REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy, Emerytury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie składki należy opłacać za emeryta-zleceniobiorcę

Chcemy zatrudnić na umowę-zlecenie osobę, która jest emerytem, ale nie ukończyła powszechnego wieku emerytalnego. Osoba ta jest zatrudniona u innego pracodawcy na umowę o pracę w wymiarze 1/3 etatu z wynagrodzeniem 1200 zł brutto. Jakie składki (finansowane przez płatnika i ubezpieczonego) powinniśmy opłacać za tę osobę z tytułu zawartego zlecenia, jeśli wynagrodzenie zostało określone w wysokości 500 zł brutto? Czy kwota ma w tym przypadku znaczenie dla obowiązku składkowego?

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy

Pracodawca musi wypłacić ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop w dniu ustania stosunku pracy. Obliczając jego wysokość, należy pamiętać, że do obliczeń wykorzystuje się współczynnik urlopowy ustalany na dany rok kalendarzowy, w którym nastąpi wypłata ekwiwalentu.

Emerytura częściowa - kto może z niej skorzystać

Na mocy ustawy z 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw osoby, które nie ukończyły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (odpowiednio wydłużonego na podstawie tej noweli), będą mogły wcześniej nabyć uprawnienia emerytalne. Świadczenie, które ZUS im przyzna, to tzw. emerytura częściowa.

Możliwość zwolnień niektórych pracowników a wiek emerytalny

Zmiana terminów osiągania wieku uprawniającego do zakończenia aktywności zawodowej niesie za sobą również potrzebę dostosowania przepisów z ustaw pragmatycznych określających możliwość rozwiązania stosunku pracy z osobami wykonującymi zawody i prace wymagające szczególnych umiejętności.

REKLAMA

Jak wykazać, że pracownik pracował w szczególnych warunkach lub wykonywał pracę o szczególnym charakterze

Jestem kadrową w przedsiębiorstwie autobusowym. W lutym 2013 r. jeden z kierowców zamierza zgłosić wniosek o przyznanie emerytury pomostowej i odejść z pracy. Pracuje u nas w szczególnych warunkach nieprzerwanie od 1995 r. Od 1 stycznia 2009 r. jest to praca o szczególnym charakterze, wymieniona w załączniku nr 2 do ustawy pomostowej. W jaki sposób powinniśmy potwierdzić mu okres wykonywania pracy „szczególnej” w latach 1995–2008 oraz po 2008 r.? Czy powinniśmy wyłączyć okresy, w których pracownik faktycznie nie wykonywał wspomnianej pracy, gdyż np. przebywał na zwolnieniu lekarskim?

Dni wolne dla pracowników w 2013 roku

Dnia wolne dla pracowników w 2013 roku mają wpływ na planowane urlopy? O czym powinniśmy pamiętać, obliczając wymiar czasu pracy w nadchodzącym roku?

Krótki przewodnik, jak uzyskać emeryturę

Uzyskanie emerytury jest na ogół uzależnione od złożenia wniosku o to świadczenie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ZUS przyznaje z urzędu emeryturę osobie pobierającej rentę z tytułu niezdolności do pracy.

Informowanie pracownika o warunkach zatrudnienia

Obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia. Obowiązek ten musi być spełniony w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. W jaki sposób prawidłowo poinformować pracownika o jego warunkach zatrudnienia?

REKLAMA

Czy urlop udzielony pracownikowi oddelegowanemu do pracy za granicą wpływa na podstawę wymiaru składek

Jednego z naszych pracowników (programistę) oddelegowaliśmy na okres 1–31 października br. do pracy we Francji. Pracownik przebywał od 24 do 31 października na urlopie wypoczynkowym. Jest wynagradzany stałą stawką miesięczną 7893,63 zł. Jak ustalić podstawę wymiaru składek pracownika? Czy to, że pracownik korzystał z urlopu, wpływa na tę podstawę?

Jak uzyskać emeryturę – krok po kroku

Wystąpienie z wnioskiem o przyznanie emerytury wiąże się z koniecznością zgromadzenia dokumentacji, niejednokrotnie dotyczącej odległych lat zatrudnienia. Pracodawca ma obowiązek udzielić przyszłemu emerytowi pomocy w tym zakresie. Oprócz tego pracodawca musi sporządzić zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości osiągniętych przez pracownika zarobków (najczęściej na formularzu ZUS Rp-7), a także przygotować i – za zgodą pracownika – przesłać do ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak sprawnie i bezproblemowo przejść przez formalności związane z ubieganiem się w ZUS o przyznanie świadczenia emerytalnego.

Sprawdź najważniejsze zmiany dla pracodawców na 2013 r.

Ostatnio coraz głośniej jest o nowych pomysłach na nowelizacje przepisów dotyczących prawa pracy. Choć większość z nich jest wciąż w fazie projektów, wiele ma szansę na wejście w życie z początkiem 2013 r. Nowe regulacje dotyczące urlopów wychowawczych, limit kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich czy kwestia finansowania bonów towarowych z zfśs to tylko niektóre zmiany, jakie mają wejść w życie na początku 2013 r.

Jakich pracowników w wieku przedemerytalnym nie będzie można zwolnić po zmianie przepisów

Wydłużenie wieku emerytalnego, które będzie stopniowo następować od 1 stycznia 2013 r., spowoduje, że zmienią się okresy ochronne przed zwolnieniem z pracy pracowników w wieku przedemerytalnym. W wyniku wejścia w życie reformy emerytalnej ochrona przedemerytalna niektórych grup pracowników będzie dłuższa niż dotychczasowe 4 lata.

Co należy uwzględnić w planie urlopów?

Pracodawca, który jest zobowiązany do sporządzenia planu urlopów na następny rok musi tego dokonać do 31 grudnia starego roku. Jakie urlopy należy uwzględnić w planie urlopów?

Ustalanie planu urlopów – rozstrzygamy twoje wątpliwości

Pracodawca, który jest zobowiązany do sporządzania planu urlopów, powinien go przygotować najpóźniej do 31 grudnia danego roku na rok następny. Plan urlopów powinien uwzględniać wszystkie rodzaje urlopów wypoczynkowych, a więc: bieżący, zaległy i uzupełniający (urlop wypoczynkowy w wyższym wymiarze, do którego pracownik nabędzie prawo w trakcie trwania roku kalendarzowego).

Czynniki wpływające na wymiar urlopu wypoczynkowego

Pracownik ma prawo do urlopu wypoczynkowego. Jego wymiar jest uzależniony od stażu pracy, do którego wlicza się nie tylko okres faktycznego wykonywania pracy zawodowej, ale także inne określone przepisami prawa okresy, np. czas odbywania służby wojskowej.

Zatrudniasz emeryta lub rencistę - sprawdź, jakie składki za niego płacić

Niezadowalająca wysokość świadczeń emerytalnych i rentowych sprawia, że emeryci i renciści bardzo często podejmują zatrudnienie w celu uzyskania dodatkowych dochodów. Liczne są również przypadki, gdy mimo ustalenia przez organ rentowy prawa do emerytury lub renty, świadczeniobiorca kontynuuje już wcześniej podjęte zatrudnienie. Okoliczność posiadania ustalonego prawa do emerytury lub renty nie oznacza jednak, że z tytułu zatrudnienia nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Z reguły bowiem zatrudnienie emeryta lub rencisty pociąga za sobą obowiązek opłacania tych składek. Dotyczy to zarówno zatrudnienia w ramach stosunku pracy, jak i niepracowniczego stosunku zatrudnienia.

Ustalanie planu urlopów – co sprawia największe problemy

Pracodawca, który jest zobowiązany do sporządzania planu urlopów, powinien go przygotować najpóźniej do 31 grudnia danego roku na rok następny. Plan urlopów powinien uwzględniać wszystkie rodzaje urlopów wypoczynkowych, a więc: bieżący, zaległy i uzupełniający (urlop wypoczynkowy w wyższym wymiarze, do którego pracownik nabędzie prawo w trakcie trwania roku kalendarzowego).

Kwota bazowa 2012 / 2013 dla celów emerytalnych

Od 1 marca 2012 r. do końca lutego 2013 r. kwota bazowa wynosi 2974,69 zł. Kwota bazowa wynosi 100% przeciętnego wynagrodzenia pomniejszonego o potrącane od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia społeczne w roku kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji. Kwota bazowa ustalana jest corocznie i obowiązuje od 1 marca każdego roku kalendarzowego do końca lutego następnego roku kalendarzowego.

Czy po zmianach w ustalaniu kapitału początkowego pracodawca ma dodatkowe obowiązki wobec pracownika przechodzącego na emeryturę

W 1999 r. przesłaliśmy do ZUS komplet dokumentacji niezbędnej do ustalenia kapitału początkowego dla jednego z naszych pracowników, którego zatrudniamy nieprzerwanie od 1975 r. Wśród przekazanych dokumentów były zaświadczenia na druku ZUS Rp-7, dokumentujące jego wynagrodzenia za lata 1980–1998. Nie potwierdzaliśmy wtedy zarobków za okres sprzed 1980 r., gdyż ZUS i tak nie mógł ich uwzględnić przy ustalaniu 10 najkorzystniejszych lat ubezpieczenia. W 2000 r. pracownik otrzymał decyzję ustalającą kapitał początkowy. Po ukończeniu w styczniu 2013 r. 60 lat zamierza on ubiegać się o wcześniejszą emeryturę z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach. Czy w związku z ostatnimi zmianami w zasadach ustalania kapitału początkowego może on ubiegać się o przeliczenie tego kapitału przed nabyciem uprawnień emerytalnych? Czy w celu dokonania tego przeliczenia, a także ustalenia wysokości emerytury powinniśmy potwierdzić dodatkowo zarobki pracownika za lata 1975–1979 oraz za okres po 1998 r.?

Gdzie należy szukać dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o emeryturę

Nasza pracownica niebawem ukończy 60 lat i ma zamiar złożyć wniosek o emeryturę. W związku z tym rozpoczęła kompletowanie dokumentacji niezbędnej do ustalenia prawa do emerytury oraz jej wysokości. Okazało się, że jej dawny zakład pracy, w którym uzyskiwała wysokie zarobki, został zlikwidowany. Czy istnieje możliwość ustalenia, gdzie obecnie znajduje się dokumentacja osobowo-płacowa pracowników tego zakładu pracy?

Kogo nie dotyczy wydłużony wiek emerytalny

Od 1 stycznia 2013 r. wejdzie w życie ustawa z 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta przewiduje stopniowe wydłużanie wieku, w którym można przejść na emeryturę wypłacaną przez ZUS, wynoszącego obecnie 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Na dotychczasowych zasadach będą mogli przejść na emeryturę przede wszystkim ci ubezpieczeni, którzy obecnie obowiązujący wiek ukończą najpóźniej 31 grudnia 2012 r.

Czy za chorobę w trakcie urlopu należy wypłacić wynagrodzenie za urlop czy świadczenie chorobowe

Co zrobić w sytuacji, kiedy tuż przed rozpoczęciem urlopu wypoczynkowego albo w trakcie urlopu pracownik zachoruje. Czy choroba powstała przed rozpoczęciem albo w trakcie urlopu powoduje, że urlop nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega przerwaniu. Co w takiej sytuacji ma pierwszeństwo – wynagrodzenie za urlop, czy świadczenie chorobowe.

Oto 20 obowiązków pracodawcy na przełomie roku

Od 8 października 2012 r. zmianie uległ sposób obliczania wymiaru czasu pracy. Ustalając zatem wymiary czasu pracy na 2013 r. pracodawcy powinni pamiętać o nowych regulacjach w tym zakresie. Nie należy też zapominać o obowiązkach na przełomie roku w zakresie urlopów wypoczynkowych. Niektórzy pracodawcy mają bowiem obowiązek ustalić m.in. plan urlopów na 2013 r., a wszyscy współczynnik urlopowy, jaki będzie obowiązywał w 2013 r.

ZUS Rp-7 -jakie składniki wynagrodzenia w nim uwzględnić?

Wystawiając zaświadczenie na druku ZUS Rp-7 należy uwzględnić wszystkie składniki wynagrodzenia pracownika, od których był obowiązek opłacenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz kwoty wypłaconych świadczeń chorobowych. Składniki te należy podać w odniesieniu do wszystkich lat jego zatrudnienia.

Wymiar urlopu wypoczynkowego może być zmniejszony w ramach programu osłonowego

Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE prawo Unii nie zabrania uzgodnienia przez przedsiębiorstwo i jego radę pracowników programu osłonowego, przewidującego proporcjonalne zmniejszenie prawa do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego pracownikowi, któremu zmniejszono wymiar czasu pracy.

Kiedy pracodawca musi wypłacić ekwiwalent za urlop wypoczynkowy?

Pracodawca jest obowiązany do wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy w przypadku, gdy stosunek pracy z pracownikiem wygasa lub zostaje rozwiązany, a przysługujący urlop wypoczynkowy nie został wykorzystany. Kiedy pracodawca musi wypłacić ekwiwalent za urlop?

Pracowałeś na emeryturze - ubiegaj się o ponowne jej ustalenie

Wysokość renty z tytułu niezdolności do pracy oraz tzw. starej emerytury (ustalanej dla osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. oraz dla tych spośród urodzonych po 1948 r., którzy do końca 2008 r. spełnili warunki do uzyskania wcześniejszych uprawnień emerytalnych) jest uzależniona w dużej mierze od kwoty bazowej obowiązującej w dniu powstania prawa do świadczenia. Osoby, które pracowały po przyznaniu emerytury lub renty, mogą ubiegać się o ponowne jej ustalenie przy zastosowaniu nowej kwoty bazowej. Na ogół muszą jednak udowodnić wyższe zarobki od tych, które ZUS uwzględnił wcześniej przy obliczeniu emerytury lub renty.

Jak prawidłowo wypełnić zaświadczenie ZUS Rp-7

Pracodawca zatrudniający pracownika przechodzącego na emeryturę lub rentę ma obowiązek wystawić mu zaświadczenie potwierdzające zarobki, które uzyskiwał w poszczególnych latach pracy. Przygotowując ten dokument zatrudniający powinien unikać błędów, co pozwoli na ustalenie przez ZUS świadczenia w prawidłowej wysokości.

Czy pracownik może przełożyć urlop na inny termin?

Pracownik może wnioskować o przełożenie urlopu na inny termin tylko w wyjątkowych okolicznościach. Zdarzają się również sytuacje, kiedy to pracodawca obligatoryjnie przełoży urlop pracownika. Kiedy możliwe jest przełożenie urlopu pracownika?

Czy pracodawca może odmówić urlopu na żądanie?

Powszechnie przyjmuje się , że pracodawca musi każdorazowo udzielić urlopu na żądanie, jeżeli pracownik o to zawnioskuje. Analizując jednak niektóre orzeczenia Sądu Najwyższego można dojść do odmiennej opinii. Czy pracodawca może nie udzielić urlopu na żądanie?

Emerytury częściowe – dla kogo i na jakich zasadach

Od 2014 roku jeszcze przed ukończeniem powszechnego wieku emerytalnego będzie można przejść na tzw. emeryturę częściową. Pobrane kwoty tego świadczenia obniżą jednak w przyszłości docelową emeryturę.

Jakie składniki wynagrodzenia należy uwzględnić przy wystawianiu pracownikowi ZUS Rp-7

Jestem kadrową w firmie zatrudniającej kilkunastu pracowników. Jeden z nich ukończy niedługo 65 lat i pod koniec 2012 r. zamierza przejść na emeryturę ustalaną na starych zasadach. Niedawno zwrócił się do nas o wystawienie zaświadczenia ZUS Rp-7. Pracownik ten jest u nas zatrudniony nieprzerwanie od 1 stycznia 2000 r. W tym czasie, oprócz wynagrodzenia zasadniczego, wypłacaliśmy mu różne nagrody (w tym nagrodę jubileuszową za 10 lat pracy) oraz dodatki. Dwukrotnie otrzymał również od nas zapomogę pieniężną. Czy wszystkie te składniki powinniśmy uwzględnić przy wystawianiu zaświadczenia? Czy przy sporządzaniu tego dokumentu musimy wykazać jego zarobki ze wszystkich lat zatrudnienia, w tym wynagrodzenie wypłacone w 2012 r.?

Czy można podwyższyć emeryturę uwzględniając zarobki uzyskane po jej przyznaniu

Nasz pracownik przeszedł na emeryturę w 2005 r. Mimo że posiadał prawie 40-letni staż pracowniczy, jego emerytura jest niska. Pracownik nie dotarł do dokumentacji zarobkowej byłego nieistniejącego już zakładu pracy. Pracował w nim w latach 1962–1970 i miał stosunkowo wysokie zarobki, ale nie wie, gdzie znajdują się akta pracowników tego zakładu. Po przejściu na emeryturę, do września 2011 r. pracował, osiągając zarobki wyższe niż przyjęte do podstawy wymiaru emerytury. Czy przeliczenie pobieranej emerytury z uwzględnieniem zarobków uzyskanych po jej przyznaniu podwyższy jej wysokość?

Wypłata środków z pracowniczego programu emerytalnego

Środki zgromadzone w ramach PPE podlegają wypłacie m.in. na wniosek uczestnika PPE, gdy ukończy 60 lat. Wypłata środków może być dokonana jednorazowo albo ratalnie.

Nie dla wszystkich wydłużony wiek emerytalny

Stopniowe wydłużanie wieku emerytalnego, które rozpocznie się w 2013 r., nie będzie dotyczyło wszystkich osób. Na dotychczasowych zasadach będą mogli przejść na emeryturę przede wszystkim ci ubezpieczeni, którzy obecnie obowiązujący wiek ukończą najpóźniej 31 grudnia 2012 r.

Urlop pracownika młodocianego

Pracownicy młodociani nabywają prawo do urlopu wypoczynkowego na innych zasadach niż pozostali pracownicy. Odmienne regulacje wiążą się ze szczególną ochroną tej grupy pracowników.

Składki na ubezpieczenia za zatrudnionego emeryta lub rencistę

Emeryt, który wykonuje pracę w ramach niepracowniczego stosunku zatrudnienia, wynikającego np. z zawartej umowy-zlecenia, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i zdrowotnemu. Jedynie ubezpieczenie chorobowe jest dla niego dobrowolne.

Zmiany dostosowujące podwyższanie wieku emerytalnego do nowej ustawy o emeryturach i rentach z FUS

Ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r. poz. 637), wprowadzająca stopniowe podwyższanie od 1 stycznia 2013 r. wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn do jednakowego poziomu 67 lat, nie zawiera zmian we wszystkich ustawach, które powinny być wprowadzone w celu uzyskania spójności systemu prawnego regulującego zasady wydłużania i zrównania wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn.

Jak obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego przy pracy na część etatu i przy obniżonej normie czasu pracy

Zatrudniamy pielęgniarkę na umowę o pracę w wymiarze 0,3 etatu. Jej dobowa norma czasu pracy wynosi 7 godz. i 35 min. Ile urlopu wypoczynkowego w dniach/godzinach przysługuje tej pracownicy?

Kiedy można wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop?

Pracownikowi skończyła się umowa o pracę. Po dwóch tygodniach od ustania tamtej umowy pojawiły się jednak plany, aby podpisać z tym samym pracownikiem kolejną umowę. Czy musimy wypłacać mu ekwiwalent za urlop w momencie, gdy chcemy zawrzeć porozumienie w sprawie wykorzystania urlopu w trakcie tej kolejnej umowy?

Przeliczenie świadczenia z nową kwotą bazową

Osoby, które pracowały po przyznaniu emerytury lub renty, mogą ubiegać się o ponowne jej ustalenie przy zastosowaniu nowej kwoty bazowej. Na ogół muszą jednak udowodnić wyższe zarobki od tych, które ZUS uwzględnił wcześniej przy obliczeniu emerytury lub renty.

Co nowego w emeryturach

Od 1 stycznia 2013 r. wiek emerytalny kobiet i mężczyzn będzie stopniowo wydłużany i docelowo ma wynieść 67 lat. Osoby, które będą chciały przejść na emeryturę w obniżonym wieku, będą mogły liczyć tylko na 50% pełnego świadczenia.

Uzupełnianie wynagrodzenia

Ustalając podstawę wynagrodzenia chorobowego, należy pamiętać o uzupełnieniu pensji w miesiącu, w którym została ona pomniejszona z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Stanie się tak np. w przypadku korzystania przez pracownika z urlopu bezpłatnego.

Zmiany w emeryturach dla służb mundurowych

Od 1 stycznia 2013 r. zmienią się zasady przechodzenia na emeryturę żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy tzw. służb mundurowych. Nowe zasady przechodzenia tych osób na emeryturę zmierzają w kierunku zaostrzenia warunków uzyskania tego świadczenia, pozostawiają jednak tym grupom zawodowym możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę w stosunku do pozostałych grup zawodowych.

Nie będzie zwolnień po osiągnięciu wieku emerytalnego

24 października rząd przyjął projekt z 16 października 2012 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej. Projekt przewiduje likwidację przepisów, które nakazują, bądź dopuszczają rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem tylko dlatego, że osiągnął on wiek emerytalny.

Limity przychodów emerytów i rencistów 2012 r.

Przychody osiągane przez emerytów i rencistów mogą sprawić, że ich świadczenia emerytalne i rentowe będą obniżone lub zawieszone. Dotyczy to w szczególności emerytów, którzy nie ukończyli 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Sprawdźmy ile mogą dorobić te osoby od grudnia 2012 r. i w całym mijającym roku.

Płatny urlop wypoczynkowy a umowy cywilnoprawne

Kodeks pracy gwarantuje każdemu pracownikowi prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego. Jednak realia rynku pracy pokazują, że to, co powinno być normą, nierzadko bywa przywilejem dostępnym dla nielicznych. Co zrobić, gdy pracodawca nie chce udzielić należnego urlopu?

Do 30 września trzeba udzielić pracownikom zaległych urlopów wypoczynkowych

Urlop wypoczynkowy powinien być wykorzystany w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik nabył do niego prawo. W bieżącym roku po raz pierwszy zaległych urlopów za 2011 r. należy udzielać pracownikom najpóźniej do 30 września, a nie jak do tej pory do 31 marca.

Jak wrócić do pracy po urlopie?

Nareszcie nadszedł upragniony urlop – słońce, plaża i błogie lenistwo. Jednak wszystko co dobre, szybko się kończy. Co zrobić by powrót do szarej biurowej rzeczywistości był jak najmniej bolesny?

Odbycie stażu ma wpływ na wymiar urlopu wypoczynkowego

Okres stażu odbytego przez osobę bezrobotną pozostaje bez wpływu na nabycie przez nią prawa do urlopu. Jednak będzie miał wpływ na jego wymiar. Warunkiem jest posiadanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

REKLAMA