REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stanowisko pracy dla mężczyzny, który ma być zatrudniony na stanowisku sekretarki

Karol Łapiński

REKLAMA

W naszym schemacie organizacyjnym jest stanowisko sekretarki. Na tym stanowisku chcemy jednak zatrudnić mężczyznę. Jak w takim przypadku określić jego stanowisko pracy w umowie o pracę?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

To, w jaki sposób zostanie określone stanowisko pracy tej osoby, zależy przede wszystkim od woli stron umowy. Można więc ustalić w umowie o pracę, że pracownik będzie zatrudniony np. na stanowisku asystenta dyrektora, a nie sekretarki. Jednocześnie należy dokonać zmiany schematu organizacyjnego i wprowadzić zapis uwzględniający, że obsługą sekretariatu, oprócz sekretarki, zajmuje się również asystent dyrektora.

UZASADNIENIE

 Obowiązujące przepisy prawa pracy nie zawierają obecnie regulacji dotyczących zagadnień związanych z rodzajami stanowisk pracy, na których mogą być zatrudniani pracownicy. Tylko w stosunku do wybranych grup zawodowych pośrednie uregulowania w tym zakresie (w formie wykazów czy tabel stanowisk pracowniczych) znajdują się w rozporządzeniach wykonawczych do niektórych pragmatyk służbowych (pracowniczych).

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy nieobjęci przepisami szczególnymi mogą swobodnie ustalać rodzaje stanowisk, jakie występują w danej firmie.

Określenie nazwy stanowiska pracy pracownika nie powinno jednak naruszać zasad współżycia społecznego. W związku z tym nazwa stanowiska pracy nie powinna np. naruszać godności i innych dóbr osobistych pracownika, tj. czci, wizerunku, pozycji zawodowej. W tym kontekście zatrudnienie danego pracownika na stanowisku „sekretarka” lub podobnym, które mogłoby narazić go na dyskomfort, żarty czy lekceważenie w środowisku pracy, może być zakwalifikowane jako naruszenie jego dóbr osobistych. Dlatego powinni Państwo ustalić dla pracownika inną nazwę stanowiska pracy niż „sekretarka”.

W skrajnych przypadkach pracownik, którego dobro osobiste zostałoby naruszone przez niestosowne określenie zajmowanego przez niego stanowiska pracy, mógłby żądać od pracodawcy zmiany nazwy tego stanowiska. Ponadto w takiej sytuacji, na zasadach przewidzianych w Kodeksie cywilnym, pracownik mógłby również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

PRZYKŁAD

W firmie od wielu lat zatrudniano asystentki dyrektora. Podczas ostatniego naboru wybrano mężczyznę, który mimo jego sprzeciwu został zatrudniony na stanowisku „asystentka dyrektora”. Stało się to przedmiotem żartów kolegów i koleżanek z pracy. Mimo próśb tej osoby o zmianę nazwy stanowiska pracy, umowa nie została zmieniona. W związku z tym pracownik rozwiązał umowę o pracę, a następnie wystąpił do sądu cywilnego z pozwem o zadośćuczynienie pieniężne za naruszenie jego dóbr osobistych.

Inaczej jest w przypadku pracodawców objętych regulacjami szczególnymi, wynikającymi z pragmatyk pracowniczych (a dokładnie aktów wykonawczych do nich). Dotyczy to np. pracowników samorządowych. W takich przypadkach stanowiska pracy mogą być ujęte w tabelach czy wykazach stanowisk pracowniczych, zawierających równocześnie wymagania kwalifikacyjne, stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatków do tego wynagrodzenia. W takiej sytuacji osoba działająca w imieniu danego urzędu czy instytucji, określając w umowie o pracę stanowisko pracy, powinna uwzględnić rodzaje stanowisk zawartych w takiej tabeli lub wykazie. Jeżeli jedynym stanowiskiem istniejącym w takim wykazie stanowisk właściwym dla zakresu czynności, jakie ma wykonywać pracownik, jest stanowisko sekretarki, pracodawca powinien zatrudnić mężczyznę na stanowisku „sekretarka”. Gdyby jednak takie wykazy lub tabele nie zawierały konkretnego stanowiska, to wówczas strony umowy o pracę określają nazwę stanowiska dowolnie w granicach prawa i bez naruszania zasad współżycia społecznego.

Podstawa prawna

  • art. 111 Kodeksu pracy,
  • art. 23, art. 24 Kodeksu cywilnego,
  • załącznik do rozporządzenia z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398).

Orzecznictwo uzupełniające:

  • Płeć człowieka jest dobrem osobistym (art. 23 Kodeksu cywilnego). (Wyrok sądu apelacyjnego z 30 kwietnia 2004 r., I ACa 276/04,OSA 2004/10/31)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracownicy 55 plus i 60 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę z 30.09.2025 r., która wyjaśnia ostatecznie sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej przed rozwiązaniem umowy o pracę. Powinni się tym zainteresować zwłaszcza pracownicy po 55. (kobiety) i 60. (mężczyźni) roku życia, bo orzeczenie przesądza o tym, czy pracodawca może im wypowiedzieć umowę o pracę, czy też obowiązuje go zakaz. Orzeczenie to zapadło na podstawie pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

ZUS: zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami?

Warto już teraz zapoznać się nowym komunikatem, aby przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia nie być rozczarowanym. Chodzi o zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami? Od początku grudnia ZUS wprowadzi nowe kwoty progów, które obowiązują przez trzy miesiące — do końca lutego. Choć operacja ma charakter techniczny, w praktyce dla części emerytów i rencistów może oznaczać niższe, a nawet wstrzymane wypłaty już od najbliższego przelewu. Najłatwiej o pomyłkę w okresie grudzień–luty, gdy systemy ZUS i fiskusa "zderzają" dane o przychodach, weryfikując zgodność i wykrywając nawet niewielkie nadwyżki. Oto, jak zrozumieć nowe limity i uniknąć pułapek.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

REKLAMA

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA