REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Temperatura w miejscu pracy

Donata Hermann
ekspert ds. prawa i rynku pracy
Temperatura w miejscu pracy/Fot. Fotolia
Temperatura w miejscu pracy/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca jest zobowiązany dbać o dobro pracownika poprzez przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wiąże się z koniecznością zapewnienia m.in. odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu, w którym wykonywana jest praca.

Odpowiednia temperatura w miejscu pracy to nie wszystko. Należy zwrócić uwagę na odpowiednią wymianę powietrza, zabezpieczenie przed wilgocią a także zabezpieczenie przed niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem.

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto pracodawca powinien stosować rozwiązania technologiczne, które uniemożliwią szkodliwym czynnikom przedostawanie się do pomieszczenia jeśli pracownik wykonuje pracę w miejscu, w którym występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, takie jak wysokie lub niskie temperatury.

Rekomendowany produkt: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Minimalna i maksymalna temperatura

Temperatura w miejscu pracy powinna być dostosowana do rodzaju wykonywanej pracy. Nie powinna jednak być niższa niż 14 stopni Celsjusza, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Konieczność zapewnienia co najmniej 14 stopniowej temperatury w miejscu pracy nie jest zatem warunkiem bezwzględnym. Temperatura może być niższa jeśli jest to uzasadnione względami technologicznymi. Przy pracach lekkich i pracach wykonywanych w pomieszczeniach, minimalna wartość temperatur to 18 stopni Celsjusza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksymalna wartość temperatur nie została określona przepisami Ustawy o bezpiecznych i higienicznych warunkach pracy. Można w tym zakresie odwołać się do przepisów Rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, które wskazują, że wskaźnik obciążenia termicznego w przypadku pracownika zaaklimatyzowanego w środowisku gorącym, pracującego w warunkach gorącego mikroklimatu i wykonującego pracę lekką nie może przekroczyć 30 stopni Celsjusza.

WBGT – wskaźnik obciążenia termicznego to wskaźnik, który służy do oceny średniego wpływu oddziaływania ciepła na człowieka w okresie jego pracy i wyrażony jest w stopniach Celsjusza.

W przypadku osoby wykonującej średnio ciężką pracę, maksymalna temperatura nie może przekraczać 28 stopni Celsjusza. Przy pracach ciężkich maksymalne dopuszczalne natężenie czynnika szkodliwego, w tym przypadku obciążenia termicznego w mikroklimacie gorącym uzależnione jest od ruchu powietrza. Przy nieodczuwalnym ruchu powietrza maksymalna dozwolona temperatura to 25 stopni Celsjusza a w przypadku odczuwalnego ruchu powietrza jest to 26 stopni Celsjusza.

Tylko w przypadku pracowników młodocianych została określona maksymalna granica temperatury, która wynosi 30 stopni Celsjusza.

Pracownik ma prawo powstrzymania się od wykonywania pracy, jeśli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Ponadto pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2011 r. wskazał, że trudna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa nie usprawiedliwia oszczędności poprzez zmniejszenie nakładów na ogrzewanie miejsca pracy.

Wymiana powietrza

Pracodawca jest zobowiązany zadbać o odpowiednią wymianę powietrza, dodatkowo w pomieszczeniach, w których występuje stężenie szkodliwych substancji, powinna być zapewniona taka wymiana powietrza, która sprawi, że nie będą przekraczane wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń tych substancji.

REKLAMA

Natomiast jeśli powietrze doprowadzane jest z zewnątrz, poprzez użycie klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej, powinno pozostać czyste od pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Oczywiście zastosowanie takiego rozwiązania nie może powodować przeciągów lub przegrzewania pomieszczeń pracy.

Maksymalna temperatura powietrza w takim przypadku nie powinna przekraczać 70 stopni Celsjusza przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy i 45 stopni Celsjusza - w pozostałych przypadkach.

Praca na zewnątrz

Jeśli pracownicy wykonują pracę na zewnątrz pomieszczeń, stanowiska pracy powinny zapewniać ochronę przez zagrożeniami związanymi z warunkami atmosferycznymi, niską lub wysoką temperaturą, silnym wiatrem itd. Ponadto pracownicy wykonujący pracę na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach, powinni mieć zapewnione miejsce do podgrzewania posiłków, ogrzania się i zmiany odzieży. W pomieszczeniach do ogrzewania, temperatura nie powinna wynosić mniej niż 16 stopni Celsjusza.

W razie gdy ze względu na rodzaje prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest możliwe zapewnienie pomieszczeń do ogrzania i przygotowania posiłków, należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2014.1502 j.t.)

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U.2014.817)

- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac z dnia 24 sierpnia 2004 r. (Dz.U.2004.200.2047)

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650)

- Wyrok NSA w Białymstoku z 20 września 2001 r., (sygn. akt SA/Bk 75/01)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koszt pracodawcy 2025 [Umowa o pracę]

Jaki jest całkowity koszt pracodawcy w 2025 roku przy zatrudnieniu pracownika na umowie o pracę na najniższą krajową? Minimalna płaca od stycznia wynosi 4666 zł brutto. Ile na rękę otrzyma pracownik, ile musi wydać pracodawca, a ile z tych pieniędzy to składki i podatek?

Odprawa za zwolnienie pracownika 2025

Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem z powodów, które nie leżą po jego stronie, często wiąże się z koniecznością wypłaty odprawy pieniężnej. Do wypłaty zobowiązani są pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników.

Stwierdzenie choroby zawodowej i co dalej? Jakie odszkodowanie w 2025 r.?

Wykonywanie pracy w określonych branżach wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia chorób zawodowych. Są to choroby, które zostały spowodowane szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy lub sposobem wykonywania pracy. Wszystkie choroby zawodowe znajdują się w wykazie chorób zawodowych.

6246,13 zł z ZUS dla 7300 osób. Pobiera je tylko 3300 uprawnionych!

6246,13 zł świadczenia honorowego z ZUS to de facto dodatkowa emerytura. Przysługuje w Polsce 7300 osobom. Natomiast pobiera je tylko 3300 uprawnionych! Od 2025 roku zmieniają się zasady dotyczące wysokości świadczenia.

REKLAMA

Oszczędzanie na emeryturę - jakie są możliwości? Na czym polegają PPK i IKZE?

Polacy wciąż za mało oszczędzają na emeryturę. Najpopularniejsze sposoby długoterminowego oszczędzania to takie programy jak PPK, PPE, IKE i IKZE. Na czym polegają? Il osób przystąpiło do PPK przez 5 lat funkcjonowania w Polsce?

ZUS: renta a niezdolność do pracy. Nie każda emerytura wyklucza rentę. Staż od roku do 5 lat

 Renta z tytułu niezdolności do pracy może być przyznana na stałe lub na określony czas. Renta z tytułu niezdolności a emerytura (to nie zawsze jest proste)

Po 10 latach masz 31 dni 100% płatnego urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Czy w 2025 r. będzie dla każdego dodatkowy urlop?

Aktualnie pracownikom przy 10 letnim stażu pracy przysługuje 26 dni urlopu. Jednak czy w KP nie powinny nastąpić zmiany w zakresie urlopu, jak proponuje wielu, np. po 10 latach masz 31 dni urlopu; po 15 latach – 35 dni; po 20 latach – 39 dni. Można zaczerpnąć ten pomysł z innych polskich ustaw. W niektórych zawodach pracownicy mają prawo do takich dodatkowych urlopów, które są uzależnione od stażu pracy, wieku czy pracy w szczególnych warunkach.

Webinar: Kontrole PIP 2025 – poradnik dla pracodawców + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Kontrole PIP 2025 – poradnik dla pracodawców” ekspertka, inspektor prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem, podpowie, jak przygotować się do planowanych w 2025 roku kontroli PIP i na co się przygotować, by zarówno przebieg, jak i efekt kontroli był dla pracodawcy pomyślny.

REKLAMA

Urlop 50% płatny w 2025 roku – ile dni?

Pracownicy szukają informacji na temat urlopu, który jest 50% płatny. Jaki to rodzaj urlopu? Ile dni przysługuje w roku kalendarzowym? Czy można wykorzystać go na godziny? Czy niepełny etat pomniejsza wymiar zwolnienia od pracy?

Co napisać w SMSie o urlop na żądanie?

Wniosek o urlop na żądanie można wysłać na różne sposoby, np. SMSem. Co należy wpisać w takiej wiadomości, aby prawidłowo poprosić o urlop w trybie nagłym? Wiadomość powinna zawierać trzy najważniejsze elementy. Bardzo ważne jest również zachowanie terminu wysłania wniosku o urlop.

REKLAMA