REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT, Prawa i obowiązki w zakresie BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dlaczego latem biura pracują gorzej?

Lato to dla wielu firm okres odpoczynku i urlopów. Taki stan rzeczy ma swoje uzasadnienie w badaniach. Wynika z nich, że pracownicy są w tym okresie dużo mniej wydajni. Jakie czynniki są za to odpowiedzialne? Co zrobić, by niwelować ich wpływ?

Szkolenie bhp przed zatrudnieniem pracownika

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest ochrona życia oraz zdrowia swoich pracowników. Każdy zatrudniony bez względu na stanowisko jakie obejmuje, powinien wziąć udział w szkoleniu BHP, bez którego nie może zostać dopuszczony do jakiejkolwiek pracy.

Jak zachować zdrowie pracując w biurze?

Kwiecień, ustanowiony przez World Health Organization (WHO) miesiącem zdrowia, sprzyja rozmowom na temat chorób zawodowych różnych grup. Jakie schorzenia zagrażają pracownikom biurowym?

ZUS rozpoczął wysyłkę PIT-ów za 2015 r.

ZUS poinformował o rozsyłaniu deklaracji podatkowych PIT za 2015 r. Deklaracje będą wysyłane nie później niż do końca lutego 2016 r.

Minimalna temperatura w pracy - obowiązki pracodawcy

Przepisy BHP określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Zimą - na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków w celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy.

Kontrola PIP w branży budowlanej 2015

W III kwartałach 2015 r. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła łącznie 2071 kontroli, z których wydano ponad 8 tys. decyzji. W prawie 2 tys. kontroli stwierdzono bezpośrednie zagrożenia dla życia lub zdrowia pracujących.

Temperatura w miejscu pracy

Pracodawca jest zobowiązany dbać o dobro pracownika poprzez przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wiąże się z koniecznością zapewnienia m.in. odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu, w którym wykonywana jest praca.

Zwolnienie od pracy osób niepełnosprawnych

Pracownicy niepełnosprawni są szczególnie uprzywilejowaną grupą pracowników. Pracownikom o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności przysługują dwa rodzaje zwolnień od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Napoje i posiłki profilaktyczne dla pracowników

Napoje i posiłki profilaktyczne przysługują pracownikom, którzy zatrudnieni są w warunkach uciążliwych, na stanowiskach których wykonywanie wiąże się z dużym wydatkiem energetycznym oraz koniecznością wykonywania pracy w niskich lub wysokich temperaturach. Regulacje dotyczące wydawania posiłków i napojów profilaktycznych powinny być zamieszczone w regulaminie pracy.

Obowiązek wykonania badań sanitarno-epidemiologicznych

Badania do celów sanitarno-epidemiologicznych przeprowadza się u uczniów, studentów, doktorantów kształcących się do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby oraz u osób podejmujących lub wykonujących prace, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

Potrącenie wynagrodzenia z kilku tytułów w przypadku rozwiązania umowy o pracę

Umowa z pracownikiem zostanie rozwiązana 31 października z przyczyn niedotyczących pracownika. Wobec tego zostaną mu wypłacone odprawa pieniężna, ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz nagroda uznaniowa. Pracownik ma jednak kilka potrąceń komorniczych. Jak prawidłowo przeprowadzić wszystkie potrącenia?

Środki ochrony indywidualnej - definicja

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pra­cownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywi­dualnej zabezpieczające przed działaniem niebez­piecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz infor­mować go o sposobach posługiwania się tymi środkami.

Uprawnienia społecznego inspektora pracy

Społeczna inspekcja pracy jest służbą społecz­ną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepi­sach prawa pracy. Jakie uprawnienia przysługują społecznemu inspektorowi pracy?

Posiłki, napoje profilaktyczne i regeneracyjne wydawane pracownikom

Pracodawca ma obowiązek zapewnić nieodpłatne posiłki i napoje pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Pracownikom nie przysługuje ekwiwalent pieniężny za te posiłki i napoje.

Odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie przepisów BHP

Pracodawca może ponieść odpowiedzialność, jeże­li nie zapewnia pracownikom warunków bhp przy wykonywaniu pracy. Ponadto może ponieść odpowiedzialność za niezapewnienie warunków bhp osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych.

Oświetlenie przestrzeni biurowej a zróżnicowana specyfika pracy

Pomimo znaczących różnic cechujących sale konferencyjne i stanowiska komputerowe, normy oświetleniowe dla każdego z tego typu pomieszczeń są bardzo podobne. Tymczasem, dokładne dostosowanie rozwiązań świetlnych do zadań może zwiększyć komfort i wydajność pracowników oraz przynieść wymierne korzyści.

Prawa i obowiązki inspektora pracy

Inspektor pracy jest organem Państwowej Inspekcji Pracy powołanym do kontroli i nadzoru przestrze­gania przepisów Kodeksu pracy, w szczególności dotyczących prawidłowości zatrudnienia i zasad bhp. inspektor pracy ma prawo do wydawania decyzji, poleceń. Jakie inne prawa i obowiązki ma inspektor pracy?

Zasady obliczania wynagrodzenia z umów zlecenia do 200 zł

Jeżeli wynagrodzenie zostało określone w umowie zlecenia wprost oraz w sposób wyraźny na kwotę do 200 zł, wówczas podlega ona opodatkowaniu wyłącznie zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Przepis art. 30 ust.1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że od przychodów z umowy zlecenia pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%, jeżeli wynagrodzenie określone w umowie nie przekracza 200 zł, a umowa została zawarta z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Dla bezpieczeństwa i komfortu pracy mechaników ważne są nie tylko podstawowe parametry, jak wielkość warsztatu czy liczba i wyposażenie stanowisk naprawczych. Znaczenie mają również odpowiednie oświetlenie, nawierzchnia i nieprzekraczające norm natężenie hałasu.

Przyzakładowe żłobki z ulgami podatkowymi

Prezydent podpisał ustawę, która rozszerza zwolnienia podatkowe związane z dofinansowaniem przez pracodawcę pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym, przedszkolu czy pod opieką opiekuna dziennego. Zmiany mają na celu przeciwdziałanie spadkowi urodzeń. Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Rozliczenie dopłaty do letniego obozu dziecka

W firmie nie działa zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Pracownica otrzymała dofinansowanie do obozu dla swojego syna. Obóz wykupiono w firmie usług turystycznych. Czy takie dofinansowanie jest zwolnione z podatku PIT oraz składek ZUS?

Ulgi podatkowe na przyzakładowe żłobki, kluby dziecięce i przedszkola

Będą specjalne ulgi podatkowe na tworzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli. Przedsiębiorcy będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na ich utworzenie oraz, w ograniczonym zakresie, na ich prowadzenie.

Odmowa wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa

Pracownik ma prawo do powstrzymywania się od wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa. Zgodnie z Kodeksem pracy, jeśli warunki pracy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy, przez co występuje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, może on odmówić wykonywania pracy. Czy za czas powstrzymywania się od pracy otrzyma wynagrodzenie?

Wsparcie dla tworzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli

Rząd przyjął we wtorek (26 maja 2015 r.) projekt zakładający wsparcie dla tworzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli. Pomoc polega na zwolnieniu z PIT świadczeń, które nie są sfinansowane z ZFŚS, a które pracownik otrzymuje od pracodawcy z tytułu objęcia opieką dzieci pracowników lub uczęszczania dzieci pracowników do żłobka (klubu dziecięcego) – w kwocie 400 zł lub przedszkola – w kwocie 200 zł.

Złożenie deklaracji PIT tylko do końca kwietnia

Czas na złożenie deklaracji PIT podatnicy mają tylko do końca kwietnia (30 kwietnia, czwartek). Warto zaznaczyć, że w przypadku przesłania deklaracji pocztą o zachowaniu terminu decyduje data stempla pocztowego.

ZUS zakończył wysyłkę PIT-ów

ZUS poinformował o zakończeniu wysyłki formularzy PIT. W 2015 r. rozesłano ponad 9 mln formularzy.

PIT-2 - oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych

PIT-2. Zatrudniony pracownik powinien złożyć oświadczenie dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych - druk PIT-2.

Zmiany w PIT od aut służbowych - korzyść dla bogatych

Zmiany dotyczące rozliczenia PIT od użytkowania przez pracowników aut służbowych do celów prywatnych przynoszą korzyść tylko najbogatszym. Dlaczego?

Pączki od pracodawcy bez PIT

W 2015 r. od pączków podarowanych pracownikom przez pracodawcę nie trzeba płacić PIT. To rezultat wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r.

Prawa i obowiązki pracownika w zakresie przepisów BHP

Kodeks pracy oprócz obowiązków pracodawcy z zakresu bhp reguluje również prawa i obowiązki pracownika. Podstawową powinnością pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy w razie zagrożenia życia lub zdrowia pracownik może powstrzymywać się od wykonywania pracy?

Obowiązki pracodawcy z zakresu BHP

Podstawowe obowiązki pracodawcy zostały unormowane w Dziale IV Kodeksu pracy w art. 94 do art. 99, jednak w znacznie szerszym zakresie ustawodawca uregulował obowiązki w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, do których należą przepisy Działu X wspomnianej ustawy. Przedstawiamy obszerne opracowanie obowiązków pracodawcy z zakresu BHP.

Odpowiednia temperatura w miejscu pracy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy bhp nakazują pracodawcy m.in. zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy.

Dowóz pracowników do pracy

Obecnie coraz więcej osób decyduje się na pracę poza miejscem zamieszkania. Niektórzy pracodawcy decydują się na zapewnienie swoim pracownikom nieodpłatnego dowozu do miejsca pracy. Czy pracodawcy mają taki obowiązek i czy dowóz do pracy stanowi dla pracowników dodatkowy przychód podlegający opodatkowaniu?

Kiedy pracodawca musi zapewnić pracownikom chłodne napoje?

Upalne dni w lecie i związana z tym wysoka temperatura w miejscu pracy powodują, że wielu pracowników nie jest w stanie normalnie pracować. Uciążliwe warunki pracy narzucają pracodawcom obowiązek zapewnienia swoim pracownikom chłodnych napojów. Jaka temperatura powoduje powstanie tego obowiązku?

BHP – podstawowe informacje dla pracowników

Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wynika bezpośrednio z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym prawem nie tylko pracodawcy zostali zobowiązani do określonych działań z zakresu BHP. Przepisy BHP przyznają pracownikom liczne prawa, ale także nakładają na nich pewne obowiązki.

Odpowiedzialność kierowników za stan bhp w zakładzie pracy

Kodeks pracy wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami, a problematykę tę reguluje art. 212 k.p.

Praktyczna instrukcja wypełniania PIT-11 i PIT-40 za 2012 r.

Przed pracownikami działów kadrowo-płacowych okres wzmożonej pracy, związanej m.in. z koniecznością terminowego sporządzenia i przekazania zatrudnionym osobom informacji podatkowych. Czas na przygotowanie PIT-11 i PIT-40 upływa 28 lutego 2013 r. Jeśli podatnik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12, płatnik powinien we wskazanym terminie rozliczyć należny za niego podatek w PIT-40.

Rozliczenie roczne w PIT-11 i PIT-40 za 2012 r.

Przed pracownikami działów kadrowo-płacowych okres wzmożonej pracy, związanej m.in. z koniecznością terminowego sporządzenia i przekazania zatrudnionym osobom informacji podatkowych. Czas na przygotowanie PIT-11 i PIT-40 upływa 28 lutego 2013 r. Jeśli podatnik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12, płatnik powinien we wskazanym terminie rozliczyć należny za niego podatek w PIT-40.

Kiedy urząd skarbowy może wyrazić zgodę na odroczenie płatności zaliczek na podatek dochodowy

Wystąpienie płatnika z wnioskiem o odroczenie terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników lub osób, z którymi zawarto umowę cywilnoprawną, musi być spowodowane szczególnymi okolicznościami, w jakich znalazł się płatnik, albo interesem publicznym. Decyzja organu podatkowego w tym zakresie ma bowiem charakter uznaniowy, co oznacza, że może on pozytywnie rozpatrzyć wniosek, ale nie ma takiego obowiązku.

Czy można rozliczyć za pracownika podatek, jeżeli PIT-12 złożył on po terminie

Kilku pracowników zwróciło się do nas o rozliczenie ich przychodów, które uzyskali w 2012 r. Terminem na złożenie oświadczenia w tym zakresie był 9 stycznia br., a osoby te wystąpiły o rozliczenie po tej dacie. Czy w tej sytuacji mamy obowiązek rozliczyć tych pracowników?

Do 31 stycznia złóż PIT-4R i PIT-8AR za 2012 r.!

Do 31 stycznia 2013 r. płatnicy podatku powinni złożyć we właściwym urzędzie skarbowym informacje PIT-4R (o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy) i PIT-8AR (o pobranym podatku zryczałtowanym) za ubiegły rok. Niedotrzymanie tego terminu lub podanie w informacji nieprawidłowych danych jest zagrożone karą grzywny nawet do 12 800 zł.

Termin na złożenie PIT-4R i PIT-8AR za 2012 r. mija 31 stycznia 2013 r.

Do 31 stycznia 2013 r. płatnicy podatku powinni złożyć we właściwym urzędzie skarbowym informacje PIT-4R (o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy) i PIT-8AR (o pobranym podatku zryczałtowanym) za ubiegły rok. Niedotrzymanie tego terminu lub podanie w informacji nieprawidłowych danych jest zagrożone karą grzywny nawet do 12 800 zł.

Jak przygotować specyfikację techniczną na zakup fotela

Najczęstszym błędem popełnianym przy opisie pracowniczego fotela obrotowego jest brak opisu. Planując wymianę sprzętów w firmie, należy uwzględnić przede wszystkim elementy związane z bezpieczeństwem pracy.

Obowiązek zapewnienia pomieszczeń higieniczno - sanitarnych

Prace budowlane nocą

Mamy firmę budowlaną. Specyfika tej pracy wymaga, aby czasem prowadzić prace w nocy. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby było to bezpieczne?

Częstotliwość czyszczenia klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych

W naszym biurowcu działa klimatyzacja. Jak często powinna być ona czyszczona? Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Od kiedy liczyć termin na kolejne szkolenie bhp

W sierpniu tego roku skierowaliśmy pracowników na szkolenie okresowe. Odbyło się ono 17 sierpnia, a wyniki pracownicy otrzymali trzy dni później. Na zaświadczeniu o odbyciu szkolenia jest data 3 września. Kiedy w związku z tym pracownicy powinni mieć kolejne szkolenie? Od której daty liczyć wymagany okres?

Ile powinna wynosić kwota refundacji okularów dla pracowników

O ile mi wiadomo pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitora ekranowego. W naszym zakładzie (w innym znanym mi zakładzie jest podobnie) obowiązek ten jest realizowany w ten sposób, że pracodawca określił kwotę do wysokości której ponosi koszty zakupu okularów. W razie, gdy koszty zakupu są wyższe, nadwyżkę pokrywa pracownik. Czy jest to zgodne z prawem, a jeżeli nie do kogo zwrócić się o interwencję?

Przepisy bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w laptopy

Świadomy pracodawca, chcąc zapewnić pracownikom pełną ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z charakteru pracy, powinien dostosować stanowiska pracy przy laptopach do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Jak ciepło może być w biurze

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną. Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoką cenę oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne lub nieprzewidziane awarie.

REKLAMA