliardów dolarów.


Reklama

Wniosek jest prosty. Osoba, która zostaje w domu z powody choroby, jest mniejszym obciążeniem finansowym dla pracodawcy, niż pracownik, który przychodzi do pracy, jednak nie pracuje na pełnych obrotach. Powodem może być zarówno dłuższy czas powrotu do zdrowia, czyli również utrzymywania się dłuższego stanu niższej dyspozycji, jak i w przypadku chorób zakaźnych możliwość zarażenia innych pracowników.

Brak reakcji na problem nieefektywnej obecności w pracy prowadzi do średniego ubytku produktywności o 4,4 proc. To tak jakby każdego dnia na 100 zatrudnionych i obecnych pracowników aż czterech nie pracowało. Każdy zatrudniony „opuszcza” w ten sposób aż dziewięć dni roboczych w roku.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Jak więc zminimalizować skutki presenteeismu? Najczęściej firmy koncentrują się na obniżeniu absencji chorobowych poprzez zapewnienie opieki medycznej. Jest to jednak działanie niewystarczające, ponieważ efektywność w pracy w dużej mierze zależy również od stylu życia i ogólnego stanu zdrowia. Im lepszy jest stan zdrowia i zdrowszy tryb życia, tym mniej dolegliwości natury psychofizycznej i większe zaangażowanie w pracę. Poza opieką medyczną należy podjąć wiele działań profilaktycznych. Najlepszym sposobem na zmniejszenie dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego, takich jak bóle kręgosłupa, karku, głowy, nadgarstków, jest zapewnienie ergonomicznego stanowiska pracy. Wyposażenie biura w biurko z regulacją wysokości i fotel z Synchro mechanizmem do dynamicznego siedzenia, w którym oparcie stale podąża i wspiera plecy, pomogą w utrzymaniu właściwej sylwetki podczas pracy siedzącej.

Corporate Wellness

Oczywiście również bardzo ważny jest zdrowy, aktywny styl życia po pracy oraz wdrożenie programów Corporate Wellness. Do działań z zakresu Corporate Wellness, zwiększających świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływających na stan zdrowia pracownika, możemy zaliczyć m.in. zapewnienie miejsca do ćwiczeń i relaksu, masaże w biurze, joga w biurze, wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna, czy zapewnienie zdrowej żywności. Badania prowadzone przez American Journal of Preventive Medicine dowodzą, że firmy wdrażające programy Wellness otrzymują zwrot 3–6 dol. z każdego zainwestowanego dolara w ciągu dwóch, pięciu lat. Udokumentowane oszczędności obejmują zarówno koszty opieki zdrowotnej, absencji, odszkodowań dla pracowników, krótkoterminowej niezdolności do pracy oraz koszty presenteeismu.

Chory do domu

Należy również pamiętać, żeby chorego pracownika odesłać do domu, aby nie obniżał morale i nie zarażał innych. Będzie to z korzyścią zarówno dla chorych, dla jeszcze zdrowych współpracowników, jak i dla efektywności całej organizacji. Odpowiednia troska o zdrowie i samopoczucie pracownika redukuje absencję, gwarantuje większe zaangażowanie, wyższą efektywność, co przekłada się na poprawę wyników finansowych całej firmy.


Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Minimalna płaca w 2022 r. - 3000 zł brutto

    Minimalna płaca w 2022 r. - 3000 zł brutto to propozycja rządu. Minimalna stawka godzinowa wyniesie 19,50 zł brutto.

    Waloryzacja środków na kontach i subkontach ZUS 2021

    Waloryzacja środków zgromadzonych na kontach i subkontach w ZUS odbywa się corocznie w czerwcu. W 2021 r. wyniosła 5,41%. O ile zwiększył się stan kont przyszłych emerytów?

    System kadrowo-płacowy - od czego zależy cena?

    System kadrowo-płacowy a cena - od czego zależy, ile kosztuje?

    Konkurs "HR OF CHANGE" – 18 czerwca poznamy zwycięzców!

    Konkurs "HR OF CHANGE" - już 18 czerwca ogłoszeni zostaną zwycięzcy! Kto otrzyma nagrodę w kategoriach: szkolenia i rozwój, zarządzanie zmianą, HR Business Partnering?

    Niepełny etat a praca ponadwymiarowa - jak wynagradzać?

    Niepełny etat a praca ponadwymiarowa - jak wynagradzać pracownika zatrudnionego na część etatu za pracę w godzinach ponadwymiarowych?

    Dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia - jak obliczyć?

    Dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia - jakie są zasady jego przyznawania? Jak obliczyć wysokość dodatku wyrównawczego?

    Transfer oszczędności PPK - pracodawca może pomóc

    Transfer oszczędności PPK - pracodawca może pomóc pracownikowi (uczestnikowi PPK) w przeniesieniu oszczędności między rachunkami PPK. Ustawa o PPK określa dwie takie sytuacje.

    Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie

    Zatrudnienie Brytyjczyka po brexicie - jak brexit wpłynął na zatrudnienie pracownika z Wielkiej Brytanii w Polsce? Co z dokumentami? Jakich formalności trzeba dokonać?

    Nadanie statusu płatnika składek - wyrok TK (K 15/16)

    Wyrok Trybunału Konstytucyjnego o sygn. akt K 15/16 - czy TK uznał wniosek o nadanie statusu płatnika składek pracodawcy, którego pracownik wykonuje na jego rzecz pracę w ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z osobą trzecią?

    Zadaniowy czas pracy a praca zdalna

    Zadaniowy czas pracy a praca zdalna - jak wprowadzić? Jak ewidencjonować i kontrolować czas pracy zdalnej w systemie zadaniowym?

    Dlaczego pracodawcy płacą Ukraińcom więcej niż Polakom?

    Pracodawcy chcą płacić Ukraińcom więcej niż Polakom? Dlaczego?

    Umowy o pracę i zlecenia zawierane online na praca.gov.pl

    Umowy o pracę i zlecenia zawierane online. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii przygotowuje projekt ustawy o zawieraniu i rozliczaniu umów w sposób elektroniczny przez niektórych pracodawców. Ustawa ta ma pozwolić mikroprzedsiębiorcom, rolnikom, a także osobom fizycznym, zatrudniającym pracowników, czy zleceniobiorców, na zawieranie umów o pracę i umów zlecenia według gotowych szablonów na portalu praca.gov.pl. Ten nowy sposób zawierania ww. umów ma być dodatkową opcją dla wspomnianych pracodawców i zleceniodawców. Zawsze będzie można zatrudnić pracownika czy zleceniobiorcę w tradycyjny sposób. Projekt ten ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2021 r.

    Wypadki przy pracy - I kwartał 2021 [GUS]

    Wypadki przy pracy - GUS podał dane za I kwartał 2021 r. Czy liczba wypadków spadła w porównaniu do roku 2020?

    HR-owca portret własny 2021 [RAPORT]

    HR-owca portret własny 2021 - raport przedstawia jak HRowcy radzili sobie w pandemii, jakie mają zadania, wyzwania i motywacje. Jak oceniają swoją pracę?

    Płaca minimalna w Niemczech w 2021 i 2022 r.

    Płaca minimalna w Niemczech w 2021 i 2022 r. - ile wynosi Mindestlohn? Ile wynosi netto?

    Urlop rodzinny na opiekę nad rodzicami lub wnukami

    Urlop rodzinny - 12 miesięczny urlop na opiekę nad chorymi rodzicami bądź wnukami dla babci lub dziadka to nowa propozycja urlopu. Czy będzie wprowadzony do Kodeksu pracy?

    Składka zdrowotna - Nowy Ład

    Składka zdrowotna a Nowy Ład - jaka zmiana w naliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne została przewidziana od 2022 r.?

    Kodeks pracy - zmiana definicji pracownika

    Kodeks pracy - zmiana definicji pracownika przewidziana jest w projekcie ustawy o zmianie ustawy kodeksowej. Jaka miałaby być nowa definicja pracownika?

    Jedna płaca minimalna dla całego kraju to złe rozwiązanie?

    Płaca minimalna - jedna kwota dla całego kraju to złe rozwiązanie? Przedsiębiorcy proponują wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia za pracę na poziomie 50% średniej płacy w danym regionie.

    Turcja - umowa o zabezpieczeniu społecznym

    Turcja - umowa o zabezpieczeniu społecznym funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Czego dotyczy? Kto na niej skorzysta?

    Składka zdrowotna 2021 – działalność gospodarcza

    Składka zdrowotna w 2021 r. a działalność gospodarcza - ile wynosi wysokość składki zdrowotnej? Jak Nowy Ład wpłynie na wysokość składki zdrowotnej?

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - wzór

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - pobierz wzór druku. Jak rozwiązać umowę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy? W jakiej formie dokonać porozumienia?

    Czy można zwolnić pracownika z powodu braku szczepienia?

    Zwolnienie niezaszczepionego pracownika - czy prawo pracy pozwala na rozwiązanie umowy z pracownikiem, który nie zaszczepił się przeciwko COVID-19?

    Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną?

    Odpowiedzialność materialna pracownika - pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych i za mienie powierzone w ramach dodatkowej umowy.

    Składki KRUS III kwartał 2021

    Składki KRUS w III kwartale 2021 r. - ile wynoszą rolnicze składki wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?