REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za niepodpisywanie listy obecności

Jadwiga Krukowska
Kara za niepodpisywanie listy obecności
Kara za niepodpisywanie listy obecności
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może zastosować karę pieniężną wyłącznie w określonych sytuacjach. Czy za niepodpisywanie listy obecności można zastosować karę pieniężną albo rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę?

Problem

Nasz pracownik był ukarany upomnieniem i karą nagany za niepodpisywanie na bieżąco listy obecności. Obowiązek codziennego podpisywania listy wynika z regulaminu pracy. Uważamy, że pracownika można by zdyscyplinować tylko karą pieniężną. Czy w tej sytuacji możemy zastosować taką karę? Czy za niepodpisywanie listy obecności możemy rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę?

REKLAMA

Autopromocja

Rada

Nie mogą Państwo ukarać pracownika karą pieniężną za niepodpisywanie listy obecności. Nierespektowanie postanowień regulaminu pracy dotyczących potwierdzania swojej obecności w pracy może natomiast stanowić uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę.

Polecamy produkt: Serwis Prawno-Pracowniczy

Uzasadnienie

Pracodawca może ukarać pracownika karą pieniężną tylko w ściśle określonych przypadkach. Karę pieniężną można nałożyć tylko za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia oraz stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy (art. 108 § 2 Kodeksu pracy).

W przypadku nieprzestrzegania przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy, można nałożyć na niego jedynie karę upomnienia i nagany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik zatrudniony na pierwszej zmianie podpisał listę obecności o godz. 6.00. Miał pracować do godz. 14.00. O godz. 12.00 opuścił stanowisko pracy bez wiedzy przełożonego. Kierownik zakładu ukarał pracownika karą pieniężną zgodnie z regulaminem pracy. Ponadto za 2 godziny nieobecności pracownikowi nie wypłacono wynagrodzenia. Postępowanie kierownika było prawidłowe. Zamiast kary pieniężnej mógł on także ukarać pracownika karą upomnienia lub karą nagany.

Odmowa podpisywania listy obecności może być podstawą wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę. Sąd Najwyższy w wyroku z 7 lutego 2007 r. (I PK 221/06, Pr. Pracy 2007/6/22) stwierdził, że:

(...) odmowa podporządkowania się poleceniom pracodawcy dotyczącym organizacji i sposobu wykonywania umówionego rodzaju pracy [w tym podpisywania listy obecności – przypis red.] stanowi uzasadnioną przyczynę wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.

Regulamin pracy ustala m.in. przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (art. 1041 § 1 pkt 9 Kodeksu pracy). Pracownicy mają natomiast obowiązek przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku (art. 100 § 2 pkt 2 Kodeksu pracy). Wypowiadając pracownikowi umowę o pracę trzeba wskazać, że przyczyną wypowiedzenia jest wielokrotne naruszanie regulaminu pracy polegające na niepodpisywaniu listy obecności. Dodatkowo należy podać, w jakich dniach pracownik nie podpisał listy obecności w zakładzie pracy.

Jeżeli pracodawca nałoży karę porządkową z naruszeniem przepisów, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia o ukaraniu wnieś sprzeciw do pracodawcy. W razie nieuwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę pracownik ma prawo w ciągu 14 dni złożyć pozew do sądu pracy o uchylenie kary porządkowej (art. 112 § 2 Kodeksu pracy). Wystąpienie pracownika do sądu z powództwem o uchylenie bezprawnie nałożonej kary porządkowej może nastąpić tylko po wyczerpaniu postępowania wewnątrzzakładowego, to jest po wniesieniu w terminie sprzeciwu do pracodawcy (wyrok Sądu Najwyższego z 7 kwietnia 1999 r., I PKN 644/98, OSNP 2000/11/419).

Podstawa prawna:

● art. 100 § 2 pkt 2, art. 1041 § 1 pkt 9, art. 108 § 2, art. 112 § 1, § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 1053

Autor: Jadwiga Krukowska - specjalista z zakresu prawa pracy, praktyk z ponad 30-letnim doświadczeniem w działach kadrowo-płacowych, od ponad 20 lat nadzoruje pracę w tych działach

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA