REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
UODO, kara, RODO, dane osobowe
Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

rozwiń >

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) zrewolucjonizowało ramy prawne ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej, wprowadzając rygorystyczne obowiązki dla administratorów danych i nadając organom nadzorczym, takim jak polski Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO). Uprawnienia te są kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami oraz dla ochrony praw osób, których dane dotyczą. Skuteczność całego systemu RODO zależy nie tylko od merytorycznej zgodności działań administratorów danych, ale także od ich aktywnej współpracy z organami nadzorczymi w trakcie prowadzonych postępowań. Ta współpraca stanowi fundament dla efektywnego rozpatrywania skarg i właściwego egzekwowania zasad ochrony danych. Brak współpracy i bierność, może skończyć się kara finansową - jak w niniejszej sprawie.

REKLAMA

Przełomowa decyzja Prezesa UODO (DKE.561.1.2025 z 23 czerwca 2025 r.)

Niniejszy artykuł analizuje niedawną, przełomową decyzję Prezesa UODO (DKE.561.1.2025 z 23 czerwca 2025 r.), który nałożył administracyjną karę pieniężną w wysokości 18 941 zł na mikroprzedsiębiorstwo z branży gastronomicznej. Kara ta została wymierzona nie za domniemane niezgodne z prawem przetwarzanie danych biometrycznych, lecz za uporczywe ignorowanie przez administratora wezwań organu nadzorczego i brak współpracy.

Ważne

Przypadek ten stanowi wyraźne przypomnienie, że zaniedbanie obowiązków proceduralnych, w szczególności obowiązku współpracy z UODO, pociąga za sobą poważne konsekwencje prawne i finansowe, niezależnie od oceny legalności samych operacji przetwarzania danych. Decyzja ta sygnalizuje zmianę w podejściu do egzekwowania przepisów. Oznacza to, że autorytet regulatora są traktowane priorytetowo.

Okoliczności faktyczne: skarga, dane biometryczne i uporczywy brak odpowiedzi

REKLAMA

Postępowanie przed Prezesem UODO zostało wszczęte w wyniku skargi złożonej przez byłą pracownicę przedsiębiorstwa gastronomicznego. Skarżąca zarzuciła administratorowi przetwarzanie jej danych biometrycznych, w szczególności odcisków palców (choć ten fakt nie został ostatecznie potwierdzony), bez odpowiedniej podstawy prawnej oraz bez spełnienia obowiązku informacyjnego.

W toku wstępnej analizy skargi, UODO kilkukrotnie zwracał się do administratora z żądaniami przedstawienia informacji dotyczących celów, zakresu i podstawy prawnej przetwarzania danych biometrycznych. Wezwania te obejmowały również prośby o kopie dokumentacji wewnętrznej, w tym klauzul informacyjnych oraz opisów zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych. Pomimo ponawianych prób kontaktu, przedsiębiorca nie udzielił żadnej odpowiedzi na wezwania organu nadzorczego. Ten uporczywy brak komunikacji okazał się czynnikiem decydującym. Należy podkreślić, że fakt, iż zarzut dotyczący przetwarzania danych biometrycznych nie został potwierdzony (ponieważ administrator nie dostarczył informacji), zmusił UODO do nałożenia kary. Jeśli organ nie może udowodnić naruszenia merytorycznego z powodu braku odpowiedzi, może zawsze ścigać naruszenie proceduralne.

Ważne

Prezes UODO stwierdził, że przedsiębiorca naruszył obowiązki wynikające z art. 58 ust. 1 lit. a) i e) RODO, polegające na braku współpracy z organem nadzorczym. Brak reakcji uniemożliwił UODO rzetelne zbadanie sprawy dotyczącej przetwarzania danych biometrycznych. Co istotne, UODO uznał, że ignorowanie wezwań stanowiło samodzielne naruszenie RODO, niezależnie od tego, czy samo przetwarzanie danych biometrycznych było zgodne z prawem. Milczenie administratora pozbawiło organ możliwości przeprowadzenia skutecznego postępowania wyjaśniającego, co jest kluczowe dla funkcjonowania systemu ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej i w Polsce - i tym samym dało to możliwość nałożenia kary.

Uporczywy i całkowity brak odpowiedzi, jak podkreślono w decyzji, nie był jednorazowym przeoczeniem, lecz świadomym działaniem. Taka postawa jest postrzegana jako poważniejsze naruszenie niż przypadkowe niedopatrzenie i może znacząco wpłynąć na surowość kary, zgodnie z art. 83 ust. 2 lit. b) RODO, który uwzględnia umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definicja i Charakter Danych Biometrycznych (art. 4 i Art. 9 RODO)

Dane biometryczne są zdefiniowane w art. 4 ust. 14 RODO jako "dane osobowe, które wynikają ze specjalnego przetwarzania technicznego, dotyczą cech fizycznych, fizjologicznych lub behawioralnych osoby fizycznej oraz umożliwiają lub potwierdzają jednoznaczną identyfikację tej osoby, takie jak wizerunek twarzy lub dane daktyloskopijne". Obejmuje to odciski palców, skany twarzy i wzory tęczówki oka. Zgodnie z art. 9 ust. 1 RODO, dane biometryczne należą do "szczególnych kategorii danych osobowych" ze względu na ich wysoce wrażliwy charakter. Przetwarzanie takich danych jest co do zasady zabronione, co odzwierciedla wysokie ryzyko dla podstawowych praw i wolności, jakie się z tym wiąże.

Odcisk palca

Odcisk palca

ShutterStock

Administracyjna kara pieniężna została ustalona na poziomie 18 941 zł

REKLAMA

Administracyjna kara pieniężna została ustalona na poziomie 18 941 zł. Przy określaniu wysokości kary, Prezes UODO wziął pod uwagę m.in. skalę działalności przedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwo z branży gastronomicznej) oraz charakter naruszenia, które uniemożliwiło ocenę legalności przetwarzania danych szczególnych kategorii, takich jak dane biometryczne.

Organ nadzorczy podkreślił prewencyjny charakter sankcji, wskazując, że nieudzielenie odpowiedzi było całkowite i uporczywe – administrator miał realną możliwość ustosunkowania się do żądań organu, lecz tego nie uczynił. Kara mieści się w granicach określonych w art. 83 ust. 5 lit. e) RODO, który przewiduje maksymalny wymiar sankcji za naruszenie obowiązku współpracy z organem nadzorczym. Fakt, że skarga dotyczyła danych biometrycznych, które są danymi szczególnie wrażliwymi, podnosił oczekiwania UODO co do współpracy.

Ważne

Milczenie administratora w tym kontekście było nie tylko naruszeniem proceduralnym, ale także przeszkodą w ocenie potencjalnie wysokiego ryzyka naruszenia, co prawdopodobnie wpłynęło na decyzję o nałożeniu kary.

Uprawnienia UODO w świetle Art. 58 ust. 1 lit. a) i e) RODO

Artykuł 58 ust. 1 RODO przyznaje organom nadzorczym szerokie uprawnienia śledcze. W szczególności, art. 58 ust. 1 lit. a) uprawnia organ nadzorczy do "nakazania administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu (...) dostarczenia wszelkich informacji, których potrzebuje do realizacji swoich zadań". Jest to fundamentalne uprawnienie umożliwiające UODO gromadzenie niezbędnych informacji.

Dodatkowo, art. 58 ust. 1 lit. e) przyznaje organowi prawo do "uzyskania od administratora i podmiotu przetwarzającego dostępu do wszelkich danych osobowych i wszelkich informacji niezbędnych do celów kontroli". Zapewnia to UODO możliwość dostępu do rzeczywistych danych i związanej z nimi dokumentacji w celu weryfikacji zgodności. Decyzja UODO w sprawie DKE.561.1.2025 wyraźnie wskazała, że ignorowanie tych żądań stanowiło bezpośrednie naruszenie tych przepisów, uniemożliwiając skuteczne przeprowadzenie postępowania.

Praktyczne wskazówki dotyczące komunikacji z UODO

Aby zminimalizować ryzyko sankcji, administratorzy powinni stosować się do takich zasad:

  • Terminowa reakcja: Reagować bezzwłocznie i w określonych terminach na każde wezwanie lub żądanie UODO. Opóźnienia, chyba że są wyjątkowo uzasadnione, są niedopuszczalne.
  • Kompleksowe i rzetelne informacje: Dostarczać pełne, dokładne i wyczerpujące wyjaśnienia oraz wszystkie żądane dokumenty. Częściowe lub wymijające odpowiedzi mogą być uznane za brak współpracy.
  • Dokumentacja: Prowadzić szczegółową dokumentację całej korespondencji i działań podjętych w odpowiedzi na zapytania UODO. Obejmuje to zapewnienie ciągłego odbioru oficjalnej korespondencji pod zarejestrowanym adresem firmy.
  • Uwierzytelniona reprezentacja: Upewnić się, że każda osoba komunikująca się z UODO w imieniu administratora jest należycie upoważniona i że w razie potrzeby dostarczone zostaną odpowiednie dokumenty pełnomocnictwa.

Podsumowując całą sprawę, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył karę administracyjną w wysokości 18 941 zł na przedsiębiorcę, który zignorował obowiązek współpracy z organem nadzorczym. Chodziło o skargę pracownika na przetwarzanie danych biometrycznych pracownika - bez podstawy prawnej. Pracodawca, czyli ukarany administrator danych osobowych pracownika nie udzielił żadnej odpowiedzi na kierowane do niego wezwania, co zostało uznane za istotne naruszenie art. 58 ust. 1 lit. a) i e) RODO. Dla wszystkich administratorów danych, od mikroprzedsiębiorstw po duże korporacje, ten przypadek podkreśla kluczową zasadę: milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem. Proaktywne i transparentne zaangażowanie w komunikację z UODO nie jest jedynie formalnością, ale obowiązkowym zobowiązaniem i kluczową inwestycją w bezpieczeństwo prawne i finansowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

REKLAMA

PIP przekształci umowę zlecenia i dzieło w umowę o pracę, nie trzeba będzie iść do sądu. Dodatkowo będą zdalne kontrole. Szykuje się rewolucja dla pracowników i pracodawców

Szykuje się reforma Państwowej Inspekcji Pracy: co będzie oznaczała dla pracowników i pracodawców? Na ten moment wiadomo, że rozwiązania mają na celu zapobieganie obchodzeniu prawa i zapewnienie pracownikom realnej ochrony. Reforma ma dwa główne wymiary: organizacyjny – zmiana struktury PIP, wdrożenie narzędzi cyfrowych i standardów kontroli zdalnych; społeczny – budowanie nowego wizerunku inspekcji jako partnera pracowników, a nie instytucji represyjnej. Dzięki temu PIP ma zyskać skuteczniejsze instrumenty do reagowania na naruszenia prawa pracy.

Nie nalicza się wpłat na PPK od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika programu [Przykłady]

Od wynagrodzenia wypłaconego rodzinie zmarłego uczestnika PPK nie nalicza się wpłat. Inna jest sytuacja, gdy chodzi o wynagrodzenie wypłacone zmarłemu pracownikowi, od którego wpłaty zostały naliczone i dokonane po śmierci pracownika. Opracowanie tematu zwiera praktyczne przykłady.

Ustawa o jawności wynagrodzeń: co konkretnie oznacza dla pracodawców i pracowników? [WYWIAD]

Rok 2026 zbliża się wielkimi krokami. Od stycznia na pracodawców zostaną nałożone nowe obowiązki dotyczące wynagrodzeń. Co konkretnie kryje się pod ustawą o jawności wynagrodzeń? Jakie uprawnienia zyskają pracownicy? Jak nowe przepisy wpłyną na polski rynek pracy?

Zmiany nie tylko w wynagrodzeniach ale i w benefitach na skutek regulacji UE. Sprawdź co powinieneś wiedzieć

Unijna dyrektywa o przejrzystości wynagrodzeń wprowadza nową definicję wynagrodzenia. Na jej mocy pracodawcy będą zobowiązani do prezentowania wynagrodzenia na nowych zasadach, uwzględniających nie tylko świadczenia pieniężne, ale także wartość benefitów i dodatków rzeczowych. Wartość benefitów zależnych od piastowanego stanowiska stanie się także elementem raportowania luki płacowej.

REKLAMA

Czy lepszym rozwiązaniem jest awansować pracownika wewnętrznie, czy zatrudnić kogoś z zewnątrz?

Promować pracownika z wewnątrz organizacji czy zatrudnić specjalistę z rynku – to pytanie, które zadaje sobie wiele firm, zwłaszcza gdy chodzi o obsadzenie stanowiska o strategicznym znaczeniu. Eksperci Gi Group Holding podkreślają, że nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi - decyzja zależy od dostępnych w firmie kompetencji, dynamiki zespołu, celów biznesowych, a także od kosztów, nie tylko finansowych.

Zmiany w wypłacie ekwiwalentu za urlop – rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu pracy

Rada Ministrów zatwierdziła projekt deregulacyjny, który powiąże wypłatę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop z dniem rozwiązania umowy lub ostatnią pensją. Projekt wprowadza też inne ułatwienia. Projekt zakłada także, że firmy bez działających związków zawodowych będą musiały zapraszać co najmniej dwuosobową reprezentację pracowników w sprawach ZFŚS, co ma ujednolicić zasady działania funduszu.

REKLAMA