REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odstąpienie od ukarania pracodawcy rozpoczynającego działalność

Małgorzata Zofia Staszewska

REKLAMA

Prowadzimy firmę od pół roku i zatrudniamy 5 pracowników. Po zmianie ustawy o PIP inspektor pracy może w szczególnych przypadkach odstąpić od ukarania pracodawcy, który jest pracodawcą rozpoczynającym prowadzenie działalności. Przepisy nie określają jednak, kogo można zakwalifikować jako takiego pracodawcę? Czy można uznać nas za pracodawcę rozpoczynającego prowadzenie działalności?

Państwa firma działająca od pół roku i zatrudniająca 5 pracowników spełnia wymogi pracodawcy rozpoczynającego działalność w rozumieniu znowelizowanej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Jako pracodawcę rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej należy uznać podmiot prowadzący działalność w okresie jednego roku od zatrudnienia pierwszego pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Od 8 sierpnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja ustawy o PIP. W wyniku zmian wprowadzono nowe przepisy mające na celu złagodzenie podejścia inspektorów pracy do karania sprawców wykroczeń, ale tylko w takich sytuacjach, gdy jest to uzasadnione. Odstąpienie od stosowania środków prawnych (m.in. wystąpień, nakazów) ma umożliwiać PIP szerokie prowadzenie akcji prewencyjnych i promocyjnych wśród pracodawców oraz stosowanie zróżnicowanych środków prawnych w reakcji na stwierdzone zagrożenia i naruszenia przepisów.

WAŻNE!

REKLAMA

Inspektor pracy może odstąpić od stosowania wobec pracodawców środków prawnych tylko w uzasadnionych przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To nowatorskie podejście jest odpowiedzią na potrzebę usuwania nieprawidłowości w działalności pracodawców bez stosowania środków represyjnych, jeżeli kontrola prowadzona jest wobec pracodawcy rozpoczynającego działalność.

Inspektor pracy może odstąpić od stosowania środków prawnych wyłącznie wtedy, gdy nie stwierdzono:

  • bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników lub osób wykonujących pracę,
  • popełnienia wykroczenia z winy umyślnej (art. 37a ustawy o PIP):

W takim przypadku inspektor pracy poprzestaje na ustnym pouczeniu kontrolowanego o sposobach zgodnego z wymogami prawa zorganizowania pracy i odebraniu od niego oświadczenia o terminie usunięcia uchybień ujawnionych w toku kontroli.

Nowe przepisy nie definiują, jakiego pracodawcę można uznać za „rozpoczynającego działalność”. Ponieważ jednak przepis posługuje się pojęciem „pracodawca”, należy uznać, że jest to podmiot zatrudniający choćby jednego pracownika (art. 3 Kodeksu pracy).


WAŻNE!

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna – jeżeli zatrudniają pracowników.

Z tego względu za „pracodawcę rozpoczynającego działalność” należy rozumieć podmiot, który rozpoczyna swoją działalność w charakterze pracodawcy, a więc zatrudnia przynajmniej jednego pracownika. Sam fakt rozpoczęcia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną czy inny podmiot nie klasyfikuje ich jako pracodawcy.

PRZYKŁAD

Pracodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej jednoosobowo od września 2009 r. Po 2 latach prowadzenia działalności zatrudnił pierwszego pracownika, tj. we wrześniu 2011 r. W październiku 2011 r. Państwowa Inspekcja Pracy rozpoczyna kontrolę u tego pracodawcy. Inspektor pracy będzie miał możliwość odstąpić od stosowania wobec pracodawcy środków prawnych pod warunkiem, że zostaną spełnione pozostałe warunki do takiego odstąpienia, czyli wykroczenie zostanie popełnione z winy nieumyślnej i nie ma bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia pracowników oraz innych osób wykonujących pracę.

Kolejnym elementem jest ustalenie, jak długo pracodawca jest „pracodawcą rozpoczynającym działalność”. Ponieważ przepisy tego nie definiują, można odnieść się w tym zakresie do uzasadnienia do projektu zmiany ustawy o PIP, w którym stwierdzono, że chodzi w tym przypadku o kontrolę prowadzoną po raz pierwszy u danego pracodawcy. Jednak sformułowanie przepisu nie wskazuje, że ma to być pierwsza kontrola. Można jednak domniemywać, że z uwagi na cel prewencyjny tego przepisu podmiot, który zaczyna być pracodawcą powinien być w pierwszym okresie swojej działalności bardziej edukowany, pouczany, jak działać zgodnie z przepisami prawa pracy, a nie od razu podlegać sankcji. Dlatego praktyka wskazuje na pierwszy rok jako okres ochronny, karencyjny, choć nie wynika on z żadnego przepisu prawnego.

Należy jednak pamiętać, że przepis wprowadza jedynie możliwość odstąpienia od stosowania sankcji. Nie ma zatem obowiązku stosowania tego przepisu, nawet jeśli wystąpią do tego warunki.

Podstawa prawna

  • art. 37a ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. Nr 89, poz. 589 ze zm.),
  • art. 3 Kodeksu pracy.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA