REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakaz konkurencji, Przejście zakładu pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Naruszenie zakazu konkurencji - odszkodowanie

Zakres działal­ności konkurencyjnej powinien określić praco­dawca w umowie o zakazie konkurencji. W umowie strony określają wysokość odszko­dowania należnego pracownikowi od pracodaw­cy.

Umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy - wzór

Umowa o zakazie konkurencji może obowiązywać przez cały czas trwania stosunku pracy lub też przez jego część, jednak z uwagi na fakt, że jest ona ściśle związana z umową o pracę – wygaśnie wraz z dniem ustania stosunku pracy. Przedstawiamy wzór umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy.

Wynagradzanie za pracę menedżerów - nowa ustawa kominowa od 9 września 2016 r.

Od 9 września 2016 r. będzie obowiązywać nowa ustawa kominowa regulująca zasady wynagrodzeń członków zarządów i rad nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zmiany dotyczą m.in. zasad wynagradzania za pracę kadry menadżerskiej w tych spółkach.

Zakaz konkurencji – zakres, skutki

Czym jest zakaz konkurencji? Czy wyklucza on możliwość podejmowania jakiejkolwiek innej pracy przez pracownika?

Umowa o zakazie konkurencji a brak określenia wysokości odszkodowania

Zdarza się, że w umowie o zakazie konkurencji obowiązującej w okresie po ustaniu stosunku pracy pracodawca nie wskazuje wysokości należnego pracownikowi odszkodowania za przestrzeganie zakazu konkurencji. Czy tak skonstruowana umowa o zakazie konkurencji jest nieważna? Czy pracownikowi przysługuje prawo do otrzymania odszkodowania, a jeżeli tak, odszkodowanie w jakiej wysokości należy mu wypłacić? A co dzieje się w sytuacji, gdy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy przewiduje odszkodowanie w wysokości niższej niż ustawowa?

Prezydent podpisał ustawę ograniczającą odprawy w spółkach Skarbu Państwa

Prezydent podpisał 29 listopada 2015 r. ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, która zakłada, że odprawy i odszkodowania dla członków zarządów spółek z udziałem Skarbu Państwa będą opodatkowane 70 proc. stawką podatku.

Odszkodowanie za zakaz konkurencji

Zakaz konkurencji może dotyczyć okresu zatrud­nienia, jak i okresu po jego ustaniu. Pracownikowi przysługuje odszkodowanie za powstrzymywanie się od działal­ności konkurencyjnej

Przejęcie zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

Przejęcie zakładu pracy polega na wstąpieniu przez nowego pracodawcę w prawa i obowiązki poprzedniego pracodawcy. W związku z przejęciem zakładu pracy, na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków.

Umowa o zakazie konkurencji w prawie pracy

Jako działalność konkurencyjną można wskazać działalność pracownika naruszającą lub zagrażają­cą interesom pracodawcy. Pracownicy w umowie o zakazie konkurencji zarówno na czas trwania umowy o pracę, jak i po jej zakończeniu mogą zostać zobowiąza­ni do powstrzymania się od działalności kon­kurencyjnej wobec pracodawcy.

Umowa o zakazie konkurencji w Kodeksie pracy

Umowa o zakazie konkurencji przewidziana jest w Kodeksie pracy. Może obowiązywać w czasie trwania stosunku pracy i już po rozwiązaniu umowy o pracę. Zawsze musi zostać zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Ile powinno wynosić odszkodowanie dla byłego pracownika w ramach rekompensaty za zakaz podejmowania działalności konkurencyjnej? Co mu grozi w przypadku złamania zakazu?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a umowa o zakazie konkurencji - SN

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę nie powoduje, że nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Sąd Najwyższy wydał w tej sprawie uchwałę dnia 6 maja 2015 r. (III PZP 2/15).

Przygotowanie umowy o zakazie konkurencji

Jak należy przygotować dobrą umowę o zakazie konkurencji? Oto 6 praktycznych wskazówek dla pracodawcy.

Przejęcie zakładu pracy - 7 najczęstszych błędów

Przejście zakładu pracy przez nowego pracodawcę reguluje Kodeks pracy. Pomimo funkcjonowania przepisów kodeksowych w praktyce często przy przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę dochodzi do popełniania licznych uchybień. Jakich 7 najczęstszych błędów dopuszczają się w tej sytuacji pracodawcy?

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy a warunek zawieszający wypłatę odszkodowania

Umowa o zakazie konkurencji obowiązująca po ustaniu stosunku pracy ma na celu powstrzymywanie byłego pracownika do wykonywania działalności konkurencyjnej względem dotychczasowego zakładu pracy. W takiej umowie można zawrzeć warunek zawieszający wypłatę odszkodowania pracownikowi.

Jednostronne rozwiązanie przez pracodawcę umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Jeśli w umowie o zakazie konkurencji nie przewidziano możliwości jednostronnego jej rozwiązania, pracodawca, pomimo zwolnienia z obowiązku świadczenia, zobowiązany jest wpłacać odszkodowanie do końca trwania tej umowy.

Umowa o zakazie konkurencji - zwolnienie pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia zobowiązuje pracodawcę do wypłaty odszkodowania z tytułu powstrzymywania się przez pracownika od działalności konkurencyjnej. Jak pracodawca może zwolnić się od obowiązku wypłaty odszkodowania?

Wzór umowy o zakazie konkurencji

Pracodawca i pracownik mogą zawrzeć między sobą umowę, na podstawie której pracownik nie będzie mógł prowadzić działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy, a także po jego ustaniu. Jak powinna wyglądać umowa o zakazie konkurencji? Zobacz wzór umowy o zakazie konkurencji.

Przejęcie zakładu pracy a dane osobowe pracowników

Przejęcie zakładu pracy lub jego części dokonywane jest zgodnie z postanowieniami ustawy o związkach zawodowych. Przejęcie zakładu pracy wiąże się między innymi ze zmianą administratora danych osobowych pracowników. Jak kształtuje się ochrona danych osobowych pracowników w związku z przejęciem zakładu pracy?

Zwolnienie pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Odszkodowanie z tytułu powstrzymywania się przez pracownika od działalności konkurencyjnej jest niezbędnym elementem umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W jakich okolicznościach pracodawca może się zwolnić z obowiązku wypłaty pracownikowi odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy?

Okres trwania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Obowiązujące przepisy kodeksu pracy nie regulują okresu na jaki może być między pracownikiem a pracodawcą zawarta umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Choć długość umowy o zakazie konkurencji zależy od woli stron, nie każde ustalenie w tym zakresie będzie dopuszczalne prawnie.

Prawne i finansowe warunki pracowniczego zakazu konkurencji

Jednym ze sposobów zabezpieczenia interesów pracodawcy jest zawarcie z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji, która może obowiązywać w trakcie zatrudnienia albo po jego ustaniu. O ile umowa obowiązująca podczas zatrudnienia nie powoduje obowiązku wypłaty odszkodowania przez pracodawcę, o tyle zawarcie tzw. klauzuli konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy jest odpłatne.

Odszkodowanie z umowy o zakazie konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji, oprócz m.in. zakresu działalności konkurencyjnej, której pracownik powinien się powstrzymać czy okresu obowiązywania tego zakazu, powinna zawierać informacje o wysokości odszkodowania za przestrzeganie zakazu konkurencji oraz termin i sposób jego wypłaty. Odszkodowanie z tytułu takiej umowy musi wynosić przynajmniej 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy na stanowisku objętym klauzulą konkurencyjną.

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę to rozwiązanie stosowane w celu uniknięcia zwolnień grupowych i związanych z nimi wydatków. Umieszczenie niepotrzebnych, chronionych czy uciążliwych zatrudnionych w odrębnej spółce nie zawsze jest bowiem możliwe. Taką próbę podejmuje np. wydawca „Rzeczpospolitej”.

Obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowej pracy w regulaminie pracy

Niektórzy pracownicy zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wykonują dodatkowe obowiązki u innych pracodawców na podstawie umów zlecenia. Czy pracodawca może w regulaminie pracy wprowadzić obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie przez pracownika dodatkowej pracy?

Zakaz konkurencji w stosunku pracy

Zakaz konkurencji w stosunku pracy wynika z dbałości o dobro zakładu pracy. Zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi, który z funkcjonowania zakładu pracy czerpie środki swojego utrzymania, powinno zależeć na pozycji zakładu pracy na rynku.

Kiedy dodatkowa działalność pracownika jest działalnością konkurencyjną

W zakresie określonym w odrębnej umowie pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia zakazu przewidzianego w umowie, może dochodzić jej wyrównania.

Czym jest przejście zakładu pracy?

Sprzedaż przedsiębiorstwa z punktu widzenia pracowników wiąże się z tzw. przejściem zakładu pracy. Nabywca przedsiębiorstwa z mocy prawa staje się wobec nich nowym pracodawcą. Pracownicy zbywcy z mocy prawa stają się pracownikami nabywcy przedsiębiorstwa.

Czy spółka, która przejęła inną spółkę, może wystąpić do ZUS o wydanie interpretacji za okres sprzed przejęcia

Nasze przedsiębiorstwo (spółka z o.o.) w marcu br. przejęło inny zakład pracy (również spółkę z o.o.) wraz z zatrudnionymi osobami w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Przejmując sukcesywnie dokumentację kadrowo-płacową stwierdzaliśmy, że przejęty płatnik wyłączał z oskładkowania niektóre składniki wynagrodzenia. W wielu przypadkach mamy wątpliwość, czy robił to prawidłowo i w związku z tym chcielibyśmy uzyskać pisemne interpretacje ZUS. Stosownie do uzyskanego stanowiska planujemy albo pozostawić rozliczenia bez zmian, albo sporządzić korekty i wyrównać ewentualne zadłużenie. Czy jako następca prawny przejętego płatnika możemy wnioskować do ZUS o wydanie pisemnej interpretacji?

Kiedy można zakazać pracownikowi dodatkowego zatrudnienia

Zatrudniamy księgową i chcemy do jej umowy o pracę wprowadzić postanowienie o zakazie podjęcia przez nią jakiegokolwiek dodatkowego zatrudnienia. Podejrzewamy, że nie wyrazi ona na to zgody. Czy możemy jednostronnie zakazać jej dodatkowej pracy i rozwiązać umowę z jej winy w razie zlekceważenia tego zakazu?

Naruszenie zakazu konkurencji

Świadczenia pieniężne związane z zakazem konkurencji

Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem umowę, na podstawie której po ustaniu stosunku pracy pracownik będzie zobowiązany do powstrzymania się od działalności konkurencyjnej. Natomiast pracodawca będzie musiał wypłacić byłemu pracownikowi odszkodowanie.

Zmiana zasad wynagradzania przejmowanych pracowników

Przejęcie zakładu pracy na warunkach określonych w art. 231 Kodeksu pracy powoduje, że nowy pracodawca staje się stroną stosunku pracy bez zmiany treści umów o pracę przejętych pracowników. Taki podmiot wstępuje zatem w sytuację prawną dotychczasowego pracodawcy.

Kto wydaje świadectwo pracy za okresy pracy przypadające przed przejęciem pracowników

Od maja br. nasza spółka przejęła w trybie art. 231 Kodeksu pracy kilkudziesięciu pracowników innej spółki. Która spółka powinna wystawić świadectwo pracy za okres pracy na umowę na okres próbny, jeżeli umowa ta zakończyła się przed przejęciem pracowników? Przejęty pracownik po zakończeniu umowy na okres próbny nie chciał świadectwa pracy, a teraz podczas pracy na podstawie umowy na czas określony w naszej firmie wystąpił o jego wydanie.

Zakaz konkurencji dla pracownika

Zakaz konkurencji może funkcjonować w czasie trwania umowy o pracę lub po jej zakończeniu. Umowa obowiązująca po zakończeniu zatrudnienia musi być odpłatna. Jeśli pracodawca nie zastrzegł w niej obowiązku uiszczenia odszkodowania, jest ono automatycznie uzupełniane przez przepisy – pracownikowi należy się 25% ostatniego wynagrodzenia za pracę.

Jak oskładkować i opodatkować odszkodowania z umów o zakazie konkurencji wypłacane zleceniobiorcom

Nasza spółka zatrudnia menedżera na podstawie kontraktu o charakterze umowy zlecenia. Z uwagi na dostęp menedżera do strategicznych informacji dotyczących przedsiębiorstwa spółka chciałaby zawrzeć z nim odpłatną umowę o zakazie konkurencji. Umowa ta miałaby obowiązywać zarówno w trakcie trwania kontraktu, jak i po jego zakończeniu. Czy zawarcie takiej umowy odbywa się na identycznych zasadach jak w przypadku pracowników? Jak należy rozliczać składki i podatek od odszkodowania wypłaconego menedżerowi z tego tytułu?

Jak nowy pracodawca może zmienić zasady wynagradzania przejmowanych pracowników

Przy przejściu zakładu pracy na nowego pracodawcę pracowników obowiązują dotychczasowe warunki wynagradzania. Jest tak niezależnie od tego, czy wynikają one z indywidualnych umów o pracę, regulaminu wynagradzania czy z układu zbiorowego pracy.

Przejęcie pracodawcy - skutki dla płatnika

Obowiązkiem przejmowanego pracodawcy w razie przejęcia tylko części jego pracowników jest wyrejestrowanie ich z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZWUA.

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Co się dzieje z ZFŚS w razie przekształcenia pracodawcy

Pracownikom, którzy zostali przejęci przez nowego pracodawcę, przysługuje uprawnienie do korzystania z funduszu na dotychczasowych zasadach. Zasady postępowania w odniesieniu do środków zfśs są różne w zależności od tego, czy przejęcie dotyczy wszystkich pracowników czy tylko ich części.

Obowiązki płatnika w przypadku przejęcia pracodawcy

Obowiązkiem przejmowanego pracodawcy w razie przejęcia tylko części jego pracowników jest wyrejestrowanie ich z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZWUA.

Przekształcenie zakładu pracy a ZFŚS

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Zmianom podlega wtedy również zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w zakresie zarządzania środkami funduszu.

Jak dokonać potrącenia z odszkodowania za zakaz konkurencji

Pracownik, któremu pracodawca wypłaca odszkodowanie z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, osiąga przychód ze stosunku pracy. Nie jest to jednak wynagrodzenie za pracę, a w razie konieczności dokonania potrącenia z takiej wypłaty, podlega ono zajęciu w całości.

Odrębne zobowiązanie

Umowy o zakazie konkurencji są zawierane w celu ochrony interesów pracodawcy przed działalnością konkurencyjną pracowników. Co do zasady celem umowy o zakazie konkurencji jest ochrona tajemnic pracodawcy. Zakaz konkurencji może obowiązywać w trakcie trwania stosunku pracy, jak również po jego ustaniu.

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w orzecznictwie SN

Jeżeli dochodzi do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, wówczas pracodawca przejmujący staje się stroną w stosunkach pracy z pracownikami. Problematyczne w praktyce jest często ustalenie, czy faktycznie doszło do przejęcia zakładu pracy. W tej kwestii wielokrotnie wypowiadał się Sąd Najwyższy.

Jak ustalić czy doszło do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę

Jeżeli dochodzi do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, wówczas pracodawca przejmujący staje się stroną w stosunkach pracy z pracownikami. Problematyczne w praktyce jest często ustalenie, czy faktycznie doszło do przejęcia zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy, np. w sytuacji, gdy pracodawca powierza część zadań podmiotowi trzeciemu.

Kiedy można zastosować przepisy Kodeksu cywilnego w prawie pracy

Przepisy Kodeksu cywilnego stosuje się do stosunku pracy wówczas, gdy mamy do czynienia z luką w prawie pracy, tj. gdy dany stan faktyczny nie mieści się w żadnej z hipotez norm prawnych.

Przejęcie zakładu pracy a obowiązki bhp

Pracodawca na mocy art. 231 Kodeksu pracy przejął część zakładu pracy a z nim kilkunastu pracowników. Czy ma prawo domagać się od byłego pracodawcy o całość dokumentacji pracowniczej (akt osobowych) w tym potwierdzenie przeprowadzenia szkoleń z zakresu bhp i badań lekarskich? Czy ma obowiązek poddania pracowników badaniom lekarskim stwierdzającym brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na zajmowanych stanowiskach? Czy musi ponownie przeszkolić przejętych pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy?

Wynagrodzenie za zakaz konkurencji

Pracownik i pracodawca mogą zawrzeć umowę wprowadzającą zakaz podejmowania działań konkurencyjnych względem pracodawcy po zakończeniu stosunku pracy. Za okres obowiązywania zakazu pracownikowi należy się odszkodowanie w wysokości określonej w umowie.

Czy pracownicy przejętego zakładu pracy muszą złożyć nowe oświadczenia PIT-2

PIT-2. 1 grudnia br. przejęliśmy jeden z oddziałów pewnej spółki wraz z jego pracownikami. Czy w takiej sytuacji możemy żądać od tych pracowników złożenia nowego oświadczenia PIT-2?

Skutki zmiany siedziby pracodawcy

Jeśli pracodawca, który nie ma miejsca prowadzenia działalności w Polsce, zatrudnia tu pracowników, może zawrzeć porozumienie dotyczące obowiązku opłaty składek. W tej sytuacji obowiązek ten będzie w imieniu pracodawcy wypełniany przez pracownika.

REKLAMA