REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informowanie pracownika o warunkach zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
Warunki zatrudnienia
Warunki zatrudnienia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia. Obowiązek ten musi być spełniony w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. W jaki sposób prawidłowo poinformować pracownika o jego warunkach zatrudnienia?

Warunki zatrudnienia

Obowiązek informowania pracownika o warunkach jego zatrudnienia wynika z art. 29 Kodeksu pracy. W sytuacji zatrudnienia nowego pracownika trzeba poinformować go o warunkach pracy w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę.

REKLAMA

Autopromocja

W  terminie siedmiodniowym należy nowego pracownika powiadomić o obowiązującej go normie czasu pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, wymiarze przysługującego urlopu wypoczynkowego, okresie wypowiedzenia umowy o pracę oraz o istniejącym układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

REKLAMA

W przypadku, gdy u pracodawcy nie ma regulaminu pracy należy poinformować pracownika o sposobie usprawiedliwiania nieobecności w pracy, sposobie kontroli obecności w pracy, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz o godzinach uznawanych za porę nocną

o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Zobacz: Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2013 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób informować o warunkach zatrudnienia?

Pracodawca jest zobowiązany do przekazania pracownikowi zindywidualizowanej informacji o warunkach zatrudnienia. Informację taką można przekazać w piśmie „Informacja o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych”.

Obowiązująca dobowa i tygodniowa norma czasu pracy

Określenie dobowej i tygodniowej normy czasu pracy można dokonać poprzez wpisanie np. 8 godzin na dobę w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy lub wskazanie art. 129 §1 Kodeksu pracy. W innym systemie czasu pracy należy dokładnie określić obowiązującą pracownika normę czasu pracy.

Zobacz: Elastyczne rozliczanie czasu pracy już w 2013 roku?

Częstotliwość wypłaty wynagrodzenia za pracę

W przeważającej części wynagrodzenie jest wypłacane jeden raz w miesiącu. W przypadku, gdy częstotliwość wypłat jest inna należy wskazać punkt regulaminu pracy obowiązującego w danym przedsiębiorstwie, mówiący o częstotliwości wypłat.

Wymiar urlopu wypoczynkowego

Wymiar urlopu wypoczynkowego wskazuje się poprzez podanie jego liczby – 20 lub 26 dni lub wskazuje się art. 154 §1 oraz 1551 pkt 1 Kodeksu pracy.

Zobacz: Co należy uwzględnić w planie urlopów?


Długość okresu wypowiedzenia

Długość okresu wypowiedzenia określa się poprzez jego podanie np. 2 tygodnie, 1 miesiąc lub poprzez wskazanie art. 34 pkt 3 Kodeksu pracy.

Pora nocna

Porę nocną określa się w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo nie jest objęte układem zbiorowym pracy. Porę nocna wskazuje się poprzez wskazanie godzin jej trwania, np. od godziny 22.00 do 6.00.

Miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia

Miejsce, termin u czas wypłaty określa się, gdy nie istnieje układ zbiorowy pracy. Jeżeli pracownik wyrazi zgodę wynagrodzenie może być przesyłane na jego konto bankowe. W przypadku braku zgody wynagrodzenie jest odpierane osobiście. Miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia można określić np.: 10 dzień miesiąca, w godzinach 8.00 do 12.00 kasa przedsiębiorstwa w siedzibie pracodawcy.

Zobacz: W jakiej formie można dokonać wypłaty wynagrodzenia?

Sprawdzanie obecności

Jest wiele sposobów sprawdzania obecności pracowników. Wybrany przez pracodawcę sposób należy określić w zrozumiały sposób, np. podpisywanie listy obecności znajdującej się w pokoju kierownika.

Usprawiedliwianie nieobecności w pracy

Sposoby usprawiedliwiania nieobecności powinny być jasno wymienione w informacji o warunkach zatrudnienia. Chodzi tu o informacje typu kogo i kiedy powiadomić o chęci wyjścia z pracy. Pracownik może usprawiedliwić swoją nieobecność w pracy najpóźniej w drugim dniu jej trwania.

Zobacz: Jak kontrolować pracownika na zwolnieniu lekarskim?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

REKLAMA

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

REKLAMA