Odpowiednia temperatura w miejscu pracy
REKLAMA
REKLAMA
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
REKLAMA
Pracodawca, udostępniając pracownikom miejsce pracy, zobowiązany jest stosować się do przepisów bhp, które narzucają mu, miedzy innymi, zachowanie odpowiedniego poziomu temperatury. W sytuacji, gdy normy nie są zachowane, pracownik może odmówić wykonywania obowiązków służbowych…
W pomieszczeniach, w których pracownicy wypełniają swoje obowiązki służbowe pracodawca zobowiązany jest zapewnić temperaturę dostosowaną do rodzaju wykonywanej pracy, czyli metod pracy i niezbędnego do jej wykonania wysiłku fizycznego. Temperatura, jeśli nie występują przeciwskazania technologiczne, nie może być niższa niż 14°C, a w pomieszczeniach gdzie wykonywana jest praca lekka i biurowa, nie niższa niż 18°C.
Praca na zewnątrz w mrozy - obowiązki pracodawcy
Pracodawca zobowiązany jest również zadbać o wymianę powietrza w pomieszczeniu świadczenia pracy, w zależności od potrzeb użytkowych i funkcji pomieszczeń, bilansu wilgotności i ciepła. Możliwymi do zastosowania są wentylacja naturalna lub mechaniczna bądź klimatyzacja. Należy pamiętać o tym, iż powietrze doprowadzane powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia, a urządzenia nie mogą powodować przeciągów, ochłodzenia lub przegrzewania pomieszczenia wykonywana pracy. Pochodzący z wentylacji strumień powietrza nie może być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Maksymalna zaś temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70°C przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy. W pozostałych przypadkach maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 45°C.
W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy?
Zgodnie z przepisami bhp pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Nie określają one jednak wprost górnej wartości temperatury w pomieszczeniu wykonywania pracy. Optymalna temperatura to 20-25°C.
Pracodawca powinien pamiętać również o odpowiedniej konserwacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, aby nie doszło do awarii.
W sytuacji, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika bądź gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym bezzwłocznie przełożonego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
- Rozporządzenie z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 1997 Nr 129, poz. 844 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat