Kategorie

Pracownik niepełnosprawny, Pracownik chroniony

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Organizator zakładu aktywności zawodowej przejmujący dotychczasowy zakład wchodzi w określone jego prawa i obowiązki. Na nowy podmiot nie przechodzi jednak automatycznie decyzja w sprawie przyznania statusu zakładu aktywności zawodowej.
Decyzję w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej (ZPCHR) wydaje właściwy miejscowo wojewoda. Decyzja administracyjna w tym zakresie zostaje wydana po uprzednim stwierdzeniu, iż pracodawca spełnił wymagane warunki określone w art. 28 ustawy o rehabilitacji.
Aby pracodawca uzyskał status zakładu pracy chronionej musi spełnić kilka warunków. Przede wszystkim musi utrzymać odpowiedni wskaźnik zatrudnienia, obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy powinny odpowiadać przepisom BHP oraz uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz powinny spełniać wymagania dostępności do nich. Poza tym pracodawca musi zapewnić doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne oraz utworzyć i prowadzić zakładowy funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Liczba wszystkich firm otrzymujących dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników zmniejszyła się już o 1,7 tys. A od stycznia 2011 roku status zakładu pracy chronionej utraciło lub zrezygnowało z niego 164 pracodawców. Podstawowy powód to ostatnia nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
Przedsiębiorstwo zatrudnia pracowników niepełnosprawnych, w tym z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Jak obliczać należny urlop pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności zatrudnionemu na pełny etat (pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu wypoczynkowego podstawowego i 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego na cały rok), np. za okres 5 miesięcy? Czy prawidłowe będzie wyliczenie: 5/12 x 26 dni = 10,83, tj. 11 dni, 5/12 x 10 dni = 4,16 dni, tj. 5 dni, czyli razem 16 dni, czy 5/12 x (26 + 10) = 15 dni? Jak w związku z powyższym ma wyglądać zapis w świadectwie pracy? Proszę o informację, czy wykorzystany dodatkowy urlop wypoczynkowy umieszczamy w ust. 4 pkt 1 świadectwa, gdzie wpisujemy informację o urlopie wypoczynkowym wykorzystanym w danym roku kalendarzowym łącznie z urlopem wypoczynkowym podstawowym czy w pozycji dotyczącej urlopu dodatkowego?
Od 2 lat nieprzerwanie zatrudniamy 26 pracowników, w tym 8 osób o lekkim stopniu niepełnosprawności, 2 osoby – o umiarkowanym i 1 osobę – o znacznym. W związku z tym posiadamy status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, stosownie do treści art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Czy w związku z ostatnimi nowelizacjami tej ustawy przy niezmienionym stanie zatrudnienia utrzymamy swój status?
Pracodawcy zapominają, że 8-godzinny dzień pracy dla osób niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności będzie obowiązywał dopiero od stycznia 2012 roku.
Nagrody jubileuszowe w spółdzielniach inwalidów z reguły przyznawane są nie częściej niż co 5 lat. Postanowienia w tym zakresie zawierają układy zbiorowe pracy.
Pracodawcy RP już na etapie projektowania ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych wskazywali, że dokument nie zawiera żadnych przesłanek co do wyboru pracowników, z którymi stosunek pracy ma zostać rozwiązany.
Pracownik zatrudniony w naszej firmie na 1/2 etatu na początku października dostarczył orzeczenie o zaliczeniu go do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Orzeczenie to zostało wydane 31 sierpnia 2010 r. Kiedy ten pracownik nabędzie prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? Czy w związku z tym, że jest zatrudniony na część etatu, wymiar tego urlopu powinien zostać proporcjonalnie obniżony?
Pracodawcy, w których firmie pracownik w trakcie zatrudnienia otrzymał orzeczenie o niepełnosprawności, nie przysługuje pomoc finansowa. Tak twierdzi Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w swojej interpretacji. Firmy muszą oddawać, jak się okazuje, niesłusznie pobrane dofinansowanie.
Bezrobocie w październiku wyniosło 11,5 proc. wobec 11,5 proc. we wrześniu - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Najwyższe bezrobocie utrzymywało się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim.
Wczoraj, 17 listopada,  Senat przyjął w formie uchwały, bez poprawek, nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
Dzisiaj Senat będzie głosować nad projektem ustawy, która, jeśli wejdzie w życie, doprowadzi do znacznej redukcji zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a nawet upadku wielu firm.
Pracodawcy będą musieli zwrócić dofinansowanie, jakie uzyskali z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników, którzy stali się niepełnosprawni dopiero po nawiązaniu stosunku pracy. Będą musieli również skorygować dokumenty, jakie złożyli w PFRON. Nie wiadomo jednak, jakiego okresu to dotyczy.
O 10 proc. ma być zmniejszone zatrudnienie w administracji publicznej do 2013 roku - zakłada projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o KRUS, ZUS, NFZ.
Kluby parlamentarne poparły projekt nowelizacji ustawy o zatrudnianiu i rehabilitacji niepełnosprawnych, przewidujący obniżenie dofinansowania do zatrudnienia osób z lekką niepełnosprawnością, a podwyższenie dofinansowania do osób o znacznej niepełnosprawności.
Pracodawca zapewnia opiekę medyczną m.in. przez zatrudnienie w zakładzie pracy lekarza specjalizującego się w schorzeniach pracowników niepełnosprawnych.