Prowadzenie listy obecności pracowników to jedna z podstawowych czynności wykonywanych przez pracodawcę. W tym celu właściciel firmy tworzy odrębne działy kadrowe zajmujące się ewidencją czasu pracy lub zleca działania na zewnątrz, wynajmując firmy outsourcingowe. Niezależnie od podmiotu, który prowadzi ewidencję czasu pracy zatrudnionych, lista obecności służy do właściwego rozliczenia wielu elementów związanych z zatrudnieniem pracownika, mimo że jej forma nie jest określona przez Kodeks pracy. Jedną z kluczowych kwestii jest przechowywanie listy obecności. Sprawdź, czy pracodawca ma taki obowiązek.
Od 1 stycznia 2011 r. został wprowadzony przepis, zgodnie z którym,
jeżeli święto przypada w dniu wolnym od pracy, wynikającym z rozkładu
czasu pracy (czyli np. w wolną sobotę), to nie obniża ono wymiaru czasu
pracy (art. 130 § 21 Kodeksu pracy). Jeżeli zatem pracodawca
ustalił jako dzień wolny od pracy np. sobotę, to dotychczas nie musiał
oddawać dnia wolnego za święto, które przypadało w tym dniu. Taką
regulację 2 października br. TK uznał za niezgodną z konstytucją.
Zatrudniamy pracowników w równoważnym systemie czasu pracy. Zdarzają się sytuacje, że pracownik ma w grafiku zaplanowaną pracę na dany dzień w wymiarze 4 godzin, a faktycznie pracuje 6 godzin. Czy w takim dniu należy się pracownikowi 15-minutowa przerwa na posiłek? Czy ta przerwa może być udzielona po 6 godzinach pracy, a jeżeli tak, to czy zwiększa ona czas pracy o te 15 minut, które musimy uwzględnić obliczając liczbę godzin pracy w całym miesiącu?