REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Regulamin wynagradzania, Ocena pracownika

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak znaleźć i zatrzymać utalentowanych pracowników

Prognozowanie potencjału pracowników, zwłaszcza w długiej perspektywie, jest jak granie na giełdzie. Wymaga specyficznej wiedzy i umiejętności interpretacji danych historycznych oraz prognozowania wartości jednostki w przyszłości. Decyzje dotyczące dokonania właściwych inwestycji, które mogą pomóc organizacji odnieść sukces lub stać się przyczyną jej kłopotów, są obarczone dużym ryzykiem. Z drugiej strony systematyczne i przemyślane działania mogą przynieść zwrot znacznie przewyższający zainwestowany kapitał.

Proces doboru i oceny pracowników

Firmy stawiające na sukces już dziś aktywnie szukają osób z potencjałem i sukcesywnie go rozwijają. W przypadku odejścia pracowników z kluczowych stanowisk w firmie nie muszą szukać następców na zewnątrz. Po prostu promują ich w ramach programu sukcesji i rozwoju talentów. Pomocna w identyfikowaniu utalentowanych pracowników może okazać się ocena 360 stopni.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych

Od 1 kwietnia 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące zasady wynagradzania pracowników samorządowych. W zależności od podstawy zatrudnienia (na podstawie wyboru, powołania, umowy o pracę) pracowników tych obejmują różne zasady wynagradzania.

Coaching - nagroda czy kara?

Jestem dyrektorem sprzedaży w dużej firmie produkcyjnej. Nasz dział personalny zaproponował kadrze menedżerskiej udział w szkoleniu z coachingu, abyśmy mogli wykorzystać to narzędzie w pracy z podwładnymi. Pomysł wydał mi się bardzo interesujący, jednak kiedy próbowałem zastosować coaching w praktyce, spotkałem się z oporem pracowników. Zarzucili mi, że nie ufam ich umiejętnościom i że wprowadzam kolejne narzędzie oceny. Moją intencją był rozwój moich pracowników i ich kompetencji sprzedażowych. Dostałem od nich informację zwrotną, że stresuje ich moja obecność podczas rozmów z klientami, a każde proponowane przeze mnie rozwiązanie negują stwierdzeniem, że „już próbowali i to nie działa”. Mam bardzo dobre relacje z zespołem i nie chcę ich stracić. Wierzę jednak, że coaching może im pomóc. Jak poradzić sobie z ich oporem?

W jaki sposób komunikować awans pracownikom

Właśnie zrealizowaliśmy proces okresowych ocen naszego zespołu, w efekcie którego niektórzy z jego członków zostaną awansowani. W jaki sposób przekazać informację o tym samym zainteresowanym, jak również ich współpracownikom?

Obowiązki pracodawców przy zatrudnieniu 20 pracowników

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników zobowiązany jest m.in. do wprowadzenia regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania oraz do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Czy wynagrodzenie pracownika może być określone w walucie obcej

W najbliższym czasie zamierzamy zatrudnić pracownika, który zwrócił się do nas z prośbą o zawarcie w umowie o pracę zapisu, że jego wynagrodzenie będzie wypłacane w euro. Czy możemy zawrzeć taki zapis w umowie o pracę? Czy jest to zgodne z przepisami? Czy jeśli zawrzemy taki zapis, zobowiąże nas to w przyszłości do każdorazowej wypłaty temu pracownikowi wynagrodzenia w euro?

Czy przy liczeniu stażu pracy do nagrody jubileuszowej można pominąć staż w prywatnych firmach

Jesteśmy państwowym zakładem pracy. W naszym zakładzie są wypłacane nagrody jubileuszowe. Czy w regulaminie wynagradzania możemy zawrzeć zapis, że do okresów zatrudnienia uprawniających do nagrody jubileuszowej zaliczamy tylko okresy pracy świadczonej w instytucjach państwowych, pomijając prywatne firmy? Czy taki zapis nie będzie naruszał prawa?

W jaki sposób można zmieniać przepisy wewnątrzzakładowe

Trudna sytuacja ekonomiczna zmusza pracodawców do zmiany obowiązujących w zakładzie przepisów wewnętrznych, np. regulaminu pracy czy regulaminu wynagrodzeń. Dokonując zmiany przepisów wewnętrznych pracodawcy mogą pozbawić pracowników dodatkowych świadczeń, które były im przyznane na podstawie wewnątrzakładowych regulacji.

Zawieszenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zatrudniamy 150 pracowników. W bieżącym roku z powodu złej sytuacji finansowej firmy chcielibyśmy zawiesić fundusz świadczeń socjalnych. Czy możemy to zrobić i w jaki sposób?

W jaki sposób zmienić termin wypłaty wynagrodzenia

W naszym zakładzie pensje są wypłacane do ostatniego dnia miesiąca za miesiąc bieżący. Teraz chcemy przesunąć termin wypłaty wynagrodzenia do 10. dnia następnego miesiąca. Termin wypłaty określa u nas regulamin wynagradzania. W jaki sposób to zrobić? Czy konieczne są wypowiedzenia zmieniające? Jaka jest procedura zmiany terminu wynagrodzenia, jeśli jest on określony w umowie o pracę?

Czy od dodatku za niepalenie w czasie pracy naliczać składki na ubezpieczenia

Jesteśmy w trakcie prac nad zmianą regulaminu wynagradzania. Zamierzamy wprowadzić nowy motywacyjny składnik wynagrodzenia - miesięczne premie za niepalenie papierosów w godzinach pracy. Premię będziemy finansować ze specjalnie utworzonego w firmie funduszu w wysokości 8% przychodu z zysku firmy. Czy powinniśmy premie wliczyć do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Czy można zawiesić wypłacanie premii i nagród przewidzianych w regulaminie wynagradzania

Nasz zakład pracy przeżywa poważne trudności ekonomiczne. Obowiązujący w naszej spółce regulamin wynagradzania gwarantuje pracownikom bardzo wysokie świadczenia w postaci premii regulaminowych i nagród uznaniowych. Czy istnieje w takiej sytuacji możliwość czasowego zawieszenia stosowania tego regulaminu? W jaki sposób można to zrobić?

Czy muszę wprowadzać regulamin wynagradzania?

Moja firma się rozrasta. Obecnie zatrudniam 25 pracowników. Czy w związku z tym muszę wprowadzić regulaminu wynagradzania?

Kryteria oceny okresowej pracownika

Ocena pracownika musi zostać przeprowadzona w sposób rzetelny i obiektywny. W przeciwnym wypadku pracodawca naraża się na dotkliwe konsekwencje.

Zasady przyznawania podwyżki inflacyjnej pracownicy przebywającej na urlopie wychowawczym

Czy nasza pracownica przebywająca na urlopie wychowawczym zachowuje prawo do podwyżki inflacyjnej, jeśli sposób i zasady jej naliczania są ustalone w regulaminie wynagradzania w następujący sposób: „(...) Wynagrodzenie zasadnicze pracownika podlega corocznie, w lutym danego roku, waloryzacji o wskaźnik inflacji rocznej ogłaszany przez GUS za rok poprzedzający waloryzację (...)”?

Ocenianie pracowników - aspekty prawne

Pozytywna ocena pracownika może być podstawą do jego awansu, ocena negatywna - do zwolnienia. Ocena przeprowadzona nieprawidłowo natomiast powoduje odpowiedzialność pracodawcy.

Ocenianie pracowników - aspekty prawne

Pozytywna ocena pracownika może być podstawą do jego awansu, ocena negatywna - do zwolnienia. Ocena przeprowadzona nieprawidłowo natomiast powoduje odpowiedzialność pracodawcy.

W jaki sposób udzielać informacji zwrotnej przewrażliwionemu pracownikowi

Jedna z moich podwładnych jest przewrażliwiona na swoim punkcie: gdy tylko próbuję jej zwrócić na coś uwagę, zaczyna obwiniać inne osoby z zespołu lub po prostu płacze i nie chce ze mną rozmawiać. Doszło do tego, że w ogóle nie mówię jej o zauważonych błędach. Jak mogę ją nauczyć przyjmowania negatywnych informacji zwrotnych?

Oceny roczne częściej?

W wielu firmach synonimem ocen okresowych stało się określenie „oceny roczne”. Dla niektórych oznacza to przeprowadzenie oceny raz na pół roku, dla jeszcze innych - nawet co kwartał.

Czy pracodawca ma obowiązek informować pracowników o przyjętych kryteriach oceny ich pracy

Jako szef niewielkiej firmy chcę wprowadzić system ocen pracy pracowników. Czy muszę o tym zawiadomić zatrudnionych pracowników? Czy pracownicy muszą być systematycznie informowani o tych ocenach, czy mogę zachować je do swojej wiadomości?

Czy pracownikowi można wymierzyć karę porządkową za niską liczbę pozyskanych klientów

Jeden z pracowników działu marketingu w wyznaczonym przez przełożonego okresie pozyskał dla naszej firmy o połowę mniej klientów niż inni pracownicy zatrudnieni na takich samych warunkach. Wykazał przy tym duży brak inicjatywy w pozyskiwaniu klientów. Czy możemy wobec niego zastosować karę upomnienia?

Czy pracodawca ma prawo zamieszczania w ankietach pytań o sprawy rodzinne i majątkowe pracownika

Pracownik nie ma obowiązku podawania pracodawcy innych informacji niż zawarte w art. 221 k.p., zwłaszcza gdy dotyczą jego rodziny i bliskich, chyba że taki obowiązek wyraźnie określają inne przepisy ustawowe. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w razie ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.) powinno następować wtedy, gdy stan faktyczny jest klarowny zarówno gdy dotyczy naruszenia obowiązków, jak i winy pracownika (na podstawie wyroku Sądu Najwyższego z 5 sierpnia 2008 r., I PK 37/08).

Wprowadzenie nowego regulaminu wynagradzania

Od 1 sierpnia 2008 r. obowiązuje u nas nowy regulamin wynagradzania. Do 31 lipca 2008 r. wypłacaliśmy pracownikom miesięczne premie regulaminowe pomniejszane proporcjonalnie za czas choroby. Premie były wliczane do podstawy wynagrodzenia chorobowego i zasiłku. W regulaminie, który obowiązuje od 1 sierpnia br., jest zapis, że pracodawca może przyznać pracownikom nagrodę, którą może zmniejszyć kwotowo lub procentowo za czas niezdolności do pracy. Taki zapis, naszym zdaniem, nie uprawnia do wliczania nagrody do podstawy wynagrodzenia za czas choroby i zasiłku chorobowego. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy pracownik choruje nieprzerwanie w lipcu i sierpniu 2008 r.? Czy z podstawy wymiaru powinniśmy wyłączyć premie, które przysługiwały do końca czerwca, czy wyłączyć premie dopiero wtedy, gdy będziemy ustalali podstawę wymiaru na nowo?

Czy pracownik musi zostać poinformowany o zainstalowaniu w aucie służbowym GPS

Handlowiec, któremu dajemy do dyspozycji służbowy samochód, będzie miał w nim zainstalowany GPS. Czy musimy poinformować pracownika o tym, że w jego samochodzie służbowym jest zainstalowane to urządzenie?

Zapisy w regulaminie wynagradzania

Ustalamy w naszej firmie nowy regulamin wynagradzania (nie działają u nas związki zawodowe). Czy powinniśmy zawrzeć w nim postanowienia dotyczące liczby miesięcy, z których będzie ustalana podstawa wynagrodzenia urlopowego? Czy decyzję w tej sprawie może podejmować doraźnie pracodawca (ja jako specjalistka ds. płac z upoważnienia pracodawcy)? Czy dla jednej grupy zatrudnionych (np. handlowców) konieczne jest ustalanie podstawy wynagrodzenia urlopowego z takiej samej liczby miesięcy, np. 6, czy każdy przypadek traktować indywidualnie w zależności od wahań wysokości zmiennych składników wynagrodzenia?

Kiedy dodatek motywacyjny jest wliczany do podstawy wymiaru świadczeń

Zgodnie z regulaminem wynagradzania wydanym przez radę naszego miasta nauczycielom przysługuje dodatek motywacyjny w wysokości do 10% osobistego wynagrodzenia zasadniczego w danym miesiącu. Dodatek motywacyjny jest przyznawany na czas określony - nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż jeden rok szkolny. Dodatek motywacyjny jest uznaniowy, tzn. w szczególnych przypadkach można go obniżyć lub podwyższyć. Dodatek jest wypłacany nauczycielom z góry w terminie wypłaty wynagrodzenia zasadniczego. Czy na podstawie takich zapisów w regulaminie możemy wliczać dodatek motywacyjny do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego, zasiłków oraz świadczenia rehabilitacyjnego?

Dodatek do wynagrodzenia przyznawany na pewien czas

Chcielibyśmy dodatkowo wynagrodzić pracowników zaangażowanych w sporządzenie bilansu. Planujemy przyznać tym pracownikom w regulaminie wynagradzania dodatek bilansowy do wynagrodzenia. Do dodatku mieliby jednak prawo tylko w tych miesiącach, w których sporządza się bilans. W naszej firmie jest to okres od stycznia do marca. Z początkiem kwietnia automatycznie traciliby prawo do dodatku i nie otrzymywaliby go do grudnia włącznie. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?

Zmiana regulaminu wynagradzania a podstawa wymiaru zasiłku

W regulaminie wynagradzania, który obowiązuje u nas od 1 listopada 2007 r., jest zapis, zgodnie z którym wypłacaną pracownikom premię kwartalną pomniejsza się procentowo za okresy usprawiedliwionej nieobecności w pracy o 5% za każdy dzień nieobecności w kwartale. Do 31 października 2007 r. premie kwartalne były ustalane na podstawie wynagrodzenia za efektywnie wykonaną pracę, czyli pomniejszane proporcjonalnie za okresy niezdolności do pracy. Pracownica chorowała w październiku 2007 r. i teraz od 14 stycznia 2008 r. dostarczyła nam kolejne zwolnienie lekarskie, czyli od poprzedniej choroby nie minęły 3 miesiące kalendarzowe. Czy podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego należy ustalić ponownie? Jeżeli tak, to jak w podstawie wymiaru wynagrodzenia chorobowego uwzględnić premię kwartalną w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania?

Regulamin wynagradzania

Regulamin wynagradzania w naszym zakładzie przewiduje wypłatę odprawy emerytalno-rentowej w wysokości pięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Czy uregulowanie to ma moc obowiązującą, skoro część pracowników na mocy Kodeksu pracy ma prawo do wyższej odprawy?

W jaki sposób przekazywać informacje zwrotne

Od dwóch miesięcy jestem kierownikiem niewielkiego działu. Niedawno w firmie zostały przeprowadzone oceny okresowe. W jaki sposób powinienem przekazać swoim pracownikom wyniki ocen?

Rezygnacja z tworzenia funduszu

Część pracodawców objętych obowiązkami może uwolnić się od tych zobowiązań przez odpowiednie działania. Możliwości te są jednak zróżnicowane w zależności od poziomu zatrudnienia.

Konsultacje w sprawie regulaminu wynagradzania

W naszym zakładzie działają cztery organizacje związkowe, które uzgadniają z pracodawcą załączniki do regulaminu wynagradzania, w tym regulamin premiowania.Pracodawca do czasu uzgodnienia regulaminu chce wypłacić pracownikom premię na podstawie zapisów regulaminów, których treść nie była nigdy uzgadniana ze związkami zawodowymi. Czy pracodawca może wypłacić premie bez zgody związków?

Usługi medyczne finansowane przez pracodawcę

Pracodawca może sfinansować swoim pracownikom, a często także ich rodzinom, dodatkową opiekę medyczną inną niż wynikająca z przepisów prawa pracy.

Zmiana regulaminu wynagradzania

Wprowadziłem regulamin wynagradzania. Zmieniłem w nim zasady premiowania pracowników (na mniej korzystne). Tekst regulaminu podałem jednak do wiadomości pracowników dopiero po 2 tygodniach od jego wprowadzenia. Jeden z pracowników twierdzi, że powinien otrzymać większą premię za ten okres (czyli na „starych” zasadach), gdyż regulamin wynagradzania obowiązuje dopiero od udostępnienia jego tekstu pracownikom. Czy ma rację?

Nagrody i wyróżnienia

Za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy, podnoszenie jej wydajności i jakości pracodawca może przyznać pracownikom nagrodę.

Regulaminy wynagradzania

Od 1 stycznia 2008 r. wzrosną wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej. Coroczny wzrost tych wynagrodzeń gwarantuje ustawa budżetowa.

Nieuchwalenie regulaminu wynagradzania nauczyciela

Jestem dyrektorem jednostki obsługującej szkoły w dużej gminie na Mazowszu. Pomimo 2-miesięcznych negocjacji ze związkami zawodowymi do dnia dzisiejszego nie udało się uzgodnić treści regulaminu wynagradzania dla nauczycieli szkół i przedszkoli naszej gminy. Czy nadal można stosować przepisy regulaminu z 2007 r.?

Podstawowe i dodatkowe zatrudnienie

Obowiązujący w naszym zakładzie pracy regulamin wynagradzania przewiduje podział na podstawowe i dodatkowe zatrudnienie, różnicując w tym zakresie przyznawane pracownikom świadczenia. Jak ustalić, które zatrudnienie jest podstawowym, a które dodatkowym? Czy pracownik może sobie sam wybrać, który etat będzie dla niego korzystniejszy?

Procedura rezygnacji z zfśs

Bez uzgodnienia ze związkiem zawodowym lub z reprezentantami pracowników pracodawca nie może zrezygnować z tworzenia zfśs.

Czy po zmianie regulaminu wynagradzania w zakładzie pracy na nowo wyliczać podstawę wymiaru zasiłku

Od 1 sierpnia 2008 r. obowiązuje u nas nowy regulamin wynagradzania. Do 31 lipca 2008 r. wypłacaliśmy pracownikom miesięczne premie regulaminowe pomniejszane proporcjonalnie za czas choroby. Premie były wliczane do podstawy wynagrodzenia chorobowego i zasiłku. W regulaminie, który obowiązuje od 1 sierpnia br., jest zapis, że pracodawca może przyznać pracownikom nagrodę, którą może zmniejszyć kwotowo lub procentowo za czas niezdolności do pracy. Taki zapis, naszym zdaniem, nie uprawnia do wliczania nagrody do podstawy wynagrodzenia za czas choroby i zasiłku chorobowego. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy pracownik choruje nieprzerwanie w lipcu i sierpniu 2008 r.? Czy z podstawy wymiaru powinniśmy wyłączyć premie, które przysługiwały do końca czerwca, czy wyłączyć premie dopiero wtedy, gdy będziemy ustalali podstawę wymiaru na nowo?

Regulamin pracy i wynagradzania

Regulamin pracy jest aktem prawnym o mocy obowiązującej u konkretnego pracodawcy. Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników ma obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy, jeśli w zakresie organizacyjno-porządkowym nie wiążą go postanowienia obowiązującego układu zbiorowego pracy.

Wyższe wynagrodzenie jako przejaw dyskryminacji

Zakaz dyskryminacji pracowników odnosi się nie tylko do równego traktowania w zakresie warunków zatrudnienia, awansowania czy dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także ustalania wysokości wynagrodzenia.

Regulamin wynagradzania nauczycieli

Obowiązujący w naszej szkole regulamin wynagradzania zawiera szczegółowe uregulowania dotyczące m.in. ustalania okresów pracy nauczyciela uprawniających do dodatku za wysługę lat, wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego nauczycielowi. Zapisów tych nikt nie zakwestionował. Uważamy jednak, że są one nieprawidłowe. Czy mamy rację? Co można w tej chwili zrobić?

Zawieszenie stosowania wewnętrznych przepisów prawa pracy

Pracuję jako kadrowa w dużym zakładzie pracy. Nasza firma zaczyna przeżywać problemy finansowe i szukamy wszędzie oszczędności. Obowiązujący u nas regulamin wynagradzania w sposób korzystniejszy określa prawa pracowników związane z wypłatą wynagrodzenia chorobowego, niż wynika to z Kodeksu pracy. Czy musimy bezwzględnie stosować uregulowania zawarte w regulaminie wynagradzania, czy możemy stosować korzystniejsze dla firmy przepisy Kodeksu pracy? Czy możemy ewentualnie zawiesić obowiązywanie przepisów zawartych w regulaminie wynagradzania?

Zmiana regulaminu wynagradzania

Z dniem 1 stycznia 2008 r. będzie w naszym zakładzie dokonana zmiana regulaminu wynagradzania. Między innymi ulegnie zmianie termin wypłaty wynagrodzenia na 25. dzień miesiąca - dotychczas był to 30 każdego miesiąca. Jako związkowcy mamy wątpliwości, czy zmiana ta nie narusza przepisów Kodeksu pracy.

Ocenić dobrze urzędnika

Do 10 października 2007 r. jednostki samorządu terytorialnego były zobowiązane dokonać ocen kwalifikacyjnych swoich pracowników. Ocena dotyczyła wszystkich pracowników, w tym także kadry kierowniczej urzędów. Zasady oceniania zostały zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych. Praktyka pokazuje jednak, że ocena kwalifikacji może okazać się trudna nawet wtedy, gdy zasady ocen są przedstawione w sposób tak szczegółowy, jak te zamieszczone w rozporządzeniu.

Jak zdiagnozować kompetencje i umiejętności pracowników

Narzędzia psychometryczne wykorzystywane są czasem w procesie rekrutacji jako jeden z elementów oceniających. Mogą też być elementem bardziej złożonych procesów, takich jak: badanie potrzeb rozwojowych, wyłanianie pracowników z dużym potencjałem czy też podczas opracowania planów sukcesji.

Jak wypłacać dodatek funkcyjny

Obowiązuje u nas układ zbiorowy pracy, w którym określony jest procentowo dodatek funkcyjny według zajmowanego stanowiska kierowniczego od najniższego wynagrodzenia. Jednak od kilku lat mamy wypłacany dodatek funkcyjny według regulaminu wynagradzania, w którym określono kwotowo dodatek funkcyjny i jest on niższy i bardzo niekorzystny dla mnie i innych pracowników. Czy dodatek funkcyjny powinien być wypłacany według układu zbiorowego czy według regulaminu wynagradzania?

Czy pracownicy polskich firm są odporni psychicznie?

Dlaczego czasem z dwóch równych zawodników - kondycją, doświadczeniem i umiejętnościami - jeden zwycięża, a drugi nawet nie dobiega do mety? Prawdopodobną przyczyną jest różna siła i odporność psychiczna, która pomaga radzić sobie w sytuacjach dużego stresu. Podobnie jest w biznesie, gdzie osoby silniejsze łatwiej mogą przetrwać trudy i dotrzeć na szczyty.

REKLAMA