Kategorie

Ochrona danych osobowych, Obowiązki pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych przedsiębiorcy zwracają się z pytaniami, czy w ramach przeprowadzanych kontroli instytucje, takie jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) czy Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), mogą mieć wgląd do akt osobowych pracowników. Kiedy instytucje państwowe wykonują czynności kontrolne w ramach przyznanych im uprawnień, mogą mieć wgląd w dokumentację pracownika?

RODO w PPK

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w ostatnich miesiącach wiele firm nie funkcjonowało normalnie, a tym samym wielu pracodawców nie było w stanie zająć się wdrożeniem tak dużego projektu w firmie jak PPK.
O podstawowych zasadach bezpieczeństwa danych osobowych podczas pracy zdalnej informuje Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Inspektor Ochrony Danych Osobowych od wejścia RODO zajmuje coraz istotniejszą rolę w organizacjach. Zapotrzebowanie na specjalistów IOD wciąż rośnie, ponieważ RODO wprowadziło szereg zupełnie nowych obowiązków i nadal trwa wdrażanie kolejnych przepisów, rozwiązań, nakładanie kar. Większość urzędów i podmiotów publicznych w UE mianuje jednego z pracowników na tzw. JODE, zaś firmy częściej zamawiają usługi firm doradczych. Po prawie dwóch latach francuski urząd ds. ochrony danych określił szczegółowe kryteria, według których powinniśmy szkolić i badać kompetencje IOD.
Obawy przed RODO doprowadziły w niektórych firmach do zabawnych, ale czasem i kosztownych sytuacji. Kupowanie szaf dostosowanych do wymagań RODO czy usuwanie wszystkich kandydatów z bazy to tylko dwa przykłady nadinterpretacji przepisów. Są jednak też przypadki firm, które do tej pory nie spełniają części z wymogów.
Od 4 maja 2019 r. przepisy nakładają obowiązek dokonywania przez pracodawcę przeglądu danych osobowych zawartych w dokumentacji wytworzonej w ramach prowadzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym.
Przetwarzanie danych osobowych takich jak imienny adres e-mail jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy spełniona jest jedna z przesłanek wskazanych w przepisach RODO - twierdzi UODO.
Od 4 maja 2019 r. obowiązuje nowy katalog danych, których może żądać pracodawca od kandydata do pracy oraz pracownika. Czy w skierowaniu na badania lekarskie można podać adres kandydata do pracy?
Pracodawca może żądać udokumentowania niekaralności od kandydata do pracy wyłącznie wtedy, gdy ustawa regulująca zasady zatrudniania danej kategorii pracowników zawiera wymóg niekaralności na stanowisku pracy, o które ubiega się kandydat. Dane dotyczące niekaralności można uzyskać bezpośrednio od kandydata do pracy lub z Krajowego Rejestru Karnego.
Prawie rok od wejścia w życie RODO, wprowadzono zmiany w 160 ustawach. Zmiany w Kodeksie Pracy dotyczą większości przedsiębiorstw i organizacji. Co każdy pracodawca powinien wziąć pod uwagę?
W praktyce występuje szereg wątpliwości dotyczących umieszczania w świadectwie pracy niektórych informacji. Jak zatem prawidłowo wypełniać świadectwo pracy zgodnie z przepisami RODO? Jakich błędów należy unikać?
4 maja 2019 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie pracy w zakresie RODO. Co zmiany oznaczają dla procedury rekrutacyjnej?
Czy pracodawca ma prawo skorzystać z zewnętrznego usługodawcy w celu kontroli prawidłowości korzystania ze zwolnienia lekarskiego? Czy możliwe jest przetwarzanie danych byłego pracownika w postaci adresu email? Eksperci Deloitte Legal przeanalizowali decyzje UODO.
Resort pracy przygotował nowy, pomocniczy wzór świadectwa pracy. Zakłada on usunięcie punktu dotyczącego imion rodziców. Zmiany mają na celu dostosowanie treści tego wzoru do zakresu danych osobowych, jakich pracodawca będzie mógł żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz pracownika.
Od 25 maja 2018 r. obowiązują przepisy Kodeksu pracy dotyczące monitoringu wizyjnego. Jest to podstawowa forma monitoringu zakładowego przewidziana przepisami. Czy pracodawca może stosować dowolną formę dozoru pracownika?
W jaki sposób pracodawca może prowadzić monitoring pojazdów służbowych zgodnie z RODO? Czy pracodawca może kontrolować korespondencję pracownika?
Jakich informacji może żądać pracodawca podczas procesu rekrutacji? Czy pracodawca może oczekiwać przedstawienia zaświadczenia o niekaralności. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi RODO w miejscu pracy.
Urząd Ochrony Danych Osobowych wydał specjalną publikację „Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawców”. Zawiera on przydatne informacje zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Zapoznaj się z poradnikiem!
Jakich danych może żądać pracodawca od osoby ubiegającej się o zatrudnienie? Czego dotyczą skargi, które wpływają do Urzędu Ochrony Danych Osobowych w związku ze stosowaniem RODO? Na te pytania odpowiada UODO.
Czy pracodawca ma prawo żądać od pracowników, aby nosili identyfikatory? Czy noszenie identyfikatorów jest zgodne zasadami ochrony danych osobowych - RODO?
Do 1 września należy zawiadomić Prezesa UODO o pełnieniu funkcji inspektora ochrony danych (IOD) przez dotychczasowego administratora bezpieczeństwa informacji (ABI). W przypadku przekroczenia terminu, status IOD wygaśnie.
Pracodawca może żądać od kandydata do pracy określonych danych osobowych, które są wyraźnie wskazane w art. 22(1) § 1 Kodeksu pracy.
W związku z obowiązkiem stosowania nowych przepisów o ochronie danych osobowych od 25 maja 2018 r., na pracodawcy spoczywa wiele nowych obowiązków, m.in. tych z wprowadzeniem monitoringu w miejscu pracy. Jak to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem?
Od 25 maja 2018 r. obowiązują nowe przepisy Kodeksu pracy, które regulują miedzy innymi stosowanie monitoringu w zakładzie pracy. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców.
Zgodnie z RODO monitoring wizyjny może być zamontowany tylko w określonych sytuacjach. Nowe przepisy dopuszczają również możliwość kontrolowania poczty e-mail pracowników.
Przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) zaczną obowiązywać od 25 maja 2018 r. Nowe regulacje będą miały wpływ także na zmiany w Kodeksie pracy.
Za zgodą pracownika będzie można pozyskiwać o nim tylko te informacje, które są dla niego korzystne. Od 25 maja 2018 r. ważne zmiany dla wszystkich pracodawców w związku z nowymi przepisami prawa dotyczących ochrony danych osobowych.
W jaki sposób pracodawcy przygotowują się do 25 maja br. i obowiązywania RODO? Największe wyzwania związane z wdrożeniem RODO wynikają przede wszystkim ze zwiększonej ilości obowiązków informacyjnych po stronie firmy.
Od 25 maja 2018 r. pracodawcy i działy HR będą zobowiązani do stosowania regulacji dotyczącej ochrony danych osobowych (rozporządzenia o ochronie danych osobowych – RODO). W związku z nowymi przepisami, zmianie ulegnie ponad 130 aktów prawnych, w tym m.in. Kodeks pracy. Na pytania dotyczące nowych obowiązków pracodawców, jako administratorów danych odpowiada ekspert - radca prawny Paweł Ludwiczak.
Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r.. Dla pracodawców oznacza to nowe obowiązki w zakresie przetwarzania danych osobowych pracowników i kandydatów do pracy.
Monitoring w prawie pracy jest tematem kontrowersyjnym, bowiem nie istnieje żaden przepis, który regulowałby wprost możliwość oraz sposób monitorowania pracowników. Czy jednak brak bezpośredniej regulacji sprawia, że pracodawca nie może stosować monitoringu? Nowe przepisy, tzw. RODO, wejdą w życie już w maju 2018 roku.
Od 25 maja 2018 r. wejdą w życie ważne zmiany dla wszystkich pracodawców - unijne przepisy RODO. Za niedopełnienie obowiązków, pracodawcom grożą wysokie kary. Jak pracodawcy powinni przygotować się do zmian w RODO?
RODO to temat, którym żyje nie tylko cała Polska ale także Unia Europejska. RODO to unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r. Nowe przepisy oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców. Jak w takim razie przygotować się do RODO?
Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona danych osobowych nie tylko osób zatrudnionych w firmie, ale również kandydatów do pracy. Czy usuwać dane po zakończeniu rekrutacji? Jakie obowiązki ma administrator danych osobowych?
Ustawodawca uzależnia przyznanie świadczeń z ZFŚS od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. W związku z tym niektórzy pracodawcy domagają się przedstawienia informacji PIT-11 małżonków osób uprawnionych do świadczeń. Czy przedmiotowe żądanie pozostaje w zgodzie z przepisami o ochronie danych osobowych?
25 maja 2018 roku wejdzie w życie nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych - RODO. Zmianie ulegnie ponad 130 aktów prawnych, w tym m.in. Kodeks pracy. Pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki związane z ochroną prywatności pracowników i kandydatów do pracy.
Od maja 2018 roku przepisy dotyczące ochrony danych osobowych zostaną zaostrzone. Pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki związane z ochroną prywatności pracowników i kandydatów do pracy.
25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Zmiany obejmą także reguły przetwarzania danych osobowych pracowników. Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców?
Pracodawca nie powinien ujawniać informacji o wynagrodzeniu pracownika. Informacje te podlegają bowiem ochronie na podstawie przepisów o ochronie dóbr osobistych, a także o ochronie danych osobowych.
Przyspieszenie postępowań ws. przypadków nieprzestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych i wprowadzenie kar finansowych to tylko niektóre założenia wstępnego projektu nowej ustawy o ochronie danych osobowych, który ma być przedstawiony w czerwcu 2017 roku. Proces legislacyjny zakończy się na początku 2018 r., natomiast sama ustawa powinna zacząć obowiązywać 25 maja 2018 r. Projekt ten ma wdrożyć rozporządzenie Unii Europejskiej przyjęte w maju 2016 r. czyli wprowadzić Nowy Krajowy System Ochrony Danych Osobowych.
Pracodawca ma dostęp do licznych dokumentów zawierających dane osobowe. Część z nich jest przechowywana w teczkach osobowych pracowników, jednak znaczna większość jest przetwarzana w postaci elektronicznej, np. w programach kadrowych lub płacowych.
Pracodawca ma dostęp do licznych dokumentów zawierających dane osobowe. Część z nich jest przechowywana w teczkach osobowych pracowników, jednak znaczna większość jest przetwarzana w postaci elektronicznej, np. w programach kadrowych lub płacowych.
Zasady przetwarzania i transferu transgranicznego danych osobowych zostały uregulowane w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (zwanej dalej dyrektywą) oraz w implementującej przepisy dyrektywy do krajowego porządku prawnego ustawie z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (zwanej dalej ustawą).
Wzrastająca liczba międzynarodowych korporacji powoduje, że dane pracowników często są transferowane do krajów trzecich. Taka sytuacja wymaga od pracodawców posiadania niezbędnych informacji dotyczących bezpiecznego przesyłania danych osobowych.
Po 5 latach od rozwiązania stosunku pracy z byłym pracodawcą zauważyłam, że na ich stronie internetowej zamieszczono moje imię i nazwisko, dodatkowo nieaktualne. Zażądałam usunięcia moich danych, ale pracodawca uzasadniał odmowę tym, że firma prowadzi na stronie internetowej kalendarium pracowników. Czy firma mogła odmówić usunięcia lub przynajmniej uaktualnienia moich danych oraz czy mogłam skutecznie przeciwstawić się takiemu działaniu?
Jesteśmy agencją pracy tymczasowej. Jeden z naszych klientów – pracodawca użytkownik twierdzi, że pracownik tymczasowy ukradł mu rzeczy, jakie otrzymał do wykonywania pracy. Dostaliśmy od pracodawcy użytkownika pismo, w którym opisał całą sprawę i poprosił, aby przekazać mu dane tego pracownika (adres zamieszkania), ponieważ chce go pozwać za kradzież. Czy w takiej sytuacji możemy udostępnić takie dane pracodawcy użytkownikowi?
Komornik ma prawo żądać od pracodawcy udzielenia informacji o wynagrodzeniu otrzymywanym przez pracownika. Takie postępowanie jest dopuszczalne na mocy przepisów ustawy i nie jest sprzeczne z zasadami ochrony danych osobowych.
Ostatnio zdarzało się, że administratorzy stron pozwalali wyszukiwarkom zbierać dane użytkowników swoich portali. GIODO opublikował przewodnik, w którym radzi, co zrobić, by dane internautów w łatwy sposób nie stały się ogólnodostępne.
Pracownicy dostarczają nam różne dokumenty ze zdjęciami potwierdzające ich kwalifikacje zawodowe, np. prawo jazdy, dyplom wyższej uczelni itp. Czy dopuszczalne jest przechowywanie w aktach osobowych pracownika kopii tych dokumentów?
Zatrudniamy nie tylko pracowników, ale także wiele osób na podstawie umowy-zlecenia. W związku z tą okolicznością oraz specyfiką pracy w zakładzie (praca w ruchu ciągłym) planujemy wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu ewidencji czasu pracy. Czy w tym celu możemy pobierać za zgodą pracowników ich odciski palców?