REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Temperatura w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Donata Hermann
ekspert ds. prawa i rynku pracy
Temperatura w miejscu pracy/Fot. Fotolia
Temperatura w miejscu pracy/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca jest zobowiązany dbać o dobro pracownika poprzez przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wiąże się z koniecznością zapewnienia m.in. odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu, w którym wykonywana jest praca.

Odpowiednia temperatura w miejscu pracy to nie wszystko. Należy zwrócić uwagę na odpowiednią wymianę powietrza, zabezpieczenie przed wilgocią a także zabezpieczenie przed niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem.

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto pracodawca powinien stosować rozwiązania technologiczne, które uniemożliwią szkodliwym czynnikom przedostawanie się do pomieszczenia jeśli pracownik wykonuje pracę w miejscu, w którym występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, takie jak wysokie lub niskie temperatury.

Rekomendowany produkt: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Minimalna i maksymalna temperatura

Temperatura w miejscu pracy powinna być dostosowana do rodzaju wykonywanej pracy. Nie powinna jednak być niższa niż 14 stopni Celsjusza, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Konieczność zapewnienia co najmniej 14 stopniowej temperatury w miejscu pracy nie jest zatem warunkiem bezwzględnym. Temperatura może być niższa jeśli jest to uzasadnione względami technologicznymi. Przy pracach lekkich i pracach wykonywanych w pomieszczeniach, minimalna wartość temperatur to 18 stopni Celsjusza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Maksymalna wartość temperatur nie została określona przepisami Ustawy o bezpiecznych i higienicznych warunkach pracy. Można w tym zakresie odwołać się do przepisów Rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, które wskazują, że wskaźnik obciążenia termicznego w przypadku pracownika zaaklimatyzowanego w środowisku gorącym, pracującego w warunkach gorącego mikroklimatu i wykonującego pracę lekką nie może przekroczyć 30 stopni Celsjusza.

WBGT – wskaźnik obciążenia termicznego to wskaźnik, który służy do oceny średniego wpływu oddziaływania ciepła na człowieka w okresie jego pracy i wyrażony jest w stopniach Celsjusza.

W przypadku osoby wykonującej średnio ciężką pracę, maksymalna temperatura nie może przekraczać 28 stopni Celsjusza. Przy pracach ciężkich maksymalne dopuszczalne natężenie czynnika szkodliwego, w tym przypadku obciążenia termicznego w mikroklimacie gorącym uzależnione jest od ruchu powietrza. Przy nieodczuwalnym ruchu powietrza maksymalna dozwolona temperatura to 25 stopni Celsjusza a w przypadku odczuwalnego ruchu powietrza jest to 26 stopni Celsjusza.

Tylko w przypadku pracowników młodocianych została określona maksymalna granica temperatury, która wynosi 30 stopni Celsjusza.

Pracownik ma prawo powstrzymania się od wykonywania pracy, jeśli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Ponadto pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2011 r. wskazał, że trudna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa nie usprawiedliwia oszczędności poprzez zmniejszenie nakładów na ogrzewanie miejsca pracy.

Wymiana powietrza

Pracodawca jest zobowiązany zadbać o odpowiednią wymianę powietrza, dodatkowo w pomieszczeniach, w których występuje stężenie szkodliwych substancji, powinna być zapewniona taka wymiana powietrza, która sprawi, że nie będą przekraczane wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń tych substancji.

REKLAMA

Natomiast jeśli powietrze doprowadzane jest z zewnątrz, poprzez użycie klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej, powinno pozostać czyste od pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Oczywiście zastosowanie takiego rozwiązania nie może powodować przeciągów lub przegrzewania pomieszczeń pracy.

Maksymalna temperatura powietrza w takim przypadku nie powinna przekraczać 70 stopni Celsjusza przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy i 45 stopni Celsjusza - w pozostałych przypadkach.

Praca na zewnątrz

Jeśli pracownicy wykonują pracę na zewnątrz pomieszczeń, stanowiska pracy powinny zapewniać ochronę przez zagrożeniami związanymi z warunkami atmosferycznymi, niską lub wysoką temperaturą, silnym wiatrem itd. Ponadto pracownicy wykonujący pracę na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach, powinni mieć zapewnione miejsce do podgrzewania posiłków, ogrzania się i zmiany odzieży. W pomieszczeniach do ogrzewania, temperatura nie powinna wynosić mniej niż 16 stopni Celsjusza.

W razie gdy ze względu na rodzaje prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest możliwe zapewnienie pomieszczeń do ogrzania i przygotowania posiłków, należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2014.1502 j.t.)

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U.2014.817)

- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac z dnia 24 sierpnia 2004 r. (Dz.U.2004.200.2047)

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650)

- Wyrok NSA w Białymstoku z 20 września 2001 r., (sygn. akt SA/Bk 75/01)

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA