REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w kontekście nowelizacji przepisów z uwzględnieniem RODO i BHP

Aleksandra Kiełbratowska
Praca zdalna w kontekście nowelizacji przepisów z uwzględnieniem RODO i BHP. / fot. Shutterstock
Praca zdalna w kontekście nowelizacji przepisów z uwzględnieniem RODO i BHP. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia zupełnie zmieniła rzeczywistość, w jakiej funkcjonowaliśmy wcześniej. Praca zdalna dziś stała się nie tylko przywilejem, ale i w niektórych wypadkach także koniecznością. Tarcza antykryzysowa wprowadziła możliwość polecenia pracownikowi pracy zdalnej maksymalnie na okres 180 dni. Przepisy te obowiązywały do 4 września, jednak z uwagi na ciągły wzrost zachorowań nieuniknione było wprowadzenie takich przepisów, które w dalszym ciągu po tej dacie umożliwią wprowadzenie pracy zdalnej na dłuższy okres.

Od 5-tego września 2020 r. obowiązują przepisy nowelizacji ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 nr 1423). Przepisy te wskazują, iż: „W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).” Pracodawcy powinni jednak pamiętać o wymogach, jakie nakładają przepisy w przypadku polecenia pracy zdalnej. Pracownik powinien posiadać:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • umiejętności, jak i możliwości techniczne oraz
  • lokalowe.

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Warto zaznaczyć, iż praca zdalna może być wykonywana nie tylko w przypadku tzw. pracy biurowej, ale również w przypadku wykonywania części wytwórczych czy usług materialnych, o ile pracodawca zapewni odpowiednie narzędzia do jej wykonania.

Na co dzień praca zdalna jest wykonywana w miejscu zamieszkania, w związku z tym należy pamiętać przede wszystkim o przestrzeganiu zasad BHP. Przepisy nie regulują szczegółowo tej kwestii, ale warto zadbać w szczególności o:

REKLAMA

  • odpowiednie wydzielenie miejsca pracy – odrębne miejsce na wykonywanie pracy (w miarę możliwości tak, by zadbać o higienę i balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym),
  • odpowiednie przygotowanie miejsca pracy – dostosowane biurko i krzesło, jak i oświetlenie,
  • bezpieczeństwo swoje i bliskich, którzy również zostali w domu – pamiętajmy o zabezpieczeniu komputerów, telefonów czy ewentualnej dokumentacji, którą przynieśliśmy z biura,
  • regularne przerwy po każdej przepracowanej godzinie oraz przerwy zgodnie z przepisami, jakie przysługują pracownikom. 

Pracodawcy powinni wprowadzić regulamin pracy zdalnej, tak by każdy z pracowników wiedział, jakich zasad powinien przestrzegać i w razie wątpliwości, gdzie powinien się zgłosić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że praca zdalna, mimo iż wykonywania poza miejscem pracy, jest również pracą. Na polecenie pracodawcy, pracownik, który wykonuje pracę zdalną zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności. Ewidencja taka powinna zawierać:

  • opis wykonanych czynności,
  • datę wykonania czynności,
  • czas wykonania czynności.

Sposób prowadzenia ewidencji pracodawca powinien uregulować w regulaminie wraz z określeniem formy jak i częstotliwości prowadzenia ewidencji.

Praca zdalna nie jest formą telepracy ani nie może być określana jako telepraca, o czym należy pamiętać w przypadku jej polecenia. Polecenie wykonania pracy zdalnej wydane przez pracodawcę może być cofnięte w każdym czasie.

Z wykonywaniem pracy poza miejscem pracy, tzw. „pracy zdalnej”, wiąże się także przetwarzanie danych osobowych, a nierzadko również prócz pracy na komputerze jest to także praca na dokumentach papierowych.

Czas pandemii pokazał nam jak ważne jest odpowiednie przetwarzanie danych osobowych i dbanie o przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w tym także przepisów RODO. To na pracodawcy oraz pracownikach spoczywa obowiązek ich przestrzegania.

Pracodawca powinien:

  • zadbać o dostarczenie dla pracowników sprzętów służbowych,
  • zapewnić logowanie za pomocą VPN,
  • aktualny program antywirusowy z firewallem,
  • funkcję backup,
  • zaszyfrowany dysk twardy.

Pracownik podczas pracy zdalnej powinien pamiętać o:

  • blokowaniu komputera przed odejściem od urządzenia, aby zabezpieczyć dane np. przed innymi domownikami,
  • ustanowieniu wygaszacza ekranu, który po dłużej bezczynności zrobi to samoczynnie,
  • w przypadku łączenia się z siecią WI - FI pracownicy powinni łączyć się wyłącznie przez sieci prywatne i domowe, np. poprzez udostępnienie Internetu z telefonu komórkowego lub router domowy,
  • unikaniu sieci publicznych takich jak np. dworce czy centra handlowe, w których transfer danych może zostać przechwycony przez osoby niepowołane.
  • dokumentach papierowych:
    • zabezpiecz dokumenty przed osobami trzecimi, w tym domownikami, dziećmi czy zwierzętami,
    • zabezpiecz dokumenty przed zalaniem, zniszczeniem, utratą bądź kradzieżą,
    • jeżeli musisz je zniszczyć – niszcz w miejscach do tego przeznaczonych np.
      w niszczarce, nie należy takich dokumentów wyrzucać do kosza,
    • wyznacz miejsce na ich przechowanie.

W przypadku, gdy pracownik korzysta ze swoich narzędzi do wykonywania pracy zdalnej zobowiązany jest do poszanowania i ochrony informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Praca zdalna stawia nowe wyzwanie nie tylko pracodawcom, ale również pracownikom. Po kilku miesiącach pracy okazuje się, że odnajdujemy się w niej całkiem dobrze. Należy jednak pamiętać o zasadach wynikających z przepisów i przestrzegać ich, bo może okazać się, że praca zdalna zostanie z nami na dłużej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracownicy 55 plus i 60 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę z 30.09.2025 r., która wyjaśnia ostatecznie sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej przed rozwiązaniem umowy o pracę. Powinni się tym zainteresować zwłaszcza pracownicy po 55. (kobiety) i 60. (mężczyźni) roku życia, bo orzeczenie przesądza o tym, czy pracodawca może im wypowiedzieć umowę o pracę, czy też obowiązuje go zakaz. Orzeczenie to zapadło na podstawie pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

ZUS: zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami?

Warto już teraz zapoznać się nowym komunikatem, aby przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia nie być rozczarowanym. Chodzi o zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami? Od początku grudnia ZUS wprowadzi nowe kwoty progów, które obowiązują przez trzy miesiące — do końca lutego. Choć operacja ma charakter techniczny, w praktyce dla części emerytów i rencistów może oznaczać niższe, a nawet wstrzymane wypłaty już od najbliższego przelewu. Najłatwiej o pomyłkę w okresie grudzień–luty, gdy systemy ZUS i fiskusa "zderzają" dane o przychodach, weryfikując zgodność i wykrywając nawet niewielkie nadwyżki. Oto, jak zrozumieć nowe limity i uniknąć pułapek.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

REKLAMA

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA