REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownicy polskich firm są odporni psychicznie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Berłowski
Paweł Berłowski

REKLAMA

Dlaczego czasem z dwóch równych zawodników - kondycją, doświadczeniem i umiejętnościami - jeden zwycięża, a drugi nawet nie dobiega do mety? Prawdopodobną przyczyną jest różna siła i odporność psychiczna, która pomaga radzić sobie w sytuacjach dużego stresu. Podobnie jest w biznesie, gdzie osoby silniejsze łatwiej mogą przetrwać trudy i dotrzeć na szczyty.

Tezę tę potwierdzają badania przeprowadzone w polskich przedsiębiorstwach przez firmę „4 business & people”. Badaniu zostało poddanych 377 osób, wśród których znalazły się dyrektorzy, kierownicy, specjaliści, szeregowi pracownicy oraz studenci. Reprezentowali branże finansowo-ubezpieczeniową, chemiczną, energetyczną, motoryzacyjną oraz IT.

REKLAMA

Autopromocja

Okazało się, że najsilniejszą stroną Polaków jest poczucie wpływu na własne życie, zaś zupełnie nie radzimy sobie z emocjami.

Co można zmierzyć

Testem MTQ 48* (Mental Toughness Questionaire 48) mierzy się cztery główne i cztery podrzędne obszary:
• Podejście do wyzwań.
• Poczucie wpływu:
- poczucie wpływu na własne życie,
- umiejętność zarządzania swoimi emocjami.
• Zaangażowanie.
• Pewność siebie:
- wiara we własne umiejętności,
- pewność siebie w kontaktach interpersonalnych.

Poszukiwacze wyzwań

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie elementy łącznie wpływają na siłę i odporność psychiczną. Natomiast wyodrębnione stanowią ważną informację o badanym i tym, jak może zachowywać się w różnych okolicznościach. Jeżeli więc w „podejściu do wyzwań” w skali 1-10 jakieś osoby uzyskują powyżej ośmiu punktów, to oznacza, że w wyjątkowy sposób poszukują wyzwań, lubią rozwiązywać problemy, same kreują zmiany, pracują dużo, jednocześnie stale poszukując sposobów zwiększania swojej efektywności.

Świadomi zmian

Niektóre osoby mają poczucie wpływu na zdarzenia. Czują, że są w stanie je kontrolować. Inne uważają raczej, że sytuacje przydarzają im się bez ich osobistego wpływu. Osoby uzyskujące w tej dziedzinie wysokie wyniki mają poczucie wpływu na to, co się z nimi dzieje, są w stanie zajmować się kilkoma rzeczami naraz, dobrze planują i zarządzają swoim czasem.

- Poczucie wpływu to jeden z głównych czynników determinujących powstawanie i odczuwanie stresu - mówi Katarzyna Kloskowska-Kustosz, prezes „4 business & people”.

REKLAMA

- W złożonym, skomplikowanym środowisku pracy firmy oczekują, że pracownicy będą potrafili prowadzić kilka zadań jednocześnie, ze wszystkimi radząc sobie jednakowo skutecznie. Jeśli ten czynnik nie jest monitorowany i rozwijany, istnieje ryzyko, iż frustracja z powodu szerokiego zakresu zadań nie pozwoli na ich efektywne wykonanie. Dodatkowo zaś lęk przed utratą kontroli zdominuje całą pracę, niszcząc zaangażowanie i zadowolenie z jej realizacji.

Wysoki wynik w obszarze „poczucie wpływu na własne życie” oznacza, że osoby takie potrafią dokonywać świadomych zmian w swoim życiu, kształtując je zgodnie ze swoimi planami i celami. Z kolei wysoki wynik na skali „umiejętność zarządzania emocjami” świadczy o umiejętności wyrażania swoich emocji, zwłaszcza negatywnych, bez przenoszenia swoich frustracji na innych.

Kreatywni zaangażowani

W przypadku „zaangażowania” wysokie noty nie oznaczają tępego uporu, lecz kreatywne zmaganie się z wyzwaniami. Na przykład o zaangażowanych handlowcach mówi się, że gdy ich wyproszą drzwiami, to wrócą oknem. Osoby takie pracują długo, utrzymując wysoki poziom koncentracji na wykonywanej pracy, są motywowane przez mierzalne cele i zadania, lubią, gdy cele są jasne i czytelne.

Liderzy pewni siebie

REKLAMA

Część osób pewnych siebie z sukcesem wykonuje swoje zadania. Inni - niepewni siebie i swoich umiejętności - wycofują się, często nawet nie podejmując wyzwania. Osoby uzyskujące wysoki wskaźnik pewności siebie są wytrwałe, niepowodzenia zwiększają ich determinację do osiągnięcia celu, potrafią wykorzystywać maksymalnie swoje możliwości i zasoby, większość zadań wykonują z sukcesem.

Pewność siebie łączy się z wiarą we własne umiejętności (osoby z wysokimi wynikami wierzą, że są wartościowe i nie potrzebują zewnętrznej pochwały, by mieć taką pewność; mają też tendencję do optymistycznego widzenia rzeczywistości) oraz z pewnością siebie w kontaktach interpersonalnych. W tym drugim przypadku osoby z wysokim wynikiem potrafią być asertywne, dbając przy tym o dobre relacje z innymi. Nie czują się też onieśmielone w dużych grupach i zespołach, często przejmując rolę liderów.

Wyższe stanowisko, większa odporność

Zarówno polskie, jak i wcześniejsze brytyjskie badania potwierdzają, że istnieje współzależność między wynikami testu odporności psychicznej a miejscem w firmowej hierarchii. Ogólnie mówiąc - im wyżej, tym odporniejsi zawodnicy. Największą dysproporcję między dyrektorami a pracownikami wykonawczymi widać w obszarze „pewność siebie”.

Można w tym miejscu zastanawiać się, czy ludzie zajmują wysokie stanowiska ze względu na odporność psychiczną, czy też zajmując te stanowiska cechy takie doskonalą bardziej niż inni pracownicy. - Wiele wskazuje na to, że obie tezy są uprawnione i nie są ze sobą sprzeczne - mówi Katarzyna Lorenc z „4 business & people”.

Superhandlowcy

Firma „4 business & people” przeprowadziła w połowie roku (wyniki z czerwca 2007 r.) dodatkowe badanie na grupie sprzedawców z branży ubezpieczeniowej i finansowej. Wynika z nich, że handlowcy są wyjątkową grupą, bo ich odporność bardziej zbliżona jest do odporności dyrektorów niż zwykłych pracowników wykonawczych. Jedynie przeciętne wyniki osiągają w obszarze „wyzwania”. Oznacza to, że sami nie lubią stawiać sobie wyzwań i dopóki szefostwo nie przekona ich do realizacji zadań, będą tak jak inni pracownicy zgłaszali raczej liczne zastrzeżenia, aniżeli kreowali zmiany.

Okazało się również, że u najlepszych handlowców najwyższe wskaźniki pojawiają się w kategorii „zaangażowanie” i „pewność siebie”. Ci, którzy osiągają najsłabsze wyniki w sprzedaży, mają dużo niższe wskaźniki w kategoriach „pewność siebie” oraz „zaangażowanie”, a dużo wyższe w kategorii „poczucie wpływu”.

Zastosowanie testów

Z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, gdzie test powstał i zaczął być stosowany już kilka lat temu, wynika, że z siłą i odpornością psychiczną idą w parze inne ważne w życiu firm cechy. Otóż badając tych samych ludzi za pomocą różnych narzędzi psychometrycznych, mierzących inne niż odporność psychiczna cechy, zaobserwowano, że jest ona współzależna z takimi przymiotami, jak:
• realistyczne postrzeganie siebie (0,42),
• optymizm (0,48),
• satysfakcja z życia (0,56),
• panowanie nad lękiem (0,57),
• efektywność własna (0,68),
• wytrzymałość fizyczna (0,34).

Wykorzystanie badań w praktyce pojawia się w sposób naturalny - np. po zastosowaniu MTQ 48 w grupie handlowców w Polsce jedna z firm ubezpieczeniowych postanowiła użyć to narzędzie do preselekcji przy rekrutacji agentów. Inna z firm stosuje test przy planowaniu szkoleń dla menedżerów.

W Wielkiej Brytanii test używany jest też do monitoringu odporności psychicznej grup szczególnie narażonych na wypalenie zawodowe: pracowników służby zdrowia zatrudnionych na oddziałach intensywnej terapii czy służb drogowych usuwających skutki wypadków. W obu przypadkach, gdy testy ujawniają pogorszenie odporności psychicznej tych osób, są one przesuwane do pracy niezwiązanej z codziennym kontaktem z umierającymi, np. na oddziały dziecięce w szpitalach czy na takie odcinki dróg, gdzie wypadki są rzadkością.

W przypadku wykorzystania testu do monitoringu w normalnych przedsiębiorstwach ujawniony w teście spadek formy psychicznej jest zawsze sygnałem, że warto pomyśleć o dłuższym urlopie czy odpowiednich szkoleniach bądź coachingu.

- Nasze testy mają zastosowanie nie tylko w biznesie - mówi Katarzyna Lorenc. - W Wielkiej Brytanii wykorzystano je do badania młodzieży ze środowisk przestępczych. Okazało się, że mają oni bardzo niskie wyniki, szczególnie w dziedzinach „poczucie wpływu na własne życie” oraz „umiejętność zarządzania swoimi emocjami”. Specjalne programy wsparcia dla tej młodzieży wprowadzone do szkół w regionach borykających się z przestępczością nieletnich spowodowały zmniejszenie liczby przestępstw.

Nietrudno też sobie wyobrazić wykorzystanie do zakładów bukmacherskich wyników badania sportowców za pomocą MTQ 48 czy prognozowania sukcesu podczas skomplikowanych wdrożeń w przedsiębiorstwie lub realizacji zadań sprzedażowych. Wszędzie tam, gdzie ostateczny wynik zależy od kondycji psychicznej zaangażowanych w dane przedsięwzięcie osób, wyniki ich badania mogą podpowiadać, na ile jest on osiągalny.

- Myślimy też o wykorzystaniu pomiarów za pomocą tego narzędzia do oceny skuteczności coachingu, wykonując badanie przed i po przeprowadzeniu programu coachingowego - mówi Katarzyna Kloskowska-Kustosz.

Osoby nie do zdarcia

Byłoby dużym uproszczeniem stwierdzenie, że im wyższe noty ktoś uzyskał, tym lepiej dla niego i zatrudniającej go firmy. Osoby zbyt odporne psychicznie są często rzeczywiście „nie do zdarcia”, potrafią jednak niechcący zdemotywować wszystkich podległych, a mniej odpornych pracowników. Po prostu nie są w stanie sobie wyobrazić, że ktoś gorzej funkcjonuje, bo jest bardziej wrażliwy. O naszych żołnierzach w Afganistanie, którzy odmówili udziału w niebezpiecznym patrolu, koledzy powiedzieli, że im „klękła psyche”. Jeśli w relacjach zawodowych ktoś widzi w cudzych słabościach tylko powód do dumy, że go to nie dotyczy, staje się złym szefem. Częściej jednak tacy ludzie po prostu nie dostrzegają, że ktoś może być nieco mniej odporny i stawiają mu poprzeczki nie do przeskoczenia.

- Takim szefom, którzy potrafią jedynie stawiać wymagania i rozliczać, nie patrząc na koszty psychiczne serwowanych ludziom zdań, zalecamy szkolenie lub coaching mające na celu kształcenie empatii i umiejętność słuchania - mówi Katarzyna Kloskowska-Kustosz. - Nie zniżą się przez to do poziomu zespołu, ale przynajmniej nikogo nie zranią ani nie zdemotywują.

OPINIA

Jacek Goś

dyrektor ds. rekrutacji w Banku BPH

Narzędzia MTQ 48 nie stosowaliśmy jeszcze jako organizacja, ale miałem okazję wypróbować go na samym sobie. Późniejsza rozmowa z przeprowadzającym test konsultantem o jego wynikach była dla mnie dodatkowym źródłem informacji pomagającym w refleksji nad samym sobą i swoją kondycją. Test pozwala na spojrzenie niejako z zewnątrz i porównanie poszczególnych predyspozycji z wynikami stanowiącymi normę, punkt odniesienia dla reprezentatywnej grupy menedżerów w Polsce. Zastosowany w organizacji może być dodatkowym narzędziem uzyskiwania informacji wykorzystywanych w procesach rozwojowych oraz wsparciem podczas procesu rekrutacji. Myślę, że jak wszystkie narzędzia psychometryczne, MTQ 48 nie powinien być stosowany jako jedyna forma diagnozy, ale należy go używać jako dodatkowe źródło wiedzy, uzupełniając innymi wynikami, np. oceną 360 stopni czy Assessment Center.

* Test MTQ 48 powstał w 2002 roku w Wielkiej Brytanii. Spełnia on normy Brytyjskiego i Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz posiada rekomendacje British Institute of Leadership and Management. Jest testem normatywnym, a więc w odróżnieniu od wielu testów ipsatywnych nie bada, jaką ktoś ma samoocenę, ale porównuje wyniki indywidualne z normą wypracowaną na większej grupie. Jego stosowanie nie wymaga posiadania dyplomu psychologa, a jedynie przejścia odpowiedniego kursu. Wypełnia się go on-line przez około 15 minut.

Paweł Berłowski

Autor jest dziennikarzem w Serwisie HR.

Kontakt: pawel.berlowski@interia.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA