Przejęcie pracodawcy - skutki dla płatnika
REKLAMA
Gdy jeden podmiot przejmuje inny podmiot – wraz ze zobowiązaniami wynikającymi z zawartych z pracownikami umów o pracę (w trybie art. 231 k.p.) zarówno po stronie przejmowanego, jak i przejmującego zakładu pracy powstają określone obowiązki w zakresie zgłaszania do ubezpieczeń oraz rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne.
REKLAMA
Przejmowany podmiot jako płatnik składek powinien sporządzić i przekazać do ZUS:
- wyrejestrowanie z ubezpieczeń – na formularzu ZUS ZWUA – pracowników:
– którzy są przejmowani przez nowego płatnika – z kodem przyczyny wyrejestrowania: „600” – inna przyczyna wyrejestrowania (od dnia przejęcia przez inny podmiot);
– dla których wygasa stosunek pracy lub z którymi dany podmiot rozwiązuje umowę o pracę – na zasadach ogólnych, z kodem przyczyny wyrejestrowania: „100” – ustanie tytułu do ubezpieczeń;
- zgłoszenie wyrejestrowania płatnika (od dnia przejęcia przez inny podmiot) na formularzu ZUS ZWPA;
- zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika składek na formularzu ZUS ZIPA, wykazując w bloku II swoje dane, tj. dane dotychczasowego (przejmowanego) płatnika, zaś w bloku III dane nowego (przejmującego) płatnika składek.
Podmiot przejmujący powinien sporządzić i przekazać do ZUS zgłoszenia wszystkich osób podlegających ubezpieczeniom (na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA), w tym pracowników przejętego podmiotu – od daty przejęcia.
Dodatkowo pracodawca przejmujący, w zależności od potrzeb, powinien sporządzić i przekazać do ZUS:
- zgłoszenie płatnika składek – na formularzu ZUS ZPA w trybie zmiany – w przypadku gdy w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniu płatnika składek nastąpiły zmiany w danych ewidencyjnych płatnika (np. nazwa);
- aktualną informację o adresach prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek – na formularzu ZUS ZAA;
- aktualną informację o numerach rachunków bankowych płatnika składek – na formularzu ZUS ZBA.
W przypadku gdy poprzedni (przejęty) płatnik uległ likwidacji i nie sporządził oraz nie przekazał do ZUS ww. dokumentów, dokumenty te (w jego imieniu) jest zobowiązany sporządzić i przekazać do ZUS nowy płatnik, tj. podmiot, który wszedł w prawa i obowiązki zlikwidowanego przedsiębiorstwa.
Przejęcie części pracowników
W przypadku gdy jest przejmowana tylko część pracowników danego zakładu pracy, przejmowani pracownicy powinni zostać wyrejestrowani z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego od dnia przejęcia na formularzu ZUS ZWUA, na którym to formularzu przejmowany pracodawca powinien wpisać kod przyczyny wyrejestrowania – „600”. Następnie podmiot przejmujący powinien zgłosić tych pracowników na druku ZUS ZUA. W przypadku przejmowania tylko części pracowników nie należy składać formularza ZUS ZIPA (tj. zmiana danych identyfikacyjnych płatnika).
Ważne!
Zarówno gdy następuje przejęcie tylko części pracowników przez nowy podmiot, a pozostali pracownicy w dalszym ciągu pracują, jak i w przypadku przejęcia wszystkich pracowników zmiana rozliczeń musi się dokonać poprzez wyrejestrowanie przejmowanych pracowników z ubezpieczeń oraz ponowne ich zgłoszenie przez nowy podmiot.
Likwidacja jednego płatnika
Jeżeli nastąpiła likwidacja jednego płatnika, a drugi płatnik został zobowiązany do wypłaty osobie, której nie zgłaszał do ubezpieczeń, należności przysługujących od zlikwidowanego płatnika, np. wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, przed przekazaniem do ZUS za tę osobę dokumentów rozliczeniowych, drugi płatnik (nowy płatnik) jest zobowiązany zgłosić tę osobę do ubezpieczeń na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA (gdy osoba ta podlega tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu).
Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Obowiązki płatnika w przypadku przejęcia pracodawcy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat