REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
UODO, kara, RODO, dane osobowe
Milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem: prawie 20 000 kary dla pracodawcy za brak odpowiedzi do UODO
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Można powiedzieć, że milczenie kosztuje. Poniżej przedstawiamy analizę ciekawej sprawy, która zakończyła się ukaraniem przez UODO za ignorowanie przez przedsiębiorcę obowiązków informacyjnych i braku współpracy z urzędem - a wszystko to w kontekście przetwarzania danych biometrycznych. Karę można więc otrzymać nie tylko za działanie ale i za bierność - brak działania.

rozwiń >

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) zrewolucjonizowało ramy prawne ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej, wprowadzając rygorystyczne obowiązki dla administratorów danych i nadając organom nadzorczym, takim jak polski Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO). Uprawnienia te są kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami oraz dla ochrony praw osób, których dane dotyczą. Skuteczność całego systemu RODO zależy nie tylko od merytorycznej zgodności działań administratorów danych, ale także od ich aktywnej współpracy z organami nadzorczymi w trakcie prowadzonych postępowań. Ta współpraca stanowi fundament dla efektywnego rozpatrywania skarg i właściwego egzekwowania zasad ochrony danych. Brak współpracy i bierność, może skończyć się kara finansową - jak w niniejszej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przełomowa decyzja Prezesa UODO (DKE.561.1.2025 z 23 czerwca 2025 r.)

Niniejszy artykuł analizuje niedawną, przełomową decyzję Prezesa UODO (DKE.561.1.2025 z 23 czerwca 2025 r.), który nałożył administracyjną karę pieniężną w wysokości 18 941 zł na mikroprzedsiębiorstwo z branży gastronomicznej. Kara ta została wymierzona nie za domniemane niezgodne z prawem przetwarzanie danych biometrycznych, lecz za uporczywe ignorowanie przez administratora wezwań organu nadzorczego i brak współpracy.

Ważne

Przypadek ten stanowi wyraźne przypomnienie, że zaniedbanie obowiązków proceduralnych, w szczególności obowiązku współpracy z UODO, pociąga za sobą poważne konsekwencje prawne i finansowe, niezależnie od oceny legalności samych operacji przetwarzania danych. Decyzja ta sygnalizuje zmianę w podejściu do egzekwowania przepisów. Oznacza to, że autorytet regulatora są traktowane priorytetowo.

Okoliczności faktyczne: skarga, dane biometryczne i uporczywy brak odpowiedzi

Postępowanie przed Prezesem UODO zostało wszczęte w wyniku skargi złożonej przez byłą pracownicę przedsiębiorstwa gastronomicznego. Skarżąca zarzuciła administratorowi przetwarzanie jej danych biometrycznych, w szczególności odcisków palców (choć ten fakt nie został ostatecznie potwierdzony), bez odpowiedniej podstawy prawnej oraz bez spełnienia obowiązku informacyjnego.

W toku wstępnej analizy skargi, UODO kilkukrotnie zwracał się do administratora z żądaniami przedstawienia informacji dotyczących celów, zakresu i podstawy prawnej przetwarzania danych biometrycznych. Wezwania te obejmowały również prośby o kopie dokumentacji wewnętrznej, w tym klauzul informacyjnych oraz opisów zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych. Pomimo ponawianych prób kontaktu, przedsiębiorca nie udzielił żadnej odpowiedzi na wezwania organu nadzorczego. Ten uporczywy brak komunikacji okazał się czynnikiem decydującym. Należy podkreślić, że fakt, iż zarzut dotyczący przetwarzania danych biometrycznych nie został potwierdzony (ponieważ administrator nie dostarczył informacji), zmusił UODO do nałożenia kary. Jeśli organ nie może udowodnić naruszenia merytorycznego z powodu braku odpowiedzi, może zawsze ścigać naruszenie proceduralne.

REKLAMA

Ważne

Prezes UODO stwierdził, że przedsiębiorca naruszył obowiązki wynikające z art. 58 ust. 1 lit. a) i e) RODO, polegające na braku współpracy z organem nadzorczym. Brak reakcji uniemożliwił UODO rzetelne zbadanie sprawy dotyczącej przetwarzania danych biometrycznych. Co istotne, UODO uznał, że ignorowanie wezwań stanowiło samodzielne naruszenie RODO, niezależnie od tego, czy samo przetwarzanie danych biometrycznych było zgodne z prawem. Milczenie administratora pozbawiło organ możliwości przeprowadzenia skutecznego postępowania wyjaśniającego, co jest kluczowe dla funkcjonowania systemu ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej i w Polsce - i tym samym dało to możliwość nałożenia kary.

Uporczywy i całkowity brak odpowiedzi, jak podkreślono w decyzji, nie był jednorazowym przeoczeniem, lecz świadomym działaniem. Taka postawa jest postrzegana jako poważniejsze naruszenie niż przypadkowe niedopatrzenie i może znacząco wpłynąć na surowość kary, zgodnie z art. 83 ust. 2 lit. b) RODO, który uwzględnia umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definicja i Charakter Danych Biometrycznych (art. 4 i Art. 9 RODO)

Dane biometryczne są zdefiniowane w art. 4 ust. 14 RODO jako "dane osobowe, które wynikają ze specjalnego przetwarzania technicznego, dotyczą cech fizycznych, fizjologicznych lub behawioralnych osoby fizycznej oraz umożliwiają lub potwierdzają jednoznaczną identyfikację tej osoby, takie jak wizerunek twarzy lub dane daktyloskopijne". Obejmuje to odciski palców, skany twarzy i wzory tęczówki oka. Zgodnie z art. 9 ust. 1 RODO, dane biometryczne należą do "szczególnych kategorii danych osobowych" ze względu na ich wysoce wrażliwy charakter. Przetwarzanie takich danych jest co do zasady zabronione, co odzwierciedla wysokie ryzyko dla podstawowych praw i wolności, jakie się z tym wiąże.

Odcisk palca

Odcisk palca

ShutterStock

Administracyjna kara pieniężna została ustalona na poziomie 18 941 zł

Administracyjna kara pieniężna została ustalona na poziomie 18 941 zł. Przy określaniu wysokości kary, Prezes UODO wziął pod uwagę m.in. skalę działalności przedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwo z branży gastronomicznej) oraz charakter naruszenia, które uniemożliwiło ocenę legalności przetwarzania danych szczególnych kategorii, takich jak dane biometryczne.

Organ nadzorczy podkreślił prewencyjny charakter sankcji, wskazując, że nieudzielenie odpowiedzi było całkowite i uporczywe – administrator miał realną możliwość ustosunkowania się do żądań organu, lecz tego nie uczynił. Kara mieści się w granicach określonych w art. 83 ust. 5 lit. e) RODO, który przewiduje maksymalny wymiar sankcji za naruszenie obowiązku współpracy z organem nadzorczym. Fakt, że skarga dotyczyła danych biometrycznych, które są danymi szczególnie wrażliwymi, podnosił oczekiwania UODO co do współpracy.

Ważne

Milczenie administratora w tym kontekście było nie tylko naruszeniem proceduralnym, ale także przeszkodą w ocenie potencjalnie wysokiego ryzyka naruszenia, co prawdopodobnie wpłynęło na decyzję o nałożeniu kary.

Uprawnienia UODO w świetle Art. 58 ust. 1 lit. a) i e) RODO

Artykuł 58 ust. 1 RODO przyznaje organom nadzorczym szerokie uprawnienia śledcze. W szczególności, art. 58 ust. 1 lit. a) uprawnia organ nadzorczy do "nakazania administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu (...) dostarczenia wszelkich informacji, których potrzebuje do realizacji swoich zadań". Jest to fundamentalne uprawnienie umożliwiające UODO gromadzenie niezbędnych informacji.

Dodatkowo, art. 58 ust. 1 lit. e) przyznaje organowi prawo do "uzyskania od administratora i podmiotu przetwarzającego dostępu do wszelkich danych osobowych i wszelkich informacji niezbędnych do celów kontroli". Zapewnia to UODO możliwość dostępu do rzeczywistych danych i związanej z nimi dokumentacji w celu weryfikacji zgodności. Decyzja UODO w sprawie DKE.561.1.2025 wyraźnie wskazała, że ignorowanie tych żądań stanowiło bezpośrednie naruszenie tych przepisów, uniemożliwiając skuteczne przeprowadzenie postępowania.

Praktyczne wskazówki dotyczące komunikacji z UODO

Aby zminimalizować ryzyko sankcji, administratorzy powinni stosować się do takich zasad:

  • Terminowa reakcja: Reagować bezzwłocznie i w określonych terminach na każde wezwanie lub żądanie UODO. Opóźnienia, chyba że są wyjątkowo uzasadnione, są niedopuszczalne.
  • Kompleksowe i rzetelne informacje: Dostarczać pełne, dokładne i wyczerpujące wyjaśnienia oraz wszystkie żądane dokumenty. Częściowe lub wymijające odpowiedzi mogą być uznane za brak współpracy.
  • Dokumentacja: Prowadzić szczegółową dokumentację całej korespondencji i działań podjętych w odpowiedzi na zapytania UODO. Obejmuje to zapewnienie ciągłego odbioru oficjalnej korespondencji pod zarejestrowanym adresem firmy.
  • Uwierzytelniona reprezentacja: Upewnić się, że każda osoba komunikująca się z UODO w imieniu administratora jest należycie upoważniona i że w razie potrzeby dostarczone zostaną odpowiednie dokumenty pełnomocnictwa.

Podsumowując całą sprawę, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył karę administracyjną w wysokości 18 941 zł na przedsiębiorcę, który zignorował obowiązek współpracy z organem nadzorczym. Chodziło o skargę pracownika na przetwarzanie danych biometrycznych pracownika - bez podstawy prawnej. Pracodawca, czyli ukarany administrator danych osobowych pracownika nie udzielił żadnej odpowiedzi na kierowane do niego wezwania, co zostało uznane za istotne naruszenie art. 58 ust. 1 lit. a) i e) RODO. Dla wszystkich administratorów danych, od mikroprzedsiębiorstw po duże korporacje, ten przypadek podkreśla kluczową zasadę: milczenie nie jest obroną, lecz obciążeniem. Proaktywne i transparentne zaangażowanie w komunikację z UODO nie jest jedynie formalnością, ale obowiązkowym zobowiązaniem i kluczową inwestycją w bezpieczeństwo prawne i finansowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dobry lider potrafi pożegnać mijający rok z klasą: sztuka podziękowań dla pracowników

Lider i pracownik. Grudzień to czas raportów, podsumowań i napiętych terminów. To też szczególny, świąteczny okres, w którym słowo „dziękuję” może mieć moc większą niż roczne premie. Jak w praktyce przywództwa wykorzystać świąteczną atmosferę, by wzmocnić zaangażowanie, lojalność i poczucie wartości zespołu?

Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

REKLAMA

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

ZUS oficjalnie ogłosił, że od 1 stycznia 2026 r. więcej osób zyska prawo do jednego z ważnych świadczeń, wynoszącego nawet kilka tysięcy złotych. Pieniądze te można łączyć z innymi zasiłkami (np. rentą socjalną). Do listopada 2025 r. wypłacono w ramach tego programu aż 7,6 mld zł, a po rozszerzeniu grupy uprawnionych liczba wniosków z pewnością wzrośnie.

REKLAMA

Globalny rynek pracy 2026: 4 podstawowe trendy

Globalny rynek pracy w 2026 roku będzie wyróżniał się czterema podstawowymi trendami: AI, cyberbezpieczeństwo, technostres i mniej ofert dla młodych pracowników.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA