REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmowa wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odmowa wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa. / Fot. Fotolia
Odmowa wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik ma prawo do powstrzymywania się od wykonywania pracy ze względów bezpieczeństwa. Zgodnie z Kodeksem pracy, jeśli warunki pracy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy, przez co występuje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, może on odmówić wykonywania pracy. Czy za czas powstrzymywania się od pracy otrzyma wynagrodzenie?

Brak ochrony uzasadnia odmowę wykonywania pracy

Podwładny ma prawo się powstrzymać od świadczenia obowiązków, jeśli warunki w firmie nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do powstrzymania się od wykonywania obowiązków pracowniczych w przypadku wystąpienia zagrożenia o charakterze zewnętrznym uregulowane jest w art. 210 par. 1 k.p. Zgodnie z tym przepisem jeśli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy, stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia zatrudnionego, albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, podwładny ma prawo się powstrzymać od wykonywania obowiązków. Przy czym musi o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego.

Odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie ciąży na pracodawcy. W szczególności do jego zadań należy ochrona zdrowia i życia załogi poprzez zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Przepisy bhp są obowiązujące bezwzględnie. Przesłanką uzasadniającą powstrzymanie się od wykonywania obowiązków jest wystąpienie warunków, które są niezgodne z przepisami bhp i jednocześnie stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika. Osoba chcąca powstrzymać się od świadczenia pracy musi pamiętać, że wszystkie te elementy muszą wystąpić łącznie. Przepisy kodeksu pracy nie wyjaśniają jednak, co należy rozumieć przez pojęcie „zagrożenie dla zdrowia lub życia”, i kiedy ma ono charakter bezpośredni. Przyjmuje się, że bezpośredniość związku między naruszeniem przepisów bhp a zagrożeniem dla zdrowia i życia pracowników występuje wówczas, gdy zagrożenie to jest wynikiem samego naruszenia przepisów bhp, bez konieczności wystąpienia dodatkowej przyczyny. Musi być ono konkretne i realne.

Zobacz polecany produkt: KODEKS PRACY 2015 z komentarzem (PDF)

REKLAMA

Warunki nieodpowiadające przepisom bhp stwarzające bezpośrednie zagrożenie dla zatrudnionych mogą pochodzić z różnych źródeł, np. od siły wyższej – nieprzewidzianej awarii urządzeń, lub od przedsiębiorcy, który nie wyposażył podwładnych w odpowiednie środki ochrony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można wykluczyć sytuacji, w której zatrudniony swoim postępowaniem stwarza warunki pracy nieodpowiadające przepisom bhp w postaci zagrożenia, które jest na tyle duże, że nie jest możliwe bezpieczne świadczenie pracy przez inne osoby. Dotyczy to głównie pracy skooperowanej, przy wykonywaniu której wymagana jest współpraca większej liczby pracowników.

Źródłem zagrożenia może tu być brak gotowości (zdolności) danej osoby do świadczenia pracy, co może wynikać z jej niedyspozycji, uniemożliwiającej świadczenie pracy zarówno jej samej, jak również współpracownikom.

Zadaj pytanie: FORUM

Pracodawca wysyła pracowników w podróż służbową. Osoba zatrudniona na stanowisku kierowcy podczas postoju zostaje przyłapana przez współpracowników na spożywaniu alkoholu. Należy uznać, że kierowca poprzez naruszenie obowiązku zachowania trzeźwości w czasie pracy może – uwzględniając charakter jego pracy – stanowić zagrożenie zarówno dla siebie, jak i współpracowników. Może powstać wątpliwość, czy kontynuowanie podróży służbowej powinno mieć miejsce. Ewentualnie, czy pracownicy mogą powstrzymać się od dalszej jazdy – niezależnie od subiektywnej oceny kierowcy co do jego możliwości prowadzenia pojazdu po alkoholu.

Zatrudniony ma prawo powstrzymać się od pracy niezależnie od źródła zagrożenia powodującego, iż warunki pracy stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia innych pracowników. W ramach opisywanego przykładu, uwzględniając niedyspozycję kierowcy i mając na względzie działanie alkoholu na organizm, należy uznać, że pracownicy mieli prawo powstrzymania się od kontynuowania pracy w ramach podróży służbowej. Znaleźli się w sytuacji, w której warunki pracy w sposób ewidentny wiązały się z naruszeniem przepisów bhp (naruszenie obowiązku zachowania trzeźwości) i stwarzały zagrożenie dla ich zdrowia i życia – jeżeli praca w takich warunkach polegająca na podróży służbowej miała by być kontynuowana.

Prawa i obowiązki pracownika w zakresie przepisów BHP

Aby powstrzymanie się od pracy było prawidłowe, niezbędne jest zawiadomienie o tym pracodawcy. Gdy zagrożeniem jest współpracownik, należy pracodawcy niezwłocznie wskazać, który z jego podwładnych znajduje się w stanie stwarzającym bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa pozostałych współpracowników oraz co uzasadnia decyzję o powstrzymaniu się od pracy. Pracodawca nie ma prawa nakazać podwładnym kontynuowania zadania służbowego z pracownikiem, który spożywał alkohol. Rolą przedsiębiorcy nie jest również kwestionowanie decyzji pracowników i wdawanie się w polemikę zmierzającą do ustalenia stopnia niedyspozycji pracownika.

W przypadku gdy pracownik powstrzymał się od pracy w powyższych warunkach, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego, będzie miał prawo do wynagrodzenia za czas powstrzymana się od pracy bez negatywnych konsekwencji wynikających ze swojej decyzji.

Odpowiednia temperatura w miejscu pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

REKLAMA

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA