REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym
Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

REKLAMA

REKLAMA

Dla bezpieczeństwa i komfortu pracy mechaników ważne są nie tylko podstawowe parametry, jak wielkość warsztatu czy liczba i wyposażenie stanowisk naprawczych. Znaczenie mają również odpowiednie oświetlenie, nawierzchnia i nieprzekraczające norm natężenie hałasu.

Dla jakości usług świadczonych w warsztacie samochodowym największe znaczenie ma doświadczenie specjalistów oraz nowoczesne urządzenia i narzędzia pozwalające na profesjonalne wykonanie naprawy (m.in. komputer diagnostyczny, podnośniki, system dystrybucji olejów itp.). Dla komfortu i bezpieczeństwa pracy mechaników kluczowe jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków.

REKLAMA

Autopromocja

Hałas i słabe światło wrogiem pracownika

Urządzenia wykorzystywane w warsztacie niejednokrotnie generują wysoki poziom hałasu. Tymczasem, ekspozycja na dźwięki przekraczające 80 dB może grozić uszczerbkiem na zdrowiu. W warunkach przekroczenia tej wartości, pracodawca zobowiązany jest podjąć kroki zmniejszające ryzyko związane z uszkodzeniem słuchu. Ze względu na to, że w warsztacie niełatwo określić stałe natężenie hałasu, należy odnieść się do tzw. ekwiwalentnego poziomu hałasu, który jest sumą stosunku najwyższej dopuszczalnej ekspozycji na hałas w poszczególnych poziomach natężenia do okresu faktycznej ekspozycji w tych samych poziomach. Jeżeli suma tych stosunków przekracza liczbę 1, przyjmuje się, że została przekroczona dopuszczalna dawka hałasu. Kierując się wytycznymi BHP oraz dbałością o komfort pracy załogi, pracodawca powinien więc zadbać o wyposażenie podwładnych choćby w najprostszy sprzęt, taki jak ochronniki słuchu.

Zobacz: Maksymalna temperatura w miejscu pracy

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odpowiednie oświetlenie. Musi ono zapewnić dobrą widoczność zarówno na całej hali napraw, jak i w otoczeniu reperowanego podzespołu - norma PN-EN 12464-1:2012 określa, że parametry oświetlenia na stanowisku montażowym zależą od precyzji wymaganej podczas wykonywania określonego rodzaju zadań.

Parametry oświetlenia wymaganego dla budowy i naprawy pojazdów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Prace przy nadwoziu i montaż; 500 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie, komora natryskowa, komora polerska; 750 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie: poprawianie, sprawdzanie; 1000 lx, UGR 19, Ra>90, temperatura barwowa od 4 000 do 6 000 K
  • Produkcja tapicerki (układanie); 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Końcowe sprawdzanie: 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Ogólne usługi samochodowe, naprawa i sprawdzanie: 300 lx, UGR 22, Ra>80, rozważyć oświetlenie miejscowe

Rekomendowany produkt: Komplet Zmiany w prawie pracy + kodeks pracy gratis

REKLAMA

Z punktu widzenia komfortu pracy ważne jest nie tylko podawane w luksach natężenie światła, ale również współczynnik olśnień (UGR) oraz współczynnik oddania barw (Ra). - Aby usprawnić pracę i zminimalizować ryzyko wypadków podczas wykonywania zadań wzrokowych, należy zapewnić wystarczająco jasne światło w kolorze umożliwiającym wierne odwzorowanie barw. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom oświetleniowym, ograniczamy prawdopodobieństwo takich zdarzeń, jak pomylenie narzędzi lub przewodów czy niedokładne dopasowanie lakieru – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie Trilux Polska.

Projekt oświetlenia powinien być dostosowany do specyfiki konkretnego obiektu, uwzględniając przeznaczenie poszczególnych stref. Pod uwagę należy wziąć również kwestie ekonomiczne - dlatego warto rozważyć zamontowanie opraw na szynach, z podziałem na obwody, lub wdrożenie systemy zarządzania oświetleniem. - Za pomocą regulacji ustawień w szafie sterowniczej bądź zaprogramowaniu zautomatyzowanego systemu z czujnikami, możemy zarządzać oświetleniem, stwarzając optymalne warunki pracy w poszczególnych strefach i zapewniając oszczędność energii. Oba rozwiązania pozwalają wyłączyć oprawy w nieużywanych aktualnie sektorach. W przypadku szafy sterowniczej robi się to ręcznie, a w przypadku wyposażonego w sensory obecności systemu zarządzania oświetleniem - automatycznie – Maciej Gronert z Trilux Polska.

Zobacz również: Obowiązki pracodawcy z zakresu BHP

Z punktu widzenia codziennej eksploatacji i utrzymania czystości w warsztacie, zwłaszcza w obrębie kanałów remontowych, warto zastosować oprawy oświetleniowe o dużej szczelności. Te o najwyższej klasie IP można bez ryzyka awarii myć pod bieżącą wodą. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w miejscach, gdzie nie da uniknąć się zanieczyszczeń, takich jak kanały naprawcze.

Bez poślizgu

Dla bezpieczeństwa pracowników, ale również ze względów praktycznych, należy wybierać odporny na uszkodzenia rodzaj podłoża, minimalizujący ryzyko poślizgnięć i związanych z nimi kontuzji. Najczęściej stosowanym materiałem jest beton. Odpowiednio wylany, wygładzony i zaimpregnowany stanowi wyjątkowo trwałe podłoże. Dla zwiększenia wytrzymałości i bezpieczeństwa pracowników warto pokryć go posadzką polimerową. Jest ona odporna na działanie stosowanych w motoryzacji chemikaliów, ma właściwości izolacyjne i wodoszczelne, a dodatkowo – co ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa pracowników- może mieć antypoślizgową strukturę.

Zadaj pytanie na FORUM

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

REKLAMA

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA