REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Psychologia w biznesie, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Udział wspólników w zyskach i stratach spółki

Każdy wspólnik jest uprawniony do równego udziału w zyskach spółki, i w tym samym stosunku uczestniczy w stratach, bez względu na rodzaj i wartość wkładu.

Podejmowanie uchwał w spółce cywilnej

Zasadniczo wspólnicy w spółce cywilnej podejmują swoje decyzje w sposób kolegialny, czyli w drodze uchwał. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady. Jakie to wyjątki?

Na czym polega prowadzenie spraw spółki cywilnej?

Jednym z uprawnień, a zarazem jednym z obowiązków wspólników spółki cywilnej jest prowadzenie spraw spółki. Pod tym pojęciem kryje się podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z realizacją wspólnego celu gospodarczego spółki.

Spółka cywilna jako pracodawca

Pomimo tego, że spółka cywilna nie jest podmiotem gospodarczym i nie ma podmiotowości prawnej to w niektórych dziedzinach prawa nadal traktowana jest jako samodzielny podmiot prawny.

REKLAMA

Działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna jest to prawno-organizacyjna forma współdziałania gospodarczego dwóch lub więcej podmiotów. Można powiedzieć, że jest to jedna z najprostszych form takiego współdziałania.

Stała mobilizacja

„Naszą organizację czekają zmiany, a pracownicy są pełni obaw. Właśnie zakończyliśmy wdrażanie nowej struktury organizacyjnej, zmiany jeszcze nie okrzepły. Wiemy, że pracownicy chcieliby innych zasad wynagradzania... i dlatego nie jest to dobry moment, by poruszać temat zaangażowania”. Jakże często firmy rezygnują z badania i systematycznego budowania zaangażowania pracowników właśnie z takich powodów, twierdząc, że w takich warunkach szanse na uzyskanie wysokiego zaangażowania są nikłe. Czy na pewno?

Kontrole przedsiębiorców

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie 11 marca 2010 r. zapadł wyrok, z uzasadnienia którego wynika przede wszystkim, że do kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy nie mają zastosowania postanowienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (III SA/Kr 1002/09).

Refundacja składek na ubezpieczenia społeczne

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przypomina, że beneficjenci ubiegający się o refundację składek na ubezpieczenia społeczne, zobowiązani do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości, do wniosków muszą dołączyć sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych.

REKLAMA

Wcześniejsza emerytura

Mam 55 lat i 30-letni okres składkowy. Przez ostatnie kilka lat (do chwili obecnej) jako krawcowa prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą. Czy mogę uzyskać prawo do wcześniejszej emerytury?

Zawieszenie działalności - obowiązki ubezpieczonego

Przedsiębiorca zatrudniający pracowników zgłasza ich do odpowiednich ubezpieczeń od daty zatrudnienia. Zgłasza również członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego.

Rolnik prowadzący działalność gospodarczą, wyłączony z ubezpieczeń przez KRUS, powinien zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS

Jestem właścicielem gospodarstwa rolnego. Jednocześnie prowadzę jednoosobową firmę. Opłacam składki w KRUS. Urząd skarbowy wydał mi zaświadczenie o wysokości podatku dochodowego za ubiegły rok z działalności. Wiem, że przekroczyłem kwotę graniczną podatku z działalności i że nie będę mógł dalej opłacać składek w KRUS. Czy i od kiedy mam się zgłosić do ubezpieczeń w ZUS? Jakie dokumenty muszę złożyć? Słyszałem, że w ZUS można opłacać przez 2 lata znacznie niższe składki. Czy będę mógł opłacać niższe składki?

Krajowe podróże służbowe

Świadczenie pracy w kilku różnych rejonach kraju będących dla pracownika stałym miejscem wykonywania pracy nie jest zjawiskiem wyjątkowym, lecz normalnym wykonywaniem obowiązków pracowniczych.

Czym jest działalność regulowana?

Regułą jest, że prowadzenie działalności gospodarczej jest swobodne i nieograniczone. Jednakże wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej doznaje ograniczeń. W pewnych bowiem przypadkach przedsiębiorcy muszą występować o udzielenie koncesji lub zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej. Innym ograniczeniem jest istnienie działalności regulowanej.

Jakie są rodzaje prokury?

Kodeks cywilny wymienia trzy rodzaje prokury: oddzielna, łączna i oddziałowa. Czym charakteryzują się te rodzaje?

Co to jest nazwa i firma przedsiębiorcy?

Przepisy zawierają szereg ograniczeń i nakazów dotyczących nazwy i firmy przedsiębiorcy, a więc nie pozwalają na pełną dowolność w ich doborze. Ograniczenia te zależą od formy prawnej, w jakiej przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą.

Kto może być prokurentem i jak go ustanowić?

Prokura jest pełnomocnictwem udzielanym przez przedsiębiorcę osobie uprawnionej, pełnomocnikowi, która upoważnia do dokonywania w zasadzie wszelkich czynności prawnych.

Dział kadr w przedsiębiorstwie

W zasadzie każde przedsiębiorstwo zatrudniające przynajmniej jednego pracownika posiada swoją strukturę organizacyjną, dzięki której może dokonać podziału zadań i kompetencji. Większość przedsiębiorstw tworzy w swoich strukturach dział kadr lub dział personalny.

Czym jest działalność koncesjonowana?

Działalność koncesjonowana to taka działalność gospodarcza, do której rozpoczęcia konieczne jest uzyskanie koncesji od właściwego organu administracji publicznej, którym najczęściej jest minister.

Co to jest prokura i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorcy?

Prokura jest pojęciem prawnym z zakresu pełnomocnictwa. Prokura jest to bowiem szczególny rodzaj pełnomocnictwa udzielanego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Co to jest Krajowy Rejestr Sądowy?

1 stycznia 2001 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Przepisy te wprowadziły nowe zasady w zakresie rejestrowania działalności podmiotów gospodarczych oraz innych podmiotów, jak m. in. stowarzyszenia, fundacje oraz inne organizacje społeczne i zawodowe.

Sprzedaż przedsiębiorstwa

Kupujący przedsiębiorstwo z momentem jego nabycia staje się odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Filozofia ewolucji czyli Kaizen w firmie na tle nowych trendów zarządzania

Rozpoznanie rzeczywistych zachowań pracowników, identyfikacja strat i źródeł marnotrawstwa, ich eliminacja i uruchomienie procesu ciągłego doskonalenia – stają się źródłem rzeczywistego zwiększania wydajności pracy. Warto zadać sobie pytanie, czym jest Kaizen i jakie oferuje rozwiązania?

Zasiłek macierzyński dla przedsiębiorczej matki

ZUS nie jest uprawniony do kwestionowania kwoty zadeklarowanej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli mieści się ona w granicach określonych ustawą systemową.

Czy pracownik musi opłacić składki z działalności za miesiąc, w którym otrzymał wynagrodzenie niższe od minimalnego

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie minimalne łącznie z dodatkiem stażowym, który nie jest zmniejszany za okres choroby. Wynagrodzenie bez tego dodatku jest niższe od minimalnego. Jednocześnie pracownik prowadzi działalność, z której opłaca tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W kwietniu br. pracownik chorował. W związku z tym otrzymał wynagrodzenie za pracę obniżone o okres nieobecności, ale pełną kwotę dodatku stażowego, który nie jest zmniejszany za czas choroby. Łącznie składki na ubezpieczenia społeczne opłaciliśmy od kwoty niższej niż minimalne wynagrodzenie. Pracownik zwrócił się do mnie z pytaniem, czy za kwiecień musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne z działalności.

Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Jaka jest faktyczna skala, a przede wszystkim znaczenie biznesu rodzinnego w Polsce? To pytanie przyświecało badaniu firm rodzinnych w Polsce zrealizowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 2.1.3). Badanie przeprowadzone przez Pentor Research International jest częścią pilotażowego projektu szkoleniowo-doradczego skierowanego do firm rodzinnym i realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

Konflikt w firmie i sposoby jego rozwiązywania

W zespołach, które jednocześnie realizują zadania bieżące i projekty w ścisłym związku z klientami wewnętrznymi, często zdarzają się różnice zdań i napięcia. Zwłaszcza wtedy, gdy jest mało czasu, projektów przybywa, a zasoby są ograniczone. Częste spory odbijają się na jakości realizowanego projektu. Jak zatem rozwiązać pojawiające się problemy?

Ściągawka z charyzmy - sztuka wywierania silnego wpływu osobistego

Charyzma, stereotypowo ujmowana jako „dar”, uważana jest za wysoce pożądaną cechę u lidera, z którą trzeba się jednak urodzić. Z tej fatalistycznej perspektywy jakakolwiek sugestia o możliwości doskonalenia charyzmy wydaje się co najmniej nie na miejscu. Jednakże z perspektywy psychologii społecznej wizja charyzmy jako indywidualnej cechy wrodzonej, niepodatnej na zmianę, jest nie tyle kontrowersyjna, ile po prostu błędna i ograniczająca. Charyzmę można więc doskonalić, choć wymaga to specyficznego podejścia oraz zmiany głęboko zakorzenionych poglądów odnośnie do jej istoty.

Jaka jest rola komunikacji w biznesie?

Wiele spraw biznesowych załatwiamy podczas business lunchu. Zastanawiam się jednak, ile czasu należy poświęcić na prowadzenie tzw. rozmów o wszystkim i o niczym, kiedy przejść do spraw biznesowych. Jakich zwrotów nie powinniśmy używać? I wreszcie czy są sytuacje, gdy dopuszczalne jest odebranie telefonu podczas spotkania biznesowego?

Jak zmotywować młodszych od siebie podwładnych?

Jestem nowym przełożonym zespołu pracującego od wielu lat. Jestem również najmłodszym menedżerem w firmie znajdującej się na rynku od kilkudziesięciu lat. Trudno mi jako nowemu przełożonemu wykrzesać w podległym zespole pracowników tę iskrę – impuls do intensywnego działania. W jaki sposób mam budzić pozytywne emocje w ludziach, którzy uważają, że wiedzą wszystko znacznie lepiej niż ja?

Promować czy zabraniać?

Miało być tak łatwo – kandydaci bez tajemnic, preselekcja, precyzyjne komunikowanie wizerunku firm jako dobrych pracodawców, skondensowanie treści marketingu personalnego dzięki wykorzystaniu klipów filmowych itd. itp. Haerowcy z optymizmem śledzili możliwości oferowane przez rozwijający się internet. Tymczasem nie ma lekko – pojawiają się złośliwe komentarze obcych i wciąż trzeba pilnować, o czym na forach piszą nasi pracownicy. Nawet jeśli firma nie założy profilu pracodawcy w mediach społecznościowych, to i tak internauci będą o niej mówić to, co sami zechcą.Czy firmy w Polsce są gotowe do dialogu za pomocą mediów społecznych?

Przejście zakładu pracy między spółkami tej samej grupy kapitałowej

Aby można było mówić o przejściu zakładu do spółki należącej do tej samej grupy kapitałowej co przejmowany zakład, musi m.in. dojść do faktycznego zatrudnienia pracowników oraz korzystania z urządzeń potrzebnych do kontynuowania działalności wykonywanej przez poprzednika.

Temat znany, ale zaniedbany

W masowej wyobraźni rozpowszechniony jest obraz przebiegłej korporacji, która w sposób planowy tworzy kulturę polegającą na wyścigu szczurów, wzajemnym kopaniu dołków, wzmacnianiu rywalizacji kosztem współpracy. Takie przekonania znaleźć można zarówno w wypowiedziach na forach internetowych poświęconych firmom, jak i w wywiadach z ekspertami z polskich uczelni.

Informacje przedstawiane przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis

PFRON informuje, iż z dniem 5 kwietnia 2010 r. powstał obowiązek przedstawiania przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis bądź pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Pracownicy nie chcą ze sobą rywalizować w pracy

Polacy w pracy nie chcą między sobą rywalizować. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez portal Praca.pl. W ankiecie wzięło udział ponad 2 tys. osób.

Co oznacza przygotowany na szkolenie trener?

Czy zdarzyło się Wam słyszeć osoby, które po szkoleniu stwierdzały, że temat był źle dobrany, forma prowadzenia nie angażowała uczestników, nie te ćwiczenia albo ćwiczenie te, ale prowadzenie beznadziejne i niewłaściwe komentarze? Czy zdarzyło się Wam uczestniczyć w szkoleniu, w którym trener nie miał planu szkolenia, nie za bardzo wiedział, kim Wy jesteście, zapominał o przerwach, a potem zapominał zakończyć przerwy, nie zaczynał na czas i nie kończył na czas i ciągle miał jakiś problem z materiałami i ze sprzętem? Czy słyszeliście o szkoleniach, po których uczestnicy stwierdzają: „to było frustrujące doświadczenie, chyba na jakiś czas daruję sobie udział w szkoleniu”. Zapewne tak.

Ułatwienia w ZUS dla jednoosobowych firm

Od 1 marca 2010 r. osoba, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i przekazuje do ZUS dokumenty w formie papierowej, może prosić pracownika ZUS o wypełnienie za nią dokumentu ZUS DRA. Z czasem taka pomoc ZUS skierowana do płatników składek ma być rozszerzana na inne dokumenty.

Prawie 79 mln zł z UE na szkolenia i promocję samozatrudnienia

Od początku roku na Mazowszu wypłacono wnioskodawcom prawie 79 mln zł dofinansowania z unijnego programu Kapitał Ludzki. Podpisano też 225 nowych umów na sumę ok. 73,4 mln zł. Dofinansowywane są np. szkolenia czy promocja samozatrudnienia.

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Obejmują one m.in. wprowadzenie do programu Płatnik.

Jednolite standardy umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty składek ZUS

Sytuacja finansowa przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty składek na ubezpieczenie społeczne, będzie oceniana według jednolitych standardów - poinformował rzecznik prasowy ZUS Przemysław Przybylski.

Jakie są zasady przedstawiania sobie osób w biznesie?

Obserwując różne zachowania osób w kontaktach służbowych, dochodzę do wniosku, że albo nie ma ustalonych jasnych zasad, albo każdy kieruje się takimi, jakie sam sobie ustali. Jaka kolejność w przedstawianiu sobie osób panuje w biurze, a jaka podczas kolacji służbowej? Co zrobić, gdy biznes i życie prywatne „krzyżują” się, oraz gdy w sytuacjach służbowych pojawiają się osoby prywatne?

Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Z myślą o większej efektywności biznesowej Region Centrum Kompanii Piwowarskiej wraz z firmą partnerską podjęły się realizacji projektu, który został nazwany „Silniejsi Razem” i już sama nazwa w sposób bezpośredni mówi o celach programu.

Pieniądze na pomoc w założeniu firmy

Dzisiaj, 29 marca, rozpoczął się nabór wniosków na dofinansowanie projektów wspierających początkujących przedsiębiorców. Pieniądze mają być przeznaczone na uruchomienie i prowadzenie firmy - poinformowała Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych (MJWP).

Efektywność polityki personalnej w polskich przedsiębiorstwach

Jeszcze kilka lat temu prasa informowała nas, że e-learning to rozwiązanie przyszłości, którego popularność będzie stopniowo rosła, a przyszłością jest edukacja wirtualna.Nadzieje na nowe uniwersalne rozwiązanie masowego dostępu pracowników do wiedzy dzięki wynalazkowi e-learningu były ogromne. Równie spektakularne, gwałtowne i masowe jest rozczarowanie tym narzędziem.

Czy można obniżyć ryczałt za godziny nadliczbowe

Prowadzę działalność gospodarczą. Zatrudniam 6 pracowników pracujących stale poza siedzibą firmy. Czy z uwagi na utrudnioną kontrolę ich czasu pracy mogę zastosować ryczałt za nadgodziny? Jeżeli tak, to gdy zmieni się organizacja pracy i ustalony ryczałt okaże się zbyt wysoki, czy będzie można go obniżyć?

Czy wyposażenie stanowiska pracy wpływa na efektywność pracownika?

Czy aranżacja przestrzeni oraz jakość poszczególnych elementów stanowiska pracy mają wpływ na zaangażowanie pracownika? Jak zapewnić stymulujące warunki pracy? Czy jest jeden kluczowy element, czy temat należy traktować kompleksowo?

Przyszłość polskich emerytów zagrożona

Chyba nie jest nam już obce stwierdzenie, że ZUS ma niedobory. Co roku rząd dopłaca do ZUS miliardy złotych. Wiemy także, że ZUS ratuje się zaciągając kredyty. Co to dla nas oznacza?

Zarządzanie zadowolonymi ludźmi

Od ponad dziesięciu lat rozwija się na świecie nowy nurt psychologiczny – psychologia pozytywna. Martin Seligman, twórca tego nurtu, rozpoczął swoistą krucjatę na rzecz kształtowania i kultywowania pozytywnych cech człowieka, twierdząc, że są one niezwykle istotne w wielu dziedzinach naszego życia. Czy psychologia pozytywna może zostać wykorzystana w kierowaniu ludźmi?

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZZA

Formularz ZUS ZZA należy wypełnić w celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego ubezpieczonego, który z danego tytułu podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, a także w przypadku zmiany lub korekty danych osoby ubezpieczonej zgłoszonych na formularzu ZUS ZZA.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZWPA

Formularz ZUS ZWPA należy wypełnić w celu wyrejestrowania płatnika składek będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wyrejestrowania płatnika składek będącego osobą fizyczną, lub zgłoszenia korekty danych wyrejestrowania płatnika składek.

REKLAMA