REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwiecień, ustanowiony przez World Health Organization (WHO) miesiącem zdrowia, sprzyja rozmowom na temat chorób zawodowych różnych grup. Jakie schorzenia zagrażają pracownikom biurowym?

Pod względem liczebności, pracownicy biurowi są trzecią grupa zawodową w polskiej gospodarce. Centralny Instytut Ochrony Pracy (CIOP) wykazał w swoim raporcie, że 44% z nich uskarża się na bóle w obrębie rąk, ramion, barku i szyi. Obok tego typu dolegliwości, problemem dość często dotykającym osoby pracujące przy komputerze są zaburzenia funkcjonowania narządu wzroku. Ich natężenie zależy od tego, ile czasu spędza się dziennie przed monitorem. Według badań, przeciętny Polak spędza przed ekranami: telewizora, komputera, smartphone’a i tabletu, 6 godzin i 21 minut dziennie. Jako że standardowy dzień roboczy liczy 8 godzin, można założyć, że pracownicy biurowi znacząco zawyżają średnią w tym zakresie. Zachowaniu zdrowia w takich warunkach nie sprzyja również fakt, że wszystkie wymogi ergonomii spełnia zaledwie 2,4% stanowisk roboczych w naszym kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Ustawa zasiłkowa 2016 z komentarzem (PDF)

Rzut okiem na potrzeby narządu wzroku

Zgodnie z BHP, każdemu kogo praca wymaga patrzenia w ekran komputera, co godzinę przysługuje 5 minutowa przerwa. W tym czasie powinno się dać odpocząć narządowi wzroku. Niestety, według danych zaprezentowanych w raporcie Ergotest 2015, z tego prawa regularnie korzysta zaledwie 23,3% respondentów. 50,5% daje oczom wytchnienie, tylko gdy dysponują wolną chwilą. 26,2% badanych nie robi tego nigdy. Prócz długotrwałego wpatrywania się w monitor, komfort pracy obniżać może dodatkowo jego nieodpowiednie oświetlenie. – Na stan oczu pracowników biurowych negatywnie wpływają takie zjawiska, jak: przykry efekt olśnienia spowodowany zastosowaniem opraw oświetleniowych nieprzystosowanych do pomieszczeń z ekranami komputerów oraz zbyt niskie natężenie światła na stanowisku pracymówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia firmy TRILUX Polska.

Niedostosowanie trybu oraz stanowiska pracy do opisanych wyżej zaleceń, może skutkować wystąpieniem tak zwanego Computer Vision Syndrome (CVS). Ten opisany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Optometrystów zespół objawów obejmuje: bóle głowy oraz podrażnienie, suchość i zmęczenie oczu. – Sposobem na zapewnienie odpowiednich warunków pracy w biurze jest zastosowanie opraw spełniających wymagania norm oświetleniowych dla stanowisk roboczych z monitorami pod względem natężenia światła oraz ujednoliconego wskaźnika ograniczenia olśnienia – mówi Maciej Gronert. – Warto również dążyć do organizacji pracy w sposób pozwalający przeplatać zadania wymagające wpatrywania się w ekran komputera z innymi aktywnościami – dodaje ekspert firmy TRILUX Polska.

REKLAMA

Oczy to dopiero początek

W opracowanych przez Fellowes w 2015 roku badaniach ergonomii stanowisk biurowych, 74,3% ankietowanych zadeklarowało, że odczuwa niektóre spośród dolegliwości oczu składające się na CVS. Choć zjawisko jest niepokojące samo w sobie, może także powodować daleko idące konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki prowadzące do przeciążenia narządu wzroku wywołują często próby ich skorygowania poprzez zmianę pozycji ciała. W rezultacie, przybiera się nieoptymalną postawę, skutkującą zmęczeniem układu mięśniowo-kostnego oraz zwiększeniem napięcia mięśni gałki ocznej. W dłuższej perspektywie prowadzi to do pogłębienia zaburzeń wzroku oraz zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji pleców, ramion i szyi.

By przeciwdziałać tego typu problemom oraz wynikającym z nich spadkom wydajności zatrudnionych osób, pracodawca powinien przykładać szczególną wagę do wyposażenia stanowisk roboczych. Według Rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, do prac biurowych zaleca się takie sprzęty, jak: monitor regulowany w dwóch płaszczyznach (5° do przodu, 20° do tyłu i po 60° na boki wokół własnej osi), stół pozwalający na swobodne umieszczenie klawiatury 100 mm od jego przedniej krawędzi oraz krzesło, dzięki któremu zachowany będzie kąt minimum 90° między ramieniem a przedramieniem. Dodatkowo, wysokość siedziska powinna umożliwić obserwację monitora w zakresie 20°-50° poniżej linii oczu pracownika.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Lojalka pod lupą: Kiedy Twój podpis jest wart 25% pensji, a kiedy staje się pułapką?

Zmiana pracy to naturalny element rozwoju zawodowego, ale czasem przeszłość potrafi o sobie przypomnieć w najmniej oczekiwanym momencie. Podpisany w pośpiechu dokument, często nazywany potocznie "lojalką", może skutecznie zablokować Twoją karierę na wiele miesięcy lub – w innej konfiguracji – zapewnić Ci solidny zastrzyk gotówki za przysłowiowe "siedzenie w domu". Zakaz konkurencji to potężne narzędzie w rękach pracodawcy, ale przepisy Kodeksu pracy nakładają na niego sztywne ramy, których nieznajomość bywa kosztowna dla obu stron.

Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

REKLAMA

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r.? ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił harmonogram grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku. O co chodzi?

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

REKLAMA

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA