Kategorie

RODO

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed RODO wszyscy wymagali wpisywania w CV klauzuli „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych z 1997 r.”. Po wejściu w życie RODO, niektórzy nadal wymagali tej klauzuli, mimo, że ustawa z 1997 r. przestała obowiązywać. Większość podmiotów zaczęła jednak wymagać umieszczania w CV klauzuli „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych na podstawie RODO”. I wymagają do dziś. Czy taka zgoda jest potrzebna?
O co chodzi z tą minimalizacją? Oczywistym jest już dzisiaj, że przetwarzanie danych osobowych musi być zgodne z wymogami wynikającymi z RODO i przepisów krajowych dotyczących ochrony danych osobowych. Część tych wymogów określa art. 5 RODO, w formie zasad przetwarzania danych osobowych (np. zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości, ograniczenia celu, prawidłowości). Jedną z zasad podanych w powołanym art.  5 RODO jest zasada minimalizacji danych.
Pandemia zupełnie zmieniła rzeczywistość, w jakiej funkcjonowaliśmy wcześniej. Praca zdalna dziś stała się nie tylko przywilejem, ale i w niektórych wypadkach także koniecznością. Tarcza antykryzysowa wprowadziła możliwość polecenia pracownikowi pracy zdalnej maksymalnie na okres 180 dni. Przepisy te obowiązywały do 4 września, jednak z uwagi na ciągły wzrost zachorowań nieuniknione było wprowadzenie takich przepisów, które w dalszym ciągu po tej dacie umożliwią wprowadzenie pracy zdalnej na dłuższy okres.
Czy pracodawca może przeprowadzać na pracownikach testy na narkotyki? Okazuje się, że sytuacja ta jest zbliżona do badania trzeźwości pracownika alkomatem. Co na to UODO?
W ponad dwuletniej praktyce stosowania RODO ujawniają się ciągłe wątpliwości co do zakresu danych osobowych, do których przetwarzania uprawniony jest administrator. Oczywiście, niektóre procesy przetwarzania danych osobowych i zakres tych danych są określone przez ustawodawcę, np. w odniesieniu do danych osobowych kandydatów oraz pracowników w ramach kodeksu pracy. Jednakże, w dużej części przypadków, to administrator samodzielnie jest zobowiązany do określenia zakresu danych osobowych, które będzie przetwarzał w konkretnych procesach.
Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych przedsiębiorcy zwracają się z pytaniami, czy w ramach przeprowadzanych kontroli instytucje, takie jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) czy Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), mogą mieć wgląd do akt osobowych pracowników. Kiedy instytucje państwowe wykonują czynności kontrolne w ramach przyznanych im uprawnień, mogą mieć wgląd w dokumentację pracownika?
Kolejna Tarcza Antykryzysowa, choć uszczegółowiła dotychczasowe przepisy dotyczące pracy zdalnej, nadal nie spełnia oczekiwań pracodawców i pracowników. Konieczne może się okazać wprowadzanie w zakładach pracy wewnętrznych regulaminów, które pozwolą na precyzyjne i bezpieczne dla obu stron określenie kwestii, których nie rozstrzyga aktualnie obowiązujące prawo.
Jednym z ważniejszych zagadnień, z którym stykają się pracownicy związani z obszarem kadrowym jest przetwarzanie danych osobowych. Pozyskiwanie danych, ich gromadzenie odbywa się praktycznie na każdym etapie. Od rekrutacji, przez całe zatrudnienie, aż do zwolnienia pracownika.
Mierzenie temperatury pracownikom nie zostało wprost uregulowane w polskim prawie. Pracodawcy muszą zapewniać bezpieczeństwo pracy, ale nie wiedzą czy RODO pozwala na tego typu pomiary. Wynik badania temperatury ciała to informacja o stanie zdrowia pracownika, a zabrania się przetwarzania danych wrażliwych.
Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego może odbywać się bez dopełniania obowiązku informacyjnego. Pracodawca może skorzystać ze zwolnienia z tej powinności.

RODO w PPK

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w ostatnich miesiącach wiele firm nie funkcjonowało normalnie, a tym samym wielu pracodawców nie było w stanie zająć się wdrożeniem tak dużego projektu w firmie jak PPK.
Dane dotyczące temperatury ciała pracownika stanowią szczególną kategorię danych osobowych. Czy przepisy o ochronie danych osobowych sprzeciwiają się ich przetwarzaniu? RODO wskazuje, kiedy możliwe jest przetwarzanie szczególnych kategorii danych dotyczących zdrowia.
Jakie działania w walce z koronawirusem może podejmować pracodawca? Czy przepisy RODO zezwalają na badanie temperatury ciała pracownika czy żądanie przez niego informacji o poddaniu kwarantannie?
Pracodawcy, którzy wysłali pracowników do pracy zdalnej powinni pamiętać o odpowiednich procedurach, regulaminach i zabezpieczeniach RODO. Przyjmowane rozwiązania pracy zdalnej już w fazie projektowania muszą być zgodne z rozporządzeniem RODO.
O podstawowych zasadach bezpieczeństwa danych osobowych podczas pracy zdalnej informuje Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Inspektor Ochrony Danych Osobowych od wejścia RODO zajmuje coraz istotniejszą rolę w organizacjach. Zapotrzebowanie na specjalistów IOD wciąż rośnie, ponieważ RODO wprowadziło szereg zupełnie nowych obowiązków i nadal trwa wdrażanie kolejnych przepisów, rozwiązań, nakładanie kar. Większość urzędów i podmiotów publicznych w UE mianuje jednego z pracowników na tzw. JODE, zaś firmy częściej zamawiają usługi firm doradczych. Po prawie dwóch latach francuski urząd ds. ochrony danych określił szczegółowe kryteria, według których powinniśmy szkolić i badać kompetencje IOD.
Obawy przed RODO doprowadziły w niektórych firmach do zabawnych, ale czasem i kosztownych sytuacji. Kupowanie szaf dostosowanych do wymagań RODO czy usuwanie wszystkich kandydatów z bazy to tylko dwa przykłady nadinterpretacji przepisów. Są jednak też przypadki firm, które do tej pory nie spełniają części z wymogów.
Od 4 maja 2019 r. przepisy nakładają obowiązek dokonywania przez pracodawcę przeglądu danych osobowych zawartych w dokumentacji wytworzonej w ramach prowadzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym.
Przetwarzanie danych osobowych takich jak imienny adres e-mail jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy spełniona jest jedna z przesłanek wskazanych w przepisach RODO - twierdzi UODO.
Od 4 maja 2019 r. obowiązuje nowy katalog danych, których może żądać pracodawca od kandydata do pracy oraz pracownika. Czy w skierowaniu na badania lekarskie można podać adres kandydata do pracy?
Na mocy przepisów RODO osoba, której dane dotyczą może żądać kopii danych osobowych. W jaki sposób pracodawca powinien zrealizować wniosek pracownika o udostępnienie kopii akt osobowych?
Badanie stanu trzeźwości pracownika może przeprowadzić policja, ale nie pracodawca – takie stanowisko Prezesa UODO potwierdziło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
4 maja 2019 r., prawie rok od wejścia RODO, wprowadzono nowelizacje 160 ustaw, w tym Kodeksu Pracy. Nowe przepisy z założenia miały ułatwiać interpretacje przepisów RODO oraz wspierać pracodawców i organizacje we wdrażaniu racjonalnych rozwiązań, zw. z ochroną danych osobowych. Tymczasem, jeżeli chodzi o wyrywkowe badanie alkomatem w miejscu pracy, Ministerstwo Cyfryzacji, które wprowadzało RODO oraz Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w odmienny sposób interpretują przepisy Kodeksu Pracy. Rozbieżność interpretacyjna spowodowała lawinę kolejnych zapytań i niepewności w zakładach pracy i organizacjach.
Pracodawca może żądać udokumentowania niekaralności od kandydata do pracy wyłącznie wtedy, gdy ustawa regulująca zasady zatrudniania danej kategorii pracowników zawiera wymóg niekaralności na stanowisku pracy, o które ubiega się kandydat. Dane dotyczące niekaralności można uzyskać bezpośrednio od kandydata do pracy lub z Krajowego Rejestru Karnego.
Prawie rok od wejścia w życie RODO, wprowadzono zmiany w 160 ustawach. Zmiany w Kodeksie Pracy dotyczą większości przedsiębiorstw i organizacji. Co każdy pracodawca powinien wziąć pod uwagę?
Od 4 maja 2019 r. obowiązują zmiany w Kodeksie pracy dotyczące danych osobowych, jakich może żądać pracodawca od osoby ubiegającej się o zatrudnienie i od pracownika.
Czy pracodawcy mogą samodzielnie prowadzić kontrolę stanu trzeźwości pracowników, w tym przeprowadzić kontrolę wyrywkową alkomatem w miejscu pracy? - wyjaśnia Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Od 4 maja 2019 r. udostępnienie pracodawcy danych osobowych osoby uprawnionej do korzystania z zfśs następuje w formie oświadczenia. Zmiana ta jest efektem wdrożenia przepisów RODO. Nowe regulacje mają zapewnić właściwą ochronę danych osobowych przy przyznawaniu świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Przepisy Kodeksu pracy wskazują na kategorie danych osobowych, które są niezbędne do pozyskania przez pracodawcę, w związku z podejmowaniem przez niego działań przed zawarciem umowy o pracę oraz po jej zawarciu. Przedstawiamy aktualny wzór umowy o pracę zgodny z przepisami, które weszły w życie 4 maja 2019 r.
W praktyce występuje szereg wątpliwości dotyczących umieszczania w świadectwie pracy niektórych informacji. Jak zatem prawidłowo wypełniać świadectwo pracy zgodnie z przepisami RODO? Jakich błędów należy unikać?
4 maja 2019 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie pracy w zakresie RODO. Co zmiany oznaczają dla procedury rekrutacyjnej?
Czy pracodawca ma prawo skorzystać z zewnętrznego usługodawcy w celu kontroli prawidłowości korzystania ze zwolnienia lekarskiego? Czy możliwe jest przetwarzanie danych byłego pracownika w postaci adresu email? Eksperci Deloitte Legal przeanalizowali decyzje UODO.
Resort pracy przygotował nowy, pomocniczy wzór świadectwa pracy. Zakłada on usunięcie punktu dotyczącego imion rodziców. Zmiany mają na celu dostosowanie treści tego wzoru do zakresu danych osobowych, jakich pracodawca będzie mógł żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz pracownika.
Zgodnie z RODO związek zawodowy ma prawo pozyskiwać dane pracowników w celu poinformowania ich o referendum strajkowym. Do takich danych zalicza się imiona i nazwiska pracowników oraz dane umożliwiające kontakt z nimi. Pracodawca ma więc obowiązek takie dane przekazać.
OD 1 stycznia 2019 r. skrócono okres przechowywania dokumentacji pracowniczej z 50 do 10 lat. Na pracodawców nałożono nowy obowiązek informowania pracowników o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej.
Pracodawca musi ujawnić mobberowi informację, kto na niego doniósł - podaje "Rzeczpospolita". Powoduje to zastraszanie ofiar i świadków zeznających przeciwko sprawcy.
Ministerstwo Cyfryzacji wydało objaśnienia przepisów RODO dotyczące rekrutacji pracowników, zasad przechowywania dokumentów rekrutacyjnych m.in. CV po zakończeniu rekrutacji.
Od kilku miesięcy w Polsce jak i w całej Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. W związku z wejściem w życie RODO, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO), konieczne jest dostosowanie szeregu przepisów krajowych do ww. rozporządzenia.
Choć Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych obowiązuje już od ponad pół roku, to nadal pojawiają się wątpliwości związane z pozyskiwaniem danych osobowych w rekrutacji. Czy rekruter ma prawo wymagać od kandydata podania oczekiwań finansowych? W jakiej formie kandydat powinien wyrazić zgodę?
W przypadku wdrożenia Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych w działach HR wskazać można kilka, dość często występujących problemów, związanych z procedurami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Od 27 listopada 2018 r. trwają konsultacje projektu Kodeksu Ochrony Danych Osobowych w Rekrutacji.
Pomimo tego, że Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych obowiązuje już ponad pół roku, jego interpretacja nadal budzi szereg wątpliwości, zwłaszcza w tych obszarach, które związane są z gromadzeniem i przetwarzaniem dużej ilości danych osobowych. A do takich niewątpliwie należą procesy rekrutacji.
Mimo że RODO jest stosowane od pół roku, pracodawcy, agencje zatrudnienia oraz organizacje związane z rekrutacją i bezpieczeństwem danych osobowych mają kłopot z interpretacją niektórych przepisów. Z myślą o nich powstaje Kodeks Ochrony Danych Osobowych w Rekrutacji. Od 27 listopada 2018 r. trwają konsultacje projektu. Patronat medialny nad inicjatywą objął portal Infor.pl. Serdecznie zapraszamy do zgłaszania uwag i opinii.
Firmy będą mogły prowadzić monitoring toalet i pomieszczeń zajmowanych przez zakładowe organizacje, jeżeli zgodę na to wyrażą związki zawodowe - wynika z ostatniej wersji projektu zmian w kodeksie pracy spowodowanej RODO. Ponadto zmiany obejmą możliwości przetwarzania informacji wrażliwych pracowników.
Czy pracodawca może wykorzystywać informacje o danej osobie zamieszczone w mediach społecznościowych w procesie rekrutacyjnym? Czy pracodawca może żądać potwierdzenia prawdziwości dyplomu ukończenia studiów wyższych kandydata?

RODO w BHP

Od 25 maja 2018 roku regulacje RODO mają zastosowanie w działach personalnych i służby BHP. Stosowanie tych przepisów nadal budzi wiele wątpliwości.
W jaki sposób pracodawca może prowadzić monitoring pojazdów służbowych zgodnie z RODO? Czy pracodawca może kontrolować korespondencję pracownika?
W dniach 17-18 października odbyła się IV edycja Konferencji Prawa Pracy, organizowana przez firmę Russel Bedford. Konferencja poświęcona była przeglądowi aktualnych regulacji oraz planowanych zmian przepisów z zakresu prawa pracy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Jakich informacji może żądać pracodawca podczas procesu rekrutacji? Czy pracodawca może oczekiwać przedstawienia zaświadczenia o niekaralności. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi RODO w miejscu pracy.
Urząd Ochrony Danych Osobowych wydał specjalną publikację „Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawców”. Zawiera on przydatne informacje zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Zapoznaj się z poradnikiem!
Przepisy Kodeksu pracy dają pracodawcy możliwość stosowania monitoringu terenu zakładu pracy i służbowej poczty elektronicznej w celu zapewnienia właściwej organizacji pracy. Jak krok po kroku wprowadzić monitoring zakładowy po zmianach przepisów?