Kategorie

Pracodawca, Społeczna inspekcja pracy

Konfederacja Lewiatan zarzuca ustawie o społecznej inspekcji pracy m.in. brak określenia maksymalnej liczby społecznych inspektorów w zakładzie pracy i zbyt ogólnego określenia ich kompetencji społecznych. Trybunał Konstytucyjny zbada również przepisy dotyczące obciążeń jakie pracodawca powinien ponosić w związku z funkcjonowaniem ustawy.
Związek zawodowy dysponuje wieloma uprawnieniami kontrolnymi. Należy do nich m.in. branie udziału w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy na podstawie obowiązujących przepisów prawa pracy.
Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?
Na terenie zakładu pracy działa służba bhp oraz Społeczny Inspektor Pracy. Pracownicy służby bhp nie udostępnili Społecznemu Inspektorowi Pracy dokumentów dotyczących badań środowiskowych na terenie zakładu pracy. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy twierdzi, że pracownicy służby bhp nie udostępniają mu innych żądanych przez niego dokumentów dotyczących bhp. Czy pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić Społecznemu Inspektorowi Pracy żądane przez niego dokumenty? Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy Społecznym Inspektorem Pracy a pracownikami służby bhp?
Miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe społecznego inspektora pracy nie jest wynagrodzeniem za pracę, należy jednak stosować do niego odpowiednio przepisy o tym wynagrodzeniu. Pracodawca, który chce je odebrać pracownikowi, musi mu wręczyć wypowiedzenie zmieniające warunki umowy o pracę (uchwała Sądu Najwyższego z 11 maja 2010 r., II PZP 3/10).
Jesteśmy jednostką budżetową. W naszym zakładzie jeden z pracowników został wybrany na społecznego inspektora pracy. Na pełnienie tej funkcji przeznaczy 15 godzin miesięcznie. W jaki sposób należy mu naliczyć wynagrodzenie za czas pełnienia tej funkcji? Czy powinniśmy zawrzeć umowę i w jakiej formie? Czy to wynagrodzenie należy liczyć do podstawy „trzynastki”?
Organem działającym w zakładach pracy, w których funkcjonują związki zawodowe, jest społeczna inspekcja pracy (SIP).