REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informowanie pracownika o warunkach zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
Warunki zatrudnienia
Warunki zatrudnienia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia. Obowiązek ten musi być spełniony w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. W jaki sposób prawidłowo poinformować pracownika o jego warunkach zatrudnienia?

Warunki zatrudnienia

Obowiązek informowania pracownika o warunkach jego zatrudnienia wynika z art. 29 Kodeksu pracy. W sytuacji zatrudnienia nowego pracownika trzeba poinformować go o warunkach pracy w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę.

REKLAMA

REKLAMA

W  terminie siedmiodniowym należy nowego pracownika powiadomić o obowiązującej go normie czasu pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, wymiarze przysługującego urlopu wypoczynkowego, okresie wypowiedzenia umowy o pracę oraz o istniejącym układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

W przypadku, gdy u pracodawcy nie ma regulaminu pracy należy poinformować pracownika o sposobie usprawiedliwiania nieobecności w pracy, sposobie kontroli obecności w pracy, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz o godzinach uznawanych za porę nocną

o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

REKLAMA

Zobacz: Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2013 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób informować o warunkach zatrudnienia?

Pracodawca jest zobowiązany do przekazania pracownikowi zindywidualizowanej informacji o warunkach zatrudnienia. Informację taką można przekazać w piśmie „Informacja o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych”.

Obowiązująca dobowa i tygodniowa norma czasu pracy

Określenie dobowej i tygodniowej normy czasu pracy można dokonać poprzez wpisanie np. 8 godzin na dobę w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy lub wskazanie art. 129 §1 Kodeksu pracy. W innym systemie czasu pracy należy dokładnie określić obowiązującą pracownika normę czasu pracy.

Zobacz: Elastyczne rozliczanie czasu pracy już w 2013 roku?

Częstotliwość wypłaty wynagrodzenia za pracę

W przeważającej części wynagrodzenie jest wypłacane jeden raz w miesiącu. W przypadku, gdy częstotliwość wypłat jest inna należy wskazać punkt regulaminu pracy obowiązującego w danym przedsiębiorstwie, mówiący o częstotliwości wypłat.

Wymiar urlopu wypoczynkowego

Wymiar urlopu wypoczynkowego wskazuje się poprzez podanie jego liczby – 20 lub 26 dni lub wskazuje się art. 154 §1 oraz 1551 pkt 1 Kodeksu pracy.

Zobacz: Co należy uwzględnić w planie urlopów?


Długość okresu wypowiedzenia

Długość okresu wypowiedzenia określa się poprzez jego podanie np. 2 tygodnie, 1 miesiąc lub poprzez wskazanie art. 34 pkt 3 Kodeksu pracy.

Pora nocna

Porę nocną określa się w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo nie jest objęte układem zbiorowym pracy. Porę nocna wskazuje się poprzez wskazanie godzin jej trwania, np. od godziny 22.00 do 6.00.

Miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia

Miejsce, termin u czas wypłaty określa się, gdy nie istnieje układ zbiorowy pracy. Jeżeli pracownik wyrazi zgodę wynagrodzenie może być przesyłane na jego konto bankowe. W przypadku braku zgody wynagrodzenie jest odpierane osobiście. Miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia można określić np.: 10 dzień miesiąca, w godzinach 8.00 do 12.00 kasa przedsiębiorstwa w siedzibie pracodawcy.

Zobacz: W jakiej formie można dokonać wypłaty wynagrodzenia?

Sprawdzanie obecności

Jest wiele sposobów sprawdzania obecności pracowników. Wybrany przez pracodawcę sposób należy określić w zrozumiały sposób, np. podpisywanie listy obecności znajdującej się w pokoju kierownika.

Usprawiedliwianie nieobecności w pracy

Sposoby usprawiedliwiania nieobecności powinny być jasno wymienione w informacji o warunkach zatrudnienia. Chodzi tu o informacje typu kogo i kiedy powiadomić o chęci wyjścia z pracy. Pracownik może usprawiedliwić swoją nieobecność w pracy najpóźniej w drugim dniu jej trwania.

Zobacz: Jak kontrolować pracownika na zwolnieniu lekarskim?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa za pracę w nocy w październiku 2025 r. W tym miesiącu należy się najmniej

W tym miesiącu należy się najmniej za pracę w nocy. Stawka godzinowa w październiku 2025 r. jest najniższa, ponieważ mamy największą liczbę godzin pracy w roku. Ile wynosi stawka za godzinę pracy w nocy?

Obywatele Ukrainy po 30 września 2025 r. Przedłużony legalny pobyt w Polsce do 4 marca 2026 r. Prezydent podpisał nową ustawę

Nowe przepisy o obywatelach Ukrainy w Polsce weszły w życie. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę. Do kiedy jest przedłużony legalny pobyt Ukraińców? Jakie zmiany wprowadziła ostatnia nowelizacja przepisów?

Stała rekrutacja zamiast gaszenia pożarów – RPO zmienia rynek pracy

Rosnące braki kadrowe i coraz większa konkurencja o pracowników sprawiają, że przedsiębiorstwa sięgają po nowe narzędzia, które pozwalają skutecznie zarządzać rekrutacją. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się trendów w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych, jest stała rekrutacja (Recruitment Process Outsourcing, RPO).

Czy inspektor pracy wyda decyzję administracyjną ustalającą stosunek pracy? [ANALIZA EKSPERTA]

W ostatnim czasie pojawiły się propozycje legislacyjne, które mają na celu wzmocnienie roli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) poprzez nadanie jej uprawnień do stwierdzania istnienia stosunku pracy w sytuacji, gdy zawarto umowę cywilnoprawną. Projekt ustawy, który umożliwia inspektorom PIP wydanie decyzji administracyjnej, która jest natychmiast wykonalna, ma na celu poprawę sytuacji osób wykonujących pracę zarobkową i efektywniejsze egzekwowanie przepisów prawa pracy. Jednakże, wprowadzanie takich uprawnień budzi poważne wątpliwości co do zgodności z konstytucyjnymi zasadami prawa, w tym z zasadą demokratycznego państwa prawnego, które gwarantuje równość stron w postępowaniach administracyjnych. Poniżej szczegółowa analiza eksperta w zakresie przedmiotowej propozycji.

REKLAMA

Żądania zwrotu pieniędzy za wypłacone świadczenia pielęgnacyjne. Co dalej z sytuacją osób z niepełnosprawnościami?

Resort pracy podkreśla: po wyroku TK z 21 października 2014 r. przy przyznawaniu prawa do świadczeń pielęgnacyjnych opiekunom dorosłych osób z niepełnosprawnością właściwe organy miały i mają bezwzględny obowiązek przestrzegania art. 17 ust. 1b u.ś.r. i zawartego w nim kryterium wieku powstania niepełnosprawności. Stanowiska te pozostają w opozycji do wielokrotnie wyrażanego w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądu, że nie jest dopuszczalne oparcie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na tej części art. 17 ust. 1b u.ś.r., która została uznana przez TK za niezgodną z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Co dalej z sytuacją OzN?

Październik 2025: godziny pracy, dni wolne

Październik w 2025 r. - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Czy kalendarz października przewiduje święto w innym dniu niż niedziela?

Jakie kierunek studiów wybrać, żeby dobrze zarabiać?

Jakie kierunki studiów gwarantują dobry start na rynku pracy? Jakie studia wybrać, żeby dobrze zarabiać już na początku kariery zawodowej? Oto kilka pomysłów najbardziej opłacalnych wyborów.

Nowe benefity: coraz więcej pracodawców dopłaca do dojazdów do pracy. 137 zł to przeciętny koszt dojazdu Polaka do pracy

Nowe benefity pracownicze w postaci dopłat do dojazdów do pracy są coraz częściej oferowane przez pracodawców. Średnio przeciętny Polak wydaje 137 zł na dojazd do pracy. Okazuje się, że benefity mobilnościowe to jedne z najbardziej atrakcyjnych dodatków dla pracowników. Zachęcają do powrotów do biur z pracy zdalnej i budują lojalność zatrudnionych.

REKLAMA

Korzystanie przez kandydatów do pracy ze sztucznej inteligencji podczas udziału w rekrutacji - jak oceniają to rekruterzy?

Okazuje się, że aż 36 proc. rekruterów miało do czynienia z kandydatami używającymi sztucznej inteligencji podczas procesu zatrudniania. Teraz polski portal No Fluff Jobs wprowadza unikalne na rynku narzędzie AI, które usprawnia pracę zespołów rekrutacji.

Co złości pracowników w firmie i co z tym zrobić powinien pracodawca

W świecie pracy złość często bywa traktowana jako coś niewłaściwego, niewygodnego, a nawet groźnego. Tymczasem ignorowanie złości lub jej tłumienie prowadzi do destrukcji – wypalenia zawodowego, obniżenia zaangażowania i pogorszenia relacji w zespołach. Stwarza to potrzebę odpowiedniej refleksji u pracodawców, ale i pracowników.

REKLAMA