Od 5-tego września 2020 r. obowiązują przepisy nowelizacji ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 nr 1423). Przepisy te wskazują, iż: „W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).” Pracodawcy powinni jednak pamiętać o wymogach, jakie nakładają przepisy w przypadku polecenia pracy zdalnej. Pracownik powinien posiadać:
- umiejętności, jak i możliwości techniczne oraz
- lokalowe.
Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM
Warto zaznaczyć, iż praca zdalna może być wykonywana nie tylko w przypadku tzw. pracy biurowej, ale również w przypadku wykonywania części wytwórczych czy usług materialnych, o ile pracodawca zapewni odpowiednie narzędzia do jej wykonania.
Na co dzień praca zdalna jest wykonywana w miejscu zamieszkania, w związku z tym należy pamiętać przede wszystkim o przestrzeganiu zasad BHP. Przepisy nie regulują szczegółowo tej kwestii, ale warto zadbać w szczególności o:
- odpowiednie wydzielenie miejsca pracy – odrębne miejsce na wykonywanie pracy (w miarę możliwości tak, by zadbać o higienę i balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym),
- odpowiednie przygotowanie miejsca pracy – dostosowane biurko i krzesło, jak i oświetlenie,
- bezpieczeństwo swoje i bliskich, którzy również zostali w domu – pamiętajmy o zabezpieczeniu komputerów, telefonów czy ewentualnej dokumentacji, którą przynieśliśmy z biura,
- regularne przerwy po każdej przepracowanej godzinie oraz przerwy zgodnie z przepisami, jakie przysługują pracownikom.
Zobacz również:
- Czy praca zdalna zostanie uregulowana w Kodeksie pracy?
- 9 praktycznych zaleceń dla pracodawców w sprawie powrotu pracowników do biur
Pracodawcy powinni wprowadzić regulamin pracy zdalnej, tak by każdy z pracowników wiedział, jakich zasad powinien przestrzegać i w razie wątpliwości, gdzie powinien się zgłosić.
Warto pamiętać, że praca zdalna, mimo iż wykonywania poza miejscem pracy, jest również pracą. Na polecenie pracodawcy, pracownik, który wykonuje pracę zdalną zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności. Ewidencja taka powinna zawierać:
- opis wykonanych czynności,
- datę wykonania czynności,
- czas wykonania czynności.
Sposób prowadzenia ewidencji pracodawca powinien uregulować w regulaminie wraz z określeniem formy jak i częstotliwości prowadzenia ewidencji.