REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot wydatków na zakup okularów i soczewek nie podlega opodatkowaniu

Monika Bryniak

REKLAMA

Obowiązek zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok powoduje, iż uzyskane świadczenie nie stanowi przychodu pracownika. Zwolnienie podatkowe dotyczy również soczewek kontaktowych, jeżeli ich zakup wynika z zaleceń lekarskich.

Organy podatkowe zgłaszały liczne wątpliwości w zakresie stosowania zwolnienia podatkowego dla osób fizycznych, otrzymujących od pracodawcy okulary korekcyjne lub zwrot wydatków poniesionych na ich zakup. W celu ujednolicenia ich stanowisk Ministerstwo Finansów przygotowało interpretację ogólną (z 16 marca 2011 r., sygn. DD3/033/30/CRS/11/95). Wynika z niej jednoznacznie, iż świadczenie to nie stanowi przychodu pracownika.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie od podatku dochodowego dotyczy świadczeń rzeczowych oraz ekwiwalentów za te świadczenia, jeżeli przysługują one na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Zakup okularów może być takim świadczeniem. Trzeba jednak pamiętać, że zasady przyznawania wskazanych świadczeń muszą wynikać z odrębnych ustaw lub wydanych na podstawie tych ustaw przepisów wykonawczych.

Za regulację spełniającą te wymagania należy uznać rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (dalej: rozporządzenie). Zgodnie z jego treścią pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok. Obowiązek pracodawcy dotyczy nie tylko wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale także praktykantów i stażystów (§ 2 pkt 4 rozporządzenia).

Warunki skorzystania ze zwolnienia

Przekazanego pracownikowi dofinansowania do okularów nie należy ujmować jako przychodu, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki (§ 8 pkt 2 rozporządzenia):

  • konieczność stosowania okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego musi wynikać z zaleceń lekarskich, ujętych w wynikach badań, przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej;
  • okulary zakupione przez pracownika muszą posiadać parametry określone w zaleceniu lekarskim – muszą więc być odpowiednie do stanu wzroku pracownika;
  • pracownik musi pracować przy obsłudze monitora ekranowego co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Wydatki na okulary

Sposób zapewnienia pracownikowi zaleconych okularów zależy od pracodawcy. Może on przekazać pracownikom okulary korygujące wzrok lub dokonać zwrotu wydatków poniesionych przez pracownika za zakup wskazanych okularów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W drugim przypadku zakup musi zostać udokumentowany fakturą wystawioną na pracownika. To istotne rozstrzygnięcie Ministerstwa Finansów, ponieważ w dotychczasowych stanowiskach organów podatkowych pojawiały się rozbieżności. I tak np. w interpretacji z 30 czerwca 2010 r. (sygn. IPPB4/415-274/10-4/JS) dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż „bez znaczenia jest, czy fakturę wystawiono na pracownika, czy na pracodawcę”. Zdarzały się również interpretacje wskazujące, iż faktura dokumentująca zakup okularów powinna być wystawiona na pracodawcę – dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2010 r. (sygn. IBPBII/1/415-681/10/MK).

Warto też, aby pracodawca ustalił kwotę, którą zamierza przekazać na dofinansowanie, i poinformował o tym pracowników. Zaproponowana kwota musi jednak zapewniać możliwość nabycia okularów zaleconych przez lekarza. Przedstawione stanowisko potwierdza także Państwowa Inspekcja Pracy, zdaniem której „względy słuszności przemawiają za tym, by pracodawca ponosił pełny koszt robocizny i szkieł o parametrach oznaczonych przez lekarza. Nie ma natomiast formalnoprawnych przeszkód, aby pracodawca ograniczył swój udział w ponoszeniu kosztów oprawy poprzez ustalenie kwoty partycypacji nie niższej jednak niż koszt oprawy odpowiadającej co najmniej standardowi podstawowemu” (Jan Pióro, wyjaśnienia – teza 3, PiZS 2002/3/40).

Szkła kontaktowe

Istotne jest rozstrzygnięcie kwestii, czy zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof podlega także dofinansowanie soczewek (szkieł) kontaktowych zakupionych zamiast okularów. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy lekarz okulista w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej zaleca stosowanie szkieł kontaktowych. Związane jest to najczęściej z określoną wadą wzroku, która nie może zostać skorygowana przy zastosowaniu okularów. Ministerstwo Finansów w ww. interpretacji rozstrzygnęło, iż w sytuacji gdy zapewnienie pracownikowi soczewek wynika z zaleceń lekarskich, świadczenie pracodawcy w tym zakresie podlega zwolnieniu podatkowemu.

W dotychczasowej praktyce organów podatkowych również pojawiały się takie rozstrzygnięcia. I tak, w interpretacji indywidualnej z 30 września 2010 r. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: „Chodzi tu o sytuacje, kiedy lekarz specjalista w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zaleci stosowanie przy obsłudze monitora zamiast okularów soczewki kontaktowe, gdyż przy danej wadzie wzroku pracownika nie jest możliwe skorygowanie wzroku przy pomocy okularów, tj. w szczególności:

  • gdy różnica wady wzroku pomiędzy jednym okiem a drugim jest większa niż 4 dioptrie (wada w jednym oku jest duża, a w drugim mała lub jej wcale nie ma),
  • przy dużym astygmatyzmie wzroku.

(...) Pracodawca powinien wówczas, zgodnie z zaleceniem lekarza zapewnić pracownikowi soczewki (szkła) kontaktowe. W takim przypadku zakup przez pracodawcę soczewek kontaktowych należy zaliczyć do świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Podstawa prawna

  • Art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 257, poz. 1725.
  • § 8 pkt 2, § 2 pkt 4 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe – Dz.U. z 1998 r. nr 148, poz. 973.
  • Interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów z 16 marca 2011 r. (sygn. DD3/033/30/CRS/11/95).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Opieka 75+: MRPiPS zapewnia, że program będzie kontynuowany w 2025 r.

Program „Opieka 75+” w 2025 r. będzie kontynuowany – zapewnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej. Planowane jest doprecyzowanie niektórych założeń programu.

Cyfryzacja HR: E-podpis ułatwia dostosowanie się do nowych przepisów

Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa?

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa? Czy w najbliższą niedzielę zrobimy zakupy? 

REKLAMA

Zakaz handlu w niedziele: Czy będzie trzecia niedziela handlowa w grudniu? Jest zapowiedź złożenia poprawki w Senacie

Od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich pracowników. Jednak dla pracowników handlu trzy niedziele poprzedzające Boże Narodzenie mają być dniami roboczymi. Czy będzie poprawka do nowelizacji wprowadzającej dzień wolny w Wigilię?

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Znowu przesunięto okres, od którego wsparcie będzie obowiązywać

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Nie mam już urlopu, a potrzebuję wziąć wolne. Co zrobić?

Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Niektórzy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego. Co mogą zrobić w sytuacji, gdy potrzebują wziąć wolne od pracy? Podpowiadamy kilka rozwiązań z Kodeksu pracy.

Nowelizacja Kodeksu pracy: Wydłużony urlop macierzyński dla rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych oraz hospitalizowanych

27 listopada 2024 r. Sejm znowelizował Kodeks pracy. Nowelizacja wydłuży urlop macierzyński rodzicom wcześniaków oraz dzieci wymagających hospitalizacji po urodzeniu. Prawo do urlopu będą mieli także prawni opiekunowie, rodzice zastępczy czy adopcyjni.

REKLAMA

Raport: 75 proc. działów HR wykorzystuje sztuczną inteligencję co najmniej raz w tygodniu

Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.

14 zasad prawa pracy [LISTA]. Jeśli pracujesz lub zatrudniasz, musisz znać je wszystkie

Prawo pracy to przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, które określają przede wszystkim prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Jako pracownik lub pracodawca musisz znać 14 podstawowych zasad prawa pracy uregulowanych w Kodeksie pracy. Oto lista.

REKLAMA