REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób przekazywać informacje zwrotne

Paweł Smółka

REKLAMA

Od dwóch miesięcy jestem kierownikiem niewielkiego działu. Niedawno w firmie zostały przeprowadzone oceny okresowe. W jaki sposób powinienem przekazać swoim pracownikom wyniki ocen?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważnych aspektów komunikacji interpersonalnej w pracy jest przekazywanie informacji zwrotnych w toku bieżącej lub okresowej oceny. Warto zastanowić się nad tym, jak najlepiej można wykorzystać tę sytuację do wywarcia pożądanego wpływu na zachowania współpracowników.

Cenne wskazówki

Informacja zwrotna to informacja na temat tego, w jaki sposób odbieramy zachowania drugiej osoby. Jest ona niezbędna, aby uczyć się i odpowiednio korygować swoje zachowanie. Brak dostępu do szczerej informacji zwrotnej utrudnia lub wręcz uniemożliwia efektywne funkcjonowanie. Bez informacji zwrotnej trudno nam się zorientować, czy działamy w sposób adekwatny. Bez tej wiedzy nie mamy więc podstaw do tego, by wprowadzać jakiekolwiek zmiany w swoim zachowaniu. Tymczasem każdy z nas potrafi modyfikować swoje zachowanie, o ile ma informacje, dzięki którym wie, że taka modyfikacja jest w ogóle potrzebna, oraz które wskazują pożądany kierunek zmiany sposobu działania. Ważną kwestią jest więc uświadomienie sobie, czy my sami mamy dostęp do źródeł pomocnych informacji zwrotnych oraz czy zapewniamy taki dostęp naszym współpracownikom.

Pomocną w procesie doskonalenia sposobu i efektywności działania informację zwrotną dostarczają nam inne osoby. Ocena 360 stopni jest w swej istocie sformalizowaną procedurą dostarczania informacji zwrotnych. Podobną rolę odgrywają także rozmowy oceniające w postaci bieżącej lub okresowej oceny.

REKLAMA

Nieoceniona motywacja

Przekazywanie informacji zwrotnej pomaga drugiej osobie zorientować się, w jaki sposób odbierane są przez innych jej zachowania. Dzięki dostępowi do informacji zwrotnej dana osoba może zyskać świadomość potrzeby dokonania niezbędnych zmian w swoim zachowaniu. Oczywiście wartościowa informacja zwrotna to nie tylko ta, która mówi o potrzebie zmian. Informacja zwrotna, która wskazuje na to, że zachowanie danej osoby uważane jest za modelowe, także ma dużą wartość, bo odgrywa rolę motywującą. Zauważanie i docenianie optymalnych zachowań jest równie ważne, jak wskazanie na potrzebę wprowadzenia odpowiednich modyfikacji we własnym stylu działania. Każdy kompetentny społecznie menedżer powinien więc zwracać uwagę na to, czy podawane przez niego informacje zwrotne są pomocne jego współpracownikom w podtrzymywaniu lub doskonaleniu ich stylu działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konkretnie, asertywnie, osobiście

Pomocna informacja zwrotna to informacja szczera, konkretna i podana w odpowiednim czasie. Przekazywanie informacji zwrotnej wymaga asertywności. Powinniśmy mówić wprost, jakie zachowania doceniamy u innych lub jakie zachowania, według nas, powinni oni zmienić. Ponadto musimy zwrócić uwagę na to, aby mówić o konkretnych zachowaniach drugiej osoby, a nie jej cechach charakteru. W tym kontekście warto więc zapamiętać, aby podczas podawania informacji zwrotnej przytaczać przykłady konkretnych sytuacji z pracy, w których zauważyliśmy zachowania godne pochwały lub zachowania, które warto zmodyfikować. Jednocześnie należy dążyć do tego, aby dostarczać informację zwrotną możliwie szybko po zaobserwowaniu zachowania, które naszym zdaniem warto docenić lub zmodyfikować. Podawanie informacji zwrotnej poniewczasie, w oderwaniu od konkretnego kontekstu sytuacyjnego, może mieć tylko niewielki pozytywny wpływ na drugą osobę. Jest bardziej prawdopodobne, że będzie miało raczej wpływ negatywny, gdyż może łatwo zostać odebrane jako nieuzasadniona krytyka lub chęć przypodobania się.

Ważną wytyczną, którą warto uwzględnić podczas przekazywania informacji zwrotnej, jest ponadto kwestia związana z mówieniem od siebie bezpośrednio do zainteresowanej osoby. Innymi słowy, podając informację zwrotną drugiej osobie, należy wziąć odpowiedzialność za to, co mówimy. W przekazywaniu ważnej informacji zwrotnej nie powinniśmy więc wysługiwać się innymi osobami - nie powinniśmy podawać informacji zwrotnej za pośrednictwem osób trzecich. Ponadto przekazując informację zwrotną, należy mówić bez stwarzania wrażenia, że jesteśmy tylko wyrazicielem zdania jakiejś większej grupy lub innej osoby.

Starannie zaplanowane

Przekazywanie informacji zwrotnej to sprawa indywidualna i intymna. Z pewnością nie wolno robić z tego show - nie należy więc dostarczać jej w obecności osób postronnych. Z tego powodu, planując jej przekazanie, warto wziąć pod uwagę nie tylko to, co chcemy powiedzieć drugiej osobie, ale także okoliczności, w których chcemy tę informację dostarczyć. Kluczową zasadą jest dbałość o użyteczność informacji zwrotnej dla danej osoby. Warto więc zadać sobie następujące pytania. Czy treść informacji, ich ilość, a także miejsce i czas ich przekazywania są optymalnie wybrane? Czy druga osoba będzie miała czas i sposobność do tego, aby rzeczowo zastanowić się i przedyskutować z nami to, co od nas usłyszała? Czy przekazanie właśnie tych informacji, właśnie w tym momencie będzie korzystne dla drugiej osoby? Na te pytania warto udzielić sobie odpowiedzi, zanim zdecydujemy się na dostarczenie informacji zwrotnej drugiej osobie.

Przekazanie informacji zwrotnej powinno być odpowiednio zapowiedziane. Nie należy więc od razu mówić o zachowaniach, które chcemy docenić lub o których modyfikację prosimy drugą osobą. Na początku rozmowy warto zarysować kontekst i cel przekazania informacji zwrotnych. Warto podkreślić, że dostarczenie informacji zwrotnej ma służyć doskonaleniu zawodowemu danej osoby. Należy przy tym pamiętać o tym, że wiele osób ma problemy z konstruktywnym reagowaniem na informację zwrotną, zwłaszcza tę, która podkreśla konieczność modyfikacji własnego sposobu działania. Odpowiednie zarysowanie swoich intencji wraz ze stworzeniem miłej i przychylnej atmosfery dyskusji sprzyja temu, aby informacja zwrotna była odebrana konstruktywnie.

Trzy ważne kroki

Po nawiązaniu odpowiedniego kontaktu z drugą osobą można przejść do przekazania jej informacji zwrotnej. Technika AID, która służy do sprawnego przekazywania informacji zwrotnej, składa się z trzech prostych kroków:

1. A (action): przedstaw drugiej osobie opis jej zachowań, które chcesz docenić lub które chcesz, aby druga osoba zmodyfikowała; powołaj się przy tym na konkretne sytuacje, w których zaobserwowałeś te zachowania u danej osoby;

2. I (impact): opisz konkretne rezultaty tych zachowań; powołaj się na konkretne przykłady wpływu, jakie te zachowania miały na rozwój sytuacji, w tym także zachowania innych osób obecnych w tej sytuacji;

3. D (desired outcome): określ pożądany rezultat - w tym miejscu należy zarysować kierunek zmian w zachowaniu danej osoby w określonej sytuacji lub po prostu powiedzieć „Tak trzymaj. Chcę, abyś dalej działał w ten sposób”.

Warto pamiętać, że przekazanie informacji zwrotnej wymaga dialogu. Z jednej strony dostarczamy drugiej osobie pomocnych informacji, z drugiej strony powinna ona mieć możliwość ustosunkowania się do naszych spostrzeżeń oraz ich przedyskutowania.

Paweł Smółka

Autor jest psychologiem-coachem, trenerem. Prowadzi indywidualne konsultacje oraz grupowe szkolenia dla menedżerów i specjalistów zainteresowanych doskonaleniem własnych kompetencji społecznych. Jest redaktorem merytorycznym wortalu miekkie-kompetencje.pl.

Kontakt:

psmolka@miekkie-kompetencje.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA