REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować zdrowie pracując w biurze?

 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwiecień, ustanowiony przez World Health Organization (WHO) miesiącem zdrowia, sprzyja rozmowom na temat chorób zawodowych różnych grup. Jakie schorzenia zagrażają pracownikom biurowym?

Pod względem liczebności, pracownicy biurowi są trzecią grupa zawodową w polskiej gospodarce. Centralny Instytut Ochrony Pracy (CIOP) wykazał w swoim raporcie, że 44% z nich uskarża się na bóle w obrębie rąk, ramion, barku i szyi. Obok tego typu dolegliwości, problemem dość często dotykającym osoby pracujące przy komputerze są zaburzenia funkcjonowania narządu wzroku. Ich natężenie zależy od tego, ile czasu spędza się dziennie przed monitorem. Według badań, przeciętny Polak spędza przed ekranami: telewizora, komputera, smartphone’a i tabletu, 6 godzin i 21 minut dziennie. Jako że standardowy dzień roboczy liczy 8 godzin, można założyć, że pracownicy biurowi znacząco zawyżają średnią w tym zakresie. Zachowaniu zdrowia w takich warunkach nie sprzyja również fakt, że wszystkie wymogi ergonomii spełnia zaledwie 2,4% stanowisk roboczych w naszym kraju.

Autopromocja

Polecamy produkt: Ustawa zasiłkowa 2016 z komentarzem (PDF)

Rzut okiem na potrzeby narządu wzroku

Zgodnie z BHP, każdemu kogo praca wymaga patrzenia w ekran komputera, co godzinę przysługuje 5 minutowa przerwa. W tym czasie powinno się dać odpocząć narządowi wzroku. Niestety, według danych zaprezentowanych w raporcie Ergotest 2015, z tego prawa regularnie korzysta zaledwie 23,3% respondentów. 50,5% daje oczom wytchnienie, tylko gdy dysponują wolną chwilą. 26,2% badanych nie robi tego nigdy. Prócz długotrwałego wpatrywania się w monitor, komfort pracy obniżać może dodatkowo jego nieodpowiednie oświetlenie. – Na stan oczu pracowników biurowych negatywnie wpływają takie zjawiska, jak: przykry efekt olśnienia spowodowany zastosowaniem opraw oświetleniowych nieprzystosowanych do pomieszczeń z ekranami komputerów oraz zbyt niskie natężenie światła na stanowisku pracymówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia firmy TRILUX Polska.

Niedostosowanie trybu oraz stanowiska pracy do opisanych wyżej zaleceń, może skutkować wystąpieniem tak zwanego Computer Vision Syndrome (CVS). Ten opisany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Optometrystów zespół objawów obejmuje: bóle głowy oraz podrażnienie, suchość i zmęczenie oczu. – Sposobem na zapewnienie odpowiednich warunków pracy w biurze jest zastosowanie opraw spełniających wymagania norm oświetleniowych dla stanowisk roboczych z monitorami pod względem natężenia światła oraz ujednoliconego wskaźnika ograniczenia olśnienia – mówi Maciej Gronert. – Warto również dążyć do organizacji pracy w sposób pozwalający przeplatać zadania wymagające wpatrywania się w ekran komputera z innymi aktywnościami – dodaje ekspert firmy TRILUX Polska.

Oczy to dopiero początek

W opracowanych przez Fellowes w 2015 roku badaniach ergonomii stanowisk biurowych, 74,3% ankietowanych zadeklarowało, że odczuwa niektóre spośród dolegliwości oczu składające się na CVS. Choć zjawisko jest niepokojące samo w sobie, może także powodować daleko idące konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki prowadzące do przeciążenia narządu wzroku wywołują często próby ich skorygowania poprzez zmianę pozycji ciała. W rezultacie, przybiera się nieoptymalną postawę, skutkującą zmęczeniem układu mięśniowo-kostnego oraz zwiększeniem napięcia mięśni gałki ocznej. W dłuższej perspektywie prowadzi to do pogłębienia zaburzeń wzroku oraz zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji pleców, ramion i szyi.

By przeciwdziałać tego typu problemom oraz wynikającym z nich spadkom wydajności zatrudnionych osób, pracodawca powinien przykładać szczególną wagę do wyposażenia stanowisk roboczych. Według Rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, do prac biurowych zaleca się takie sprzęty, jak: monitor regulowany w dwóch płaszczyznach (5° do przodu, 20° do tyłu i po 60° na boki wokół własnej osi), stół pozwalający na swobodne umieszczenie klawiatury 100 mm od jego przedniej krawędzi oraz krzesło, dzięki któremu zachowany będzie kąt minimum 90° między ramieniem a przedramieniem. Dodatkowo, wysokość siedziska powinna umożliwić obserwację monitora w zakresie 20°-50° poniżej linii oczu pracownika.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    REKLAMA

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku
    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    Nieobecność w pracy. Jak pracownik powinien usprawiedliwić nieobecność w pracy

    Pracownik, który nie stawi się do pracy, zobowiązany jest do usprawiedliwienia swojej nieobecności. Przepisy określają, jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy. Jednak pracodawca może uznać także inne przyczyny wskazane przez pracownika i usprawiedliwić jego nieobecność w pracy.

    REKLAMA

    Czy będą zmiany w Kodeksie pracy? Trwają prace nad wydłużeniem urlopu macierzyńskiego

    Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, szefowa MRPiPS, zadeklarowała, że w maju ma być gotowy projekt ustawy wydłużającej urlop macierzyński. Powinien on być fakultatywny, nieprzymusowy, udzielany na wniosek i płatny w 100 proc. podstawy wymiaru zasiłku.

    Limit zwolnienia lekarskiego w roku

    Limit zwolnienia lekarskiego w roku - ile maksymalnie można przebywać na L4? Po zasiłku chorobowym przysługuje świadczenie rehabilitacyjne. Ile wynosi i jakie dokumenty trzeba przedstawić, aby je uzyskać?

    REKLAMA