REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować zdrowie pracując w biurze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwiecień, ustanowiony przez World Health Organization (WHO) miesiącem zdrowia, sprzyja rozmowom na temat chorób zawodowych różnych grup. Jakie schorzenia zagrażają pracownikom biurowym?

Pod względem liczebności, pracownicy biurowi są trzecią grupa zawodową w polskiej gospodarce. Centralny Instytut Ochrony Pracy (CIOP) wykazał w swoim raporcie, że 44% z nich uskarża się na bóle w obrębie rąk, ramion, barku i szyi. Obok tego typu dolegliwości, problemem dość często dotykającym osoby pracujące przy komputerze są zaburzenia funkcjonowania narządu wzroku. Ich natężenie zależy od tego, ile czasu spędza się dziennie przed monitorem. Według badań, przeciętny Polak spędza przed ekranami: telewizora, komputera, smartphone’a i tabletu, 6 godzin i 21 minut dziennie. Jako że standardowy dzień roboczy liczy 8 godzin, można założyć, że pracownicy biurowi znacząco zawyżają średnią w tym zakresie. Zachowaniu zdrowia w takich warunkach nie sprzyja również fakt, że wszystkie wymogi ergonomii spełnia zaledwie 2,4% stanowisk roboczych w naszym kraju.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Ustawa zasiłkowa 2016 z komentarzem (PDF)

Rzut okiem na potrzeby narządu wzroku

Zgodnie z BHP, każdemu kogo praca wymaga patrzenia w ekran komputera, co godzinę przysługuje 5 minutowa przerwa. W tym czasie powinno się dać odpocząć narządowi wzroku. Niestety, według danych zaprezentowanych w raporcie Ergotest 2015, z tego prawa regularnie korzysta zaledwie 23,3% respondentów. 50,5% daje oczom wytchnienie, tylko gdy dysponują wolną chwilą. 26,2% badanych nie robi tego nigdy. Prócz długotrwałego wpatrywania się w monitor, komfort pracy obniżać może dodatkowo jego nieodpowiednie oświetlenie. – Na stan oczu pracowników biurowych negatywnie wpływają takie zjawiska, jak: przykry efekt olśnienia spowodowany zastosowaniem opraw oświetleniowych nieprzystosowanych do pomieszczeń z ekranami komputerów oraz zbyt niskie natężenie światła na stanowisku pracymówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia firmy TRILUX Polska.

Niedostosowanie trybu oraz stanowiska pracy do opisanych wyżej zaleceń, może skutkować wystąpieniem tak zwanego Computer Vision Syndrome (CVS). Ten opisany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Optometrystów zespół objawów obejmuje: bóle głowy oraz podrażnienie, suchość i zmęczenie oczu. – Sposobem na zapewnienie odpowiednich warunków pracy w biurze jest zastosowanie opraw spełniających wymagania norm oświetleniowych dla stanowisk roboczych z monitorami pod względem natężenia światła oraz ujednoliconego wskaźnika ograniczenia olśnienia – mówi Maciej Gronert. – Warto również dążyć do organizacji pracy w sposób pozwalający przeplatać zadania wymagające wpatrywania się w ekran komputera z innymi aktywnościami – dodaje ekspert firmy TRILUX Polska.

Oczy to dopiero początek

W opracowanych przez Fellowes w 2015 roku badaniach ergonomii stanowisk biurowych, 74,3% ankietowanych zadeklarowało, że odczuwa niektóre spośród dolegliwości oczu składające się na CVS. Choć zjawisko jest niepokojące samo w sobie, może także powodować daleko idące konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warunki prowadzące do przeciążenia narządu wzroku wywołują często próby ich skorygowania poprzez zmianę pozycji ciała. W rezultacie, przybiera się nieoptymalną postawę, skutkującą zmęczeniem układu mięśniowo-kostnego oraz zwiększeniem napięcia mięśni gałki ocznej. W dłuższej perspektywie prowadzi to do pogłębienia zaburzeń wzroku oraz zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji pleców, ramion i szyi.

By przeciwdziałać tego typu problemom oraz wynikającym z nich spadkom wydajności zatrudnionych osób, pracodawca powinien przykładać szczególną wagę do wyposażenia stanowisk roboczych. Według Rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, do prac biurowych zaleca się takie sprzęty, jak: monitor regulowany w dwóch płaszczyznach (5° do przodu, 20° do tyłu i po 60° na boki wokół własnej osi), stół pozwalający na swobodne umieszczenie klawiatury 100 mm od jego przedniej krawędzi oraz krzesło, dzięki któremu zachowany będzie kąt minimum 90° między ramieniem a przedramieniem. Dodatkowo, wysokość siedziska powinna umożliwić obserwację monitora w zakresie 20°-50° poniżej linii oczu pracownika.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA