REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym
Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

REKLAMA

REKLAMA

Dla bezpieczeństwa i komfortu pracy mechaników ważne są nie tylko podstawowe parametry, jak wielkość warsztatu czy liczba i wyposażenie stanowisk naprawczych. Znaczenie mają również odpowiednie oświetlenie, nawierzchnia i nieprzekraczające norm natężenie hałasu.

Dla jakości usług świadczonych w warsztacie samochodowym największe znaczenie ma doświadczenie specjalistów oraz nowoczesne urządzenia i narzędzia pozwalające na profesjonalne wykonanie naprawy (m.in. komputer diagnostyczny, podnośniki, system dystrybucji olejów itp.). Dla komfortu i bezpieczeństwa pracy mechaników kluczowe jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków.

REKLAMA

Autopromocja

Hałas i słabe światło wrogiem pracownika

Urządzenia wykorzystywane w warsztacie niejednokrotnie generują wysoki poziom hałasu. Tymczasem, ekspozycja na dźwięki przekraczające 80 dB może grozić uszczerbkiem na zdrowiu. W warunkach przekroczenia tej wartości, pracodawca zobowiązany jest podjąć kroki zmniejszające ryzyko związane z uszkodzeniem słuchu. Ze względu na to, że w warsztacie niełatwo określić stałe natężenie hałasu, należy odnieść się do tzw. ekwiwalentnego poziomu hałasu, który jest sumą stosunku najwyższej dopuszczalnej ekspozycji na hałas w poszczególnych poziomach natężenia do okresu faktycznej ekspozycji w tych samych poziomach. Jeżeli suma tych stosunków przekracza liczbę 1, przyjmuje się, że została przekroczona dopuszczalna dawka hałasu. Kierując się wytycznymi BHP oraz dbałością o komfort pracy załogi, pracodawca powinien więc zadbać o wyposażenie podwładnych choćby w najprostszy sprzęt, taki jak ochronniki słuchu.

Zobacz: Maksymalna temperatura w miejscu pracy

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odpowiednie oświetlenie. Musi ono zapewnić dobrą widoczność zarówno na całej hali napraw, jak i w otoczeniu reperowanego podzespołu - norma PN-EN 12464-1:2012 określa, że parametry oświetlenia na stanowisku montażowym zależą od precyzji wymaganej podczas wykonywania określonego rodzaju zadań.

Parametry oświetlenia wymaganego dla budowy i naprawy pojazdów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Prace przy nadwoziu i montaż; 500 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie, komora natryskowa, komora polerska; 750 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie: poprawianie, sprawdzanie; 1000 lx, UGR 19, Ra>90, temperatura barwowa od 4 000 do 6 000 K
  • Produkcja tapicerki (układanie); 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Końcowe sprawdzanie: 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Ogólne usługi samochodowe, naprawa i sprawdzanie: 300 lx, UGR 22, Ra>80, rozważyć oświetlenie miejscowe

Rekomendowany produkt: Komplet Zmiany w prawie pracy + kodeks pracy gratis

REKLAMA

Z punktu widzenia komfortu pracy ważne jest nie tylko podawane w luksach natężenie światła, ale również współczynnik olśnień (UGR) oraz współczynnik oddania barw (Ra). - Aby usprawnić pracę i zminimalizować ryzyko wypadków podczas wykonywania zadań wzrokowych, należy zapewnić wystarczająco jasne światło w kolorze umożliwiającym wierne odwzorowanie barw. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom oświetleniowym, ograniczamy prawdopodobieństwo takich zdarzeń, jak pomylenie narzędzi lub przewodów czy niedokładne dopasowanie lakieru – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie Trilux Polska.

Projekt oświetlenia powinien być dostosowany do specyfiki konkretnego obiektu, uwzględniając przeznaczenie poszczególnych stref. Pod uwagę należy wziąć również kwestie ekonomiczne - dlatego warto rozważyć zamontowanie opraw na szynach, z podziałem na obwody, lub wdrożenie systemy zarządzania oświetleniem. - Za pomocą regulacji ustawień w szafie sterowniczej bądź zaprogramowaniu zautomatyzowanego systemu z czujnikami, możemy zarządzać oświetleniem, stwarzając optymalne warunki pracy w poszczególnych strefach i zapewniając oszczędność energii. Oba rozwiązania pozwalają wyłączyć oprawy w nieużywanych aktualnie sektorach. W przypadku szafy sterowniczej robi się to ręcznie, a w przypadku wyposażonego w sensory obecności systemu zarządzania oświetleniem - automatycznie – Maciej Gronert z Trilux Polska.

Zobacz również: Obowiązki pracodawcy z zakresu BHP

Z punktu widzenia codziennej eksploatacji i utrzymania czystości w warsztacie, zwłaszcza w obrębie kanałów remontowych, warto zastosować oprawy oświetleniowe o dużej szczelności. Te o najwyższej klasie IP można bez ryzyka awarii myć pod bieżącą wodą. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w miejscach, gdzie nie da uniknąć się zanieczyszczeń, takich jak kanały naprawcze.

Bez poślizgu

Dla bezpieczeństwa pracowników, ale również ze względów praktycznych, należy wybierać odporny na uszkodzenia rodzaj podłoża, minimalizujący ryzyko poślizgnięć i związanych z nimi kontuzji. Najczęściej stosowanym materiałem jest beton. Odpowiednio wylany, wygładzony i zaimpregnowany stanowi wyjątkowo trwałe podłoże. Dla zwiększenia wytrzymałości i bezpieczeństwa pracowników warto pokryć go posadzką polimerową. Jest ona odporna na działanie stosowanych w motoryzacji chemikaliów, ma właściwości izolacyjne i wodoszczelne, a dodatkowo – co ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa pracowników- może mieć antypoślizgową strukturę.

Zadaj pytanie na FORUM

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA