REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować zdrowie pracując w biurze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Jak zachować zdrowie pracując w biurze?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwiecień, ustanowiony przez World Health Organization (WHO) miesiącem zdrowia, sprzyja rozmowom na temat chorób zawodowych różnych grup. Jakie schorzenia zagrażają pracownikom biurowym?

Pod względem liczebności, pracownicy biurowi są trzecią grupa zawodową w polskiej gospodarce. Centralny Instytut Ochrony Pracy (CIOP) wykazał w swoim raporcie, że 44% z nich uskarża się na bóle w obrębie rąk, ramion, barku i szyi. Obok tego typu dolegliwości, problemem dość często dotykającym osoby pracujące przy komputerze są zaburzenia funkcjonowania narządu wzroku. Ich natężenie zależy od tego, ile czasu spędza się dziennie przed monitorem. Według badań, przeciętny Polak spędza przed ekranami: telewizora, komputera, smartphone’a i tabletu, 6 godzin i 21 minut dziennie. Jako że standardowy dzień roboczy liczy 8 godzin, można założyć, że pracownicy biurowi znacząco zawyżają średnią w tym zakresie. Zachowaniu zdrowia w takich warunkach nie sprzyja również fakt, że wszystkie wymogi ergonomii spełnia zaledwie 2,4% stanowisk roboczych w naszym kraju.

REKLAMA

Polecamy produkt: Ustawa zasiłkowa 2016 z komentarzem (PDF)

Rzut okiem na potrzeby narządu wzroku

Zgodnie z BHP, każdemu kogo praca wymaga patrzenia w ekran komputera, co godzinę przysługuje 5 minutowa przerwa. W tym czasie powinno się dać odpocząć narządowi wzroku. Niestety, według danych zaprezentowanych w raporcie Ergotest 2015, z tego prawa regularnie korzysta zaledwie 23,3% respondentów. 50,5% daje oczom wytchnienie, tylko gdy dysponują wolną chwilą. 26,2% badanych nie robi tego nigdy. Prócz długotrwałego wpatrywania się w monitor, komfort pracy obniżać może dodatkowo jego nieodpowiednie oświetlenie. – Na stan oczu pracowników biurowych negatywnie wpływają takie zjawiska, jak: przykry efekt olśnienia spowodowany zastosowaniem opraw oświetleniowych nieprzystosowanych do pomieszczeń z ekranami komputerów oraz zbyt niskie natężenie światła na stanowisku pracymówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia firmy TRILUX Polska.

Niedostosowanie trybu oraz stanowiska pracy do opisanych wyżej zaleceń, może skutkować wystąpieniem tak zwanego Computer Vision Syndrome (CVS). Ten opisany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Optometrystów zespół objawów obejmuje: bóle głowy oraz podrażnienie, suchość i zmęczenie oczu. – Sposobem na zapewnienie odpowiednich warunków pracy w biurze jest zastosowanie opraw spełniających wymagania norm oświetleniowych dla stanowisk roboczych z monitorami pod względem natężenia światła oraz ujednoliconego wskaźnika ograniczenia olśnienia – mówi Maciej Gronert. – Warto również dążyć do organizacji pracy w sposób pozwalający przeplatać zadania wymagające wpatrywania się w ekran komputera z innymi aktywnościami – dodaje ekspert firmy TRILUX Polska.

Oczy to dopiero początek

W opracowanych przez Fellowes w 2015 roku badaniach ergonomii stanowisk biurowych, 74,3% ankietowanych zadeklarowało, że odczuwa niektóre spośród dolegliwości oczu składające się na CVS. Choć zjawisko jest niepokojące samo w sobie, może także powodować daleko idące konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warunki prowadzące do przeciążenia narządu wzroku wywołują często próby ich skorygowania poprzez zmianę pozycji ciała. W rezultacie, przybiera się nieoptymalną postawę, skutkującą zmęczeniem układu mięśniowo-kostnego oraz zwiększeniem napięcia mięśni gałki ocznej. W dłuższej perspektywie prowadzi to do pogłębienia zaburzeń wzroku oraz zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji pleców, ramion i szyi.

By przeciwdziałać tego typu problemom oraz wynikającym z nich spadkom wydajności zatrudnionych osób, pracodawca powinien przykładać szczególną wagę do wyposażenia stanowisk roboczych. Według Rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, do prac biurowych zaleca się takie sprzęty, jak: monitor regulowany w dwóch płaszczyznach (5° do przodu, 20° do tyłu i po 60° na boki wokół własnej osi), stół pozwalający na swobodne umieszczenie klawiatury 100 mm od jego przedniej krawędzi oraz krzesło, dzięki któremu zachowany będzie kąt minimum 90° między ramieniem a przedramieniem. Dodatkowo, wysokość siedziska powinna umożliwić obserwację monitora w zakresie 20°-50° poniżej linii oczu pracownika.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

Praca zdalna, zadaniowy czas pracy. Nie, teraz zupełnie inna forma zatrudnienia jest na absolutnym topie rynku pracy, jaka

80 proc. pracowników tymczasowych i kontraktorów odczuwa satysfakcję z pracy projektowej. Wielu specjalistów, kiedy pozna zalety takich form współpracy z firmami, to nie chce już wracać na etat. Dlatego praca projektowa szybko zyskuje zwolenników.

Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

REKLAMA

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania z PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

REKLAMA

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA