REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stanowisko pracy dla mężczyzny, który ma być zatrudniony na stanowisku sekretarki

Karol Łapiński

REKLAMA

W naszym schemacie organizacyjnym jest stanowisko sekretarki. Na tym stanowisku chcemy jednak zatrudnić mężczyznę. Jak w takim przypadku określić jego stanowisko pracy w umowie o pracę?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

To, w jaki sposób zostanie określone stanowisko pracy tej osoby, zależy przede wszystkim od woli stron umowy. Można więc ustalić w umowie o pracę, że pracownik będzie zatrudniony np. na stanowisku asystenta dyrektora, a nie sekretarki. Jednocześnie należy dokonać zmiany schematu organizacyjnego i wprowadzić zapis uwzględniający, że obsługą sekretariatu, oprócz sekretarki, zajmuje się również asystent dyrektora.

UZASADNIENIE

 Obowiązujące przepisy prawa pracy nie zawierają obecnie regulacji dotyczących zagadnień związanych z rodzajami stanowisk pracy, na których mogą być zatrudniani pracownicy. Tylko w stosunku do wybranych grup zawodowych pośrednie uregulowania w tym zakresie (w formie wykazów czy tabel stanowisk pracowniczych) znajdują się w rozporządzeniach wykonawczych do niektórych pragmatyk służbowych (pracowniczych).

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy nieobjęci przepisami szczególnymi mogą swobodnie ustalać rodzaje stanowisk, jakie występują w danej firmie.

Określenie nazwy stanowiska pracy pracownika nie powinno jednak naruszać zasad współżycia społecznego. W związku z tym nazwa stanowiska pracy nie powinna np. naruszać godności i innych dóbr osobistych pracownika, tj. czci, wizerunku, pozycji zawodowej. W tym kontekście zatrudnienie danego pracownika na stanowisku „sekretarka” lub podobnym, które mogłoby narazić go na dyskomfort, żarty czy lekceważenie w środowisku pracy, może być zakwalifikowane jako naruszenie jego dóbr osobistych. Dlatego powinni Państwo ustalić dla pracownika inną nazwę stanowiska pracy niż „sekretarka”.

W skrajnych przypadkach pracownik, którego dobro osobiste zostałoby naruszone przez niestosowne określenie zajmowanego przez niego stanowiska pracy, mógłby żądać od pracodawcy zmiany nazwy tego stanowiska. Ponadto w takiej sytuacji, na zasadach przewidzianych w Kodeksie cywilnym, pracownik mógłby również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

PRZYKŁAD

W firmie od wielu lat zatrudniano asystentki dyrektora. Podczas ostatniego naboru wybrano mężczyznę, który mimo jego sprzeciwu został zatrudniony na stanowisku „asystentka dyrektora”. Stało się to przedmiotem żartów kolegów i koleżanek z pracy. Mimo próśb tej osoby o zmianę nazwy stanowiska pracy, umowa nie została zmieniona. W związku z tym pracownik rozwiązał umowę o pracę, a następnie wystąpił do sądu cywilnego z pozwem o zadośćuczynienie pieniężne za naruszenie jego dóbr osobistych.

Inaczej jest w przypadku pracodawców objętych regulacjami szczególnymi, wynikającymi z pragmatyk pracowniczych (a dokładnie aktów wykonawczych do nich). Dotyczy to np. pracowników samorządowych. W takich przypadkach stanowiska pracy mogą być ujęte w tabelach czy wykazach stanowisk pracowniczych, zawierających równocześnie wymagania kwalifikacyjne, stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatków do tego wynagrodzenia. W takiej sytuacji osoba działająca w imieniu danego urzędu czy instytucji, określając w umowie o pracę stanowisko pracy, powinna uwzględnić rodzaje stanowisk zawartych w takiej tabeli lub wykazie. Jeżeli jedynym stanowiskiem istniejącym w takim wykazie stanowisk właściwym dla zakresu czynności, jakie ma wykonywać pracownik, jest stanowisko sekretarki, pracodawca powinien zatrudnić mężczyznę na stanowisku „sekretarka”. Gdyby jednak takie wykazy lub tabele nie zawierały konkretnego stanowiska, to wówczas strony umowy o pracę określają nazwę stanowiska dowolnie w granicach prawa i bez naruszania zasad współżycia społecznego.

Podstawa prawna

  • art. 111 Kodeksu pracy,
  • art. 23, art. 24 Kodeksu cywilnego,
  • załącznik do rozporządzenia z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398).

Orzecznictwo uzupełniające:

  • Płeć człowieka jest dobrem osobistym (art. 23 Kodeksu cywilnego). (Wyrok sądu apelacyjnego z 30 kwietnia 2004 r., I ACa 276/04,OSA 2004/10/31)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA