Przejęcie zakładu pracy a dane osobowe pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Krzysztof Sosnowski, prawnik w Kancelarii Prawa Pracy „Wojewódka i Wspólnicy” Sp. k.
REKLAMA
Przejęcie zakładu pracy lub części zakładu pracy dokonywane jest zgodnie z postanowieniami art. 231 k.p. oraz art. 261 ustawy o związkach zawodowych.
Polecamy: Encyklopedia kadr i płac
Zgodnie z art. 231 § 3 k.p. pracodawcy (zarówno dotychczasowy jak i przejmujący) u których nie działają zakładowe organizacje związkowe zobowiązani są do poinformowania na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania; przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę.
Natomiast zgodnie z art. 261 ustawy o związkach zawodowych pracodawcy są obowiązani do poinformowania na piśmie działających u każdego z nich zakładowych organizacji związkowych o przewidywanym terminie tego przejścia, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla swoich pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia tych pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania. Podobnie jak w przypadku art. 231 k.p. niniejsza informacja powinna zostać przekazana zakładowym organizacjom związkowym co najmniej 30 dni przed przewidywanym przejęciem.
Jak zabezpieczyć zbiór danych osobowych?
Wskazane regulacje wbrew obiegowej opinii nie wyczerpują wszystkich obowiązków pracodawców związanych z przejęciem pracowników. Poza wskazanymi obowiązkami zastosowanie ma także art. 25 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych „W przypadku zbierania danych osobowych nie od osoby, której one dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę, bezpośrednio po utrwaleniu zebranych danych, o:
- adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna - o miejscu swojego zamieszkania oraz imieniu i nazwisku,
- celu i zakresie zbierania danych, a w szczególności o odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,
- źródle danych,
- prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,
- uprawnieniach wynikających z art. 32 ust. 1 pkt 7 i 8.”
Mimo iż wprost nie wynika z przytoczonego przepisu, iż w przypadku przejęcia zakładu lub części zakładu pracy niniejszy obowiązek informacyjny powstaje to jak stwierdził Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych w decyzji z dnia 28 lutego 2013 roku sygn. akt DOLiS/DEC-230/13 samo uzyskanie przez nowego pracodawcę danych osobowym pracownika którymi wcześniej nieprzetwarzań rodzi obowiązek informacyjny po stronie nowego pracodawcy jako nowego administratora danych osobowych „Odnosząc się do zajętego przez Spółkę stanowiska, że w przedmiotowej sprawie nie nastąpiło zbieranie danych osobowych Skarżącego (co oznaczałoby, że na Spółce nie ciąży obowiązek określony w art. 25 ust. 1 ustawy) wskazać należy, że w ocenie Generalnego Inspektora zbieranie danych obejmuje wszystkie przypadki, gdzie administrator danych uzyskuje dane osobowe, w których posiadaniu nie znajdował się wcześniej. Nie ulega wątpliwości, że Spółka w związku z przejęciem od C. S.A. zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Oddziału E. w S.) znalazła się w posiadaniu nieprzetwarzanych przez nią wcześniej danych osobowych Skarżącego. W ocenie Generalnego Inspektora oznacza to, że Spółka zebrała dane osobowe Skarżącego nie od osoby, której dane dotyczą, w związku z czym art. 25 ust. 1 ustawy ma zastosowanie do oceny stanu faktycznego sprawy.”
W związku z powyższym każdy pracodawca przejmujący bezpośrednio po dokonaniu przejęcia zakładu pracy winien przekazać przejętym pracownikom informację odnośnie nowego administratora ich danych osobowych.
Pracodawca może zwolnić się z niniejszego obowiązku w sytuacji gdy pracownicy już wcześniej posiadają wiedze o w zakresie informacji które winny zostać im przekazane co wynika wprost z art. 25 ust. 2 pkt 6 ustawy o ochronie danych osobowych. Wykazanie jednak, iż przejęci pracownicy posiadają wiedzę odnośnie wszystkich informacji jakie powinny im zostać udzielone zgodnie z dyspozycją art. 25 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych może być praktycznie niemożliwe, gdyż wykazanie, iż pracownik posiada wiedzę np. o możliwości wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jego danych, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub wobec przekazywania jego danych osobowych innemu administratorowi danych. Z tego względu przy każdorazowym przejęciu zakładu lub części zakładu pracy przez nowego pracodawcę wystąpi obowiązek informowania pracowników o zmianie administratora danych.
Transfer danych osobowych za granicę
Stan prawny: 4 września 2014 roku
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych; Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych; Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat