REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIP, Wypadek przy pracy

Kto sporządza kartę wypadku zleceniobiorcy

Nie później niż w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku, po ustaleniu okoliczności i przyczyn tego zdarzenia, jest sporządzana w 3 egzemplarzach karta wypadku – dla poszkodowanego, podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS.

Czy pracownik otrzyma zasiłek, jeżeli naruszył przepisy bhp

Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?

Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności oraz dokumentowaniem wystąpienia wypadku.

Czy inspektor pracy ma prawo fotografować miejsce wypadku

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy inspektor wyjął aparat fotograficzny i zaczął fotografować miejsce zdarzenia, a co za tym idzie maszynę oraz jej otoczenie. Wokół maszyny, przy której miał miejsce wypadek usytuowana była maszyna, wykonana na specjalne zamówienie, której z uwagi na dzisiejszą konkurencję na rynku właściciel firmy nie chce nikomu pokazywać. Czy inspektor pracy ma prawo dokumentowania aparatem fotograficznym przebiegu kontroli i fotografowania maszyn i urządzeń znajdujących się na terenie zakładu pracy? Czy właściciel zakładu pracy ma prawo zabronić inspektorowi prawa do robienia zdjęć z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa a ściślej ochronę technologii produkcji?

REKLAMA

Kim PIP zajmie się w 2012 r.?

Państwowa Inspekcja Pracy w przyszłym roku zamierza przeprowadzić ok. 88 tys. kontroli. Skieruje swoją ofertę prewencyjną do blisko 200 tys. podmiotów gospodarczych, w tym głównie małych i średnich firm. - Tak zakłada program działania PIP na 2012 r.

Polecenia i decyzje ustne w czasie kontroli inspekcji pracy

W przypadkach wskazanych w ustawie inspektor pracy może posłużyć się poleceniem ustnym. Musi jednak liczyć się z tym, że – w odróżnieniu od decyzji ustnej – nie podlega ono egzekucji administracyjnej.

Odstąpienie od ukarania pracodawcy rozpoczynającego działalność

Prowadzimy firmę od pół roku i zatrudniamy 5 pracowników. Po zmianie ustawy o PIP inspektor pracy może w szczególnych przypadkach odstąpić od ukarania pracodawcy, który jest pracodawcą rozpoczynającym prowadzenie działalności. Przepisy nie określają jednak, kogo można zakwalifikować jako takiego pracodawcę? Czy można uznać nas za pracodawcę rozpoczynającego prowadzenie działalności?

Konsekwencje braku statystycznej karty wypadku przy pracy

Jeżeli pracodawca nie dotrzymał określonych prawem terminów, powinien niezwłocznie sporządzić statystyczną kartę wypadku przy pracy oraz dokonać przesłania jej w formie elektronicznej na portal sprawozdawczy Głównego Urzędu Statystycznego.

REKLAMA

Kwalifikacja wypadku pracownika podczas pełnienia dyżuru

Pracownik powinien zgłosić pracodawcy każdy wypadek, jakiemu uległ podczas pełnienia dyżuru. Pracodawca ma obowiązek przyjąć zgłoszenie i powołać zespół powypadkowy.

ZUS zaprasza na szkolenie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na szkolenie z zakresu bhp.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na bezpłatne szkolenia. Ich tematyka obejmuje m.in. udzielania ulg i umorzeń należności z tytułu składek oraz zapobieganie wypadkom przy pracy.

Ważne dla pracodawcy zmiany w ustawie o PIP

W razie stwierdzenia naruszenia prawa pracodawcy mogą liczyć, w szczególnych przypadkach, na odstąpienie przez inspektora pracy od zastosowania przysługujących mu środków prawnych a przy „lżejszych” przewinieniach na wydanie tzw. polecenia ustnego. Takie zmiany w ustawie o PIP wprowadzono w wyniku ostatniej nowelizacji.

Przedłużenie umowy terminowej choremu pracownikowi

Zatrudniliśmy pracownicę na podstawie umowy na czas określony od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Pracownica ta uległa wypadkowi w czasie pracy w marcu 2010 r., była na zwolnieniu lekarskim 182 dni, tj. do 15 września 2010 r. Następnie od 16 września przyznano jej świadczenie rehabilitacyjne do końca marca 2011 r. Czy umowa o pracę rozwiąże się 31 grudnia 2010 r. i czy pracodawca ma obowiązek przedłużenia jej trwania do końca świadczenia rehabilitacyjnego?

Korekta podatku i składek w razie nadpłaty zasiłku

Pracownik (48 lat) uległ wypadkowi w czasie pracy. Przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 miesiące (od kwietnia do czerwca) i w tym okresie był hospitalizowany przez 15 dni. Pracodawca powołał zespół powypadkowy, który uznał zdarzenie za wypadek przy pracy. Po sporządzeniu protokołu powypadkowego poszkodowanemu pracownikowi został wypłacony zasiłek w wysokości 100% z ubezpieczenia wypadkowego, mimo że pracownik jeszcze nie wykorzystał limitu 33 dni choroby w roku. Pracownik wystąpił do ZUS z wnioskiem o wypłatę odszkodowania z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu. ZUS jednak zakwestionował ustalenia pracodawcy zawarte w protokole powypadkowym i odmówił wypłaty odszkodowania. Jako uzasadnienie swojej decyzji ZUS wskazał, że zdarzenie nie miało związku z wykonywaną pracą. Jak w tej sytuacji powinniśmy skorygować podatki i składki?

Edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości prawa pracy

"Bądź pewny, silny, kompetentny" - to hasło rozpoczętej w poniedziałek, 10 października, kampanii Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), której celem jest edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości prawa pracy i umiejętności jego wykorzystywania.

Czy pracodawca powinien złożyć za pracownika dokumentację wymaganą do przyznania renty wypadkowej

Pod koniec września 2010 r. pracownica uległa wypadkowi przy pracy. Od tego czasu przebywa na zwolnieniach lekarskich i odbywa zalecane rehabilitacje. Mimo to jej stan zdrowia nie uległ poprawie (w dalszym ciągu jest niezdolna do pracy). Pracownicy skończył się zasiłek chorobowy, a obecnie jest na świadczeniu rehabilitacyjnym. Czy pracownica może ubiegać się o przyznanie renty wypadkowej? Jakie dokumenty wymagane do uzyskania renty powinniśmy za nią złożyć do ZUS? Czy musimy czekać na jej wniosek w tej sprawie?

Badania kontrolne pracownika

Pracodawca ma obowiązek pokryć koszty badań profilaktycznych pracowników, a ponadto musi zwrócić koszty podróży pracownika w razie przejazdu na badania profilaktyczne do innej miejscowości.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na bezpłatne szkolenia z prewencji wypadkowej w sektorze budownictwa, ochrony zdrowia oraz transportu.

Korekta dokumentów rozliczeniowych do ZUS po uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy

Pracownik w czasie przerwy w pracy wyszedł na polecenie kierownika do apteki kupić środki przeciwbólowe do apteczki. Po drodze złamał nogę. Jest na zwolnieniu lekarskim. Pracodawca ma wątpliwości, czy zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy. W związku z tym ciągle trwają ustalenia z powołanym zespołem powypadkowym. W międzyczasie nadszedł termin wypłaty wynagrodzeń. Wypłaciłam więc pracownikowi wynagrodzenie chorobowe w wysokości 80% i zasiłek z ubezpieczenia chorobowego (zamiast z wypadkowego). Jak prawidłowo skorygować dokumenty do ZUS i przeliczyć świadczenia, jeżeli pracodawca zatwierdzi protokół powypadkowy i zdarzenie zostanie uznane za wypadek przy pracy?

Konsekwencje wystąpienia wydanego przez inspektora pracy po kontroli w zakładzie

Na terenie zakładu pracy po zakończeniu kontroli pracodawca, drogą pocztową, otrzymał skierowane przez inspektora pracy pismo o nazwie "Wystąpienie". Pracodawca ma wątpliwości co do jednego z wniosków w nim zawartych, nie rozumie dokładnie co musi poprawić i dlaczego. Czy może odwołać się od wystąpienia? Jaki ma termin na odwołanie? Ponadto nie wie, czy musi odpowiadać na to pismo i czy musi załączać dowody w postaci kserokopii potwierdzające wykonanie wniosków w wystąpieniu.

Konsekwencje wydania nakazu przez inspektora pracy

Pracodawca otrzymał od inspektora pracy pismo o nazwie „Nakaz”, a w nim 4 punkty – decyzje wskazujące, jakie czynności ma wykonać. Nie wie dokładnie, w jakim terminie ma je wykonać oraz czy ma obowiązek poinformowania o ich wykonaniu. Od otrzymania pisma upłynęło 14 dni. Czy istnieje możliwość odwołania od treści decyzji bądź zmiany terminu jej wykonania? Czy są określone terminy odwołania się od decyzji?

Zasiłek dla pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy u innego pracodawcy

Zatrudniliśmy pracownika na pół etatu od 1 czerwca 2011 r. Jest to jego drugie zatrudnienie, gdyż pracuje on już w innej firmie także na pół etatu. W tamtym zakładzie pracy pracownik uległ 3 czerwca br. wypadkowi, który został uznany za wypadek przy pracy. Z tego powodu od 3 czerwca br. pozostaje on na zwolnieniu lekarskim. Niezdolność do pracy spowodowana wypadkiem powstała w czasie, gdy jeszcze nie zgłosiliśmy pracownika do ubezpieczeń społecznych (zrobiliśmy to 7 czerwca 2011 r. z datą od 1 czerwca br.). Czy jesteśmy zobowiązani do wypłaty jakiegokolwiek świadczenia w sytuacji, gdy pracownik ten nie ma u nas wystarczająco długiego okresu ubezpieczenia?

Kontrola podczas urlopu wypoczynkowego pracownika

Zastrzeżenia pracodawcy co do treści protokołu z kontroli PIP

Inspektor pracy podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy ustalił z pracodawcą termin omówienia i podpisania protokołu z kontroli. Jakie formy odwoławcze przysługują pracodawcy? Czy może nie zgodzić się z treścią zapisów w protokole? Czy ma obowiązek podpisywania go w tym samym dniu?

Apteczki i punkty pierwszej pomocy

Zapobieganie powstaniu niebezpieczeństwa w miejscu pracy należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. Do jego obowiązków należy zapewnienie pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy.

Odszkodowanie za wypadek przy pracy przychodem ze stosunku pracy?

Kwestia opodatkowania i oskładkowania odszkodowania pozasądowego z tytułu uszczerbku na zdrowiu, jakiego doznał pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodów jest dyskusyjna i może być przyczyną sporów z organami podatkowymi.

Prawo do zasiłku chorobowego w razie zachorowania w ciągu dnia pracy

1 czerwca br. pracownik uległ wypadkowi przy pracy. W tym dniu przez 5 godzin wykonywał pracę, za którą otrzymał wynagrodzenie. W konsekwencji przedłożył zwolnienie lekarskie od 1 do 15 czerwca 2011 r. Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego począwszy od 1 czerwca, jeśli za ten dzień otrzymał wynagrodzenie za 5 godzin pracy?

Protokół powypadkowy - uprawnienia przysługujące poszkodowanemu

Poszkodowanemu w wypadku przy pracy pracownikowi przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym. Jeżeli uwagi pracownika nie zostaną uwzględnione przez zespół, to może on odwołać się do sądu pracy.

Uproszczenie procedur kontrolnych - nowelizacja ustawy o PIP

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Przewiduje ona mniej formalności przy kontrolach i możliwość odstąpienia od kary w przypadku drobnych uchybień u pracodawców rozpoczynających działalność.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Przyczyną wypadku przy pracy może być normalna praca

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Ustalanie wysokości stopy procentowej składki wypadkowej na rok składkowy, który zaczął się 1 kwietnia 2011 r.

Od 1 kwietnia 2011 r. do 31 marca 2012 r. będzie trwał nowy rok składkowy ustalony na potrzeby opłacania składki na ubezpieczenie wypadkowe. Płatnicy muszą ustalić wysokość stopy procentowej składki na to ubezpieczenie, jaka będzie ich obowiązywała w okresie rozpoczętego roku składkowego. Mimo że zasady ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe nie zmieniły się, w nowym roku składkowym część płatników będzie opłacać tę składkę w innej wysokości.

Do zwrotu z PFRON dodatkowych kosztów zatrudniania niepełnosprawnych może wystarczyć opinia PIP o spełnieniu wymagań bhp

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia ważne dla pracodawców, którzy chcą uzyskać z PFRON (za pośrednictwem starosty) zwrot dodatkowych kosztów zatrudniania pracowników niepełnosprawnych lub zwrot odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy dla takiego pracownika. Zasadnicza zmiana dotyczy opinii, jaką wydaje Państwowa Inspekcja Pracy, a która przesądza o przyznaniu pracodawcy bądź o odmówieniu prawa do zwrotu kosztów.

Czy zleceniobiorca ma prawo do zasiłku chorobowego, jeśli zdarzenia nie uznano za wypadek przy wykonywaniu umowy zlecenia

Zleceniobiorca, z którym zawarliśmy umowę zlecenia i którego zgłosiliśmy do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, uległ wypadkowi przy wykonywaniu tej umowy. Nasz zakład pracy nie uznał tego zdarzenia za wypadek przy wykonywaniu zlecenia. Zleceniobiorca wystąpił do ZUS o przyznanie mu zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego. Po otrzymaniu decyzji odmownej, odwołał się od niej do sądu. Zleceniobiorca na dzień wypadku nie miał 90 dni ubezpieczenia chorobowego, ale umowa ta w dalszym ciągu trwa. Czy od dnia tego zdarzenia powinniśmy wypłacać zleceniobiorcy świadczenie z ubezpieczenia chorobowego? Jeśli tak, to za jaki okres? Jakie będą konsekwencje, jeśli sąd uzna, że był to wypadek przy wykonywaniu umowy zlecenia?

Nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy

Mniej formalności przy kontrolach i możliwość odstąpienia od kary w przypadku drobnych uchybień u pracodawców, którzy dopiero rozpoczynają działalność - przewiduje nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Sejm zmieni uprawnienia kontrolne inspektorów PIP

W Sejm trwają prace nad nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Procedury kontrolne zostaną uproszczone, możliwe także będzie odstąpienie od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor pracy wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.

Zagrożenia wypadkowe związane z wykonywaniem zawodu operatora wózka widłowego

Zwrot wydatków na zakup okularów i soczewek nie podlega opodatkowaniu

Obowiązek zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok powoduje, iż uzyskane świadczenie nie stanowi przychodu pracownika. Zwolnienie podatkowe dotyczy również soczewek kontaktowych, jeżeli ich zakup wynika z zaleceń lekarskich.

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Dla kogo wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?

Od dzisiaj, 1 kwietnia, obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Są one wypłacane osobom ubezpieczonym, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty.

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

1 kwietnia br. zmienią się wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Są one wypłacane osobom ubezpieczonym, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty.

Zmiana Kodeksu pracy w zakresie wstępnych badań lekarskich

W związku z ostatnią zmianą Kodeksu pracy od 21 marca 2011 r. pracodawca nie musi już kierować na wstępne badania lekarskie wszystkich osób, które chce ponownie zatrudnić.

Kwalifikacja wypadku kierowcy samochodu

Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Pracodawca nie może wysłać chorego pracownika na badania lekarskie

Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?

Pracownicy nie zyskają na karaniu pracodawców za niewypłacanie wynagrodzeń

REKLAMA