Kategorie

Jak zmotywować młodszych od siebie podwładnych?

Anna Marta Wilczkowska
Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu
Jestem nowym przełożonym zespołu pracującego od wielu lat. Jestem również najmłodszym menedżerem w firmie znajdującej się na rynku od kilkudziesięciu lat. Trudno mi jako nowemu przełożonemu wykrzesać w podległym zespole pracowników tę iskrę – impuls do intensywnego działania. W jaki sposób mam budzić pozytywne emocje w ludziach, którzy uważają, że wiedzą wszystko znacznie lepiej niż ja?

Przedstawiona trudność złożona jest z dwóch elementów. Pierwszy z nich dotyczy budowania własnej pozycji. Drugi problem odnosi się do motywowania pracowników. Przyjmuję, że w omawianym przypadku jest to problem wiodący.

Każda szanująca się kultura organizacyjna określa zasady procesu motywowania pracowników. Wpływ na skuteczność motywacji mają nawyki i przyzwyczajenia nieformalne, jakie funkcjonują w zespołach o długim stażu pracy w tym samym składzie osobowym: nieformalna kultura pracy, wartości wyznawane przez poszczególnych pracowników oraz to wszystko, co składa się na relacje między ludźmi.

Świadomość emocji

Reklama

Proponuję zabawić się w taką grę: Przyglądaj się osobom, z którymi pracujesz. Obserwuj zachowania współpracowników wobec siebie nawzajem, staraj się wyczuć atmosferę panującą w czasie rozmów pracowniczych i narad. Na swoich podwładnych popatrz tak, jakby były to dwa odrębne byty: intelekt i emocje. Słuchaj uważnie ich słów, ale jeszcze uważniej tego, co brzmi w tonie głosu, maluje się na twarzach, co dzieje się z rękoma, sylwetką osób, które dyskretnie obserwujesz. Zastanów się, co zobaczyłeś, a co usłyszałeś.

Intelekt analizuje informacje werbalne według żelaznych zasad logiki, układa je według znaczeń, analizuje ich przyczyny i skutki, segreguje i etykietuje, planuje kolejne posunięcia i odpowiedzi. Emocja stanowi wektor, siłę, impuls działania. Jeśli jest zgodna z treściami wypowiadanymi przez rozmówcę, wierzymy mu, bo jego zachowanie potwierdza prawdziwość słów. Emocja podpowiada też rozumienie mowy ciała, użycia metafor, tonów i zabarwień głosu. Trzeba pamiętać o tym, że każdy człowiek może mieć nieco inny kod rozumienia emocjonalnego, co wiąże się m.in. z naszymi różnymi doświadczeniami.

Emocje są wspólnym mianownikiem obydwu elementów składowych przedstawionego problemu. Dotyczą zarówno podwładnych, jak i przełożonych. Wszystko, czego doświadczamy, wywołuje w nas określone odczucia emocjonalne – silniejsze bądź słabsze – zależnie od nasilenia bodźca i naszego ogólnego stanu psychicznego. Emocja powstaje w wyniku subiektywnej oceny danego zdarzenia i rozumienia jego wpływu na cele i interesy osoby. Odczuwamy ją jako pozytywną, jeżeli zdarzenie jest zgodne z naszymi własnymi celami i interesami; jako negatywną, jeśli jest z nimi niezgodne.

Jednym z kluczy jest nastawienie, uczucia, z jakimi podchodzimy do naszej pracy, do współpracowników. Świadomość emocji, które w nas występują w określonych sytuacjach, pomaga kontrolować zachowania, postawy wobec innych ludzi.

Zasada, o której trzeba pamiętać: każda akcja wywołuje reakcję. Tak więc, w kontaktach z podwładnymi należy przedsiębrać takie akcje, które będą miały pozytywny oddźwięk, zgodny z naszymi oczekiwaniami. To wielka sztuka, ale ten, kto ją posiądzie, będzie odnosił ogromne sukcesy zawodowe i osobiste.


Od emocji własnych do motywacji

Reklama

Motywacje określają cele, do których dążymy, natomiast emocje odzwierciedlają stan uczuć, których doświadczamy, starając się te cele osiągnąć. Głównym powodem, dla którego uczucia i motywacje omawiam razem, jest to, że emocje pobudzają nas do działania i uruchamiają nasze indywidualne sposoby postrzegania, procesy pamięciowe, myślenia, rozumowania, a przede wszystkim – komunikowania się z otoczeniem.

Wybór działania oparty na emocjach to motywacja. Często jest on wyborem woli, a więc świadomego „chcę”. Można powiedzieć, że motywowanie innych to sprawianie, aby chcieli wykonać jakąś czynność.

Próbując odpowiedzieć na pytanie, jak zmotywować pracownika, najpierw musimy zbadać, jakie mają potrzeby. Dopiero wtedy można dobrać właściwe systemy motywacyjne.

Proces motywowania wymaga spełnienia następujących warunków: osiągnięcie celu musi być postrzegane przez pracownika jako użyteczne, a prawdopodobieństwo jego realizacji – wyższe od zera.

Wartości a motywowanie ludzi

Pracowników można motywować przez wartości. W rozpatrywanej tu sytuacji poznanie hierarchii wartości pracowników, przyrównanie jej do wartości, którym hołdują cele i misja firmy, pomoże również budować pozycję menedżera. Kluczowym działaniem jest dobre rozpoznanie tych wartości, które pracownicy szczególnie cenią i dążą do ich osiągnięcia. Pracujemy wówczas na pozytywach. Są również takie wartości, których załoga unika. One również mogą służyć jako motywatory, ale jako niepozytywne – moim zdaniem – mniej wydajne.

Wartości mogą mobilizować, jeśli są wysoko cenione przez pracowników, którzy jednocześnie mają głębokie przekonanie, że wykonywana praca jest najskuteczniejszą drogą do ich osiągnięcia.

Pamiętajmy również o tym, że człowiek wiąże wartości z emocjami, a te wpływają na sposób myślenia. Koło się zamyka. Motywowanie przez wartości ma swoje narzędzia w działaniach ekonomicznych, pragmatycznych, rozwojowych, emocjonalnych i wreszcie społecznych i etycznych.


Samodzielność i satysfakcja

Możliwość samodzielnego ustalania celu w niektórych przypadkach bardzo dobrze wpływa na wykonanie pracy. Buduje poczucie odpowiedzialności za realizację powierzonego zadania, a także daje zadowolenie i satysfakcję. To zaś wpływa pozytywnie na samoocenę pracownika. Trudno przecenić rolę satysfakcji jako czynnika motywującego. Ma ona również swój niebagatelny udział w sytuacji, gdy pracownicy nie mogą sami wyznaczać celów. Satysfakcja sprawia, że chętniej akceptują stawiane im cele. Znaczy to, że powinni być na bieżąco informowani o postępach swojej pracy i nagradzani za osiągnięcie celów, które znajdują się w zasięgu ich możliwości, oraz są zachęcani i wspierani przez przełożonych.

UWAGA

Warto zastanowić się, czy naszych podwładnych nie dosięgły rutyna i wypalenie zawodowe. Przeciwdziałanie im jest znacznie tańsze i prostsze niż usuwanie ich skutków, a dodatkowo podnosi motywację pracowników. Rutyna zawodowa często zamyka ludzi na zmiany, innowacje i nowości. Tworzy schematy postępowania, myślenia, zamyka emocje, a przede wszystkim zabija entuzjazm.

Świadomość a motywacja

Świadomość naszej obecnej sytuacji wpływa na emocje, które w danej chwili odczuwamy, a nasz stan fizjologiczny determinuje siłę, z jaką je odczuwamy. Jak już wspomniałam, istnieje ścisły związek myśli i uczuć, co powoduje, że zmiana na jednym polu pociąga za sobą zmianę na drugim. Jeśli myślę o kimś, że jest niemiły, atakujący – tak go będę postrzegać, a jego zachowania wobec mnie będę przyjmować jako agresję. Jeśli uważam, że ktoś nie zna się na swojej pracy – będę wobec niego bardziej krytyczna niż wobec osoby, którą uważam za specjalistę.

Często daje o sobie znać przekonanie, że emocje przeszkadzają nam w pracy zawodowej lub negatywnie ingerują w racjonalne myślenie. Uwzględnienie odpowiedzi na pytanie: dlaczego robię to, co robię, a więc określenie świadomości przyczyn własnego działania poważnie poprawia stan motywacji.

Aby wpłynąć na zmianę zachowań, w tym przypadku zwiększenie intensywności działań podejmowanych przez pracowników, konieczna jest zmiana emocji z tym zachowaniem kojarzonych. Jeśli pracownicy uważają, że dodatkowe wysiłki w kierunku osiągnięcia postawionego im celu są bezsensowne lub niemożliwe – trzeba zadbać o zmianę myślenia o problemie. Być może wystarczy przybliżyć cel, sprawić, by stał się w oczach załogi realny do osiągnięcia.

Jednym z rozwiązań jest rozwijanie świadomości emocji w trakcie treningu. Można pogłębić wiedzę o motywowaniu podległych osób i współpracowników, a także o możliwościach wpływania na ludzi, aby byli bardziej zmotywowani do planowanych działań. Dodatkową korzyścią jest okazja do przyjrzenia się samemu sobie, odkrywania własnych motywacji.


Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - projekt ustawy

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - komisje sejmowe pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy. Projekt reguluje zasady tworzenia, organizowania i działania kas w zakładach pracy.